Välipala ideoita vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Hei! Olisi kiva kuulla mitä teidän vauvanne syö välipalalla? Itsestä tuntuu, että meidän 11 kk neiti syö miltei joka välipalalla hedelmäsosetta/ hedelmiä ja leipää. Toki olen välillä tehnyt välipalaksi banaanilettuja tai muunlaista sormiruokaa, mutta usein ideat on aika vähissä. Toki netistä varmasti löytyisi huippuhyviä ohjeita, kun vain jaksaisi selailla erisivuja, mutta ajattelin kysyä teiltä ensin, jos täältä löytyisi hyviä vinkkejä. :)

Meidän poika söi tuossa iässä (ja syö edelleen) useimmiten välipalalla jugurttia ja hedelmiä/marjoja. Joskus myös viiliä. Käytetään maustamatonta jugurttia, mihin sekoitetaan hedelmää/marjoja/hedelmäsosetta.

Meillä syötiin yleensä jugua, viiliä tai rahkaa hedelmäsoseen tai marjojen kanssa. Lisäksi oli leipää ja jotain tuoretta esim kauden hedelmiä tai kasviksia.

Vispipuuro, banaaniletut, pannukakku (ei sokeria tai suolaa), smoothiet ja pirtelöt, itse tehty jäätelö esim jugurttipohjaisena, talk murut, makeat ja "suolaiset" munakkaat, pehmeä tofu maustettuna esim rusinoilla ja päärynällä, puurosta tehdyt muffinsit, apinaeväs jne ovat myös melko helppoja ja maistuvia olleet meillä. :)

Luomuruokaa lapselle - kirjasta löytyy monta hyvää välipalareseptivinkkiä.

Sohwian vauva ei ole enää vauva, mutta itseäni ainakin kiinnostaa, mitä vauvanne syö välipalaksi. :) Jos vaikka saisi ideoita ja vaihtelua mahdollisen toisen välipaloihin. Ja vaikka tuon taaperonkin ei sen puoleen. Tämän hetken hitti meillä on vispipuuro.

Hedelmäsoseilla, hedelmillä ja leivällä meilläkin pääasiassa mentiin. Joskus kokeilin tehdä jotain itse, mutta kaikki viskeltiin aina lattialle, joten annoin omatekoisten välipalojen olla. Minä en kokenut saavani siitä hirveästi lisäarvoa, että käyttäisin arvokasta aikaa väkertäen ruokaa, joka ei kenellekään kelpaa.:wacky:

Lähinnä hedelmä- ja marjasoseita täällä menee, sormiruokana on toiminut maissinaksut. Mitäs leipää ootte muuten antanu?

Kaikki itsetekemä ei oo täälläkään kelvannut neidille niin oon suosiolla mennyt valmisruoalla :shy:

Yllämainittujen lisäksi karjalanpiirakka.

Välillä itsellekin iskee stressi, kun mielestäni on kauheata ja tylsää kun tarjoan aina vaan samaa välipalaa (ja ruokaa), mutta sitten muistan että kyllä lapsi saa ihan terveellistä ruokaa kun hedelmiä tulee välipalaksi ja sitten vähän leipää tai jugurttua myslin kanssa (pakko antaa jotain viljatuotetta tai muuta jottei nälkä iske uudelleen tunnin parin jälkeen).

Dreamy18 me annettiin oikeastaan ihan mitä hyvänsä leipää. Näkkileipä ja hapankorppu oli kivoja nakerrettavia, mutta ei vieneet nälkää kun ei osannut vauvana vielä syödä niitä kovin hyvin. Ruisleipä oli ja on edelleen ehdottomasti lempparia, mutta vaaleakin leipä menee.

Takaisin