Vaarallinen veriryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja alvari80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

alvari80

Oman äänensä löytänyt
Hei!
Onko kellään kokemuksia negatiivisesta veriryhmästä?
Itselläni todettiin veriryhmäksi B rh negatiivinen, joten vasta-aineiden seuranta tuo tullessaan parit verikokeet viikoilla 24 ja 36. Mielestäni se on liian vähän... Onko kellään kokemusta vasta-aineiden muodostumisesta ja toimenpiteistä mitä se vaatii? Olen aivan kauhuissani ajatuksesta, että sikiölle tehtäisiin kohdunsisäinen verensiirto! Isän veriryhmaa emme ole vielä selvittäneet... Tiedän ettei tämä ole mukava aihe, mutta kokemusperäistä tietoa ei mistään muualtakaan saa ja spr:n lappusesta vain kauhistuu... Miten vasta-aineiden muodostumisen edes huomaa vai voiko sitä huomata mitenkään muutoin kuin verikokeilla?

Ei mitään hajua mitä sitten, jos noita vasta-aineita alkaisikin muodostua, mutta lohdutuksen sanoja kyllä löytyy [;)] Itsekin siis olen negatiivinen ja "verikoeseurannassa". Ekassa jo ollut, puhdas näyte ja toiseen saan lähetteen nyt sitten seuraavalla neuvolakerralla.

Mutta mulle ainakin sanottiin, että se on todella todella todella todella harvinaista, että niitä vasta-aineita alkaisi muodostua. Lähipiirissä on myös pari negatiivista ja heilläkin kaikki raskaudet mennyt ihan mainiosti. Siinäkin tapauksessa, että niitä muodostuisi, on todella todella todella harvinaista, että siitä seuraisi pysyvää haittaa. Kyllä nuo seurannat siis varmasti riittävät. Koskaan ei voi tietenkään varmaksi tietää ja aina jollekin käy se huonompikin vaihtoehto, mutta todennäköisyyksien valossa sinäkin selviät aika varmasti ilman verensiirtoa. Itse en edes osannut tuosta mitenkään huolestua, kun neuvolantätikin oli niin rento siitä. Kertoi myös, ettei hänen kohdalleen osu vasta-ainetapauksia välttämättä edes joka vuosi ja maksimissaan joku yks tai kaks.

Älä huoli, kävi miten kävi, lopputulos on terve vauva [:)]

mä oon A- veriryhmältäni ja tyttö sitten onkin + merkkinen. sain laitoksella synnytyksen jälkeen piikin. koko raskaus aika meni ihan normaalisti. seurannassa ei löytyny mitään erikoista. tiedän tapauksen missä noita vasta-aineita on lopussa alkanut muodostumaan ja ei siitäkään mitään erikoista seurannut. terve lapsi syntyi ja äitikin on terve. piikin sai niin kun muutkin.

ei kannata hirveästi asiaa etukäteen painikoida koska harvemmin ehtii mitää suurempaa tapahtua koska tilannetta seurataan kokoajan.

Minä kanssa AB negatiivinen, ja verinäyte-seurannassa. Ekat näytteet otettiin tietty sillon ihan alkuun, ja sillon jo sanoin veriryhmäni ennen pistämistä koska sen jo tiesin. Toinen näyte otettiin tossa about kuukausi sitten ja vielä yks seurantanäyte otetaan ennen synnytystä. Se piikki tulee joo meille negatiivisille automaattisesti synnytyksen jälkeen, en kyl enää muista mitä varten se piikki on, vasta-aineitako varten vai?, mutta siis jokatapauksessa. [:)] En minäkään ole jaksanu asiasta stressiä ottaa, ymmärrän kyllä toki huolen, mut meillä onneks menny hyvin niinku monella muullakin, ja onneks meillä on tuo veripankki ja luovuttajat joilta saadaan sit apuja jos tarvis vaatii [:)]

Mullakin AB- mutta neukkutäti ainakin sano että hänen yli 10 vuoden uran aikana ei koskaan ole tullut vastaan tilannetta et ois ollut vasta aineita. Kuulemma kaikki lääkäritkään ei ihan oo perillä koko hommasta että tilanne on äärimmäisen harvinainen. Rokotuksen sit synnytyksen jälkeen saa jos vauva on +. Itekin sitä vähän stressasin mutta tänään just neukkutädin kanssa asiasta puhuin niin tuli ihan rauhallinen fiilis että vissiin aika moni muu raskauden komplikaatio on todennäköisempi kuin nuo vasta aineet. Ja vaikka vasta-aineita olisikin niin se ei välttämättä tarkoita sitä että ne varsinaisesti mitään tekisi.

