Moiks!
Ihanaa ja syvä huokaus! Tiesin kyllä, että meitä muitankin löytyy :-)
Miehelläni on entisestä liitosta kaksi lasta, tyttö 13 poika 16, ja nyt ensimmäistä yhteistä odotellaan varpaillaan. Lapsiin tutustuin ensimmäisen kerran n.neljä vuotta sitten, perheeseen minut "ujutettiin" reilu vuosi sitten ja yhteisen katon alla olemme virallisesti asustaneet viime keväästä lähtien. Lapset asustavat meillä vuoroviikko rytmillä.
Hieman samanlaisilla tuntemuksilla mennään
pullapitkon kanssa. Poikaan ei meinaa saada oikein mitään kontaktia, mikä on ihan ymmärrettävää, koska ikää oli jo 15 kun liityin perheeseen. Hänen silmissään yritän ottaa vain sitä "toisen aikuisen" roolia, en missään nimessä mitään "äitipuoli"-läppää.
Tyttö taas on huomattavasti lähempänä, uskaltaa osoittaa hellyyttä sekä kiukutella. Hän myös ilmoitti sydäntäsärkevällä kirjeellä (pienen riidan päätteeksi), että on vihdoin ottanut minut äitipuolekseen... siinä oli kyllä kyyneleet herkässä, vaikka lasten tyhmäilyt sillä hetkellä vielä potutti ja kiukutti.
Ongelmat meidän uusperheessä ei niinkään liity exiin, tai heidän olemassa oloon tällä hetkellä. Lasten äiti antaa meidän elää ihan omaa elämäämme. En ole kyseistä naista koskaan nähnyt, en puhunut, enkä tahtoisikaan. En näe myöskään mitään tarvetta siihen, kun asiat hoituu hyvin myös tällä tavalla. (muutamia typeriä kommentteja häneltä on kantautunut lasten mukana, mutta jätän ne tyystin rekisteröimättä)
Suurimmat alkushokit ja räjähdykset arjessa saatiin aikaiseksi lasten kasvatuksesta. Minä tietysti ajattelin lapsettomana, "etten näistä asioista voi niin paljoa tietää, kun ei kerta ole niitä omia lapsia, ja eihän nuo ole edes minun lapsia". Kuitenkin omien vanhempien kasvatus, meidän lapsuusperheen toiminnot ja säännöt sekä ylipäätään se ympäristö missä itse oli kasvanut toimi vertauskuvana. Ja nyt minun piti elää osana tuota uutta perhettä!
En voinut silmiäni ja korviani uskoa, miten alkuun meidän uusperheessä mitkään puheet/lupaukset/sovitut asiat eivät pitäneet millään tavalla paikkaansa. Kenenkään puheisiin ei voinut luottaa. Käskyjä ja pyyntöjä kotitöistä/ kotiintuloajoista ym.perus kodin toiminnoista jaettiin kyllä pitkin päivää, mutta harvoin mitään tapahtui. Minkäänlaista johdonmukaisuutta en löytänyt siitä kaaoksesta, sanktioita ei niinkään jaettu, rahaa senkin edestä. Tätä sekasotkua hämmensi vielä alkuun se, ettei lasten äitiä kovinkaan kiinnostanut omat lapsensa, joten tyttö ja poika seilasivat "äidin viikolla" milloin meillä, milloin äidin vanhemmilla.
Huoh! Vieläkin hengästyn kun ajattelenkin tuota aikaa.
Ja tässä vaiheessa taas joku kaukaa viisas voisi tokaista "eikös tuo ollut ihan sinun oma valintasi kun otit miehen jolla on lapsia!" Jep, näin tein, enkä kuvitellut missään vaiheessa tämän olevan helppoa...
"Meidän kodin pelisääntöjä" on nyt liimailtu jääkaapin oveen jo muutamiakin. Nyt ollaan kuitenkin kasvatuksesta jo samoilla linjoilla, vaikka käytännön toteutus ontuu. Parempaan päin siis!
Vieraskoreus on tipahtanut meidän perheen harteilta aika päiviä sitten. Saan käskeä, komentaa ja suuttua lapsille hyvin avoimesti, jos siihen on aihetta. Ja hyvä niin, ei näiden tunteiden kanssa pystyisi elämään jos kaikki joutuisi pitämään sisällään. Tai en ainakaan minä pystyisi.
Ja on ollut ihana huomata, että vaikka minä "natsitätinä" olen asettanut meidän perheeseen tiukkojakin rajoja, rakkauden osoituksia kuitenkaan unohtamatta, lapset viettävät puheidensa perusteella mieluusti meillä aikaansa.
Nyt sitten odotellaan joskos tämä uusi tulokas pysyisi eturepussa loppuun asti. Lapsille ei kerrottu edes suunnitelmista ja uutista pantataan siihen asti, että kaikki on mahdollisimman varmaa. Tytöltä joskus ohimennen kysyttiin, että miten olis pikkusisko tai -veli. Naureskellen taisi pikkusiskoa toivoa. Tämän keskustelun jälkeen taisin joskus kuitenkin kuulla tytön suusta kommentin "...eiku meillä neljällä on täällä nyt kaikki hyvin..."
Odotusajan tunteiden vuoristorata pitää kyllä sykkeen välillä pelottavan korkealla näin teini-ikäisten lasten uusperheessä. Pitänee opetella tietoista rauhoittumista jottei aiheuta ylimääräisellä stressillä mitään ikäviä komplikaatioita itselleen. Siinä vaiheessa kun vanhempi muksuista tyhmäilee tulevaisuutensa kustannuksella on pakko vaan antaa asian olla ja lähteä ulos kävelylle rauhoittumaan. Tosiasia on, etten pysty oikeasti asiaan vaikuttamaan ja voi elämä että se on turhauttavaa!!!
Mutta sen kyllä sanon, että omalla muksulla tulee olemaan tiukemmat rajat ja johdonmukaisempi kasvatus :-)
Energiaa, jaksamista ja voimahaleja kaikille uusperheellisille! Elämä meillä on ehkä joskus monimutkaisempaa, mutta eipä se monimutkaisuus aina ole huono asia.
Oho. Tulipa vuodatus. Mutta ai että teki hyvää. Nyt on taas paljon kevyempi olo.