uudet taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mohomaha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä seisty sylissä kyllä pienestä asti ja mennään juurikin tuota kyykkyyn-ylös-kyykkyyn tyyliäkin, mutta ei se nyt itekseen seiso missään [8|]
Taikamuki on ostettu tännekkin, mutta ei vielä otettu käyttöön. Täytyypi pestä se [:)]

Petapapu: hurjaa! [;)] Meillä vasta pakitetaan.

meilläkin sylissä seistään ja pompitaan ylös alas,vaan ei tosiaan yksinään..en oo ikinä kuullu että näin pienet vielä itekseen seisois..no kaikkee uutta näköjään oppii joka päivä..kaverin 10kk tyttö seiso vkl EKAA kertaa ite tukee vasten..[8|][:-]

Itse olen 5kk vanhana mennyt konttausasentoon (en ole koskaan kyllä kontannut), 6kk vanhana nousin itse ylös ja kävelin 9kk vanhana. Kävelemään lähdin samana päivänä kun opin istumaan itse tuetta [8D].

Arttu pysyy itse seisomassa hetken esim. sohvaan nojaten. Mummi on sitä mieltä että on äitiinsä tullut [:D].

ja kuka sano et kaikkien pitäs kontata?[:D] mun veljentyttö oli ihana kun se alko istumaan ja tajus et sehän on paljon kivempi raahata itteään istuma-asennossa etiäpäin, näkee paremmin ympärille ja kaikkee[8D][:D] ei siis koskaan kontannu old-school-tyylillä. Muuten te joilla on useampi muksu niin ootteko huomannu että ykkönen ois nopein kehityksessä? Veljen pentuja ku seuras niin tää neiti alko hirveen myöhään puhumaankin ihan sen takia kun isoveikka ehti aina puhua sen puolesta[;)] oon muutenki jostain saanu sen käsityksen et eka saattaa olla nopeempi kehitysvaiheissa, ehkä ihan sen takia että vanhemmilla on sille enemmän aikaa tms.

Jos Liekinkin taidoista jotain[:)] tuntuu että tää on oikeeta kehityksen super-aikaa. Ääni-skaala on kasvanu hirveesti, omat jalat kiinnostaa, osaa tarttua tietosesti haluamaansa esineeseen ja viedä sen suuhunsa, kääntyminen ei viel hirveesti kiinnosta mutta osaa pötkötellä kyljellään jos selälleen jättää. Ja mitäs muuta, nii ensimmäiset vierastamisen merkit; juuri nuo veljen lapset kävi kylässä ja istuivat Liekin molemmin puolin, pieni katto toisesta naamasta toiseen ja sit vetäs alahuulen ihan rullalle ja tuli pieni ahistus[:D] mut rohkastu sitten alkujännityksen jälkeen ja kun tarkisti et äiskä on lähellä[:)] Meillähän ootellaan sitä maagista 6 kk jolloin Liekki saa alkaa tutustuun ihan oikeeseen ruokaan mutta selkeesti tarkkailee jo silmä kovana meijän syömisiä. Ja sit hassu "taito"; Liekki tajus et kun iskällä ei oo tissiä niin sitten voi korvaavana toimintana järsiä sen sormia[:D][:D] se on ku pieni piraija kun saa miehen kädestä otteen, menee niin määrätietosesti sormi suuhun, ja tekee tätä vaan miehelle[:-][:D]

Meillä ensimmäinen oppi kaiken myöhemmin kuin toinen, mm. tuen kanssa käveli vasta vuoden ikäisenä ja ilman tukea vasta melkein 1,5v ikäisenä. Toinen taas käveli joskus vuoden ja 2kk ikäisenä. Tosi hitaasti liikkumaan lähteneet siis molemmat ja samalta näyttää tämäkin pieni poika, kiirettä ei ole. Kaikki ovat kovaäänisiä ja puheliaita ja oppineet aikaisin puhumaan, keskitytään siis siihen[;)]
Poitsu tykkäisi sylissä seistä ja pomppia, mutta fysioterapeutti kielsi tämän koska varpaat+nilkat on kääntyneet alaspäin ja tuo vaan altistais varvastamiseen. Muutenkin jäntevyyttä hiukka turhan paljon.

