Uusi vauva ja vanhemmat sisarukset

han_sunen

Vauhtiin päässyt keskustelija
En löytänyt että täällä olisi vielä tällaista ketjua, poistetaan tää jos oli! Mutta tässä voitais jakaa ajatuksia siitä miten vauvasta ollaan kerrottu vanhemmille sisaruksille ja miten sisarukset asiaan suhtautuu!
 
Mua vähän itseäni jännittää et miten toi meidän kaksi vee ottaa tilanteen, sit ku oikeesti tullaan vauvan kans kotiin.. Nythän se näyttää mun masua ja höpöttää vauva vauva, mut entä sitten kun vauva on oikeesti täällä!
 
Meillä poika on 1,5v ja ollaan puhuttu tosiaan että masussa on vauva. Puhuu muutenkin niin vähän (mutta selkeästi tosin), että ei ole "vaaraa" että kertoisi vahingossa muille.

Meille tuli kissanpentu eilen ja menee melkein vauvasta jo välillä. Esikoista kiinnostaa välillä kovin käydä vieressä katsomassa ja pusunkin meinasi antaa. On tosi rauhallinen siinä vierellä, eikä huido.

Jännittää silti, sillä mitä olen lukenut muilta äideiltä, joilla esikoinen on 1,5-2,5v kuinka mustasukkaisuutta on.
Lähinnä vain miettii kuinka valmistelisi tulevaan.
Hän kun on ~2v kun vauvan tulisi syntyä.
 
Meidän poitsu on 3 v 3 kk silloin, kun vauvan olisi määrä syntyä. Vähän pelottaa, et millanen uhma siinä vaiheessa kehkeytyy. :D Vielä ei ole hänelle kerrottu. Varmaan nt-ultran jälkeen kerrotaan, jos siellä kaikki hyvin. :)
 
Olen miehelle sanonut sitä, et jos käytäisiin ykstyisellä ultrassa keväällä. Sieltä kun saa videokuvaa vauvasta mukaan, niin sitä katselemalla voisi olla hyvä valmistautua. :wink
 
Meillä lapset odottavat aivan innoissaan uutta sisarusta. :)) vanhin on vauvan syntyessä täyttänyt just 5v. , keskimmäinen ehtii samoin aikoihin 3veeksi ja nykyinen vauva on vajaa 1,5 v. En enää osaa jännittää kuinka pienten kanssa pärjään, saati kuinka sisarukset ottavat vauvan vastaan. Omat lapset kyllä jaksaa aina hoitaa ja pikkusisarukset ovat mitä rakkaimpia vanhemmille sisaruksille. Täällä on ennemmin ollut kilpailua kuka saa hoitaa ekaksi vauvaa. :D

Kaksoset olisi ollut asia erikseen. Sitä olisi saattanut hiukan jännittää. Täällähän jollain/joillain oli tupla ihana yllätys. :)
 
Innoissaan odottaa. Esikoinen on vauvan syntyessä 3,5v. Ollaan sanottu että äitin masussa on vauva ja galuaakin monesti illalla kuunnella "pikkuveljeä" dopplerilla ❤ Voihan se olla että mustasukkaisuutta tulee olemaan, mutta en oikein osaa sitä jännittää sen kummemmin :)
 
Meillä kymppi vee ei oikein innoissaa odota vielä uutta vauvaa kun on jo niin monta pikkusisarusta. :joyful: Kyllä se siitä sitten kun masu alkaa kunnolla kasvamaan. Meidän vauva, joka on nyt 1v10kk eli uuden vauvan tullessa on melkein 2v5kk, on aika innoissaan. Kun hän on jo pienestä tottunut jakamaan huomion muiden kanssa niin en usko, että tulee olemaan ongelmia sen suhteen. Pikkuinen silittelee minun masua ja sanoon vauva. :Heartred
 
Meiän esikoinen on vauvan syntyessä about 1v8kk, joten vähän kyllä jännittää että miten ottaa vastaan uuden tulokkaan. Vaikka neiti tykkää hoitaa jo nyt nukkejaan ja niille antaa pusuja, samoin kuin kirjoissa vauvat ja pikku lapset saa suukot. Mutta hän vaa tuntuu olevan aika äitin tyttö ja mustis heti jos minä pidän jonkun kaverin tai tutun vauvaa sylissä.. Nii yhdistettynä uhmaikä, mitäköhän tulee :yuck:
Mietin että pitäiskö ostaa joku lahja minkä sitten antaa hänelle sairaalassa kun vauvaa tulee kattomaan? Onko kellää kokemuksia tälläisistä? Jostain luin että vois toimia kun näin huomioisi myös sisaruksen tänä päivänä.:angelic:
 
En tosta lahjasta tiedä, mutta me ollaan käyty katsomassa meidän pojan kanssa mun kaverin vauvaa ja kun vauva on minulla sylissä niin olen ottanut myös pojan siihen. Ei hän siinä kauaa viihdy, mutta tuntuu olevan tärkeää tietää, että mahtuu mukaan vaikka siinä joku toinenkin on. Meidän poika on sellainen pusuttelija, että vauvoja pussataan ja silitetään aina. Ja vähän kaikkia muitakin. Tosi nätisti osaa olla pienten kanssa vaikka on itsekin vielä pieni. :)
 
