Uuden työn saanti raskaana

Basin

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onkos täällä ketään joka olisi saanut uutta työtä raskausaikana?
Itse sain eilen puhelun uudesta paikasta, heillä oli jo yhteystietoni entuudestaan.
Sanoivat puhelimessa, että olen juuri sellainen jota ovat hakeneet ja aiempi työkokemukseni on juuri täydellinen ja koulutukseni myös.
Nyt sit viikkoja lähes 20 täynnä ja parin päivän päästä menen käymään haastattelussa, mietin miten toimin, onhan se sanottava raskaudesta, kun kuitenkin työssä olisi koeaika jonka puitteissa minut voisi irtisanoa, vaikkei raskaus syy saisi ollakkaan. Tiedän että olen koulutukseltani jokseenkin harvinainen, eikä heillä sinne tunkua ole hyvistä hakijoista, joten ainakin puhelinhaastattelijan puheiden jälkeen hylkäyksen syy olisi raskaus, jos paikkaa en saisi...
 
Mulle kävi niin, että olin raskaana muistaakseni rv25 kun kävin työhaastattelussa ja sain paikan. Itse en kylläkään haastattelussa puhunut asiasta mitään ja mulla oli niin pieni maha, ettei haastattelijat varmastikaan sitä huomanneet. Kun istuin vielä pöydän takana koko haastattelun ajan... Noh, noin olin ainakin varma että valitsivat mut pätevyyteni takia eivätkä jättäneet valitsematta vain raskauden vuoksi. Mutta toki tuo on totta, että useimmissa paikoissa on se 4kk koeaika, jolloin kai voi irtisanoa ilman perusteluita. Vaikeahan siinä on yrittää todistella, että irtisanoivat raskauden vuoksi... Vaikka toisaalta normaalitilanteessahan kai raskaana olevalla on lain mukainen irtisanomissuoja, mutta en sit tiedä päteekö se koeajalla kuitenkaan. 

Noh, itse en sit kyseistä työtä ottanutkaan vastaan kun ei päästy yksimielisyyteen työn aloitusajankohdasta. Vaikea sanoa, kummin parempi, siis kertoako haastattelussa vai ei. Selväähän se on, että jos siitä haastattelussa kertoo niin sitä ihan varmasti käytetään yhtenä valintakriteerinä ja silloin siihen ihan itse myös antaa kertomalla luvan. Toisaalta, jos uuden työn vastaanottamiseen liittyy muutto, entisestä työstä irtisanoutuminen tms. riskejä niin silloin varmaan kannattaa kertoa jo haastattelussa ettei jää mahdollisessa koeajalla irtisanomisessa "tyhjän päälle"...
 
Niin joo ja koeajalla työsuhteen purkamisesta oon kuitenkin käsittänyt, että ei sitäkään nyt ihan heppoisin perustein voi tehdä. Eli pitää olla jotain näyttöä työnantajalla siitä, että henkilö ei esim. oo sopiva tai kykenevä tehtävään. Jotain "varoituskeskusteluita" tms. ennen varsinaista työsuhteen purkamista siis. Että toisaalta sitten voisi ajatella, että kannattaisi kertoa raskaudesta vasta jos saat työn. Silloin ainakin työnantajan on todella vaikea perustella koeajalla työsuhteen purkamista millään muilla syillä tai väittää, ettei ole tiennyt koko raskaudesta. Ja tietysti kannattaa ottaa omaan liittoon tai työpaikan luottamusmieheen yhteyttä vaikka jo etukäteen ja kysyä sieltä neuvoa. Mulla itselläni oli myös mm. sellainen tilanne, että työnantaja väitti ettei mun määräaikaista sijaisuutta enää jatketa kun sopimus päättyi juuri ennen äitiysloman alkamista. Olin sen kuitenkin jo varmuudella itse etukäteen selvittänyt, että työsuhdetta pitää ehdottomasti jatkaa ja ollut omaan luottamusmieheenkin yhteydessä. Luottamusmies neuvoi, että jos ei pomo muuta mieltään niin heti vaan yhteys häneen niin hän ottaa asian hoitaakseen...
 
Takaisin
Top