Uuden vuoden lupaukset - turhaa vai ei?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Teettekö lupauksia uudelle vuodelle? Onnistuvatko ne yleensä? Vai onko koko juttu mielestänne hömpötystä?

Tykkään kovasti tehdä lupauksia, joita on mahdoton pitää.. esim. koko vuoden herkkulakko, 20 kilon laihdutus, liikunnan massiivinen lisääminen, valittamisen totaalinen lopettaminen, aikaisin nukkumaan menemisen opettelu, omasta terveydestä huolehtiminen elämäntapamuutoksen avulla..
No usein nuo lupaukset ovatkin turhan kunnianhimoisia. Eihän niitä voi pitää jos ne menevät överiksi. Uusi vuosi on oiva aika alkaa tekemään paremmin ja olla hyvempi itselle ja muille, mutta ei siihen vuoden vaihdetta tarvita. Muutoksen ja lupauksen voi tehdä milloin vain!
 
Yleensä omalla kohdallani on käynyt niin, että uuden vuoden lupaukset ovat olleet turhan kunnianhimoisia. Liikunnan lisääminen tai terveellisten elämäntapojen noudattaminen ovat sellaisia asioita joita olen itselleni luvannut ja parantamista olisi edelleen. Nyt en jaksa stressata uuden vuoden lupauksista vaikka itselleni tein sellaisen. Pyrin tänä vuonna vähentämään turhaa kulutusta.

Onhan se hyvä jos uuden vuoden lupaus antaa jollekkin motivaatiota muutokseen ja varmasti moni onnistuu siinä :smiling-eyes:
 
Mä oon ennen ollut juurikin tuollaisten liian kunnianhimoisten uuden vuoden lupausten tekijä, mutta pariin vuoteen en oo tehnyt lupauksia. Nykyään pyrinkin tekemään joka päivä niitä oikeita valintoja liittyen esim. omaan hyvinvointiin (välillä paremmalla menestyksellä ja välillä vähän huonommin), mutta olen viime vuosina opetellut myös armollisuutta itseä kohtaan. Toki uuden vuoden aloitus on aina vähän niin kuin jonkun uuden alku ja innolla odotan, mitä tämä vuosi tuo tullessaan. 😊
 
Minun lupaukset ovat varsin kohtuullisia; kuten raskauskilojen haihduttaminen ja että kyläilen tänä vuonna läpi kaikki mummot ja papat (eri puolilta Suomea, kaikki lapset mukana). Korjailen siis edellisen vuoden laiskottelua.
 
Minä pidän tekemisiin liittyviä uudenvuodenlupauksia vain lasten leikinomaisena puuhasteluna. Jos jokin on jäänyt aikaisempana vuotena tekemättä, on siihen aina ollut hyvä syy, eikä yleensä mikään ole elämässä juuri ennen uuttavuotta muuttunut niin, että uuden vuoden jälkeen yhtäkkiä olisi ilmestynyt vuorokauteen lisää aikaa, energiaa ja terveyttä tehdä niitä tekemättömiä asioita. Eli jos jokin ei onnistu normaalisti, ei se myöskään onnistu minkään uudenvuodenlupauksen avulla. Lupauksilla saa itselleen vain ahdistuneen ja pettyneen olon.

Hyvin harva pystyy elämässään tekemään mitään isompaa muutosta, ja yritykset jäävät yleensä lyhytaikaisiksi nykimisiksi eri suuntiin. Silti toivotan kaikille armoa itseään ja läheisiään kohtaan; valtaosa ihmisistä yrittää joka päivä parhaansa tässä elämässä, ja jokaisella on omat haasteensa. Suurin osa ei tarvitse elämäänsä mitään muutosta, vaikka media ja viihde niitä meille tarpeena tyrkyttääkin.
 
Joskus, vuosia sitten pidin päiväkirjaa.. sinne tuli kirjoitettua lupauksia/ päätöksiä!
Yleensä tuo jälkimmäinen piti
Ehkäpä lupaukset olivat enemmän toiveita?
Nyt ei oo päiväkirjaa, mutta on ihana, uusi kahden vuoden monitoimi kalenteri. Kirjoitin siihen lauantaina päätöksiä!
Niihin nojaten on toivottavasti helppo tehdä valintoja...😎
 
En ole tehnyt uuden vuoden lupauksia sitten lapsuuden. En usko niiden olevan sen pitävämpiä vuoden vaihtuessa kuin muulloinkaan. Isot muutokset kerralla on mahdottomia ja hyviä pieniä valintoja kannattaa tehdä ennemmin koko vuoden ajan. Mutta jos vuoden vaihtuminen on jollekin toiselle hyvä motivaattori ja se auttaa niin mikäs siinä.
 
Parhaimmillaan antaa motivaatiota muutokseen! Ei tietty kannata luvata kuuta taivaalta ja totaalista muutosta. Mutta pienemmän muutoksen toimeenpanoon tai aloitukseen uusi vuosi on mitä parhain ajankohta. 🎇🎆
 
Turhaa. Olen luvannut itselleni jo aiemmin, että kehitän itseäni pitkäjänteisesti ja arvojani, tuntemuksiani sekä kehoani kuunnellen. Rauhallisessa tahdissa ja välillä voi tulla takapakkejakin jotka kuuluvat asiaan. Ei siihen tarvita uuttavuotta, asian julistamista somessa tai muuallakaan.
 
Takaisin
Top