Urbaanilegendoja, just for fun

Murmeliini90

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Eli kootaanpas mielen piristämiseksi keinoja, joilla epätoivoiset mammat ovat pyrkineet synnytystä jouduttamaan, ja jotka EIVÄT toimi, sekä legendoja keinoista, jotka toimivat. Pointtinahan on siis se, että lääketieteellisesti ei ole todistettu minkään kotikonstin toimivan synnytystä laukaisevana tekijänä. Mr Google kertoo lukuisia linkkejä totiseen sävyyn kirjoitettuihin keskusteluihin ja kirjoitelmiin, joten annetaan sille vähän toinenkin näkökulma asiaan. Saadaan nauraa ja viimeistään rv 41 ollaan jo sen verran epätoivoisia, että käydään salaa listaa läpi joka tapauksessa.

Perinteiset neuvothan ovat ne SSS.
- seksi saattaa virallisesti olla avuksi siinä, että sperma voi ns kypsyttää sisuksia ja ken onnellinen saa orgasmin, voi odottaa myös supistuksia. Sitä paitsi viimeisiä kertoja voi huoletta touhuta ilman huolta raskaaksi tulemisen vaaraa. Plus aika kuluu ja puoliso kiittää. MUTTA kuinkakohan moni käytännössä haaveilee/kykenee hyppäämään sänkyyn enää siinä vaiheessa...

- saunaa niin moni koittaa, joku varmasti tietää, miksi. Pitkälti ainoa konkreettinen hyöty on jonkin sortin kivunlievittäjänä synnytyksen alettua. Lauteille kipuaminenkin on jo Operaatio ja sisäelimet puristuksissa tuntuu, että happi loppuu hetkessä. Vaan kuluuhan se aika sutjakkaan taju kankaalla.. :S

- siivous, ah kokeillaan! Mukavampihan se on pienen vauvan kanssa, kun joka nurkka kiiltää ja fyysinen rutistus saa supistelemaan. LOL, siivouksen edellytys olisi se kuuluisa energiapuuska, jota kaikki odottavat ja harva saa, ainakaan tarpeeksi ajoissa. Sitä paitsi jos päivän urotyö on kävellä jääkaapille ja hyvänä päivänä pestä koneellinen pyykkiä, huushollin katosta lattiaan puunaus on melkoinen myytti! Ja mikäli huushollissa asuu mitään muuta orgaanista, sairaalasta kotiutuessa suursiivouksesta tuskin on enää merkkejä näkyvissä.

- kävely. Eli matelu, voiko tosissaan olla mitään hyötyä lyllertämisestä, joka ei saa edes hikeä pintaan. Tästä olen tehnyt lähipiirissä gallupin, jokainen sitä on koittanut ja kenelläkään se ei ole toiminut. Mutta tekeehän raitis ilma hyvää, ei käy kiistäminen. Vasta synnytyksen jo alettua kävely olisi todistetusti hyvästä, painovoima vetää lasta oikeaan suuntaan ja kuulemma tietyssä pisteessä ei enää pysty pysymään paikallaan.. Kuitenkaan kävelystä ei voi olla haittaakaan viime viikkoina, onpahan edes pikkuisen valmistautunut edessä olevaan "maratoniin" ja pitää heikkoa peruskuntoa yllä. Ja tappaa aikaa..

- rintojen lypsäminen. Tästä oikein varoitetaan julkaisuissa, ettei saa ennen rv 35 tehdä, sillä voi laukaista supistuksia ja synnytyksen. Haluaisin nähdä tilaston, jossa se varmennetaan.. Mahdollisesti muutamia tippoja epämääräistä litkua saisikin ulos, mutta kuka jaksaa tehdä sitä niin kauan, että se lähettäisi supistelunaloitussignaaleita kohtuun? Monilla rinnat ovat niin kipeätkin, ettei puristelu kuulosta kutsuvalta. Sääli utareitaan kohtaan saa lykkäämään niiden kiusaamista siihen pakkotilanteeseen, kun pieni suu käy kimppuun ja kehittää ennen pitkää hampaat, joita käyttää pehmeään alustaan. Saahan sitä testata silti. Ja radi mammoille on suosituskin, että (mahdollisesti) suht isokokoisille, kyltymättömän ruokahalun omaaville mussukoille lypsettäisiin jo etukäteen maitoa, sillä varsinainen tuotanto alkaa viiveellä.

