Vaaditaanko ihmiseltä nykyään liikaa?

Ainakin imetykseen liittyy valtava painostaminen ja moraalinen tuomio. Tähän syynä se, että on keksitty kaikenlaisia sertifikaatteja sairaaloille, jotta imetyspainostus tulee varnasti toteutettua jokaisen äidin kohdalla. Olisi hyvä, jos tästä saataisiin neutraali asia, jossa imetyspäätöksen vaakakupissa saisi painaa myös jokin muukin asia kuin maidon lähde.

@
Ehkä se on vähän omassa päässäni. Mutta väittäisin sen kuitenkin kulttuurista ja loputtomista vanhemmuusneuvoista olevan lähtöisin. Vanhemmille syötetään "jos et tee näin, lapsesi oppii hitaammin/ei saa tarvittavia ravintoaineita/menee pilalle" syyllisyyttä. Nyt toisen kanssa ne on helpompi ohittaa, ensimmäisen kanssa niitä vielä uskoi. Ja toki päälle äitien kilpailu omasta/lapsen paremmuudesta. Voi olla että kulttuuri on hiljalleen muuttumassa vähemmän suorittavaksi, mutta ei se täydellisine some-koteineen ole täysin kadonnut.
Ehkä mie en koe tätä näin, kun elelen käytännössä ilman somea. Taas yksi hyvä syy pysyä erossa. 😅😄

@Kyfi7 se on todennäköisesti juuri noin kuten sanoit. En vaan itse kuluta sellaista sisältöä (rehellisesti sanottuna, koska ei vaan kiinnosta 😅), niin tuntuu omassa päässä jotenkin hullulta ottaa paineita sellaisesta minkä lähtökohtaisesti jo tietää olevan siloiteltua elämää.

Mie en ole myöskään törmännyt tuollaiseen @Vargynja mainitsemaan kilpailuun. Enemmän lähipiirissä tulee peukkua, jos syötän lapselleni hampurilaisen, kun en jaksanut tehdä ruokaa juuri sinä päivänä (ja meillä se mies tekee yleensä sen ruoan😅). Toki voi olla eroa, kun kaverit on lähinnä miehiä ja vähät naispuoleisetkin kaverit aika maanläheistä sakkia.

Tieteeseen pohjautuviin kasvatusneuvoihin sanoisin: kannattaa pyrkiä, mutta ei täydellisyyteen. Jos 80% suorittaa "kuten pitää" niin asiat ovat jo aika mallillaan ja maalaisjärjellä pääsee elämässä pitkälle.

Ainakin imetykseen liittyy valtava painostaminen ja moraalinen tuomio. Tähän syynä se, että on keksitty kaikenlaisia sertifikaatteja sairaaloille, jotta imetyspainostus tulee varnasti toteutettua jokaisen äidin kohdalla. Olisi hyvä, jos tästä saataisiin neutraali asia, jossa imetyspäätöksen vaakakupissa saisi painaa myös jokin muukin asia kuin maidon lähde.
Hmmm mä taas oon kokenut et nykyään kukaan ei oikein välitä imettääkö vai ei, kuka tahansa voi ostaa kaupasta korvikkeita ja syöttää sillä lastaan ihan miten huvittaa. Mä ite jopa ajattelin et totta kai vauvat syö pullosta ja korvikkeita jne kun populaarikulttuurissa ei ikinä tunnuta imetettävän (ehkä amerikkalaista fibaa omalta osalta) ja ympärilläkin julkisissa paikoissa näkee enemmän pulloruokintaa kuin tissit esillä oloa (asun isossa kaupungissa). Tajusin vasta lapsen synnyttyä et ei tarvikaan mitään muuta kuin sen tissin, ei tarvi ees pumpata mitään jos ei halua 😅 Mut kaikilla toki omat kokemuksensa, ja ite en ainakaan välitä miten ihmiset valitsee nykypäivänä toimia, kun vaihtoehtoja on.

