Vaatiiko lasten kesäloma hoitojärjestelyjä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Osa päiväkodeista on kiinni osan kesää ja pienillä koululaisilla pitkä kesäloma. Vanhemmat saattaa kuitenkin olla kesällä töissä. Meneekö lapset varahoitopaikkaan tai vaatiiko kesäloma muita järjestelyjä?

Meillä ei tätä ongelmaa ole. Ollaan joka tapauksessa tämä kesä kotona. Korkeintaan puolisolla saattaa olla kuntoutusta.
 
Meillä jos päiväkoti tulee olemaan kiinni, järjestetään hoito toisessa vuoropäiväkodissa. Tietysti vaihtoehtona on anoa töistä jommankumman vanhemman kesäloma siihen ajankohtaan.
 
Tänä vuonna ei vielä aiheuta mitään järjestelyjä. Mies kotona koko kesän taaperon kanssa hoitovapaalla, tänään alkaa myös kesäloma 4 ja 6 vuotiailla. Ekaluokkalaisella vasta viikon päästä.
Meillä päiväkoti on aina kiinni heinäkuun, yhtenä kesänä on viety varahoitoon kun piti koronalomautukselta palata kesällä juuri töihin. Siellä onneksi oli samat työntekijät kuin omassakin päiväkodissa, ryhmät vaan oli sekoitettu yhdeksi ja näin sisarukset saivat viettää koko päivän yhdessä kun normaalisti olisivat olleet kaikki eri ryhmissä.
 
Ekaluokkalaisen pitkä kesäloma on tosiaan hankala juttu. Molemmat isovanhemmat ovat onneksi luvanneet tulla avuksi ja omat lomamme olemme sijoittaneet heinäkuulle, kun päiväkodit tässä lähellä ovat kaikki kiinni. Varahoitoon en lasta laita, koska hän vaihtaa syksyllä muutenkin hoitopaikkaa lähemmäs kotia.

Esikoinen pärjää kyllä myös itsekseen, jos jompikumpi vanhemmista on etänä, eli tarvittaessa aikuinen on aina saatavilla.
Mistään leireistä ei innostunut, kun hevosleiriä ei tänä kesänä ollut kuin ihan nollasta aloittelijoille.
 
Mä olen kuopuksen kanssa kotona, joten ei onneks tarvii mitään järjestelyjä vaan lapset saa olla kotona koko kesäloman :smiling-eyes:
 
Ei ole koskaan ollut suurempia ongelmia. Päiväkoti-ikäisinä olivat osan heinäkuusta varahoidossa ja silloisen puolison kanssa laitettiin lomat osittain päällekkäin. Kun lapset alkoivat olla kouluiässä, oltiin erottu ja ollaan otettu kesälomat exän kanssa siitä lähtien peräkkäin, eli noin 8 viikkoa löytyy huoltaja lapsille. Kesäkuun ekat 2 viikkoa katettiin joko isovanhempien tai päiväleirien avustuksella.

Töissä alakouluikäisten lasten vanhemmat joutuivat pätkimään lomansa, että yksi, jolla on päiväkoti-ikäiset lapset, sai yli 1,5kk lomaa parhaaseen aikaan sillä verukkeella että lapsille ei ole hoitopaikkaa. Eivät ole missään yksityisessä pk:ssa ja kunta järjestää kyllä varahoitopaikan aina.
 
Nyt meillä ei ole ongelma. Nuorimmainen on päiväkodissa, on auki myös kesällä. Kaksi isompaa ovat niin isoja, että pärjäävät omikseen (12 ja 15). Ongelmia oli silloin, kun meni kouluun ja koululaisille ei ole kesähoitoa. Yli 8 tuntia on liian pitkä aika olla omikseen 7v:lle. Sitten kun nuorimmainen menee kouluun, pitää kai lahjoa isosiskoja huolehtimaan.
 
Kun pojat oli pieniä, ex oli vielä opiskelija ja usein kesät kotona poikien kanssa. Myös mummolassa ovat viettäneet aikaa tarpeen mukaan. Joskus yhtenä kesänä joutuivat pari päivää olemaan hoidossa kesäpäivystys-päiväkodissa. Oon itse päiväkodissa töissä niin tiedän, millaisia hulabaloita noi kesäpäivystykset on niin viimeisen asti oon yrittänyt välttää viemästä omaa lastani sinne. Esikoinen joutui aikoinaan olemaan 1luokalta päästyään kaksi viikkoa kesäleirillä, kun ei ois muuten kesälomat meillä riittäneet eli oltiin sitten peräkkäin kesälomilla ja kai jonkin verran myös yhteistä lomaa haluttiin niin valjastettiin taas mummot apuun loppukesästä.

Nykyään kun ollaan exän kanssa erottu niin kesä ollaan pistetty puoliksi ja kumpainenkin hoitanut oman osuutensa itse tai valjastanut isovanhemmat hätiin. Tänä kesänä ekan kerran pojat (14v. ja 11v.) jo niin isoja, että pärjäävät päivät keskenään kotona, vaikka me vanhemmat osa heidän lomastaan ollaankin töissä.
 
Takaisin
Top