uudelleen raskaaksi

Minä kans haluun olla kotona niin pitkään kuin rahallisesti se on mahdollista, juuri niinku KisMet selitti. Eli siis jo siitäkin syystä melko pienillä ikäeroilla sisarukset "tehdään". Toi oli uutta tietoo Kelan äp-rahasta, kiitos tiedosta KisMet! (mikä vahvistaa tän meidän suunnitelman).
 
Ihan siksi mä Riinu sen mainitsinkin, kun harva ainakaan mun tutuista on siitä tiennyt [:)]
 
Mä luin sen myös kelan esitteestä lapsiperheille. Oon vaan miettiny että saakos sitä tolla samalla perusteella vaikka olis välissä töissä? Kunhan ikäero on alle 3v... Kun jos nyt meen takas töihin niin alotan taas huonommalla palkalla tietty [8|]
 
Kyl se vissii niin on et välissä ei sais olla töissä koska silloin sulla on taas tullu palkka tuloa. Ainaki näin muistelisin mun siskon kohalla ku teki kolme muksuu kolmen ja puolen vuoden aikana... Ja jos menee töihin välissä se lasketaan sitte uudestaan niistä uusista tuloista vaikka oliskin huonommat[&:]..
 
Mulla ei tuon rahasysteemin kanssa ole ongelmaa, ko tälläki hetkelä äippäraha on minimi.. olen nimittäin opiskelija. Päätin sitte nostaa nyt syksyllä 4 kk opintotukeaki, ko se ei vaikuta tuohon vanhempainrahaan vai mikä onki, ja kun kuitenki tulee pisteitä tänäkin lukuvuonna. Että iha hyvä ois jos ennen seuraavaa töihin pääsis, niin ehkä se äippärahaki olis vähä suurempi ko nytten..
 
Kelan sivuilta:

Kaksi lasta kolmessa vuodessa Voit saada vanhempainpäivärahan edellisen päivärahan perustana olleen työtulon mukaan, jos saat kaksi lasta perättäin kolmen vuoden sisällä. Tällöin seuraavan lapsesi lasketun ajan tulee olla ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Samoin adoptiovanhemmat voivat saada päivärahan edellisen mukaan, jos adoptiolapsi otetaan hoitoon ennen kuin edellisen adoptiolapsen hoitoon ottamisesta on kulunut 3 vuotta.
Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa vaihtua.

Meikäläiselle ei auennu.. [:-]

Minä kans toivoisin lapset kohtuu pienellä ikäerolla, mikäli lisää suodaan.. Meillä on veljen kanssa 4 vuotta ikäeroa, hän  nuorempi ja jätettiin kyllä aina mun ikästen serkkupoikien kan se pois leikeistä. Nyt kun se on aikuinen niin ollaan taas läheisempiä.
Mutta välissä mun olis käytävä kuitenkin töissä mikäli töitä löytyis, niin saisin vähän parempaa äippärahaa. Ehkäpä siis ensi keväänä vois alkaa yrittämään?
 
Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa.


Tota mää en tajunnu..
 
Mä käsitän sen niin että joka vuosi Kelalla on eri palkkakerroin (sitä en tiedä mikä se koko palkkakerroin on mutta en oo asiaa sen enmpää pohtinut [:D]) ja tänä vuonna maksettavat on korotettu tämän vuoden palkkakertoimella.
Vaikka vuoden päästä ne laskee samoilla työtuloilla jotka korotetaan ensi vuoden palkkakertoimella eli summa voi siitä syystä muuttua.
En tosin usko että ne palkkakertoimet ihan hirveästi vaihtelee, mutta täysin sama summa se tuskin tulee olemaan.
 
Aa, aivan! Tuota se varmasti Kismet tarkoittaa! [:)]

Mut ton perusteella mä ymmärtäisin et jos oot välissä töissä ni saat silti sen aikaisemman äippärahan perusteella tokankin rahat, jollei sit oo välissä ollut parempituloisessa työssä minkä ansiosta mammaraha nousis..
 
Me on miehen kanssa puhuttu että toinenkin lapsi saisi tulla - mies on ainokainen ja haluaa omalle lapselle sisaruksen! Mulla on oikeasti alkanut olla raskaus-aikaa ihan hirveä ikävä [&o] ei tosi niitä paria viimeistä kuukautta, mutta muuten [;)] ensi keväänä/ kesänä varmaan annetaan toiselle lapselle mahdollisuus tulla, noin pari vuotta kun on ihan mielestämme sopiva ikäero [:)] 
 
Voi Tirri mulla myös raskausaikaa ikävä [:)] Luulin et oon ihan pöhkö...Ihanaa et on toi rakkauspakkaus maailmassa mut jotenkin on ikävä myös sitä odottamista ja jännittämistä...
 