Hmmm mä taas oon kokenut et nykyään kukaan ei oikein välitä imettääkö vai ei, kuka tahansa voi ostaa kaupasta korvikkeita ja syöttää sillä lastaan ihan miten huvittaa. Mä ite jopa ajattelin et totta kai vauvat syö pullosta ja korvikkeita jne kun populaarikulttuurissa ei ikinä tunnuta imetettävän (ehkä amerikkalaista fibaa omalta osalta) ja ympärilläkin julkisissa paikoissa näkee enemmän pulloruokintaa kuin tissit esillä oloa (asun isossa kaupungissa). Tajusin vasta lapsen synnyttyä et ei tarvikaan mitään muuta kuin sen tissin, ei tarvi ees pumpata mitään jos ei halua 😅 Mut kaikilla toki omat kokemuksensa, ja ite en ainakaan välitä miten ihmiset valitsee nykypäivänä toimia, kun vaihtoehtoja on.
Miunkin kokemus on se, että ympärillä tunnutaan "välittävän vähemmän", eli jos on paineita, niin ne tulevat ainakin itsellä sisältä päin.
Toki tässä tullaan myös tuohon aiemmin mainitsemaani, etten sen ympäristön lisäksi altistu sille somemaailmalle.

Tai sitten huomio kiinnittyy herkästi negatiivisena kokemiin asioihin mitä näkee ulkona liikkuessaan: jo vauvoilla puhelimesta piirretyt ruokapöydässä, samat laitteet taaperoilla rattaissa, kasvattamisen puute, kun annetaan lapsen tehdä mitä haluaa... Ja lopulta silloinkin voi olla kyse siitä ainoasta kerrasta, kun vanhempi luistaa jostain asiasta kuultuaan vaikka läheisensä juuri kuolleen tms...

Itse en ainakaan viitsi puuttua toisten tekemisiin (ellei joku nyt vetelisi kersaansa pitkin korvia), sillä en tosiaan tiedä taustoja eli tietääkseni en ainakaan niissä tilanteissa luo itsekään paineita.

Ja itsehän en jaksanut lopulta enää taistella imetyksen kanssa ja lapsi söi hyvin paljon korviketta ja purkkiruokaa vauvavuonna. Jostain oli vaan pakko karsia jaksaakseen. Meillä ei ollut tukiverkkoja, minua vaivasi unettomuus ja keho oli muutenkin aivan romuna synnytyksen jäljiltä. Vielä monta kuukautta synnytyksestä, jouduin tekemään kävelylenkkini keskivartalotuen kanssa. Tuohon vauvavuoteen mahtui paljon muitakin muutoksia vauvan lisäksi, joten olimme näin jälkikäteen katsottuna aikamoisessa ylikuormitustilassa mieheni kanssa. Nyt jaksamme taas laittaa ruokaa ym, vaikka meillä on tällä hetkellä moninkertaisesti enemmän muita velvollisuuksia. Eli pystyn ymmärtämään, ettei kaikkea voi tehdä täydellisesti, vaan on jotenkin priorisoitava. Eikä aina se priorisointikaan mene täydellisesti.

Tosiasia on, että imetys on vauvalle parempi, mutta jos ei vaan onnistu niin voi joutua miettimään kuinka paljon rajallisia voimavarojaan siihen käyttää. Tai luomuperunasose itsetehtynä on parempi kuin kaupan purkkiruoka, mutta onko se sen väärti, jos vanhempi on siinä pisteessä, että meinaa itkeä jo ajatuksesta (mukava ulkolenkki vauvan kanssa voi olla se mieltä piristävä asia minkä tuollaisessa tilanteessa valitsee, että jaksaa seuraavanakin päivänä nousta sängystä). Eli minusta on hyvä pyrkiä niihin hyviin asioihin ja tietää niistä (ylipäätään elämässä), mutta ei pidä suorittaa elämää. Ja joskus jonkun mielenkiintoisen asian parissa vietetty aika tuo sitä jaksamista lisää. Vaikka se vaunulenkki piristää ja saa voimaan paremmin ja jaksaa sitten olla jatkuvasti vuorovaikutuksessa sen huomiota kaipaavan vauvan kanssa.

