Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä mennään ekoille päikkäreille joskus 8:30-9 aikaan ja saattaa nukkua 20minsaa tai sitten kolme tuntia tai jotain tolta väliltä. Uudet päikkärit vaatii aina puolentoista-kahden tunnin välein ja nukkuu noin puoli tuntia lopuilla päikkäreillä. Yhteensä päivässä tulee siis n. 4 päikkärit riippuen ekojen unien pituudesta.
Kiva ois, jos nukkuis vaikka kahdet pidemmät, kun harvemmin nukkuu tuntia kauempaa ekoillakaan unilla. Kerran yritin venyttää päikkäreiden välistä aikaa, mutta ei sitä huutoo jaksanu kukaan, kun toinen huusi väsyneenä. Saa nukkua mun puolesta niinkuin tykkää, kun kuitenkin jossain määrin pystyn aina ennustamaan seuraavien päikkäreiden ajankohdan :p

Mä laitoin tänään viestiä mun yhdelle sukulaiselle joka on neuvolantäti ja kysyin noista meidän öistä kun edelleen herätään 30min välein ja hän sanoi että kuullu paljon samanlaista tän ikäsiltä ja voi liittyä eroahdistukseen. Neuvoksi antoi että antaa nukkua vieressä jos näin saa kaikki nukuttua ja kokeilee jonkun ajan päästä taas omaa sänkyä. Mahdollisesti pinnasängyn omaan huoneeseen siirtäminen laukaisi tän kun se silloin 5kk neuvolan jälkeen siirrettiin kun sitä suosittelivat.

Mua vaan ehkä turhaan ressaa oppiiko sitten koskaan omaan sänkyyn, mutta eiköhän. Luulen että tällä hetkellä ollaan kaikki tyytyväisempiä jos vaan nukuttais hyvin eikä jatkuvasti herättäis itkuun :)

Meillä ollut jo pidempään hankalaa päikkärien kanssa. Työn ja tuskan takana oli saada poika nukkumaan ja sitten unta kesti ehkä puoli tuntia. Lopulta meillä eli vain kiukkuinen poika, joka ei saanut tarpeeksi unta. Aloitin sitten eilen kahden päikkärin kokeilun. Tähän mennessä on sujunut hyvin. On herätty kasilta, ekat päikkärit otettu vaunuissa alkaen siinä 11 maissa ja toka päikyt suunnilleen kolmen aikaan pinniksessä. Nukkuu noin tunnin per päikkärit, toisinaan vähän pidempäänkin. On ollut hyväntuulinen ja jaksaa leikkiä ja härvätä. Yöunille menään kasin, ysin aikoihin. Katsotaan nyt, miten tää jatkuu ja pärjääkö poika ilman iltapäikkyjä mut toistaiseksi vaikuttaa hyvältä.

Meillä yöunet on parantuneet aivan järjettömästi. Aiemmin herättiin vähintään tunnin välein, usein tiheämminkin. En tiedä, kauan sitä kesti mutta unikoulu odotti ja mä olin viittä vaille lataamossa univajeen vuoksi. Yhtäkkiä poitsu alkoi nukkua noin 12 tuntia heräten vain muutaman kerran yössä. Yleensä kaksi syöttöä rittää, ekan kerran yhden ja kahden välillä, toinen viiden aikaan ja seiskan, kasin aikoihin aamusyöttö mut usein jäädään siitäkin vielä torkkumaan. Elokuussa varmaan hoidetaan noi loputkin yösyötöt viimeistään pois. Oon vaan niin onnellinen, ettei enää tarvitse herätä 45 minuutin välein! :happy093

Puapru, luin juuri artikkelin jossa kerrottiin että vauvan olisi hyvä herätä samasta paikasta kuin mihin nukahti, jos nukahtaa tissille ja herääkin sängystä voi tämä pelottaa lasta kun onkin eri ympäristö ja silloin uni katkeaa . Siinä suositeltiin että lapsi pitäisi sen verran havahduttaa siirrettäessä että tietää olevansa sängyssä. En sitten tiedä käytännöstä mitään, mutta aina kannattaa kokeilla.