- pieni annos alkoholia. Tällaiseenkin olen törmännyt. Moni näkee jo punaista, mutta vauvan ollessa valmis ei alkoholi aiheuta käytännössä enää kehityshäiriöitä. Ja kysymys ei ollut yltiöpäisestä juopottelusta, huomio. Totuus on kuitenkin löydettävissä viisaissa vanhan kansan konsteissa, oikeasti alkoholia suositeltiin ottamaan supistusten vähentämiseksi, mikäli vaavi meinasi pulpahtaa ilmoille ennen aikojaan.. Toisaalta alkoholin yhteydessä mainitaan ennenaikaisen synnytyksen vaara, havaittavissa pieni ristiriita? Oli miten oli, itse en ainakaan kehtaisi selittää kätilölle, miksi vastasyntyneelläni on krapula!

Tässä tällä erää mieleen tupsahtaneet.

Painotan, ettei omilla argumenteillani ole luotettavaa tieteellistä näyttöä, selitykset ovat viihdemielessä väsättyjä ja pilke silmäkulmassa kirjoitettuja. Toivon kuitenkin, että jaatte omakohtaisia kokemuksianne, mikäli aiemmilta kerroilta kehtaatte tunnustaa, kuulopuheita, isoäitien "pomminvarmoja" vinkkejä jne. Vannon kokeilevani vähintäänkin osaa ja nauravani lopuille.

Tsemppiä viimeisille viikoille, kanssasiskot!
Terkut rv 37+1. Hups, kello vierähti, 37+2!

Lady Murmeliini, hieno lista! :gen014

Itselle tulee mieleen viela risiinioljy. Tosin en tieda lasketaanko se ns. urbaanilegendaksi vai onko silla oikeasti jotain vaikutusta. Olen lukenut, etta joitakin raskaana olevia naisia olisi kehoitettu oikein neuvolassakin ottamaan risiinioljya...
En oikein tieda mita ajatella tuosta...
Eikos silla saa tavaraa ulos vaan hieman eri paikasta vai? :)

Kuulin taas uuden: vadelmanlehtitee loppuraskaudesta jouduttaa synnytystä. Mutta sitä pitäisi juoda kai aika paljon.. Mieleeni tulee väkisin vähän aikaa sitten lehdissä mainostettu uutinen: Olut parantaa tai ainakin ylläpitää lihasvoimaa. Tekstistä löytyi tieto, että konkreettisiin tuloksiin pääseminen, eli saadakseen tarvittavasti flavonoideja, vaatisi ihmistä juomaan vähintään 80 litraa olutta päivittäin. Pitäisköhän se vadelmanlehtitee sijoittaa ainakin naapurikategoriaan? Mutta jos joku nyt haluaa testata, tulkoon raportoimaan uutisia tuloksista. :)

Kommentteja kaivataan, ei tarvitse perustella ees!

Minä olen kuullut saman vadelmanlehtitee-vinkin ja kuuleman mukaan kupillinen riittää. Ostin kesällä vattuteetä (ennen kuin tiesin koko vinkistä), varmaan täytyy testata tässä muutaman viikon päästä. :)

Chilikastikkeen tai tulisen ruuan syöminen.... En kyllä ite kokeilis, sen verran jo närästää valmiiksi ja lisäksi en haluaisi, että vauveli joutuu uimaan jossain polttavassa lapsivedessä...eli ei kauhean eettistä toimintaa...

mulla on vadelmanlehtitee odottamassa kaapissa :) Meijen tuttavapiirissä sitä latkitaan vikat viikot, tiedä sitten onko sillä muuta kun psykologista vaikutusta..

Risiiniöljy tai ihan vaa rypsäri yms. teho perustuu just siihe et saa sillä ittellee kunnon ripulin, jonka seurauksena voi supistukset käynnistyä. Myös noi tuliset ruoat perustuu must just siihen, että pakki voi mennä sekasin... mut siis itsehän vedelly chiliä koko raskauden kun meidän ruoat nyt on useimmiten vähä voimakkaasti maustettuja, että eipä se kyllä varmasti mulla ainakaan auttais kun olen niin tottunu.. Eihän se chili kyllä lapsivettä kuiteskaa polttavaksi tee, toki makujen kirjo on varmaa melkonen meiän babylla.. ;D
Hei sit piti puhuu niistä aku pisteistä, ne ainakin joillain auttanu. Me koitettii viimeks niitä ja sain kyllä vaa jalkasäryn :D Mutta useilla kuulemma toiminukki ja siis mikäs siinä, jos saa hieronnan sillä tekosyyllä mieheltä. Tässä musta näkyy aika selkeesti noi paikat: http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html.
Sitä yrittää ajatella, että vauva tulee kyllä kun on valmis ja joo en mä vielä yrittäiskää mitään keinoja kun ei oo edes h:37 täynnä, mutta varmasti jos aletaan lähestyy la:ta ni huvittaa jo koitella kaikkia keinoja! Jos ei muuta, ni onhan se nyt hauskaa iltapuuhaa! :) ..tosin mitää järkättyä ripulia en meinaa kyllä hankkia, rajansa kaikella! :P