Se kupla missä elää varmasti vaikuttaa. 😊 Kuten myös varmasti oma kasvatus ja temperamentti (kuinka herkästi huomaa asioita ja miten niihin reagoi). Siitä olen iloinen että täällä foorumilla on hyvin hyväksyvä ja ymmärtävä ilmapiiri. 🫶 Nähdään imetys ja pulloruokinta samalla viivalla eikä syyllistetä ketään purkkiruuasta. Nähdään se, kuinka kokonaisuus ratkaisee ja ymmärretään tarve mennä siitä missä aita on matalin. Ehkä maailma on myös muuttumassa hiljalleen vähemmän tuomitsevaksi ja vaativaksi vanhemmille. (Tai sitten se on oma kuplani, joka saa aikaan sen tunteen. Olen käytännössä lopettanut "täydellisten äitien" seuraamisen somessa ja seuraan enemmän samaistuttavia tilejä. + Tämä foorumi ja te mahtavat käyttäjät.)

Emme ehkä tarvitse enää taitoa ommella itse vaatteita, mutta tarvitsemme taitoja, joiden avulla osaamme arvioida tiedon luotettavuutta.

Tästä tuli mieleen, että ehkä on olettamus että osataan monet "vanhat" taidot ettei ne "häviä". Sitten digitalisation myötä onkin tullut tosi paljon uusia taitoja, jotka pitää osata että tässä elämässä selviää.

Ehkä fyysinen kuorma on helpompaa kuin ennen, henkinen taas raskaampaa. Mutta kuka meiltä vaatii? Ei oikein kukaan, kärjistetysti ajattelen että annetaan vain asioiden muodostua vaatimuksiksi päämme sisällä jotenkin liian helposti 🤷🏼‍♀️ Tuo tunne on myös paljon luonteesta kiinni. Mieheni ei ota mitään paineita suuresta osasta asioita joista minä otan. Eikä niistä voi yksiselitteisesti sanoa kumpi on oikeassa.

Itse olen töissä samalla alalla, kuin omat vanhempani ollessani lapsi. Ja mitä muistan omasta lapsuudesta ja vanhemmat ovat puhuneet, niin ollaan kaikki kolme samaa mieltä, että ala on muuttunut paljon vaativammaksi ja henkisesti raskaammaksi. Lisäksi omia vanhempia auttoi paljon eläkkeelle jääneet isovanhemmat. Mutta koska nykyään huoltosuhde on raskaampi kuin ennen, niin omat vanhempani eivät pääse samassa iässä eläkkeelle ja pysty auttamaan niin paljoa.
Ja omasta mielestäni ainakin yhdeltä ihmisryhmältä vaaditaan nykyään ehdottomasti liikaa. Puhe neurokirjosta on lisääntynyt ja mahdollisesti vaikeasti kirkolla olevien elämä on helpottanut, en tiedä.🤷 Mutta ainakin lievästi kirjolla olevilta vaaditaan liikaa. Kunta rakensi liian pieneksi jääneen päiväkodin tilalle uuden. Uuden pihasta tehtiin minimin täyttävä, ei yhtään vihreää tai mitään leikkiin innostavaa. Se myös tehtiin koulun pihaan kiinni, joten lasten on ollut vaikea keskittyä omaan leikkiin ja aidan vieressä koululaisten tuijottelu on ollut paljon kiinnostavampaa. Periaatepäätöksen takia päiväkotilapset eivät saa retkeillä koulun pihassa.
Ennen ulkoilu oli lapsille rentouttava ja nollaava kokemus, mutta ei enää.
Kukaan ei kiinnittänyt huomiota uuden rakennuksen akustiikkaan. Itse en kestäisi siellä päivääkään eikä kestä enää meidän lapsikaan. Lisäksi sinne hankittiin kolme aikuisten kokoista vessanpöttöä ja alkuun vain yksi jakkara. Meni puoli vuotta, että sain sattumalta tietää, että meidän lapsi pelkäsi käydä päiväkodissa vessassa ja saatiin edes lisää niitä jakkaroita. Omassa lapsuudessani niitä lasten kokoisia pönttöjä oli vähän kaikkialla, missä oli myös lapsia. Koska osan lapsista tasapaino ei riitä käymään itsenäisesti aikuisten kokoisella pöntöllä.
Ja sitten on vielä vaatimukset aikuisten taholta. Meidän lapsemme tarvitsee tuttuja, turvallisia rutiineja. Mutta muuton yhteydessä vakaope päätti lopettaa sellaiset vanhanaikaiset tavat ja tehdä päivistä "joustavampia". Nyt päiväkodista ollaan sitä mieltä, että lapsen pitäisi pystyä samaan kuin muutkin lapset ja käymään päikyssä, vaikka hän saa sieltä masennusoireita ja yleistä ahdistuneisuutta. Onneksi toimintaterapeutti on meidän linjallamme siitä, että lapsen paikka on nyt kotona toipumassa.
Ehkä rakennusmateriaalit ovat muuttuneet, koska omaan korvaani akustiikka on usein pahempaa uusissa, kuin vanhemmissa rakennuksissa. Tai kyse on lisääntyneestä ilmanvaihdosta, joka hurisee häiritsevästi. Samoin kirkkaat valot ovat monesti peruteltuja, mutta ne ärsyttävät näköhermoa. JOS ledejä säädettäisiin, tilanne olisi helpompi.
Oman kokemukseni mukaan neurokirjon ihmiseltä vaaditaan nykyään sopeutumista paljon vaikeampiin olosuhteisiin kuin ennen. Itse en pärjäisi tämän päivän peruskoulussa tai suuressa osassa nykypäivän ammatteja. Ja minäkin olen oireiltani niin lievä, että tuskin saisin edes diagnoosia.

