Väsymyksen takia sairaslomaa?

Maisa🌸

Vasta-alkaja
Mitä mieltä olette sairasloman hakemisesta alkuraskaudessa väsymyksen takia.
Minulla on ollu monta vuotta univaikeuksia ja tällä hetkellä pyöritän arkea yksin puoliso viikonloppuisin kotona. Lapsia meillä ei ole joten ensimmäistä odotamme.

Joten arkiaskareet jäävät minulle ja teen kolmivuorotyötä lähihoitajana, suunnaton väsymys 24/7. Kuitenkin ajattelen, että onko edes syy hakea sairaslomaa, mutta arkiaskareet tuntuvat pelkästään liian raskailta ja vievät voimat ja energian kokonaan.

Luulisi siitä saavan sairaslomaa, ainakin työtehtävistä riippuen ja varsinkin jos väsymys alkaa uhata potilasturvallisuutta. Sitten kannattaa myös miettiä voiko hetkellisesti tehdä esim osittaista työaikaa, joka lisäisi lepoaikaa.

Työuupumuksen kokeneena, mielestäni väsymys ja tunne ettei voimat tahdo riittää arjen pyörittämiseen on hyvä syy ainakin yrittää hakea sairaslomaa, vaikka viralliseksi syyksi saatetaan jotain muuta kirjatakin (ainakin mun uupumusvuosina se ei käynyt kirjattavaksi syyksi). Etenkin, jos univaikeudet tuntuvat lisääntyneen raskauden aiheuttaman lisäkuormituksen takia (ja jos et halua ainakaan nyt alkuraskaudesta käyttää siihen lääkkeellistä apua), olisi parempi saada kierre katkaistua ennen kuin kroppa ja mieli menee niin ylikierroksille että tilanne pahenee entisestään. Alkuraskaus kestää kuitenkin suhteellisen lyhyen aikaa, joten jos nyt lyhyellä sairaslomalla pystyisit estämään tilanteen kroonistumisen ja pidemmän sairasloman tarpeen myöhemmin, se olisi varmaan kaikkien kannalta hyvä diili.

Osittaisen työajan tekemismahdollisuudet kannattaa kyllä selvittää, jos vaan taloudellisesti ja työnantajan puolesta mahdollista.

Takaisin