Vaasan keskussairaalassa synnyttäneet ja sinne aikovat! :)

piia84

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kertokaas paikasta :) Saa jakaa ehdottomasti niin hyvät kuin huonotkin kokemukset. Itse ensimmäistä kertaa sinne suuntaamassa synnyttämään, mitä luultavammin n. kuukauden päästä
 
Yhden kerran käyneenä en tiedä onko mun kokemuksesta mitään iloa, mutta sen totesin että ainakin pari vuotta sitten siellä oli liikaa harjoittelijoita ja mä koin että synnyttäneiden osastolla oli melkosen paljon ruotsinkielisiä hoitajia. Tuntui etten saanut vastausta kaikkeen mielta askarruttaneeseen, koska mua ei ymmärretty. Hyvää suomea siellä puhutaan,mutta silti musta ainakin tuntui etten tosiaan saanut itseäni täysin ymmärretyksi. Ensikertalaisena oli paljon kysyttävää, tietysti. Mulla oli silloin harjoittelija hoitamassa synnytystä ekan kerran yksin, joten en osaa sanoa kätilöiden ammattitaidosta juuta enkä jaata. Vauva saatiin kyllä ulos minultakin, mutta en sitten tiedä olisiko sen mahdollisesti saanut helpommallakin :wink

Imetyksen opettelu oli vähän niin ja näin, siihen en kyllä saanut tarpeeksi neuvoja enkä apuja. (Mainostavat itseään imetysystävälliseksi sairaalaksi jossa kannustetaan imettämään heti synnytyksestä lähtien.) Tai jos avuksi katsotaan se että mun tissi taitellaan ja tukitaan väkisin vauvan suuhun, sitten vauvaa kierretään nännin ympärille kuin ruuvipenkissä ja lopuksi todetaan että nyt vaan pidät sen tuossa. Eipä se enää kotona auttanut, kun ei ollut hoitajia asentamassa vauvaa rinnalle. Mutta siis varmasti saat hyvää palvelua ja apua kun vain osaat itsekin sitä odottaa/vaatia. Tsemppia tulevaan koitokseen!
 
Kiitän vastauksesta :) :)
juu, itsekin kyllä olen jo valmiiksi ajatellut että tulevassa synnytyksessä ja osastolla ollessa tulen ilmaisemaan itteni hieman paremmin kuin esikoista odottaessani toisella puolen suomea :D ihan sama, vaikka sitten saisinkin hankalan potilaan maineen... toisaalta mua vähän helpotti tuo sun juttu tuosta imetyksestä, se kun jo valmiiksi ahistaa (ei onnistunu millään sitten esikonkaan aikaan) että jospa ne jättäs mut vaan sitten rauhaan asian tiimoilta (vaikka itseään tosiaan NIIN imetysystävälliseksi sairaalaksi kutsuvatkin...)
 
Mä olin siellä viime vuonna synnyttämässä ja yhtäkään harjoittelijaa ei silloin näkynyt :) Meidän vauveli joutui synnytyssalista suoraan keskolaan, joten en osaa oikein sanoa mitään vierihoito-osaston henkilökunnasta yms. jutuista. En siis paljoa siellä viihtynyt, olin vaavin luona keskolassa ja kävin syömässä ja nukkumassa osastolla, kunnes ne päästi mut pois sieltä :) Niin paitsi sen verran että ruotsinkielisiä tuntui paljon olevan hoitohenkilökunnassa.