Oisko tässä monilla kyse kuormittumisen ja palautumisen epäsuhdasta? Itsekin aistiyliherkkänä kuormitun helposti eri ympäristöissä ja sit palautumiskeinona ylistimuloin itseäni älylaitteella. Ei ihme että joogat ym on kovassa huudossa, mutta itse en ideologisista syistä halua harjoittaa semmoista. Enkä ole löytänyt kunnollista keinoa hermostoni ja mieleni rentoutukseen kotona. En koe kykeneväni normaaliin työaikaan normaalissa työympäristössä ellei jokin ihme tapahdu. 🥴

@Emp mie luulen, että olet oikeilla jäljillä ja, että se on tietyllä tavalla sellainen itseaiheutettu ylikuormitustila. Se puhelimen käyttö on esimerkiksi yksi iso kuormittava tekijä, minkä ihmiset kuitenkin kuvittelevat olevan palauttavaa toimintaa. Kuulin, etteivät monet pysty katsomaan enää edes elokuvaa ilman puhelinta. Minä käytän tätä itsekin liikaa, mutta yritän ihan tietoisesti varjella keskittymiskykyäni ja käyttää kohtuullisesti ja sellaisiin asioihin mistä on hyötyä.

Minusta esimerkiksi tänne kirjoittaminen on hyödyllisempää kuin vaikka pelaaminen puhelimella, mitä sitäkin välillä harrastan. Tai on eri asia opiskella tai kuunnella vaikka äänikirjaa kuin katsella lyhytvideoita tai somettaa. Mutta yhtä kaikki ne kaikki kuormittavat jollain tasolla. Meidän aivojen palautumisen kannalta meidän pitäisi tylsistyä useammin. Ei tarvitse meditoida tuntia, mutta olisiko päivässä viisi minuuttia joiden aikana voisi tuijotella tyhjyyteen? Voisiko puhelimen pitää laukussa bussi- tai junamatkan ajan? Sorrun itsekin käyttämään niitä pausseja puhelimella. Yritän kuitenkin läytää niitä aivoille levollisiakin hetkiä päiviin.

Näin hetken tähtiä päässä kun luin otsikon. Mietin jo ennen kuin avasin tämän ketjun, että mitä kummaa. Nykyihmiseltä ei vaadita liikaa, vaan aivan liian vähän! Herranjestas. Tällä siis tarkoitan itse sitä, että nykyään harva ihminen kaataa puita metsästä, pilkkoo omat polttopuunsa, kuivattaa ne, kantaa ne asuntoonsa, lämmittää niillä kotinsa (missä ei ole muuta lämmitystä kuin takat), viljelee maata/metsästää saadakseen ruokaa, pyykkää käsin, valmistaa ruoan leivinuunilla/hellalla, hoitaa lapsia kotona, huolehtii myös kotona olevista eläimistä...