Meillä nukutaan kolmet päikyt kl.9-10,12-15 ja 18-19 noin suurinpiirtein, puolen tunnin heittoja suuntaan tai toiseen. Yö unille oon nyt laittanut 21.30(tai viime yönä mummo laittanut, heh)
Empä muuten osannut nukkua koko yötä, heräsin noin kl.04 jolloin olisi ollut tytön ruoka aika,on tämäkin! o_O

Eevis, tämän saman olen minäkin lukenut. Ja kyllä Elma havahtuu joka kerta oikeastaan kun siirrän omaan sänkyyn, eli periaatteessa ei pitäisi olla siitä kiinni. Ja jos vielä enemmän havahdutan, niin saan aloittaa nukuttamisen uudestaa (tissillä) kun jää sitten vaan huutamaan.. Senkin olen kokeillut, että "annan huutaa", mutta se ei sitten lopu ollenkaan ja yltyy vaan ihan paniikkiin saakka..
Mutta eilenhän meni sitten muuten niin, että ensimmäisen heräämisen jälkeen siirsin tytön kuitenkin omaan sänkyynsä ja tällä kertaa nukkuikin sitten 3 tuntia ennenkuin heräsi vaatimaan ruokailua ja sitten jäikin loppu yöksi viereen.

Mä olen elätellyt toiveita, että jo vaikka eskari-iässä nukkuisi enimmäkseen omassa sängyssään! :p
Mutta joo, mulle ei tuo vieressä nukkuminen sinänsä ole ongelma, vieläkään (kuinkahan monta kertaa olen tämän todennut?) mutta hetki omaa aikaa illalla, tehdä kotihommia tai vaikka vaan tuijottaa jotain aivotonta telkkariohjelmaa, olisi mukava. Ja nythän näyttää ihan lupaavalta, että sitä aikaa saattaisi alkaa olemaan. Vaiheitahan nämä kaikki lienee, toisilla pidempiä kuin toisilla, ja toiset pidempiä kuin toiset.

..joo, joskus on päiviä ettei ole ollut hetkeäkään omaa aikaa, siis sellaista ettei kukaan ole vaatinut mitään, että olisi voinut hetken istua hiljaisuudessa ja vaikka tuijottaa kattoon. Iltaisin ei yleensä jaksa katsoa tv:stä mitää järkevää. En edes muista koska olisin viimeksi katsonut jonkun leffan alusta loppuun saakka. Mutta tosiaa aikansa kutakin. Kyllähän lapset loppujen lopuks kasvaa nopeasti ja itsenäistyvät pikkuhiljaa... Esikoinenkin on jo nukkunut vuoden verran ainakin niin ettei tule enää herättämään minua jos yöllä tulee pissahätä. :)

Nyt muuten jännittää että miten tää yö sujuu.. Jätkä nukkui vain kahdet päikkärit. Ekat 30 min ja tokat reilun tunnin. Ihmetellä täytyy miten jaksoi valvoa niin. Nyt oon ihan varma että yö menee persiilleen. Oltiin tänään kahteen otteeseen liikenteessä ja se vaikutti päikkäreihin. Yleensä yksi meno per päivä on ollut mun tavoite. Tänään oli illalla vielä pakko käydä kaupassa lasten kanssa. Eihän tuo poika enää missään liikenteessä nuku päikkäreitä.

Meillä iskä hoiti ekaa kertaa yöunille laittamisen eilen menestyksellä! Hoiti myös ekan herätyksen syöttämällä loput iltavellit. Ehkä minäkin saan vapaa-iltoja tässä lähitulevaisuudessa joskus! Kaiken lisäksi poika heräsi koko yön aikana vain kolme kertaa syömään, menestys! :dance011

Haha meillä herätään silloin ko osan lapset menee jo ekoille päikkäreille :D nytkin kello on jo 10 ja vauva vaan kuorsaa. Yleensä herätään 9-10 aikaan, aamupuuro naamaan ja ulos. Vauva nukahtaa vaunuissa noin tunnin. Sitte lihakasvissose ja tissi ja päikkäreile noin 14-15 aikaan, nukkuu noin pari tuntia. Sitte hedelmäsose ja tissiä. Ja vielä iltapäivällä/illalla kasvisose. Puuroa kokeilin iltaan niin vauva heräs pirteänä ko peipponen kahelta yöllä ja valvo leikkien kaks tuntia. -___- eli nou puurolle. Tissi riittää oikein hyvin. Yöunile nukahtaa viimeistään klo 23, herää syömään viiden aikoihin ja ehkä vielä aamupuolella 7 aikaan ottaa maitohörpsyt.
Pitäis varmaan aikastuttaa tota rytmiä, mutta nyt on kesä ja haluan nauttia kesäilloista enkä jumiutua kotiin kuuden seittemän aikoihin. Ja tää käy meille hyvin ja kaikki on pirteitä ja saa nukkua. :D

Ps. Ja jos näin aamusin ite jaksaa raahautua ylös ennenkö vauva herää niin on suorastaan luksusta juoda aamukahvit rauhassa ja tunteella. ❤️

