V....n ! NÄRÄSTYS

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mini80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mini80

Jostain jotain jo tietävä
Huoh raskaus on muuten ihanaa aikaa, mutta tämä helvetillinen närästys kyllä ottaa nyt päähän :(
Kaikki mitä suuhunsa laittaa rupeaa närästämää. ja saan syödä rennietä kuin leipää!!
Välillä auttaa välillä ei.

Ja nämä yöt ovat aivain kamalia.. koitappa pistää itsesi makuulle, niin johan tulee sappinesteet kurkkuun.
ja nyt jopa muutamana kerta on ihan pitänyt oksentaa sitä ei kiva..
nyt ollaan vasta viikoilla 23+1 joten vielä taitaa närästys olla kaverina tovin, olisiko kellään mitään
poppaskonstia närästyksen torjumiseen, tai sen vähentämiseen????

Närästyslääkkeet? :D

Todella monet närästyslääkkeet sopivat myös raskausaikana. :) Suomen kätilöliiton sivuita löytyy PDF-dokumentti, jossa kerrotaan yleisesti lääkkeiden käytöstä raskauden aikana. Tässä suora lainaus tuosta dokumentista:

''
Närästyslääkkeet
• Ensisijainen lääke refluksitaudin hoitoon ja
ylämahapolttoon raskauden aikana on
antasidi-ryhmän lääke tai sukralfaatti,
jotka eivät juuri imeydy GI-kanavasta.
• Jos näillä ei saada riittävää hoitovastetta,
voidaan H2-salpaajista käyttää
ranitidiiniä.
• Protonipumpun estäjistä eniten kokemusta
on omepratsolista, jonka käytölle ei ole
estettä missään raskauden vaiheessa. ''

http://www.suomenkatiloliitto.fi/static/Laakkeet.pdf

Tässä nyt listattuna muutamia sallittuja lääkkeitä :) :

Gaviscon
Rennie
Samarin

Närästys on ruuansulatushäiriö. Se aiheuttaa polttavan tunteen, joka alkaa vatsasta ja tuntuu nousevan kurkkuun asti. Tämä johtuu siitä, että pieniä määriä vatsahappoja pääsee vuotamaan vatsasta ruokatorveen. Raskausaikana kohtu on suurentunut ja vatsan yläosassa oleva läppä rentoutunut. Tästä syystä vatsahappoja saattaa kulkeutua takaisin kurkunpäähän asti, ja ne aiheuttavat närästystä.

Rasvainen, paistettu tai mausteinen ruoka aiheuttaa usein närästystä ja ruoansulatusongelmia. Yritä selvittää, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat juuri sinulle närästystä ja vältä niitä.

Seuraavista ohjeista voi olla apua närästykseen:

• Syö aiempaa pienempiä aterioita mutta useammin, 5‒6 pientä ateriaa päivässä. Tämä vähentää vatsahappoja.
  • Vältä mausteista ja paistettua ruokaa.
  • Älä syö samaan aikaan maitotuotteita ja hapokkaita ruokia. Se voi tehdä olosi huonoksi.
  • Juo ruokailujen välissä, älä samalla kun syöt (1/2 tuntia ennen ateriaa ja 1‒2 tuntia aterian jälkeen)
  • Älä syö tuntiin ennen nukkumaanmenoa.
  • Nuku ja lepää pää hieman muuta vartaloa ylemmäksi kohotettuna. Käytä tyynyjä apunasi.
  • Kokeile erilaisia makuuasentoja. Anatomisista syistä toisella kyljellä maatessa voi närästää vähemmän kuin toisella.
  • Käy kävelyllä tai istu hiljaa paikoillaan, rentoudu ja hengitä syvään.
  • Käy raskaana olevien hoitamiseen erikoistuneen vyöhyketerapeutin tai osteopaatin vastaanotolla.

Seuraavat ruoka-aineet saattavat vähentää närästystä:
  • jogurtti ja maito, koska ne neutralisoivat vatsahappojen vaikutusta
  • hieman hapokkaat ruoat, kuten hedelmämehut ja tomaatit
  • yrttiteet, kuten piparminttu-, kamomilla-, vadelmanlehti- ja inkivääritee
  • tuore korianteri
  • kuivattu papaija
  • piparminttumakeiset
  • virvoitusjuomat tai hedelmäiset mehujäät, koska ne voivat viilentää ja rauhoittaa vatsaa.
Yllä olevat luonnonmukaiset hoitokeinot ja yksinkertaiset ohjeet voivat auttaa sinua raskauteen liittyvien vaivojen hoidossa. Jos mikään yllämainituista keinoista ei tuo helpotusta, keskustele kätilön tai naturopaatin kanssa tai kysy neuvoa apteekista. Tiedustele muita apukeinoja tai vatsahappoja neutraloivia aineita, mutta noudata annettuja ohjeita.

Lähde: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=265

Muokattu viimeksi:
^ Tuossa siis vinkkejä.

Mutta kuten ReginaVeritas jo kirjoittikin, niin on olemassa närästyslääkkeitä joita voi käyttää myös raskausaikana. Itse napsin raskausaikana Rennietä monta kertaa päivässä. Moni on kehunut myös Gavisconin olevan tehokkaampi kuin Rennie, itse en sitä kokeillut.

Mulla kummasti auttoi myös se, että join välillä kivennäisvettä, sen hiilihapot auttoivat röyhyjen kunnolla ulos tulemisen.

