Uni, nukkuminen, nukahtaminen

Meillä tapahtui ihme. Lomamatkalla kaveri veteli yhden kerran 8h putkeen ilman tutinlaittoa tai ruokaa. Itsekin nukuin 6h putkeen, vou! Nukkuminen on parantunut paljon ja useammin kuin kerran kaveri on nukkunut sellaista kuutta tuntia yhteen soittoon. Useammin edelleen heräillään kolmen tunnin välein, mutta kyllä tässä alkaa jo tolkkua olemaan. Nukkumaan mennään ysin maissa ja ruokailut on noin klo3 ja 5. Tästä välillä jatketaan unia jopa kasiin saakka, mutta tämä on kyllä aika uusi trendi. Pitkään herättiin kuudelta ja se oli aika rankkaa kyllä. Nykyinen seitsemän maissa herääminen sopii paremmin meille.
 
Meillä on nukuttu viime aikoina 20.30-06, yhden kerran tässä välissä herää syömään ja toisinaan kelpaa pelkkä tuttikin :D outoa, esikoinen kun ei nuku kunnolla vieläkään.. täähän tietysti voi muuttua vielä moneen kertaan :P

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Millaiset nukkumismetodit teillä on käytössä, siis miten alatte valmistella pieniä unille? :)

Meillä menee niin että 19.30-20 välillä pieni syö iltapalan jonka jälkeen hetki rauhallista seurustelua, yleensä "luetaan"kirjaa tms. Sitten iltapesut yms jonka jälkeen nukahtaminen tapahtuu meidän sänkyyn (nukumme siis kaikki yhä samassa sängyssä), ja siihen nyherö sitten nukahtaa rintaan kiinni siinä 21-22 pintaan.

Ei suostu nukahtamaan muuten kuin siihen rinnalle mutta olisi mahtavaa jos saisi nukutettua muutenkin tai edessä on ongelmia viimeistään sit kun imetys loppuu (eli tässä puolenvuoden sisällä)....x)

Niin ja pisimmät unet on jotain 3h putkeen yöllä yleensä siinä ennen puoltayötä. Loppuyö menee herätessä ainakin 2 kertaa imemään. Ylös haluaa nousta aamulla siinä 6 aikaan viimeistään.
 
meillä aika usein aloitellaan nukkumaan menoa valmistelemaan 6-7 maissa, iltaruoka hedelmäsosetta tai puuroa, iltapesut, joko kylpy tai sit vanulapuilla pyyhintä, hammaspesu(jos muistan) sitten hiukka seurustelua/tissille nukahdus sänkyyn josta sitten yritän siirtää jossain vaiheessa omaan sänkyynsä. unilla useimmiten ollut viim. 8 maissa mutta nyt on venynyt taas jonnekin 9-jopa 10 saakka...mikä on ärsyttävää kun olen pitänyt ns. omana aikana tuota iltaa millon sais vaan olla :angry4 ja ei rauhotu kuin tissi suussa ja simpuran tuttikaan ei kelpaa...huoh... eli meillä myös samoja ongelmia kun tata87lla otan myös vinkkejä vastaan... niin ja tosiaan yötkin muuttuneet rauhattomammiksi, joutuu viereen siirtämään ja tissin suuhun...eipä kai siinä muuten mutta alkaa jo hellänä olemaan eikä saa itse kunnolla nukuttua ja sitten väsyneenä tulee kiukuteltua pienistäkin asioista päivisin :sad001:confused013
 
Mun siskolla on neljä lasta ja ne on saanut puolivuotiaasta asti lapsensa nukkumaan kokonaisia öitä omassa sängyssä ilman heräämisiä..eli ajattelin yrittää heidän keinojaan. Puolivuotiaana lapsi neuvolankin ohjeiden mukaan ei enää tarvii yöllä ruokaa ja yöllä pitäisi oppia nukahtamaan itse ilman ruokaa. Jos on tutti käytössä, niin se helpottaa tätä. Tärkeä asia on, että vauva pitäisi laittaa nukkumaan, kun se on vielä hereillä. Eli oppii nukahtamaan itse eikä tissille tai syliin. Puolen vuoden kohdalla siirto omaan sänkyyn (tai omaan huoneeseen samalla) ja unikoulu, jos vielä heräilee paljon yöllä. Mieluiten ei imettäjä eli puoliso töihin. Yöllä kun herää, niin ei tehdä mitään, jos ei itke. Itkuun tutti suuhun ja selkään tai muualle käsi rauhoittamaan. Tätä koko yö..ja voi olla tosi rankkaa pari yötä. Sen jälkeen pitäisi kuitenkin oppia alle viikkoon tai jopa ihan siinä yhdessä kahdessa yössä, että ruokaa ei enää tule yöllä ja unet paranevat huomattavasti.
 