Meillä on nytten sellainen jako että laitetaan vuoroilloin nukkumaan. Herätykset hoidan kuitenki minä. Niinku kaiken muunki. :D silloin tällöin pyydän miestä syöttämään tai vaihtamaan vaippaa. Korkeintaan kuitenkin kerran päivässä molempia. Olisi kauheen kiva jos tuo mies itse tajuaisi ehdottaa vaikka että heräilis likan kans. :D

Ei ne miehet tajua.
Ite oon alkanu aamusin tekeen niin että käännän vaan kylkeä ja sanon miehele että nouse vauvan kans. Siinä vaiheessa ko vauvala menee hermo makoiluun niin aina ne on siitä vierestä kavonnu :D ei kait tuokaan käskemättä mitään tee. Pittää vaan jaksaa käskeä että saa ite välisä ees minuutin hengähtää.

Meillä mies osallistuu kaikkeen omasta aloitteestaan ja halustaan olla yhdessä perheen kanssa, paitsi kakkavaipoista otetaan joskus "kivi-paperi-sakset" ikäänkuin huumorimielessä :grin Lähtee hän kyllä ihan itse vaippaa vaihtamaan, jos sylissä sattuu olemaan hajupylly. Yhdessä laitetaan vauvat nukkumaan. Arkisin hoidan vauvoja tietysti aamusta alkaen itse, mutta iltapäivin kotiin tultuaan mies on mielellään vauvojen kanssa. Sanoo myös, että annetaas äidin hetki huilata. Tietysti annan miehelle myös omaa huilaus aikaa töiden jälkeen. Toisaalta, en tiedä, voisiko tässä omassa tapauksessani olla hieman "pakon sanelemaakin", että isä on aktiivinen. En tiedä olisiko asia toisin jos olisi yksi lapsi, mutta en voi valittaa :):Heartred

Meillä ei kyllä kovin oma aloitteisia olla miehen puolelta.. välillä otettu yhteenkin asiasta mut ei se vaan tunnu tajuavan millasta on olla 24h lapsen kaa. Oon vähän kateellinen äideille jonka miehet on kunnolla mukana ja auttavat esim yöheräilyissä ym nimimerkillä 6kk ja kaikki yöt hoitanu yksin. Oon myös odottanut että joskus tarjoais mulle mahdollisuuden vain olla tai nukkua päivällä olemalla tytön kaa mutta ei, toiveajattelua!

Täällä on kans yksinään valvottu 6kk ja hoidettu kaikki yöhommat. Tosin kyllä mies on koiran hoidon hoitanu sitte kyselemättä, ei oo minun tarvinu siitä huolehtia puoleen vuoteen nimeksikään. Luulen että nyt ko vauvan kans voi oikeesti jo touhuta jotain niin tuo nuitten kahen välinen aika lisääntyy. :)

Minä kans hoitanut kaikki yöt yksin. Mies ei edes heräisi. Nukkuu niin sikeesti ettei herää mihinkään. Ei edes herättelyyn. On helpompi hoitaa yöt yksin kuin yrittää herättää miestä. Mun mies tekee muutenkin niin paljon töitä että minä meen eka nukkumaan kun jatkaa vielä töitä yömyöhään ja aamulla lähtee aikaisin töihin ennenku ollaan edes herätty. Mut tää on tätä. Tiesin kyllä mihin ryhdyn. ;)

Meillä mies ollut alusta asti mukana jo raskauden neuvoloissa ultrissa jne ja vauvan synnyttyä jokaisessa neuvolassa ja lääkärissä myös :) fysioterapiat (2krt/vk hoidan minä kun mies töissä) mutta esim lomalla mies oli mukana..
Hän myös hoitaa vauvaa yhtä paljon kuin minä ja hoitaa aamu 7syötön ja vaihtaa vaipan ennen töihin lähtöä että saan nukkua :)
Mutta olemme olleet 11vuotta (30ikävuodestamme) yhdessä ja hän siivoaa ja tekee ruokaa yhtä paljon kuin minä ja hoitaa kotia joten ei yllättänyt että osallistuu vauvankin arkeen...

Meillä on nyt kahtena päivänä nukuttu vain kahdet päikkärit ja kahtena yönä herätty vain kaksi kertaa! En tiedä onko näillä asioilla yhteyttä, mutta kelpaa mulle! Päikkärihommat on menny luonnostaan, kun poika on päättänyt nukkua aamuisin melko myöhään (8.30-9) ja sen seurauksena ekat päikkärit on nukkunut vasta puolenpäivän aikoihin.

Takaisin