Ainii ja jossai luki ananas, sitähän olis kiva nautiskella sen akuhieronnan yhteydessä! ;)

Eli rv37 jälkeen iso kuppi vadelmanlehtiteetä toiseen käteen, toiseen ananas ja sit sohvalle retkottaa kun mies hieroo ja painelee jalkoja. Ei huonompi visio :)

tosta vadelmalehtiteestä juteltiin paljon noissa toisissa LA keskusteluissa, ostin sitä ite kans. juonu nyt muutamana päivänä, mut alko vähä närästää. :D ei muuta. Katotaa jos jaksan jatkaa tutkimusta.... :)

-Sanuliini & papu 38+1-

Sophie, sitä ennen 10 km hikirääkkilenkki ja jälkeenpäin saunaan. Eiköhän näillä lähde! :D

Sisätutkimusta, kovakouraista, myös vakuutellaan, mut se tarvitsisi lääkärin..

Vadelmanlehtiteetä juoneet syyskuisissa ainakin paljon, ei ilmeisesti ole sen kummempaa vaikutusta kuin parantaa vaan toipumista synnytyksestä... :D Mää suosisin urbaanilegendoista sitä kuulusaa kolmea S:sää, jokainen niistä on niin jees että sitähän noudattaa oikeen ilokseen :D

Harmi ettei meillä ole mahdollisuutta saunaan, tosin ei haittaakkaan kun ulkona on vieläkin 30C ja mä kärsin lisäksi vielä jotain hormoonien aiheuttamasta kuumuudesta ja hikoilen ku pieni porsas :( Eli meillä aletaan harrastamaan kahden ässä taktiikkaa, teen lisäksi. Ja tulisen ruuan. Ja ananaksen.

Lisäksi mä ajattelin kohta alkaa tekee kotipunttiksella tooooosi syviä kyykkyjä. Kuulemma mammajoogassa tehdään näitä koska se venyttää alapäätä..? Samoin mammajoogan suosittelemia venytyksiä ja lantion pyöritystä ison jumppapallon päällä. Tietääkö joku näistä jotain? Sisko kertoi kyllä, mutta oon unohtanut.. pitää googlata :) Ei taida vaikuttaa synnytyksen alkamiseen, lähinnä valmistelee paikkoja synnytykseen..?

Mä aina välillä pyörittelen lantiota jumppapallon päällä! Pumpattii se just sen takia, et auttaa ainakin mulla noihi lantiokipuihin ja selkäsärkyihin. Siin oli myös hyvä pyöriä ja nojailla ku synnytys sitte alko! :) Mut siis niitä syvykyykkyjä just kielletää tekee ku siin tulee alapäähän nii suuri paine et vois esim vedet mennä.. et ehkä niistä ois sitte jotain tämmöstäkin hyötyä mahd saada! ...vähintää saa ahterin kauniimmaksi! :D

35 viikkoa PAM!!! Kaksi viikkoa niin mä alan testailee kaikkia näitä asioita joille ollaan täällä naureskeltu :)

Hei apua naiset, ei sitten sitä risiiniöljyä ihan oikeasti!! Siitähän on netti täynnä varoituksia, että laittaa joo oman suolen toimimaan, mutta samalla myös vauvan, jolloin on todella suuret riskit, että vauva kakkaa lapsiveteen. Ja jokainenhan tietää taas siihen liittyvät riskit.. Eli kaikkea muuta kyllä saa koittaa, mutta unohtakaa risiinit! :)

Tämä ei tietääkseni liity synnytyksen käynnistymiseen, mutta kirjataan tämäkin ylös kun olen nyt saanut nauttia turvotuksista viime viikot: turvotukseen pitäisi auttaa vesi, johon on sekoitettu mintunlehtiä, sitruuna- ja kurkkuviipaleita.

Tiedä sitten, just nyt tuntuu, ettei turvotukseen auta yhtään mikään (ainakaan ne neuvolan suosittelemat vesi, liikunta ja suolan vähentäminen eivät ole toimineet)... :BangHead

Ei mullakaan ole turvotukseen auttanut enää näin loppusuoralla mikään. Täytyy vaan kärsivällisesti odotella sitä synnytystä, jos ne nilkat siellä lähtisi sitten sulamaan. :D

Takaisin