heh, näinköhän tuon miehen onnistuu houkuttelemaan unikouluun... ite joutusin varmaan toiseen huoneeseen/sohvalle siirtymään nukkumaan kun unissani vissiin useimmiten tytön viereen siirrän :rolleyes:
 
Meillä on alusta asti nukutettu pinnasänkyyn eikä enään muualle oikein nukahdakkaan. Pelko olikin viereen ottamisessa että kierähtäisin pienen päälle. Se on vaan iltaisin sänkyyn, lelu kainaloon soimaan ja tyttö ottaakin sen haliotteeseen ja nukahtaa siihen. Välillä pientä huutoa mutta missään nimessä saa mennä antamaan tuttia ym. tai ei nukahda ainakaan. Annan huutaa hetken ja aina nukahtaakin. Jos ei huudosta tule loppua niin lämmitän maitoa pienen tilkan mihin sitten nukahtaakin viimeistään :)

Sent from my HTC One S using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä ei ainakaan pieni hyväksynyt tuttia niin ei voi siihen turvautua nukutuksessa.... Nyt olen yrittänyt unirättiin opettaa mutta ei ole vielä auttanut asiaa.

Ei kai se auta kuin yrittää keksiä miten tilannetta voisi helpottaa. Omaan sänkyyn kai se muru on vain laitettava... On kyllä ollut tosi ihana nukkua kaikki vierekkäin nyt tässä 5kk ajan. Ekan kuukauden nukkui omassa sängyssään mut se loppui kun isi palasi töihin ja äiti oli ihan töttöröö kun joutui nousemaan öisin imettämään jne joten luonteva asia oli ottaa viekkuun tissiin kiinni ^^

....Voi olla että tämä äiti tulee olemaan silmät ristissä (eikä oikein haluaisi sitä tissiäkään yöllä kieltää jos toinen haluaa) :D Sen tiedän että miehestä ei ainakaan ole valvomaan öitä töidensä päälle... eli ei apua asiaan saatavilla sieltä suunnalta x)
 
Kauhulla odotan sitä että milloin neuvolassa aletaan sanomaan että ei pitäisi enää syödä öisin ja että koko yö (eli se 5-6h) pitäisi tutia heräämättä välillä.... mutta jospa ei sellaista läksytystä sieltä ole tiedossa sieltä, riittää että jotkut tutut sitä hokee x)

....weathervane puhuu kyllä viisaita ^^ Minun tuttavapiirissä on aika ahdasmielisiä ihmisiä jotka on ihan järkyttyneitä siitä että nyherö nukkuu samassa sängyssä. Omassa sängyssä kuulema pitäisi nukkua....Saa kyllä olla viekussa kunhan vain alkaisi hieman pidempiä pätkiä tutimaan ^^ ...Omassa sängyssä tietty voisi nukkua helpommin pidempiä pätkiä kun ei ne maito tuoksu yöllä nenään :wink On tämä vaikeaa jos tästä alkaa ongelmaa vääntämään xD

Pimennysverhot voisi olla kova juttu. Aikainen herääminen johtuu varmasti nyt siitä että aurinko nousee niin aikaisin ja pian on tiedossa sitten ne yöttömät yötkin. Verhokaupoille se on mentävä :D
 
Anteeks kauheesti jos otitte "vittuiluna" :sad001 ei todellakaan ole ollut tarkoitus. Mielellänihän olisin pientä vieressä nukuttanut mutta pelko oli liian suuri :/

Sent from my HTC One S using Vau Foorumi mobile app
 
Tuskinpa kukaan -ittuiluna ottaa :D Tyylejä on monenlaisia kuten monet on todenneet =)

Olin kyllä kans vielä tuossa 6kk sitten sitä mieltä että ei herranjestas viereen (kun pelotti kans että jos jää alle tms) mutta niin siinä kävi että viereen päätyi peloista huolimatta ja itseasiassa oli hyvä ratkaisu :)

