Unikoulu

Noooh, ehkä se sitten on sitä uuden oppimista. Tämä ei siis oo mikään uus juttu, näin on menty jo melkein pari viikkoa varmaankin. Mutta toisaalta onhan tuo parissa viikossa alkanut liikkumaan eri tavalla ja koko ajan yrittää jotain uutta. :)
 
Mina kylla hytkyttelin alussa mutta pikkuhiljaa sita tarvittiin vahemman ja vahemman ja sitten poika alkoi rauhoittumaan illalla viereen ja nyt siis yssikseen pinnikseen. Mina ajattelen etta aika aikaansa kutakin ja jonkus on vaan kaikkia keinoja kokeiltava kun on kaikkien talossa nukuttava ja uskon etta aikaa myoten asiat helpottuvat.

Poika selkeesti heraa nalkaansa yolla ja kylla syokin pitkaan. Nyt ei voida jatkaa kiinteita vahaan aikaan kun pojan allergiat paheni mutta otetaan paiva kerrallaan.
 
Muokattu viimeksi:
Kuulostaapa tosi ikävältä tuo allergiatilanne etanainen. Ja meillä tosiaan myös selvästi nälkää vielä öisin soseista huolimatta. Neuvola lohdutteli, että puolen vuoden iässä vielä ok syödä yöllä jos tarvii (hammasneuvola tosin oli eri mieltä).

Meillä on nyt muutaman päivän toiminut sisäpäivöunien kanssa se, että poika laitetaan sänkyyn muttei jäädä hyssyttelemään jos vastustaan vaan mikäli alkaa kunnolla itkeä niin heti pois. Ajattelin, että onhan se kurjaa jos yhdistyy sänky itkuun ja taistoon, vaikka sen pitäisi olla mukava paikka. Niin tarjotaan samoihin aikoihin päivällä nukkumista, mutta jos ei nuku niin otetaan pois ja esim 15-30 min päästä uudelleen. Tuolla tavoin on nyt parit sisäpäikyt päivässä sujuneet ilman taistelua :) ehkä ollaan sitten vähän liiankin tiukasti pidetty rutiineista kiinni ja laitettu liian pirteää lasta nukkumaan. Tuossa on toki yliväsymyksen vaara, mutta ei näköjään ole meillä sitä ongelmaa.
 
Triina epailen porkkanaa. Ei tullut ajateltua etta olisi pitanyt siirtaa kiinteiden aloittamista, silla olimme just saaneet oikeat rasvat atoopiseen ihottumaan. Iho on nyt ehka hieman parempi mutta pitaa varmaan oottaa viikon lopulle.

Unikouluasiaa sitten...tanaan on harmaa paiva ja hieman sateinen eli ulos vaunuihin ei ainakaan aamusta voinut laittaa. Ajattelin kokeilla nukuttaa pinnikseen uniratin kanssa ja yllatyksekseni poika nukahti helposti kun vaan pidin alkuun kattani selan paalla. No nama oli ekat paikkarit ja yleensa silloin nukahtaa helpoiten. Saa nahda kuinka kay seuraavilla paikkareilla.

Muoks...poika alkoi ynisemaan ekan unisyklin jalkeen ja laitoin kaden selan paalle. Ihmetys!! Poika jatkoi uniaan ja nukkui siis yhteensa 2h. Jos olis ollut selallaan niin ei olis kylla jatkanut uniaan..
 
Muokattu viimeksi:
Ei voi sanoa, että pitkiä. Aamupäivällä tosin nyt viimepäivinä 45-60min, iltapäivällä 30min.
 
Muistan toistekin valittaa täällä! Nyt on pari-kolme päivää nukuttu hieman parempia päiväunia! Nyt on nukkunut jo tunnin putkeen! :)

Meilläkin tuntuu heräävän nälkään viiden aikaan aamulla. Ei rauhoitu millään muulla kuin tissillä ja maidolla. Sitten jatkaa unia vielä 2-3 tuntia. :)
 
Vastavirrassa, mun pitikin kirjottaa, että myös meillä oli vaihe pätkäpäikkäreitä. Ollut parikin kertaa. Ja sitten ne vaan kuin ihmeen kaupalla muuttuivatkin taas pidemmiksi. Ja kuten kirjoitin tuonne huhtikuu-ketjuunkin niin nyt sitten yhtäkkiä poika nukkuisi tuntitolkulla sisällä, mutta ulkona saa raivarin. Ei näistä ota selkoo....

Ja huraa Etanainen!!
 
