Uusi työ ja heti raskaaksi

Kyfi0000430

Vasta-alkaja
Aloitan uudessa työssä toukokuun alussa ja testi näytti tänään haaleata plussaa.

Itsellä olo hiukan ristiriitainen. Raskaus ehdottomasti toivottu, mutta toisaalta toivoin, ettei tähän kiertoon tärppäisi uuden työn johdosta.

Ajatuksia? Kokemuksia? Vinkkejä? Milloin kertoisit töissä?
 
Hyppään kommentoimaan tuolta lokakuisista, sillä olen juuri kokenut tämän tilanteen. Aloitin uudessa työssä ollessani raskausviikolla 12. Kerroin uutiset heti nt-ultran jälkeen, koska mielestäni on reilumpaa kertoa suoraan miksi joskus joutuu tulemaan vähän myöhemmin töihin neuvolan takia. Lisäksi olen kärsinyt pahoinvoinnista rv 16 asti, mikä myös on saattanut näkyä töissä. Sote-alalla työskentelevänä ei ole suotavaa tulla oksentelemaan töihin, ellei sille löydy onnellista syytä :Winking Face:

Pomo suhtautui hyvin, totesi että lapsia saadaan, niitä ei tehdä. Toki ajankohta tuntuu vähän hölmöltä, mutta hyvä työyhteisö ymmärtää kyllä :Thumbs Up Sign:

Tsemppiä sinulle kertomiseen, miten sen ikinä haluatkaan tehdä. Raskauksia tulee ja menee, joten en pidä itse sitä kovin ihmeellisenä asiana, että joku jää heti lyhyen työsuhteen jälkeen äitiyslomalle.
 
Mä kävin työhaastattelussa tietäen raskaudesta mutta en kertonut siitä, koska olin silloin viikoilla 5+ joten ajattelin että keskenmenon riski vielä olemassa. Sain työn. Nyt viikot 7+ menossa ja ajattelin myös nt ultran jälkeen kertoa, koska edelleen sinne asti keskenmenon riski on suurin. Mulle tehtiin työsoppari joulukuun loppuun asti, tokihan jään jo aijemmin äitiyslomalle. Uskon että uus esimies suhtautuu asiaan ihan mukavalla tavalla. Minä olen myös sote alalla ja tuntuu että jatkuvasti joku työntekijä on raskaana ja jää äitiyslomalle, edellisessä paikassa juuri josta irtisanouduin, olisin ollut kolmas raskaana oleva työntekijä. :smiling-eyes:
 
Mä oon kans plussannut pari viikkoa uuden työn aloittamisen jälkeen. Itse kerroin raskaudesta vasta rakenneultran jälkeen joskus. Lakihan velvoittaa ilmoittamaan vasta 2kuukautta ennen äitiysvapaalle jäämistä, niin olisinko viikkoa ennen määräajan umpeutumista saanut kakaistua asian ulos :tears:
 
Kiitoksia kokemuksista ja tsempeistä. :) Elämäähän se joo on ja onhan se hienoa että on tullut raskaaksi. Täytyy toivoa, että ymmärrystä löytyy uudessa työporukassa. Sote-alalla on niin naisvoittoinen ympäristö eli varmasti mammalomat ihan arkipäivää.

Odotan luultavasti myös vähintään nt-ultraan saakka, jos raskaus etenee toivotusti.
 
Itellä toki vähän erilainen tilanne kun työpaikka ei ole uusi, mutta kyllä silti jännittää mennä ensi kuussa takaisin äitiyslomalta töihin heti uudestaan raskaana :No Evil Monkey:

Meillä on siis uusi esimies ja tarkoitus olisi pienessä tiimissä järjestellä uudestaan tehtäviä ja ylennyksestäkin on puhuttu. Siksi en haluaisi heti kertoa ettei koidu omaksi kohtaloksi tässä vaiheessa. Jos raskaus jatkuu kuitenkin normaalisti niin kauaa ei mahaa pysty peittelemään. Esikoisesta tuli nopeasti maha esiin piilotteluista huolimatta ja rv16 alkaen ihmiset avoimesti katsoivat mahaa ja totesivat että taidan olla raskaana (en ikinä kehtaisi itse) ja tästä tulee varmasti vielä aikaisemmin näkyviin. Nytkin on vaikea peitellä turvotuksen takia.

