Unikoulu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LiLLY
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

LiLLY

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuunmammat 2014
Kertokaahan kokemuksia...

Tänään yritin pitää unikoulua, siis nukuttaa pojan omaan sänkyynsä joka on meidän huoneessa. Ehkä 5 min jaksoin kuunnella pojan nyyhkimistä ( ei edes itkenyt kunnolla) ja sit annoin periksi ja otin viereeni ja tissi suuhun. Siihen nukahti kahdessa minuutissa. Ja sitten jokin ajan päästä nostin omaan sänkyynsä. Kun herää yöllä niin otan taas loppuyöksi viereeni.

Minä en ollut näköjään vielä valmis luopumaan mun unikaverista :D... Nooh, yritän joskus uudelleen. Tää tulee niin oleen mun lelli-ikuinen-vauva :D

Meillä nukahdettiin vain tissille tai tutti suussa mun viereen sängylle, josta sitten siirsin omaan sänkyyn mennessäni itse nukkumaan. Toiveissa kuitenkin oli, että nukahtaisi omaan sänkyyn niin isänkin olisi mahdollista nukuttaa välillä.
Aloitettiin viikko sitten unikoulu tassuttelu idealla ja kyllähän tyttö itki omassa sängyssään, mutta rauhoittui aina silittelyyn ja nukahti kuitenkin noin puolessa tunnissa aina unille. Neljäntenä iltana laitoin tytön sänkyyn ja lähdin käymään vessassa ja palatessani tyttö olikin itsekseen nukahtanut. Seuraavina iltoina kuitenkin oli taas sama systeemi, että yksinään itki, mutta rauhoittui silittelyllä ja nukahti yksin, kunnes eilen sai kauheat raivarit kun vaan laskinkin sänkyyn. Tunnin huusi kurkku suorana silittelyistä ja syliin nostamisesta huolimatta ja lopulta itkettiin molemmat. Sain sitten jossain vaiheessa nukahtamaan mun viereen ja olin kyllä tuon jälkeen niin henkisesti poikki. Tänä iltana taas uusi yritys ja toivon todellakin, että eilinen itkeminen johtui jostain muusta kuin omaan sänkyyn nukuttamisesta :confused:

Äitiys, ahh niin helppoa <3 . Mutta joo, unikouluista on pakko sanoa, että sillä nimellä suositellaan kyllä kaikenlaista toimintaa ;) . Mutta meillä on neuvolasta saadun palvelun numero, jos joskus tarvitsen neuvoja. Palvelu on ilmainen ja tekevät kotikäyntejä ja jopa kotiöitä. Tosin tuskin koskaan tulen ihan kirjaimellisesti mitään tiettyä metodia käyttämään, mutta on hyvä poimia erilaisia vinkkejä joista voi rakentaa omalle pesueelle sopivan rutiinin. Ja ainakin
Lilly, meillä on menty pikku osissa. Ihan rusinana laitettiin aina nukahtamisen jälkeen koriin tai vaunuihin nukkumaan. Nyt kun on jo isompi, niin otetaan uni tissi ja sitten iskä tai minä viedään poika sänkyyn unilauluja ( soittorasia tai äipän laulut) kuuntelemaan. Yksin ei vielä jää, vaan ollaan läsnä ja tarvittaessa pysäyttämässä/silittämässä. Jos tulee megaraivari niin otetaan syliin rauhoittumaan ja sitten kun parempi moodi palautuu, niin sitten takaisin sänkyyn. Yöllä nukahtaa vielä tissille josta nostan takaisin omaan sänkyyn.. Ehkä siitä voisi myös aloittaa? Siskoni tyttö on juuri niitä kakaraisia jotka vaan voidaan kipata petiin ja hetken päästä kuuluu tuhinaa ;) . Ai niin, aamun pikkupäikkärit otetaan usein sylissä sillä aikaa kun juon kahvin, silittelen koirat ja luen uutiset :) . Päikkäreille mennään vaunuihin hereillä ja pikku heijauksella unille.

Meillä ainakin tulee megakiukku jos mennään liian myöhään petiin. Jos ollaan oltu niin fiksuja, että yliväsyolo on tajuttu ennen sänkyyn menoa, niin ollaan suosiolla nukutettu tissille tai viereen ja siitä petiin..