Minulle suositeltiin luettavaksi Healthy sleeping habits, happy baby -kirjaa. Ostin ja olen sitä nyt tässä silmitellyt (siis olen kirjan 2. luvussa). Tuntuu, että siinä on ainakin monipuolisesti asiaa käsitelty ja tarjotaan tutkimustietoa. Monessa kohtaa tunnistan joko itseni, tuttuni tai mieheni. :D Mutta myös vauvamme. Olen aika yllättynyt monesta asiasta ja osan tilanteista tunnistan täysin. Kirja on sopivaa luettavaa sellaiselle, joka pohtii asiaa ja etsii avoimin mielin uusia toimintapoja - tai jota muuten vain kiinnostaa. :)
 
Updatea meidän perheen elämästä. Miehen loma oli ja meni emmekä siis unikoulua silloin pitäneet. Kunnon riidan saimme aiheesta kuitenkin aikaiseksi, koska miehen mielestä mä nyt muutenkin olen ylihuolehtivainen ja hemmottelen poikaa liialla huomiolla ja haluttomuus pistäytymisunikouluun oli sopiva jatkumo tälle muulle. Totesimme kuitenkin yhdessä, että pistäytymisunikoulua on ihan turha pitää, jos molemmat vanhemmat ei ole sataprosenttisesti sen takana ja täysillä mukana. Päätin samalla, että koska minä olen meistä se, joka kieltäytyi, niin minä en enää yöheiräilyistä sitten valita. Ja niin jatkoinkin muutaman yön niillä perus vähintään tunnin välein heräilyillä, mutta en mainostanut niitä sitten aamulla.

Tämän foorumin ja läheisessä avoimessa päiväkodissa vierailleen perhetyöntekijän innoittamana päätimme kuitenkin kokeilla omanlaistamme nukkumaan opettamista. Vähensimme nukkumaanmenohyssyttelyjen ja öisten hyssyttelyjen palvelun tasoa merkittävästi. Emme siis ota syliin ellei itke lohduttomasti, vaan olemme läsnä pelkästään käsi rinnalla ja välillä rauhoittelemme shhh-äänteillä. Ennen en siis kuunnellut kitinää laisinkaan, vaan tein heti jotain toisin tai suuremmin, jotta sain kitinän loppumaan ja unen jatkumaan. Nyt annan hänen rauhassa kitistä jonkin aikaa, koska ymmärsin, että se on meidän lapsen tapa hakea sitä omaa untaan. Kun laitan pojan nukkumaan, laulan unilaulun, laitan tutin suuhun, sanon hyvää yötä ja lähden huoneesta pois. Poju ei todellakaan ala yksikseen nukkumaan, mutta ainakin minä voin tehdä jotain järkevää esim. keittiössä sen aikaa, kun hän päästelee vielä illan viimeisiä höyryjä ja leikkii unilelulla ja tutilla. Pientä itkua saa tulla, mutta kun alkaa yltymään, menen heti paikalle ja lasken käden rinnalle. Jos poika rahoittuu ja laittaa pään sivulle ja silmät kiinni eli tekee yhteistyötä nukahtamisen hyväksi, jään huoneeseen niin kauan, että hän nukahtaa. Otan kuitenkin käden pois heti kun mahdollista. Jos taas hän avaa silmät ja alkaa höpöttelemään tai leikkimään tutilla, niin sanon kauniita unia ja lähden uudestaan pois.

Lopputuloksena: yöheräilyt ovat vähentyneet puoleen!!! Eli enää noin kolme-neljä heräämistä ja nekin pääsääntöisesti tosi lyhyitä eli tutti suuhun ja paipai tai sitten asennon vaihto ja paipai. En tiedä mitä tällä kaikella saamallani unen määrällä tekisinkään :D Heh, oikeasti olen nykyisin aamuisin paljon väsyneempi kuin pahimpien heräilyöiden jälkeen. Kaipa jos herää alle tunnin välein, niin eihän sitä missään vaiheessa pääse siihen kunnon syvään uneen, mistä onkin vaikeampi nousta, mutta nyt kun jopa saa "oikeaa" unta, niin herääminen onkin hankalampaa. Päivän jaksaa kuitenkin nykyisin huomattavasti pirteämmin!

Parin kuukauden päästä katsotaan varmaan tilannetta uudestaan, josko palvelua voisi vieläkin huonontaa tai josko silloin sille pistäytymisunikoululle olisi tarvetta. Mutta nyt nautin kyllä todella tästä uudesta elämänlaadun parannuksesta :)
 
Syksyinen, kuulostaa hyvältä ja muistuttaa kyllä täysin meidän nukkumaan opettelua!!! Tuolla tekniikalla poika vaan yhtäkkiä alkoi nukahtamaan ihan omatoimisesti ja nopeastikin.

Tsemppiä Syksyinen, kyllä niihin paremmin nukuttuihin öihin tottuu :)
 
Taidan avautua neuvolassa oikein kunnolla kun sinne pääsen. Ei jaksa enää näitä huonoja öitä. Hammasneuvola paljasti, että neuvolassa on mm unikouluja. Minusta me aletaan olla hyviä kandidaatteja siihen, vaikka poika onkin vasta kohta 8kk. Vuoden iässä menee sinne hoitoon niin ei sekään hyvä hetki ole. Huoneen, että alkaa vaan pinna olemaan kireänä etenkin öisin ja aamulla jos liian aikaisin herännyt tyyppi kitisee jatkuvasti.
 
Takaisin
Top