Uudestaan sokerinrasituskokeeseen.

Aurinkopuuteri

Vauhtiin päässyt keskustelija
Aamulla oli neuvola ja pissatestistä kaksi plussaa eli sokeria virtsassa. Joulun uudestaan sokerinrastuskokeeseen, jo kolmannen kerran. Onko syytä huolestua? neuvolatäti sanoi ettei olisi, koska aikaisemmat arvot hyvät. Viikonloppuna oli juhlia ja siellä tuli syötyä paljon makeaa ja rasvaista yhteensä kolmena päivänä (la, su ja ma). [:o] olen nyt raskausviikolla 30+5.

Arvoni aikaisemmin olivat:

0h 5.1, 1h 6.2 ja 2h 3.6 ja toisella kerralla 0h 4.4, 1h 6.3 ja 2h 4.8. Miten teillä? [8|]

Kiitos kommenteista ja vastauksista jo näin etukäteen, onko muilla ollut samaa tilannetta?

Eiköhän se neuvolantäti oo ollut ihan oikeessa, se kuitenkin on ammattilainen :) Oman mieles rauhottamiseks voit tietysti jo nyt rajottaa makean syönnin esim. pariin päivään viikossa!

Mulla tosiaan painoa tullu tähän mennessä yhteensä 9kg ja minusta ei paljoa! kun miettii, että menossa jo yli 30 raskausviikko. Miten muilla painon kanssa paljon tullut ja mikä viikko menossa.

täällä kiloja tullu jo noin 20 [&o] onneks mä en joutunu uudestaan noihin sokerirasitustesteihin, yhesti kävin ja oli ihan kamalaa kun meinasin pyörtyä ja oksentaa sinne [:'(] mulla se 2tunnin paastoarvo oli vaan kohollaan ja sain omaks neuvolasta ton sokerimittarin että olen voinu sillä kotona mittailla itte. Ja kotitulokset onkin sitten ollu ihan normaaleja, joten ei tarvitse ainakaan vielä pelätä että joutuisi uudestaan testeihin [:)]

Näin mielenkiinnolla kyselen josko joku teistä tietäisi/ muistaisi noita raja-arvoja tuossa sokerirasituksessa. Eli minkä alle olis lukemien hyvä olla tai käänteisesti missä vaiheessa on syytä olla huolissaan? Itse parin viikon kuluttua tuohon testiin joudun ja kovasti mietityttää, että minkälaisia arvoja sieltä tulee. Viime syksyllä ollut paastosokeri hyvä, mutta jännittää tuo miten kroppa selviää sokerin pilkkomisesta näin raskaana ollessa. [8|]

paastoverensokerin pitäs olla 3,5–5,5 mmol/l ja ruokailun jälkeinen arvo 5–8 mmol/l

itselläni tuolla testeissä se paastoarvo oli 5,2, tunnin päästä sen sokerilitkun juomisesta 7,8 ja ja kahden tunnin arvo oli 8,8 ja juuri tuo viimeisin oli se kohonnut. en sitten tiedä vaikuttiko mulla tohon tulokseen se että kävin kokoajan vessassa huonon olon takia istumassa (testin aikanahan tuota liikkumista ei suositella) ja toisekseen siellä vessassa join vähän vettä etten oksentaisi, liekkö se sitten myös vaikuttanut tulokseen.

Mutta kotimittauksessa minulla on selkeämmät ohjeet että ennen aamupalan syöntiä arvon pitäisi olla alle 5,5 ja syömisestä tunti (aamupala,lounas ja päivällinen) arvon tulisi olla alle 7,8.

Mulla painoa kertynyt nyt n. 15 kg ja muutama kilo vielä tulossa. Aikaisemmissa raskauksissa tullut tasan 24kg painoa lisää, mutta sokerirasitus ollut aina ok. Viimeks kun kävin, niin tulokset oli 4,1 7,8 ja 4,3.

Ohjeenahan on, että jos sokerirasituksessa on kaksi tai kolme arvoa koholla, terveydenhoitaja antaa äidille verensokerimittarin, jolla kotona seurataan päivittäin sokeriarvoja.

Sokerirasituksen raja-arvot:
0 tuntia eli paastoarvo  5,1
1 tunti                          10,0
2 tuntia                        8,7

Kopion tuon siis suoraan meitin sairaalan sivuilta [:D]

Täällä on moni vaikerrellut tuosta sokerinrasituskokeesta. Mulle siitä puhuttiin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä, ja silloin kieltäydyin kokeesta. Isäni on mua sättinyt, kun en kokeeseen mene. Kokeesta on kysytty usean kerran uudestaan, vaan en ole vieläkään sinne mennyt. Viime neuvolakerralla pissassa 3 sokeri+, ja täti kehotti tuomaan pissanäytteen kahden viikon päästä (eli huomenna). Itse en ole asiasta huolestunut, sillä olin ennen pissakoetta syönyt kovasti makeaa ja rasvaista. Oloni on ihan niin normaali kuin tässä vaiheessa raskautta (rv 34) voi olla. Mitä ihmettä tässä enää voisi tapahtua? Ohjeena syödä pieniä aterioita usein, välttää turhaa sokeria, lisätä liikuntaa. Tuskin rasituskoe muuttaisi näitä ohjeita. Ainahan joku voi sanoa, että kamalaa hirveää nyt et huolehdi itsestäsi ja vauvastasi...mut mä en jaksa näitä ainaisia testejä ja raja-arvoja. *Huoks*   

ALKUPERÄINEN: katusutariina

Sokerirasituksen raja-arvot:
0 tuntia eli paastoarvo  5,1
1 tunti                          10,0
2 tuntia                        8,7

Kopion tuon siis suoraan meitin sairaalan sivuilta [:D]

En tiedä mistäpäin oot, täällä Vantaalla toi eka arvo pitää olla alle 5,4. Muistikuvan mukaan toi vika raja-arvo oli täällä alempi... Mä jäin kiinni tuosta keskimmäisestä arvosta.

starletti: Ei kai siinä mitään, teet kuin itse haluat. Varoittavana esimerkkinä kuitenkin kerron et mä itse menin rasitukseen ja onneksi menin. Loppuvaiheessa (yli 30rv) jouduin insuliineille kun ei se pelkkä syömisen tarkkailu riittänyt... Ja mulla ei oo ylipainoa tai sukurasitetta, enkä kyllä huomannut mitään muutoksia olossanikaan. Itsestäni en niin piittaa mutta olis se ollut kurjaa jos vauvan sokerit olis romahtaneet syntymän jälkeen. Näin voi siis
käydä jos äidin sokeritasapaino ei ole kunnossa. Se tarkoittaa myös sitä että ei voi pitää vauvaa vierihoidossa vaan se voi joutua tiputukseen toiselle osastolle. Tätä mä murehdin kovastikin mutta onnekseni kun tilanne oli tiedossa, mä olin synnytyksen ajan glukoositipassa ja vauvan sokrut oli ok.

Tänään sain tulokset sokerinrasituksesta ja arvot oli kohdillaan. [:D] Seuraavat lukemat 0h 4.8, 1h 7.4 ja 2h 5.9. Helpotti kyllä ja kovasti! Nyt menossa raskausviikko 33+0.

Kiitos teille katusutariina ja viimeinen. Noita arvoja juuri meinasin. Nyt sitten tietää jo labrassa heti, jos jotain hälyttävää on. Toivottavasti ei kuitenkaan.... 

Takaisin