Ajattelin itse unikoulua sitten kun on aika jättää yösyötöt pois. Neuvolan mukaan yli puolivuotias ei tarvitse yöllä enään maitoa. Nyt on ollut niin levotonta että olisi ehkä ihan hyväkin hoitaa se nyt kohta. Nukuttamisrutiineja meillä ei ole,vaan tyttö on lähes koko ajan nukahtanut yksin omaan sänkyynsä. Ongelma on se yöheräily....

Me myös on ajateltu unikoulua sitten kun jätetään yösyötöt pois. Vielä ei tunnu olevan valmis siihen, koska syö ahnaasti ainakin pari kertaa yöllä. Muut heräämiset ovat vain tarkistamista että olen lähellä. En osaa vielä ennakoida itse mitkä heräämiset ovat nälkää ja mitkä muuta. Olen ymmärtänyt että vasta kun kiinteitä menee 5 kertaa päivässä ja kun öisin ei enää syö vaan lussuttelee niin on valmis jättämään yösyömiset pois.

Omaan sänkyyn siirsin reilu kuukausi sitten tissitakiaisen niin että lopetin makuultaan imettämisen. Aiemmin nukkui vieressä tissi suussa.. Nykyään syötän vain sylissä ja siirrän syötön jälkeen omaan sänkyyn. Ekoilla kerroilla jouduin tekemään siirtoa pari kertaa, mutta tosi nopeasti poika hyväksyi sänkynsä jota aiemmin vihasi. Nykyään poika irrottaa tissin kun on kylläinen ja heittää selän suoraksi kuin ilmoittaakseen että olis nyt valmis menemään omaan sänkyyn nukkumaan.

Meillä syödään yöllä vain kerran ja toinen kerta herätään itkemään, mutta nukahtaa heti kun saa tutin suuhun. Imetän sängyllä sylissä ja nostan takaisin omaan petiin, johon kyllä nukahtaa samantien takaisin. Joskus jos herää vasta 4-5 aikaan syömään niin sitten jätän viereeni nukkumaan, koska siihen aikaan ei enää nukahda omaan sänkyyn vaan aloittaa aamujumoat ja kikattelut, jolloin kukaan ei enää nuku :p Mua ei itseäni haittaa tuo yksi yösyöttö, joten oon ajatellut syötyää toistaiseksi niin kauan kuin yöllä haluaa syödä. Sitten tietty, jos pelkäksi tissin lussutteluksi menee niin vieroitan siitä. Haluaisin vieroittaa tytön jo tutista kokonaan pois (nyt syödään vain nukkuessa), mutta pelkään, että haluaa yöllä sitten tissiä sen sijaan. Meillä ei ole edes unikaveria lohtua tuomassa, jos tuttia ei ole..täytyisköhän sellaiseen vielä totuttaa tässä vaiheessa, että olis edes joku turva kun tutista luovutaan..

Meillä kun poika ei ole ollenkaan huolinut tuttia, niin aiemmin minä olin se "tutti" ja nyt kelpaa mun tyynyn nurkka jota lupsuttaa tai sitten harso. Vaunuihin annan pojalle uniharson käteen/kasvojen viereen ja sen kanssa nukahtaa. Sängyssä tuo harso on vähän ongelmallinen ainakin vielä kun alkaa leikkiä sillä koska sängyssä on enemmän tilaa peuhata kuin vaunuissa. Vaikka olen sängyn tilankin pienentänyt tyynyillä.

Esikoisen kohdalla siirsin sen omaan huoneeseen ja pidin unikoulun puoli vuotiaana. Nyt en vaan raaski kun tiedän kuinka nopeesti menee aika ja kohta tuokin jo menee kouluun... ja, ja... :D Sit nukkuukin jo omassa huoneessa eikä tarvitse äitiä kuin lompakon avaamiseen... :)

Meillä menee nykyään niin, että Elma nukahtaa iltarutiinien jälkeen omaan sänkyynsä. Herää ensimmäisen kerran 1-2h nukahtamisestaan ja silloin ei yleensä enää suostu omaan sänkyynsä, eli nukkuu siitä eteenpäin sitten vieressä. Syö yöllä varmaan keskimäärin 3 kertaa, en ole ihan varma kun nukun itse niin hyvin.... :wink mutta ei siis nykyään enää roiku tississä koko yötä, vaan irrottaa kun on valmis ja nukkuu väliajat ilman.
Mä en siis meidän tilanteessa koe tarpeelliseksi tai mielekkääksi unikouluja. Esikoisen kanssa, joka nukkui aina vain omassa sängyssä, opeteltiin 8kk iässä nukkumaan koko yöt ilman maitoa.

Takaisin