No ite olen sitä mieltä, että tuo motorinen kehitys voi ja useasti onkin, nopeampaa seuraavilla lapsilla, koska yleensä niillä hirvee kiire isompien perään. Eli just nää ryömimiset, seisomaan nousut, kävelyt yms yms.
Kielellinen kehitys on kyllä aika usein hitaampaa, koska monesti käy just niin, että vanhempi hoitaa ton puhumisen. Ja sisaruksille, mikäli tota ikäeroa on suht vähän, kehittyy joku ihme yhteinen kieli, tai lähinnä niin, että vanhempi ymmärtää nuorempaa muutaman mölinän ja ähinän perusteella, ja "tulkkaa" sitten aikuisille mitä toinen on vailla.. Ja siks toisesta voi helpommin tulla "laiska puhuja".
Ihan samalla tavalla voi käydä myös ainoalle lapselle, jos vanhemmat vähän liiankin helposti ymmärtää lastaan, jolloin ei "tarvitse" puhua kunnolla. Eli nyt tarkotan esim. 1,5v lasta, jonka jo pitäisi alkaa sanoja enemmänkin tuottamaan. Esimerkiks nyt seuraava tilanne, että lapsi haluaa vettä ja osottaa äidille mukiaan ja sanoo "öh" ja äiti kiikuttaa juomista. [8|]

Herttileijaaa!!!!![:-][:-][:-]
Mulle iskee ihan paniikki!
Täälä jo seisotaan, ryömitään yms, ja meillä EI EDES käännytä! Eikä oo touhussakaan sen suhteen.[:D][:D][:D][:-]

Mutta mun kaverinkin tyttö kääntyi vasta 4 päivää vajaa 5kk, että ei mulla vielä hätää ole[:)][:)]

Ihanaa kun oppivat koko ajan niin paljon uutta.[:)]

meillä se kääntyminen tapahtu ihan yhtäkkiä yllättäen...meni siis suoraan vattalleen ilman että ois eka kääntyny kyljelleen... ja ekoilla kerroilla tarvi siihen kyllä "henkisen tuen"...eli otti iskän tai äitin sormesta kiinni...mutta henkisen tuen vaihe kesti ihan pari päivää ja nyt on jo kuukauden verran kääntyilty ja pyöritty ku väkkärä [:D] kyllä vaan pukeminen ja vaipanvaihto oli helpompaa silloon kun toinen pysy kiltisti selällään [:D][:D]

Mä täälä innolla odotan koska meidän Turo-Eemil haluais kääntyä[:D][:D]

Ihana tuo "henkinen tuki"[:D][:D][:D]

hehe,ei meilläkään Jenni käännytä..kyljelleen joskus vahingossa kai menee,mutta ei näytä olevan kiire kääntyä tai liikkua[:D][:D]

Meillä tyttö käänty vajaan 3 kuukauden ikäsenä selältään mahalleen nyt ei tarvii kun kääntää selkäsä nii tyttö jo mahallaa kahtelee ympärillee... kovasti nousee pylly aina ylös ja jaloilla sätkii ja käet haroo, kova olis hinku päästä liikkeelle. [:D] Pikku hiljaa hyvä tulee... Tarttuu myös jo kovasti kiinni kaikesta mitä eteen tuo ja suuhunhan ne kaikki sit päättyy.. [:D]

Hauskaa kahtoo kun toisinaan jää lelu mahan alle kun yrittää kääntyä nii alkaa kuulua kauhee ähina ja puhina ja jos ei nappaa lelua alta nii rupee huuto kuulumaa..

Iltasin kun telkkari on päällä ja leikitää lattialla nii tyttö kääntyy aika usein kylelleen tai mahalleen tuijottelemaan telkkaria ja leikit jää.. [:D] Saattaa pitkäänkin vaa tuijotella.. Pitää välillä mennä väliin ja muistuttaa et lelujakin olis nii ei koko aikaa vaa tuota ruutua tuijottas, ei kai se liiallinen telkkarinkaa kahtominen terveellistä oo...

[:D][:D][:D][:D][:D][:D] Hei mun poika on yli 5kk eikä vieläkää käänny... Älä nyt jenni hätäile [8D]
Neuvolas kovasti neuvo tee sitä ja tätä, mutta kas kun oon nää kaikki jutut tehny jo pari kuukautta mutta eipä herraa vaan kiinnosta koko juttu. Yhen kerran kääntyny selält mahallee ja siinä se.
Eipä suostunu neuvolas mitää muutakaa tekee, kaikki piti vaa saada suuhun koko ajan... Ruoka vain kiinnostaa [;)]

ihana ! [:D]
tuntuu vaan että "kaikkien muiden lapset jo...."
Vaikka ei voi eikä edes saa verrata![:D][:D]

Meillä kans tuo ruoka tuntuu vaan kiinnostavan niin ja kädet!

