Väkivallan uhka työssä

RuskaRuu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Syyskuiset 2023
Onko muilla samaa tilannetta, että työssä on väkivallan uhka ja miten itse sen koet? Kuitenkin todettu väkivallanuhka tai edes väkivalta työpaikalla ei ole peruste erityisraskaudrahaan. Ennen raskautta asia ei minua vaivannut, mutta raskaana ollessa koen tilanteen todella raskaana ja kamalana, sillä pelkään vauvan puolesta. Nyt vatsaa ei vielä näy kunnolla, joten koen tilanteen olevan vielä ok, mutta mietin että mitä tehdä tilanteessa kun on viimeisillään?
 
Onko muilla samaa tilannetta, että työssä on väkivallan uhka ja miten itse sen koet? Kuitenkin todettu väkivallanuhka tai edes väkivalta työpaikalla ei ole peruste erityisraskaudrahaan. Ennen raskautta asia ei minua vaivannut, mutta raskaana ollessa koen tilanteen todella raskaana ja kamalana, sillä pelkään vauvan puolesta. Nyt vatsaa ei vielä näy kunnolla, joten koen tilanteen olevan vielä ok, mutta mietin että mitä tehdä tilanteessa kun on viimeisillään?
On kyllä. Toivon, että asiakkaille tieto raskaudesta ei välity ollenkaan tai jos niin minun suusta. Yritän mahdollisuuksien mukaan ennaltaehkäistä väkivaltatilanteisiin joutumista ja tarvittaessa ennemmin astun takavasemmalle, kun syöksyn tilanteisiin. Olen kans miettinyt tuota erityisraskausrahan 'lokeroimista', mutta koen ainakin toistaiseksi pärjääväni ilman. Tärkeintä on, että työyhteisössä työkaverit ja pomo on tietoisia niin voi sopia asioista etukäteen ☺️
 
Ensimmäisen raskauden aikana olin töissä vanhainkodissa, jossa oli erittäin väkivaltaisia muistisairaita. Vaihdoin heti mahdollisuuden tullessa kotihoitoon raskauden turvaamisen vuoksi. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta valitettavasti ole. Pystyisitkö pyytämään työnantajalta muita työtehtäviä? Kotihoidossa viimeiset kuukaudet sain ilmoittaa työnantajalle, jos koin työerkonomian haastavaksi tiettyjen asiakkaiden kanssa ja sovittiin etten saa heitä listaani.
 
Ensimmäisen raskauden aikana olin töissä vanhainkodissa, jossa oli erittäin väkivaltaisia muistisairaita. Vaihdoin heti mahdollisuuden tullessa kotihoitoon raskauden turvaamisen vuoksi. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta valitettavasti ole. Pystyisitkö pyytämään työnantajalta muita työtehtäviä? Kotihoidossa viimeiset kuukaudet sain ilmoittaa työnantajalle, jos koin työerkonomian haastavaksi tiettyjen asiakkaiden kanssa ja sovittiin etten saa heitä listaani.
Olen itse siis vaihtanut jo työpaikkaa ennen kun aloin raskautta yrittämään väkivallan vuoksi (edit. Siis siksi vaihdoin kun halusin raskausaikana minimoida riskit ja koin etten voisi kokea oloani turvalliseksi raskausaikana siellä / olisin myös turvallisuusriski muille työntekijöille). Aiemmin olin siis sellaisessa paikassa jossa esimerkiksi kiinnipidot olivat osa arkea. Nyt väkivaltaa itsessään ei ole tässä työpisteessä tullut, mutta siihen on aito uhka ja viikkottain tulee läheltä piti-tilanteita tai muuten uhkaavaksi koettuja tilanteita. Se pelko ja väkivallan uhka on nyt todella kuormittavaa itselleni, sillä tiedän että väkivalta voi olla aseellista.

En oikein tiedä mihin töihin voisin nyt siirtyä tai järjestää työtäni, sillä jäljellä on ennen raskausvapaata vain kolmisen kuukautta. Oma osaaminen ja kokemus painottuu myös juuri sellaisiin asiakasryhmiin joissa väkivallan riski on suurin.
 
Takaisin
Top