Useiden keskenmenojen todennäköisyys - tutkimustietoa?

hosulijasosuli

Satasella mukana keskusteluissa
Marraskuiset 2026
Moikka, ajattelin vallan aloittaa uuden ketjun.

Mietiskelen täällä siis sitä, kuinka todennäköistä on saada useampi kuin yksi keskenmeno peräkkäin. Itselläni on kkm-tausta, koin keskeytyneen keskenmenon marraskuussa ja se oli shokki.
Olen itse yrittänyt etsiskellä tietoa siitä, millaisin todennäköisyyksin tuon saman surun joutuu kokemaan, mutta melko heikosti tuntuu löytyvän aiheesta tietoa ainakaan suomeksi. Ajattelin, että kenties en ole ainoa, joka surun keskellä kaipaa rationaalista tietoa ja mustaa valkoisella, ja siksi ajattelin josko kerättäisiin tänne tietoa? En itse esimerkiksi neuvolasta saanut mitään vastausta siitä, kuinka todennäköinen keskeytynyt keskenmeno on. Se on vähän sääli, kuinka yksin asiassa tältä kannalta voi olla.
Lopuksi haluan vielä lähettää lämpimän halauksen jokaiselle menetyksen kokeneelle❤️‍🩹❤️‍🩹❤️❤️

Mulla on saldona 1 keskeytynyt keskenmeno, 1 spontaanisti vuotamaan alkanut keskenmeno. Ja 4 kemiallista. Jostain joskus luin en muista mistä, mutta yritin lohduttautua etsimällä tietoa että kuinka todennäköistä tämä mitä mulle tapahtunut on. Muistelen että jonkin mukaan vähemmänkin oli alle prosentin luokkaa. Kun yritin laskea jonkun prosentin mukaan kun oliko se niin että yksittäisen keskenmenon todennäköisyys 15% ja kun mulla 6 alkanutta raskautta niin laskin siitä kuinka todennäköistä se on. Oli tosiaan 0,001% tai jotain. Ja mulla todennäköisyydet erittäin korkeat että tulee vieläkin noiden takia keskenmenoja/kemiallisia. Mutta siis ei tosiaan lohduttanut yhtään tuo tieto....

Niin ja yksittäinen keskenmeno ei kyllä lisää todennäköisyyksiä että tulee lisää keskenmenoja, mutta se että on monta lisää mun käsittääkseni todennäköisyyksia uusille keskenmenoille.

Risk Factors
Previous Miscarriages: Having one or more previous miscarriages increases the risk slightly. After one miscarriage, the risk of another is about 25%.
Recurrent Miscarriage: Experiencing three or more consecutive miscarriages is uncommon, affecting only about 1% to 2% of couples.
Paternal Age: Men over the age of 40-45 have a higher risk of their partner experiencing a miscarriage.
Lifestyle: Smoking, high alcohol consumption, and excessive caffeine intake can increase risk.
Health Conditions: Uncontrolled diabetes, uterine issues, and autoimmune disorders can raise risk.
(Mayo Clinic)
Most miscarriages are a "one-off" event and not indicative of a long-term fertility problem, with over 80% of women going on to have a healthy pregnancy afterward.
(WebMD)

Tämmöinen löytyi ainakin tekoälyn kokoomana pikagooglauksella.

Oma kokemus on se, että marraskuussa oli kkm, joka alkoi kuitenkin spontaanisti siinä samana päivänä kun oli tyhjennykselle varattu aika.
Nyt mitä todennäköisimmin perään tuulimuna, johon saan ensi viikolla varmistuksen.
Marraskuussa lääkäri lohdutteli huonoa tuuria. Todennäköisesti tämäkin, liekö olisi kiinnittynytkään tämä, jos ei olisi niin lyhyttä aikaa tuosta edellisestä keskenmenosta tai sitten oma kroppa vetelee viimeisiä tällä saralla.

Takaisin