Itse synnytyssalissa sitten avautumisvaiheessa tuntui, että jotenkin kauheen yksin sai siellä kärvistellä. Mies toki oli mukana, mutta noin niinkuin hoitohenkilökunnan puolesta. Olisin halunnut epiduraalin, etukäteen olin varma etten ilman sitä selviä, mutta kätilö ei uskonut että synnytän sinä iltana (kävi myöhemmin kertomassa, että oli ollut ihan varma että synnytän vasta seuraavana aamuna/päivänä) ja ei sitä sitten enää ehtinyt laittaa. Päivystävä gynekologi oli onneksi aivan huippu pistämään ja pisti kohdunkaulan puudutuksen (jonka pistäminen ei ees tuntunut missään!) Ja siinä sai hetken huilia ennen ponnistusvaihetta. Kätilöillä vaihtui vuorokin siinä jossain vaiheessa ja sain toisen kätilön siinä juuri ennen kuin lääkäri kävi pistelemässä. Oli tarkoitus vielä pistää se oliko se nyt pudendaalipuudutus vai mikälie, jonka on tarkoitus helpottaa niitä ponnistusvaiheen kipuja, mutta ei sitäkään enää sitten saanut pistettyä kun vauveli oli jo niin alhaalla. Mutta selvisin ilman epiduraalia ja toista puudutusta, ja ihan hyvillä mielin tässä toista ollaan menossa synnyttämään oli huomattavasti vähemmän kivuliasta tuo synnytys kuin mitä olin kauhulla odotellut :) Tällä kertaa makaan sen soittokellon päällä niin ettei tarttis kärvistellä ihan niin kauheesti avautumisvaiheessa :) Meni ehkä vähän ohi aiheen, mutta siis ihan positiivinen kuva on paikasta jäänyt :)
 
Kiitos Winksulle vastauksesta myöskin :)

Olenkin miettinyt, että monihan siellä varmasti mielellänsä puhuu pelkästään ruotsia jos siihen on mahdollisuus :) Polilla asioineena on ollut mahtava huomata että ottaavat kuitenkin mielihyvin myös suomeksi vastaan (no, pakkohan niiden on). Tuo kieliasiakin on mietityttänyt, mutta sitten taas rupesin ajattelemaan itsepäisesti ja mietin että tieten aivan sama, jos puhuvat ruotsia keskenänsä muualla kuin mun vieressä. Sen varmaan tulen vaatimaan ja tarpeen vaatiessa myöskin sanomaan, että samassa huoneessa jos ollaan ja mun asioista puhutaan, niin sillon puhutaan suomea. Jos ei onnistu niin käykööt sitte huoneen ulkopuolella ohjeistamassa kätilöt ja lekurit toisiaan :grin:grin Mää oon kamala, tiiän sen, mutta se on vähän sama asia ku hammaslääkärillä ollessa, että mun suuhun ei kukaan mee tonkimaan ennenku kertoo mitä tekee jne. sama koskee toistakin reikää :p:p

Onko kellään kokemusta tuosta imetyksestä, miten hanakasti sitä yrittävät, saako pyydettäessä lisämaitoa jne?
 
Antavat varmasti lisämaitoa jos sitä vaadit, varsinkin jos sulla on jo kokemusta yhdestä ei-niin-onnistuneesta imetyksestä. Mä en saanut, vaikka pyysin. Sanoivat vaan että yrität vaan ite. Naapuripedin rouva sai lisämaitoa, mutta hänellä oli tehty sektio, tiedä sitten vaikuttiko sekin
 
Siellä mun käsittääkseni annetaan lisämaitoa vain lääketieteellisistä syistä esim. lapsen paino laskee liikaa yms.
 
ei muuta ku omat nannit sitte varuiksi matkaan :grin jospa sitä maitoa siellä sitte heruis, On tosiaan takana ei onnistunut imetys ja totuus on myös että esikoisen syntymän jälkeen maidon tulo lopahti kokonaan ja vasta viiden päivän kuluttua kotona alkoi hieman heruttelemaan kun oikein yrittämällä yritti sitä imetystäkin harrastaa. Hmm.. mietin vaan, että mistähän ihmeestä sitä oikein vuorokausimaksua sairaalalle maksaa, jos edes lisämaitoa ei saa sitä pyydettäessä... eipä sitä nyt kukaan varmasti lastaan yritä ylisyöttää/ antaa ruokaa turhanpäiten..

Noh, kassellaan mitä tuleman pitää :) kuukauden sisään se varmaan on jo omakin kokemus (toivottavasti) takanapäin!
 
Mäkin suunnittelin omien nannien mukaan ottoa kun viimeksi sinne menin synnyttämään :) En sitten kuitenkaan ottanut. Nyt sairaalareissulla tuli enemmän kokemusta paikasta ja nyt oli synnärillä terkkariopiskelija kätilön mukana ja siellä vierihoito-osastolla oli hyvin suomenkielisiä hoitajia :) Eli riippuu ilmeisesti ihan tuurista onko opiskelijoita ja onko hoitaja äidinkieleltään suomen- vai ruotsinkielinen :)
 
Takaisin
Top