Joo tästä se alkaa se neuvoloiden mittatikku-meininki; tuon ikäisen pitäisi tehdä tämä ja tämä ja auta armias jos lapses on viikonki myöhässä niin kyllä sillä sitten on jokin kehityshäiriö[:D][:D] Meilläkään ei kääntyillä mutta ilmeisesti ihan vaan siks kun se ei huvita, pari kertaa on vähän huomaamattaan/vanhongossa kierähtäny mut ei selkeesti oo herran "juttu"[;)] Pitäs vaan ottaa sellanen asenne et nauttii ja iloitsee kun lapsi oppii juttuja eikä huolissaan kytätä koko ajan miksei se jo tee sitä tai tätä

Ei täälläkään kääntyillä... eikä ole vielä merkkejäkään siitä. Selällään pönötetään eikä mahallaan viihdytä. [:D]
Älä Jenni90 oikeesti huolestu.
Jokainen menee omaa tahtiaan. Mun veljen tyttö, joka tulee nyt marraskuussa 1-vuoden niin hän ei ryömi, ei konttaa, ei nouse seisomaan mitään vasten. Oppi juuri muutama viikko sitten "hinaamaan" istualleen itseään eteenpäin [:D]
Tyttö on vain erittäin tempperamenttinen ja suuttuu heti kun joku juttu ei onnistu [:D]
Kai tässä munkin "pitäis" muka huolestua esim painon, pituuden yms juttujen takia. Onhan tämä minun tyttöni niin kovin pieni... [:D] Mutta onpahan pieni ja suloinen vauva vielä piiiiitkän aikaa... [:D]

Kaikki aikanaan Jenni90! [:)]
Nauti siitä ettei Turo-Eemil vielä käänny, koska sit kun se sen hokaa nii kaikki vaikeutuu! [:D] Esim. tänäänkin tyttö ihan väen väkisin väänsi ittensä hoitotasolla mahalleen, meillä sit treenailtiin tasapainoilua kun puin sille samalla vaatteita niin piti kättä aina vähän nostella jne. Siinä äitillekin mietintäjumppaa kun miettii että mites tää vaate nyt puetaan niin että se menee oikeinpäin kun tyttö on tossa noin [:D]
Ei auta vaikka sen aina kääntäis takas selällee, en kerkee tekee mitää kun se on jo mahallaa taas.
Oikee kylki on edelleen se mitä vältetään tai sit se tapahtuu sellasella vauhdilla että tullaan tärähdyksellä alas ja sit itketään [&:]

Meillei mee varmaa kauaa, että täällä noustaan ite istumaan lattialta... Sen verran korkeelle jo saa yläkroppaansa ja tahdonvoima on kova, mutta sitä päivää odotellessa.

Minäkii olin huolissani, ettei poika ruppee kääntyilemään, mutta kyllä vaan rupes. Oikean kyljen kautta käännytään, vasemmallle puolella ei halua, vänkää vastaan, jos vähän meinaa alulle laittaa sinnepäin mänemään...

Joo, pukemiset ja vaipanvaihdot ruppee käymään hankalax, kun ei malta poika pysyä paikallaan. Ja hoitopöydältä hamuaa käsiinsä kaiken, mikä vaan liikuteltavissa on, ja suuhun pittää kaikki tunkee. Koko ajan on jottai suussa, yleensä sormet!

Tänä aamuna huomasin, etta J alkaa pyörimään napansa ympäri! [:D] Sekin tehään vaan oikealle. Kokeilin, että laitan leluja vas. puolelle, mutta oik. lähti menemään! Ja sitten välistä hirvee kitinä, jos ei asiat mee, niin kun herra tahtoo.

Mietin tuossa, että päästän pojan aika helpolla. Lelu jos käestä puttoo, nii heti oon sitä takas tyrkyttämässä! Pitäs antaa ite vähän äheltää ja sitte auttaa, jos ei onnistu!

mimosa85 meillä tyystin sama, mutta eripäin. Oikeeta vältetään, myös kun pyöritään navan ympäri. Vasen ja vasen aina vaan vaikku kuinka yrittäis leluilla houkutella toiseen suuntaan.

SKallo; nimenomaan! Ja olla onnellinen kun ei vielä liiku, ehtii sen perässä kyllä juosta[:D][:D]

Joo kaikki aikanaan[:)]

Takaisin