Värit, värien näkeminen... (Onko persikka väri?)

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuli tämä aihe mieleen, kun todettiin että meillä on miehen kanssa keltaisesta vähän erilainen käsitys. Miehen mielestä sellaiset vaaleat tiilitalot on keltaisia, minusta ei sinne päinkään. Minkä värisiä ne teidän mielestä on? Entä onko teistä persikka tai lohenpunainen värejä? Ja mitä kaikkia näitä onkaan. Itse kyllä ymmärrän minkälaista väriä niillä ajetaan takaa, mutta en käytä. Tosin lohenpunaisessakin se ongelmana että tarkoitetaanko sillä nyt raakaa vai kypsää ja kirjo- vai merilohta. Jokatapauksessa sanon lohenpunaisia asioita vaaleanpunaisiksi.
 
En käytä väreinä persikkaa tai lohenpunaista. Miehen kanssa keskustellessa pidän värien kuvailut mahdollisimman selkeinä. Lohenpunainen on minun värimaailmassani pastellisävyinen oranssi.
 
Juuri tänä iltana sanoin miehelle että katsos miten kaunis pinkki horisontti oli auringonlaskun aikaan. Mies totesi että eikös tuo ole ennemminkin "mauve", johon kysyin, onko hän kenties nainen. Koska niin, minä käytän väreistä niitä pelkistettyjä muotoja (vaaleanvihreä, tummansininen jne.) ja niin yleensä mieskin.
 
Itse puhun väreistä varsin eri nimillä jo ammattinikin vuoksi kun erilaiset maalit ovat tuttuja (siis kaikki talomaaleista taiteilijanväreihin). Joskus puhun lohenpunaisesta, keltaokrasta tai seruleeninsinisestä, toisinaan taas sini-vihreästä ja roosasta. :hilarious:
 
Muokattu viimeksi:
Persikka on sellainen pastellinen oranssi, melkein vaaleanpunainen. Lohenpunainen on vähän tummempi kuin koralli. Minttu, lime, aniliini, sinappi, kyllähän noita on mitä tulee käytettyä.
 
Minkä sävyisestä vaaleasta keltaisesta tiilitalosta puhutaan? Niitä kun on beigestä okrankeltaiseen.

Minä varmaan sanoisin niitä kaikkia vaaleanruskeiksi/beessiksi/beigeksi. :hilarious: Mutta tällainen (anteeksi kuvan huono laatu):
tiiliseinä.png
 
Takaisin
Top