V*tutuksesta johtuva unettomuus!

Ee

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Ei ole kyllä pahempaa unettomuutta, kuin se, joka iskee kun oikein ketuttaa! Tuntuu ku kroppa vetäis 200% teholla vaikka pitäs olla väsynyt ja unten mailla. Onneks on huomenna neuvola! Ja mikä pännii? Aika moni asia, mutta se mikä aiheuttaa unettomuutta, on työpaikka ja oikea surkeiden sattumusten sarja.

Meillä töissä siis viime viikolla alkoi mun työpisteen lähellä leijua kumma haju, ihan kuin nestekaasu, tai sytytysneste. Eka ajattelin että mun supertehokas hajuaisti vaan tekee tepposia, mut parin päivän päästä muutkin sen haistoivat kun kysyin. Tämä oli perjantai. Epäiltiin että onko joku kaasuvuoto, ja kivat kun pomon reaktio oli: "Kutsutaan huoltomies maanantaina kattomaan, älkää sillä välin ajako trukilla tai muuten kipinävaaraa aiheuttako siellä". Eli olis pitänyt koko viikonloppu olla mahdollisesti vaarassa räjähtää? Lopulta saatiin samana iltana joku päivystäjä-huoltomies paikalle, jolla ei ollut mitään hajua mitä tehdä, joten hän väitti pokkana ettei edes haista mitään, vaikka 10 muuta ihmistä oli jo käynyt toteamassa että joo, haisee. Lisäksi useamman minuutin oleskelu vuodon kohdalla aiheutti päänsärkyä, pahoinvointia ja huimausta. Tämä huoltomies myös sanoi ihan pokkana että ei ole vaarallista. Vaikkei edes haistanut mitään??

No tätä lopulta pomon ala-pomo alkoi OIKEASTI selvittää lauantaina, ja sain kuulla lauantaina ennen kotia lähtöä, että vuoto on jotain glykolia (jäähdytysnestettä, jolla pidetään talvella kylmän hallin lattia sulana), ja kuulemma vaaratonta. Noh, mun on jostain syystä vaikea uskoa tätä, johtuen yllä mainitsemistani oireista. Googletin myös, että on kahta eri glykolia käytössä näissä järjestelmissä, toinen on vaaratonta ja toinen on helvetin myrkyllistä ainakin nautittuna. Menin sitten lauantai-iltana päivystykseen, kun olo oli tosi huono ja pahoinvointia oli. Sairaalassa odotellessa olo parani merkittävästi, eli huonon voinnin syy oli selvästi työpaikalla. Lääkäri totesi myös hengitystie-infektion, kurkku punotti. Sain sairaslomaa sillä verukkeella ainakin siiheksi asti että saisi varmuutta että mikä siellä työpaikalla nyt käryää.

Ja nämä seikat jo riittävät pinnan kiristämään, mutta pahinta oli se, kun taukohuoneessa erään työntekijän kuullen kahdesti ilmaisin huoleni, mitä tämä kaasu tai glykoli aiheuttaa sikiölle? Ja kahdesti tämä työntekijä nauroi, pilkkasi, sanoi että "kyllä huomaa että on ensimmäinen lapsi, kun moista murehdit! Kyllä se istukka myrkyt suodattaa!" Eipä sille päässyt edes perustelemaan nykytietämyksen valossa, että ei se nyt ihan kaikkea suodata, mutta tämä kyseinen perkutin akka puhuu vaan päälle, eikä koskaan kuuntele! Ja nauraa miten minä voinkin ylireagoida, hänestä se oli tosi hauska juttu, miten tyhmä minä voinkin olla kun mahdollisesti myrkyllisestä kaasusta huolehdin! Ja kyseinen henkilö itse on kuitenkin näitä e-koodi-vauhkoojia?! Siis mitä helvettiä!

Parille työkaverille olen jo sanonut äkkipikaistuksissa, että vielä kerran jos tuo mulkero tulee mua "neuvomaan" ja arvostelemaan, mä saatan oikeasti lyödä. Ja nyt kun olen tätä vatvonut ja vatvonut ja valvonut, alan olla oikeasti huolissani, että kyllä, minä saatan lyödä sitä ensi kerralla. Olen niin vihainen, ja loukattu, ja yöunetkin mennyt. Eli: Onneksi on se neuvola huomenna!
 
Moikka! Tosi ikävää tuollainen. Itse olen aikaisemmin ollut työpaikassa, jossa oli paljon erilaisia myrkkyjä tekstiileissä, ja kun avasi laatikon sieltä pöllähti aina kauhea haju ja sen 2,5 vuoden aikana sain hajusteaine-allergian ja monet pesuaineet aiheuttavat minulle hengitystieoireita erityisesti, mutta myös nuhaa ja kutinaa silmissä. Joten olen ehdottomasti sitä, mieltä että kaikki aineet jotka ärsyttävät työpaikalla eivät voi olla hyviä terveydelle oli sitten raskaana tai ei. Hyvä, että sait sairaslomaa ja toivottavasti hoitavat asian sairaslomallasi.

Suosittelen myös, jos paha vitutus jatkuu, niin pyydät suosiolla lisää sairaslomaa esim. väsymykseen vedoten, koska sitä se yleensä on, että ei jaksa kaikkia ihmisiä ja sitten myöhemmin saattaa kaduttaa, jos menee riitelee jonkun työkaverin kanssa. Itse olin yhdessä vaiheessa niin väsynyt töissä, että kaiken tekeminen oli hyvin raskasta ja sitä ei auttanut, että esimies ei ihan toiminut parhaan esimiehen tavoin. Alkoi ärsyttää erityisesti esimies ja muutenkin oli huono olo niin sain sairaslomaa viikon verran ja se kyllä auttoi ja oli mukava taas palata sen jälkeen töihin vähäksi aikaa..
 
Neuvolareissu oli kyllä ihan mahtava helpotus. Jo se, että neuvolatäti oli niin samaa mieltä ja hänkin tuohtui tästä kaikesta, helpotti oloa.

Onneksi myös kaikki hajut sun muut oli hoidettu pois ja selvitetty, ja sain yhdeltä työkaverilta lopultakin oikein kunnon perusteellisen selvityksen siitä että mitä tapahtui, miksi, ja miten hoidettiin. En tajua, miksi se on niin vaikeaa esimiestasolla ymmärtää, ettei normaali, fiksu ihminen niele pelkkää "kaikki on ok"-selitystä, ainakaan ilman että se jää vaivaamaan? Ollaan kuitenkin alamme ammattilaisia (ainakin olevinaan?)

Nyt kun tiedän itsekin faktat, tuntuu kuin olo olisi keventynyt ja helpottunut niin paljon, että sain aivan hurjat henkiset voimat suhtautua tähän kurjaankin kollegaan kylmän asiallisesti ja rauhallisesti, ja huomasin, että tämä taktiikka toimii äärimmäisen hyvin :thumleft Paremmin kuin mikään mitä itse suunnittelin. Joten kiitos neuvolaan vinkeistä! Miten se miun täti onkin sellainen elämänhallinnan moniosaaja :love017
 
Takaisin
Top