Uskaltaako työtön hankkia lapsia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

tillinvarsi kirjoitti:
Itse vuokratyöläisenä ja auta armias kun kerran jouduin nyt muutaman päivän saikulle raskausaikana niin työt loppuivatkin sitten siihen... Eipä tarjottu enää. Vuokratyöntekijänä erittäin vaikea todistaa että raskauden vuoksi on tällaista tehty.. :/

:( sepä, kun raskauden takia ei voi irtisanoa, mutta kuka pakottaa jatkamaan sopimusta...

eli ennemmin tohon kysymykseen kun kysyy että uskaltaako työttömänä hankkia lapsia niin mieluummin työtön kuin vuokratyöläinen.

Työttömänä tuet/ansiosidonnainen juoksee. Vuokratyöläisenä kun yhtäkkiä työt loppuvatkin. Siinä ollaankin sitten tyhjän päällä..

Sen takia ei maltakaan odottaa neuvolalääkäriä jotta nähdään mikä tilanne että onko liian fyysinen työ jatkuakseen äitiyslomaan asti niin sitten saapi hakea ainakin sairaspäivärahaa kelalta. Vuokratyöläisenä kun ei työnantaja sitä maksa... :/

Laitan kokemukseni:
Olin 19 kun aloin odottamaan lasta n. 8 kk:n jälkeen koulusta valmistumisestani.
Valmistuin alalle, jossa on työttömyyttä ja varauduinkin siihen, että oman alan hommiin on turha lähteä.
No, tein yhden harjoittelun eri alan hommissa valmistumiseni jälkeen (kesto n. 3kk) ja sen jälkeen olin koko lopun raskauden työtön ja 1,2 v kotona lapsen kanssa.
Voin kertoa, että minua ahdisti työttömyys ja sen tuoma epävarmuus.
Olen kaiken lisäksi yh, joten tiedostin, että ei tule olemaan helppoa.
Kun lapsi oli vähän yli vuoden menin harjoitteluun ja pistin kaikkeni peliin, että saisin edes määräaikaisen paikan. Sen sain, ja loppujen lopuksi vakituisenkin paikan. Minulla ON OLLUT TUURIA. Menin monen ohitse haastattelussa, joilla on kokemusta yli 10 vuotta, menin monen ohi. Kaikille se ei ole näin helppoa ja tulen kyllä olemaan ehkä aina kiitollinen tilaisuudesta, joka minulle avautui.

Ja lopuksi vastaus kysymykseen kannattaako työttömän tehdä lapsi, rehellinen vastaus: jos osaat olla stressaamatta työttömyyden tuomasta epävarmuudesta etkä ole himotuhlaaja/omien varojesi ylieläjä, niin teeppä vaan, muussa tapauksessa suosittelen odottamaan, että saatte työpaikan (vakituisen) ennen lapsen tekoa. Säästöjäkin kannattaa olla. Ja tiedän, kaikkea ei voi suunnitella, mutta niin kauan kuin vain voitte itse päättää ja jaksatte taistella vauvakuumetta vastaan niin suosittelen suurella kokemukseni äänellä odottamaan :)'

Kaikenlisäksi kannattaa muistaa, ettei lehdissä turhaan painoteta sitä, että kun tekee lapsia työttömänä + lapsen kanssa vietetty aika kotona (max. se 3 v), niin ei työmarkkinoilla helposti loista :S

Takaisin