Noh, katsotaan miten käy! Toki meillä on ensi viikolla se hematooman seurantaultra niin tiedetään onko mitään peiteltävää edes enää olemassa :No Evil Monkey:
 
Itellä toki vähän erilainen tilanne kun työpaikka ei ole uusi, mutta kyllä silti jännittää mennä ensi kuussa takaisin äitiyslomalta töihin heti uudestaan raskaana :No Evil Monkey:

Meillä on siis uusi esimies ja tarkoitus olisi pienessä tiimissä järjestellä uudestaan tehtäviä ja ylennyksestäkin on puhuttu. Siksi en haluaisi heti kertoa ettei koidu omaksi kohtaloksi tässä vaiheessa. Jos raskaus jatkuu kuitenkin normaalisti niin kauaa ei mahaa pysty peittelemään. Esikoisesta tuli nopeasti maha esiin piilotteluista huolimatta ja rv16 alkaen ihmiset avoimesti katsoivat mahaa ja totesivat että taidan olla raskaana (en ikinä kehtaisi itse) ja tästä tulee varmasti vielä aikaisemmin näkyviin. Nytkin on vaikea peitellä turvotuksen takia.

Noh, katsotaan miten käy! Toki meillä on ensi viikolla se hematooman seurantaultra niin tiedetään onko mitään peiteltävää edes enää olemassa :No Evil Monkey:
Jep, sama tilanne, palaan toukokuun puolessa välissä töihin. Tai palaan osittain, kun esikoinen ei mene vielä hoitoon. Mutta kuitenkin. Tässä sitä kovasti oon pohtinut, että kerronko ennen vai jälkeen pomon kesäloman, en toki tiedä koska se on, mutta toisaalta olisi kiva ehkä kertoa vasta lomien jälkeen, niin hällä ei mee loma sijaista miettiessä. No en tiedä menisikö oikeasti, mutta kuitenkin. Toisaalta taas tuo maha saattaa pompahtaa esiin jo hyvissä ajoin, kun ei siitä edellisest raskaudesta ole niin hieveästi aikaa, ja mun alalla piirit on pienet, ja mieluummin kerron kyllä ite, kun että joku muu menee kertomaan pomoille ennen mua..
 
Täältä kans loikkaus lokakuisista kommentoimaan..

Mä extempore päätin hakea uutta vaativampaa työtä (sama organisaatio ja sama pomo) ja olin haastattelussa rv. 14+6. Mietin pitkään, että kerronko raskaudesta. Työ alkaisi 1.8. ja ehdin olla töissä kuukauden ennen äitiyslomalle jäämistä. Päätin olla haastattelussa rehellinen. Sain paikan!
 
Mulla tilanne, että hain nyt omalta työpaikalta vakkaripaikkaa, haku loppuu jo 9.5, eli paikat varmasti jaetaan jo sit seuraavalla viikolla. En aio kertoa raskaudesta, koska ollaan niin alussa, ei edes rv12 vielä silloin. Päätin muutenkin, että kerron töissä vasta sitten kun mun lähimmät ihmiset tietää.
 
Kiva huomata, että ihmiset etenee uralla ja hakevat uusia paikkoja raskaudesta huolimatta.

Pitää yrittää pukeutua mahdollisimman löysiin vaatteisiin.
 
Mä oon ollut nyt reilun vuoden uudessa työpaikassa. Sillon vuosi sitten kyllä jännitti jos plussaankin heti aloitettuani.
 
Takaisin
Top