Mulla oli mahaa ikävä oikeestaan heti ikävä kun neiti synty. [:D] Ehkä kun se ei ollut missään vaiheessa tukala ym.. 
 
joo täällä ei oo tosiaankaan mahaa ikävä [:D] voihan se ikävä iskeä vielä, mutta oli sen verran rankkaa että en kyllä kaipaa. voin kyllä kuvitella että jos raskaus menny  hyvin niin kaipaahan sitä masua.
 
Mulla on loppujen lopuksi aika vähän ikävä raskausaikaa. Vaikka toki niitä potkuja masussa kaipailenkin, varsinkin kun veljen vaimo ja ystävä ovat saamassa ensimmäisiään tänä syksynä ja kun on kuunnellut heidän puheitaan, tulee väkisinkin hiukka ikävä [:)] Mutta ajattelin tulevan enemmän ikävä sitä masua.
 
Kyllähän sitä raskaana olemista silleen kaipaa. Ongelmista huolimatta mä nautin siitä kuitenkin...
(en kyllä ymmärrä miksi; jalat turvoksissa, mielettömät liitoskivut melkein koko raskauden ajan, mieletön väsymys jne... [:D])

ja onhan se kyl ihana katsoa nukkuvaa vauvaa ja ajatella et tuossa se nyt on <3
 
Kiva ku täälä on muitaki yökyöpeleitä ko mie :D (Eli Rauha). Joo, ei ole mullakaan kovin ikävä masua.. tai no, toisaalta on, toisaalta ei. Mulla vain oli liikkuminen yhtä tuskaa välillä jo jostain maaliskuusta alkaen. Mutta olihan se silti kiva <3.
 
No nyt kun mietin niin tuli mieleen että yhtä asiaa kaipaan raskausajasta [:D] Selkäkivuttomuutta, nyt on nimittäin taas joka aamu selkäkipeä, mitä ei ollu raskausaikana ollenkaan. Muuten en kaipaa turvotusta, pahoinvointia, pelkoa että kaikki ei oo kunnossa ja sitä ainaista hengenahdistusta jopa pelkästään puhumisesta.
 
joo, ihan liikaakin yökyöpeli...[:)]

Nelli meni eilen nukkuun ennen kymmentä ja mä kävin miehen exän kans äippäpolilla kun se rv22+6 eikä ollut tuntenut vauvan liikkeitä muutamaan päivään. Hänen miesystävänsä jäi poikien kanssa kotiin.
Kaikki vauvalla onneksi ok mutta oli kääntynyt niin ettei nyt tuntenut sitten potkuja.
Ja mun isäntä ja exä ovat kokeneet kohtukuoleman joten ihan ymmärrettävästä syystä toinen pikkaisen peloissaan... Mut onneks kaikki siis hyvin.
Aikaa siel ei mennyt ku varmaan reilu puol tuntia mut sit ei vaan tod uni maistu illalla. Mä kattelin töllöö ja pidin tietsikkaa auki kunnes 2.30 aloin kuulemaan pinnasängystä kitinää. Äkkiä ite iltapesulle ja sänkyyn Nellin kanssa. Tissi suuhun joten neidin eka syöttö ennenku mä kävin ite edes unille... hmmm... ei ihan niinku ajattelin...
Oon pyrkinyt meneen nukkuun vimppa yhdeltä mut välillä sit menee myöhäisemmäksi...
ja koen sit turhaksi mennä pyörimään sänkyyn jos kerta uni ei tuu...
 
Rauha, ei musta olis valvomaan noin myöhään, eilenki mentiin koko perhe puol ysiltä nukkuu [:D]

Tosta raskausajan ikävöimisestä, mulla on kans välillä tullu ikävä sitä isoa massua ja potkuja ja mönkimistä.. tosin oon aika hissukseen ollu omien ajatuksieni kans [:)] Ihanahan se on kun tyttö on maailmassa, mut oli se aika ihana se massukin.. ei ehkä sitä ihan viimesintä aikaa, mut raskauden puoliväli oli aika ihanaa aikaa [:)]
 
Takaisin
Top