...Tosin tällä mammalla menee nukkuessa välillä paikat jumiin kun sekä nyherö että mies änkeää samalle laidalle sänkyä. Ollaan sit kuin porsaat pahnoissa kasassa xD
 
Viime yönä meilläkin muru nukkui ensin melkein 4h putken ja sitten vielä yötissin jälkeen toisen 4h putkeen. Ja jaksoi vielä aamulla aamutisun jälkeen hetken leikkiä viekussa itsekseen kun äiti vielä torkkui x) Jeejee ^^ Jospa näitä öitä tulisi enemmänkin.... mutta paras pitää sormet ristissä =D
 
Saahan sitä kaikki toimia öidenkin kanssa ihan just kuin parhaaksi näkee! Mikäs siinä, jos vielä jaksaa syöttää öisin, niin eihän siitä vauvalle haittaa voi olla. Tai jos on tyytyväinen perhepedissä vaikka koko lapsuusajan. Mutta jos haluaa nukkua yön läpi ja vauvan omaan sänkyyn, mikä olisi mulle tärkeää, niin siihen voi kyllä tarvita jotain ohjeita..ainakin joidenkin vauvojen kohdalla. Ja mua ainakin auttaa se, että tietää monien puolen vuoden kohdalla lopettaneen yösyötöt ja lapset ei näytä siitä kärsineen. Muutenkin mä ainakin tykkään lukea muiden ohjeita kaiken maan juttuihin ja niistä voi sitten valita itselle parhaiten sopivat päältä. Ei tarvii itse ihan kaikkea keksiä.

Meillä jää parhaimmillaan unikoulu tekemättä ihan vain sen takia, että poika on yhtäkkiä alkanut nukkua öitään. Ei vielä uskalla liikaa riemuita, mutta nyt on kolme yötä nukkunut 8,5h putkeen ilman tutinlaittoja tai syömistä. Ja jo vähän aiemmin tehnyt samaa satunnaisesti. Puoli kuudelta on herännyt ja maidon jälkeen pyöriskellyt yksin sängyssä ja nukahtanut vielä uudelleen. Seitsemän kahdeksan välissä on sitten herätty. Aika ihanaa. Samainen kaveri heräili tunnin välein vielä noin kuukausi sitten, jolloin alettiin kyllä säännöllisesti tietoisesti vähentämään yösyöttöä, kun heräily alkoi selvästi olla muuta kuin nälkää..
 
Mä olen miettinyt: miten perhepedissä pysyy konttaamaan oppineet? Mulla on kahdella kaverilla sellaisia 9-10kk vauvoja, jotka konttailee pinnasängyssä öisin..ja toinen oli tippunutkin sängystä, kun oli yöllä otettu viereen ja nukahdettu siihen. Eli miten tuossa vaiheessa vauvaa voi enää samassa sängyssä pitää? Paljon kuitenkin puhutaan, että perhepedissä nukuttais tosi pitkään.
 
Meillä nukkuu välissä :) ja aamulla kun isi lähtee töihin siirryn sen puolelle, oma puoleni on seinäävasten, Lattialla on vielä varuiksi laitettu patja jos sattuu sinne mönkimään.. Näin ollut aijempienkin kanssa. Jokainen on tainnut kerran tippua sängystä, mutta onneks on nuo patjat ollut niin ei oo muutakuin säikähtäneet.. Päivällä kun jää yksin sinne nukkumaan on patjan alla tyynyt korokkeena ja itkuhälytin vieressä.

Pahin on vasta edessä kun alkaa se kiipeily jokapaikkaan ;D
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Viesti poistettu. :)
 
Last edited by a moderator:
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
itsekin toivoisin että tyttö nukkuisi omassa sängyssä sen takia että saisin itse vähän paremmin nukuttua eikä aina heräisi joka käännähdykseen kainalossa:grin mutta enhän minä tuota raaski "itkettää" omassa sängyssään,ja en oo vielä keksinyt "korviketta" tutille/tissille:rolleyes: niin kokeilin tuossa vähän jotain noista mll:n sivuilla olevista jutuista, mutta ei tosiaan omaan sänkyynsä rauhoitu millään, joten parina iltana sitten sylissä nukahtanut, mikä sekin on ehkä parempi kun tuo tissi suussa...:p
 
Takaisin
Top