Eipä tuosta kannata stressia tosiaan ottaa... On todella harvinaista että niitä vasta-aineita alkaisi muodostua.
Neuvolatädit voi sen kyllä selittää todella sekavasti. Munkin piti kysyä sukulaisilta, jotka on hoitoalalla, että mitäs tää nyt sit tarkoittaa.

Itse olen myös AB- ja niin on myös tyttäreni, joten mä en laitoksella mitään piikkiä saanut.

A- olen ja raskauksissa seurataan vasta-aineita kolme kertaa, ellei ole muuta tarvetta. Piikin olen jokaisen raskauden jälkeen saanut.
Ihan normaalia ja tuttua monelle. Ole stressittä =)

Itselläni A- veriryhmä ja tähän asti ei ole kyllä mieleeni juolahtanut että siitä mitään ongelmaa koituisi kuin muutama verikoe enemmän. Itselläni on kaiketi enää ne viimiset ottamatta ja tähän asti ei mitään ongelmaa. [:)]

Suomessa seulotaan kaikki raskaudet (noin 65 000/vuosi) ja noin vajaa 10 vauvaa tarvitsee kohdunsisäistä verensiirtoa veriryhmävasta-aineiden vuoksi eli todella pienestä todennäköisyydestä on kyse. Ja ne 10 vauvaa ei ole yleesä ensisynnyttäjien vauvoja.
Noi veriasiat on kieltämättä hämmentäviä ja vaikka itse olen viimeiset 7 vuotta työskennellyt joka päivä verituotteiden kanssa, niin silti täytyi miettiä tämän oman raskauden aikana, että mitenkäs ne menikään. Se, että on veriryhmän reesustekijöiden suhteen negatiivinen ja asia on tiedossa, on kaikista tärkeintä eli jos tulisi synnytyksen yhteydessä/jälkeen tarvetta, niin sekä äitiä että vauvaa voidaan hoitaa.

Mä olen myös A- ja kävin ensimmäisen (ja viimeisen) kerran sitten luovuttamassa verta, mutta sieltä tulikin lappu kotiin jossa luki, että mulla on jotain punasoluvasta-aineita. Olen yhden kerran aikaisemmin ollut raskaana, mutta se meni kesken ja antoivat sitten sen piikin mulle. Tuo verenluovutus tapahtui siis tän keskenmenon jälkeen vasta. Eikä mulla ole hajuakaan että onko tää nyt vaarallista vai ei...

Itse olen A- ja olen aikaisenmpiensynnytysten jälkeen saanut pistoksen. nyt tilanne tämä, minulle tuli keskenmeno heinäkuun lopussa vko:lla 10 jonkajälkeen pistosta en saanut. eivät katsoneet sitä tarpeelliseksi. Nyt olen uudelleen raskaana. vko:lla 5+2. Mitenkähän se antamaton piikki tähän vaikuttaa..?!

Hmm, kuulostaa hiukan oudolta ettei pistosta pidetty tarpeellisena, kun raskaus kuitenkin oli jo edennyt viikolle 10. Itselleni tuli km viikolla 9 ja sairaalassa pidettiin itsestäänselvänä että autoimmunoglobuliinipiikki on annettava, kun mun veriryhmäni on O- ja miehen O+. Pistoksen antamatta jättäminen olisi kuulemma aiheuttanut riskin uudessa raskaudessa (joka sais jo vihdoin olla alkanut, grr...). 

B- täällä, ja piikki lapsen syntymän jälkeenhän pitäis nimenomaan estää vasta-aineiden syntymisen seuraavilla kerroilla =)

ja niin arvatkaapa muistinko siinä tunnemylläkässä mitään piikkejä kysellä. Sitten meni viikko ja aloin vuotamaan uudestaan ihan mahottomasti, silloin muistin kysyä piikkiä. Sanoivat että tilataan, TK:hon. No, terveydenhoitaja oli sitä mieltä ettei tarvitse, kun siitä varsinaisesta keskenmenosta oli kulunut jo niin pitkä aika...? miulla on maanantaina neuvola ja mie käsken sen soittaa Roihin Äitiyspolille ja miun kuulteni varmistamaan asia.mie en anna ikinä itelleni anteeksi jos tämä ei pääty nyt tämän takia hyvin. Tässä koko keskenmenossa kaik meni hoitoa myöden alunpitäen ihan päin seiniä..

Takaisin