Ja sitten välillä maitoa tai piimää, ne sitten taas rauhoittaa vatsaa.

Ja just se että yrittää syödä pieniä annoksia, ja vähän koittaa pistää merkille että mitkä ruoka-aineet itsellä aiheuttaa närästystä.
Mua närästi rasvaiset ja tuliset ruuat, tai sitten jos join kauheasti pelkkää vettä (kivennäisvesi sopi paremmin). Myös kurkku ja paprika närästivät, samoin ruisleipä.

Muokattu viimeksi:
Valitettavasti närästys on tullut tutuksi tämän raskauden aikana, ekassa ei närästänyt koskaan. Mun ongelma on just se että yöllä nousee hapot suuhun asti ja meinaan oksentaa. Olen jo saanut selville ruoka-aineet joita ei pidä illalla syödä. Ja nukun pää reippaasti koholla. Nämä konstit on aika hyvin auttaneet mulla. Lääkkeitäkin kannattaa ottaa jos vaiva on paha, mulla se on toistaiseksi ollut vain öisin.

kannattaa välttää suklaata sekä paprikaa & vaihtaa kahvi tummapaahtoiseen. itselle tuli myös ensimmäisen raskauden myötä närästys ikävän tutuksi, sitä ennen en ollut moisesta tiennyt mitään.. ja toisesta raskaudesta vaiva jäi sitten pysyväksi :sad001! ei auttanut kuin nelikymppinen somac jota sai syödä kuin leipää..

Ensimmäisenä; närästyslääkkeet eivät poista närästystä vaan pahentavat, joten lopeta käyttö ja juo maitoa tai piimää tai emäksisiä maitotuotteita. Raskausaikana ku närästi nii join piimää nii paljo et helpotti, normaalisti 2hörppyä riitti, et ei sen enempää :) ja tosiaa neutraaleja ruokia kannattaa syyä ;)

Mene lekurille niin se kirjoittaa sulle kunnon lääkkeet. Mä sain lääkäriltä reseptin somac 40mg. Se helpottaa mutta silti on katsottava mitä suuhunsa laittaa. Mulla oloa ruokailujen välissä helpottaa myös salmiakin napostelu.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Pakko vielä mainita että mulla tuo närästys tosi paha ollut alusta asti. Tuntuu et röyhtäilen keuhkot pihalle ja väliin oksentelen sen vuoksi...luulis et helpottais piAn, nyt 14+5..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla tuo keleen närästys vaivaa vain öisin ja on ollut riesana nyt joka yö. Onneksi tämä raskaus on kohta ohi.

Mulla oli varsinkin loppuraskaudessa niin kamala närästys että valvoin yöllä enemmän kun vauvan synnyttyä =D Galieve&Gaviscon on turvallisia raskausaikana ja tehokkaita, somacin tuoteselosteessa lukee että ei raskausaikana(?)

Mä oon syönyt vuosia somacia säännöllisesti 40mg/päivä, mutta piti lopettaa se kun tulin raskaaksi. Sitä ei tosiaan suositella raskausaikana, sillä estää tärkeitä ravintoaineita pääsemästä vauvan käyttöön. Gavisconia olen käyttänyt tarvittaessa, mutta yllättävän hyvin olen selvinnyt ilmankin. Mulla närästysvaivat ja haavainen ruokatorvi/mahalaukku/suolisto, johtuivat lähinnä lääkityksestä, jota sitäkin on vähennetty radikaalisti raskausajaksi.

Suosittelen välttämään kahvia, voimakkaita mausteita jne..

Närästys... Ihan kaamee vaiva! Kaikkien näiden supistelujen, IS-nivelen löystymisen, repäsykipujen ja muun mukavan rinnalla jotenkin kuitenkin ekana luopuisin siitä närästyksestä...! Onneks sain reseptillä pitkävaikutteisen niin ei ihan niin tuskasta enää oo, mutta kyllä joutuu siltikin Renniee imeskeleen melkein joka yö - varsinkin jos illalla ei älyä kattoo kelloo ja syökin liian myöhään jotain mikä laittaakin närästään... Toivon ihan todella että loppuu vauvan tuloon niinkus edellinen sanoi...

Huh, tän närästyksen kanssa:mad: Hermo menee aivan totaalisesti. Heräsin jälleen kello neljän pirkkokerhoon. Ja sen jälkeen ihan järjetön närästyskohtaus. Mä vihaan tätä typerää närästystä! Mulla alkoi rajujen oksentelujen ansiosta jotain 4-6viikkoa sitten ja se liittyy edelleen tohon huonovointisuuteen.

Gavisconia olisi keittiössä, mutta ajatus sen syömisestä (on sekä nestemäistä että tabua) on täysin absurdi tästä hölmöstä pahoinvoinnista johtuen.

Ekassa raskaudessa ei ollut närästystä. Oksu tuli säännöllisesti aamuin ja illoin, mutta ei ollut mitään niin pahaa että olisi laukaissut tätä vaivaa kuten tällä kertaa.

Yritä nyt sitten tässä nukkua..närästää ja samaan aikaan on tosi huonovointinen olo.. Hyvää Isänpäivää vaan kaikille. On varmaan aamulla tosi pirteä mimmi toivottamassa sellaista ukkelille.

Miula on närästykseen auttanut sitruunavissy, en tiedä miksi, mutta tämän ansiosta närästys on enää minimaalista.

Takaisin