Meillä tuleva isosisko on jo 8,5v kun vauva syntyy, joten hän ymmärtää jo että vauva vie aikaa. Sisaruksillani on lapsia pienemmillä ikäeroilla. Heiltä kuulin hyvän vinkin että kun vieraita (suku, ystävät yms.) tulevat katsomaan vauvaa olisi tärkeää että he huomaisivat vanhemmat sisarukset ensin. Esim. kehumalla isosiskoa/-veljeä tai onnittelemalla yms. Tässä vältytään siltä ettei vieraat sivuuta isompia lapsia ja riennä ihastelemaan ja kehumaan vauvaa heti jolloin sisaruksille voi tulla mustasukkaisuutta. Vauva jaksaa/voi kyllä sen hetken odottaa :)
Aiomme käyttää tätä itsekkin vaikka tosiaan meillä tuleva isosisko on jo vanhempi ja ymmärtää paremmin että vauva on uusi ja ihmeellinen :)
 
Mun isommat lapset ovat varmaan taas ihan iloisia kun saavat kuulla tulevasta vauvasta. (En ole viitsinyt vielä kertoa, koska ei se heidän elämäänsä tässä vaiheessa vaikuta. Vuodenvaihteen jälkeen sitten.) (toistaiseksi) Nuorin on hmm... vähän päälle 1,5v kun vauva syntyy. En oikein tiedä miten hän asian ottaa. Mutta varmaan melko hyvin, kun alkujärkytyksestä pääsee. :grin Hänellä ei myöskään ole mikään kiire pois vauvasängystä tai muuta tuollaista niin ehkä se helpottaa. On kohdellut muiden vauvoja ainakin ihan nätisti, niin uskon ettei ainakaan isommin satuta pientä. Jännityksellä odotamme toukokuuta... :rolleyes:
 
Meillä esikko oli 1v3kk kun toinen syntyi. Ei oikein edes ymmärtänyt olla mustis kun oli niin pieni itsekin. Tarkkana vaan sai olla kun ei ymmärtänyt yhtään varoa.

Nyt kun kaksoset syntyy (jos päästään loppuun asti raskaudessa) niin esikko on 2v9kk ja kuopus 1v6kk niin vähän mietityttää että kuinka hommat sujuu kun vauvoja onkin kaksi ja nuo ehkä jo ymmärtävät että vauvat vie huomiota. Tällä hetkellä eivät juurikaan välitä vaikka mulla olis joku vieras lapsi sylissä tms. Aika hurjaa että keväällä meillä on neljä alle kolme vuotiasta:O
 
Meillä esikko oli 1v3kk kun toinen syntyi. Ei oikein edes ymmärtänyt olla mustis kun oli niin pieni itsekin. Tarkkana vaan sai olla kun ei ymmärtänyt yhtään varoa.

Nyt kun kaksoset syntyy (jos päästään loppuun asti raskaudessa) niin esikko on 2v9kk ja kuopus 1v6kk niin vähän mietityttää että kuinka hommat sujuu kun vauvoja onkin kaksi ja nuo ehkä jo ymmärtävät että vauvat vie huomiota. Tällä hetkellä eivät juurikaan välitä vaikka mulla olis joku vieras lapsi sylissä tms. Aika hurjaa että keväällä meillä on neljä alle kolme vuotiasta:O

Kieltämättä kuulostaa aika mielenkiintoiselle!! Siinä on arjessa oma rumbansa, mut toisaalta onhan se varmasti ihanaa kun lapsista on niin paljon seuraa toisilleen ja kaikki muksut on tehty ns kerralla pois! :D
 
Meillä esikko oli 1v3kk kun toinen syntyi. Ei oikein edes ymmärtänyt olla mustis kun oli niin pieni itsekin. Tarkkana vaan sai olla kun ei ymmärtänyt yhtään varoa.

Nyt kun kaksoset syntyy (jos päästään loppuun asti raskaudessa) niin esikko on 2v9kk ja kuopus 1v6kk niin vähän mietityttää että kuinka hommat sujuu kun vauvoja onkin kaksi ja nuo ehkä jo ymmärtävät että vauvat vie huomiota. Tällä hetkellä eivät juurikaan välitä vaikka mulla olis joku vieras lapsi sylissä tms. Aika hurjaa että keväällä meillä on neljä alle kolme vuotiasta:O

On teillä varmasti hurjan jännittävät ajat ja jaksamista vaaditaan. Uskon kuitenkin, että just noin sen piti teidän perheessä mennä!! :Heartred
 
Ei nyt varsinaisesti asia tänne kuulu esikoista oottavana, mutta huolettaa miten kertoa 6-v, kummitytölle... :sad001 Hän on minusta kovin mustis: ei pitänyt aluksi miehestäni ja jos oon kylässä niin ei anna äitinsä jutella mulle. Synttäreillään suuttui parhaalla kaverilleen, kun tämä jutteli HÄNEN kummitädilleen. On myös mököttänyt syksyllä kun kerroin, että minulla on nyt toinenkin kummityttö.

Kertoisinko mahd. pian, että ehtii asiaa käsitellä vai mahd. myöhään ettei ehdi miettiä? Se on tiedossa, että vauvan esittely on tehtävä varoen...
 
Suosittelisin MaiKhi, että kerrot ajoissa. Näytät ultrakuvia ja kerrot mitä niissä näkyy ja mitä siellä masussa tapahtuu ja kuinka vauva kasvaa siellä. Sitten kun liikkeet alkaa tuntumaan niin annat kokeilla ja silitellä masua. Osallista häntä. Kummityttösi on kuitenkin jo niin iso, että hän kyllä ymmärtää paljon asioita. :) Voi olla liian kova isku, jos kuulee vasta ihan lopussa, että kohta sinulla onkin vauva.
 
Takaisin
Top