Mielestäni myös maailma on siinä sekaisin, että jos joku haluaa istua kotona ja saada rahaa käteensä, se "tasapainotetaan" korottamalla veroja henkilöiltä jotka tekevät töitä ja ansaitsevat tulonsa. En ymmärrä yhtään. Eri asia on, jos on työkyvyttömyyttä ja sairautta joka oikeasti estää ansion teon, mutta omavalintaista työttömyyttä en ymmärrä. Jos ajatellaan tapausta että joku henkilö tienaa käteen 1000 euroa kuussa ja toinen 3000 euroa kuussa, tässä kohtaa ero on kyllä aika iso. Kaikilla ei ole mahdollisuutta kouluttautua, mutta Suomessa kuitenkin lähtökohtaisesti on ilmainen koulutus ja kaikki voivat hakeutua sen piiriin. Kaikilla ei ole taitoja, kykyjä tai muuten mahdollisuutta tähän, mutta koen myös että moni aliarvioi kykynsä ja osaamisensa. Minäkin opiskelin AMK-tutkinnon kahden lapsen työssäkäyvänä äitinä suurimmaksi osaksi ILMAN kumppanin tai sukulaisten tukea. Toki myös työttömyys on tällä hetkellä ongelma, eivätkä kaikki todellakaan saa työtä. Työpaikkoja kuitenkin on jatkuvasti avoinna johonkin ja aina ei vain ole tähdet kohdillaan.

Pitää tähän vielä lisätä, että itse olen kärsinyt mielenterveyshaasteista ja perhehuolista paljon, jotka myös aika runsaasti määrittivät minua vielä sinne noin 25 -vuotiaaksi asti. Olen alkoholistin lapsi. Olen yksihuoltajan lapsi. Olen rikkinäisestä perheestä. Olen työttömän lapsi. Olen lastensuojelun asiakaslapsi. Nykyään olen tajunnut, ettei mikään näistä totuuksista silti määritä minua, eikä ne todellakaan ole mitään tekosyitä siihen, miksen pärjäisi. Enkä silti koe suorittavani mitään.

Kannatan myös lapsen kotona hoitamista tiettyyn pisteeseen asti (1v-1,5v), mutta koen että lapsi myös hyötyy varhaiskasvatuksesta oppimalla sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimimista. Lisäksi lapsen kehitystä seurataan myös ulkopuolelta koko ajan, jolloin usein haasteisiin pystytään puuttumaan nopeammin. En kannata lapsen kotona kasvattamista siihen asti, kun hän on esikouluikäinen.

Työmaailma on omasta mielestäni muuten melko tasapainossa, vääristymät tulee ihmisistä itsestään. Itse huomasin burnoutin merkkejä ja tajusin, että ei minulta vaadita, vaan vaadin itse liikaa. Kerroin pomolle väsymyksestäni ja keskusteltiin yhdessä suorituksistani ja siitä, mitä teen, hän ei ollut vaatimassa minulta kuuta taivaalta. Sain kehut hyvästä työpanoksesta jo vähemmälläkin työllä, sovittiin mitkä ovat vastuullani ja enempää ei tarvitse tehdä. Minulle jää ajatuskapasiteettia ja aikaa tehdä myös muuta kuin työtäni. Työstä myös aloin tykätä enemmän, kun tajusin ettei maailmaa tarvitse saada valmiiksi tänään, huomenna tai koskaan.

Ja mitä tulee somen vaatimuksiin, instagramissa, tiktokissa... Pistäkää se kiinni. Sinne saa postata ihan kuka tahansa mitä tahansa ja en todellakaan tuomitse sitä sinällään, se on hyvä tapa ansaita joillekin kun katsojia löytyy! Mutta jos se juuri minulle tai kenelle tahansa siellä kuka niitä katseleekaan, aiheuttaa paineita ja tarvetta suoriutua paremmin, se paine syntyy ihan omassa päässä ja kehittyy siitä, ettei koe olevansa tarpeeksi hyvä sellaisenaan.

Muokattu viimeksi:
Sinäänsä vaatimukset kasvavat koko ajan. Aina kun joku lähtee, ei palkata kerään tilalle, työt vain jaetaan jäljelle jäävien kesken.
Lisäksi pitäisi kaikki uudet järjestelmät opetella omalla ajalla, mikä taas on perheen ajasta pois.

Takaisin