Unettomuus

käyttäjä31he

Silmät suurina ihmettelijä
Olen jo jonkin aikaa -siis ehkä toista kuukautta- kärsinyt unettomuudesta. Onko teillä muilla samanlaista ongelmaa? Muuten raskauteni on ollut varsin helppo, mutta kun jatkuvasti nukkuu vain 5-6 tuntia yössä (viime yönä vain 3h) alkaa voimat olla vähissä. Nukahdan kyllä illalla ja menen aina samoihin aikoihin nukkumaan mutta herään yleensä 3-4 aikoihin eikä uni enää tulee.. 6.30 pitäisi nousta töihin, ja vaikkei työni olekaan fyyisesti raskasta alkaa tämä todella vaikuttaa mielialaan niin kotona kuin töissä. Luin vielä jostain että vähäinen uni raskausaikana voi nostaa verenpainetta joka puolestaan altistaa raskausmyrkytykselle. Onko kellään omakohtaista kokemusta? Kuinka herkästi hakisitte sairaslomaa ihan vain väsymykseen, vai teenkö nyt kärpäsestä härkäsen? Kohtalotovereita kaivataan!
 
Mene ihmeessä lääkärille, unettomuus pitkässä juoksussa voi laukaista vaikka psykoosin. En nyt tarkoita, että sulle olisi sellainen tulossa, mutta nyt kun oot vielä raskaanakin...
 
Täälä kans kärsitään unettomuudesta. 9-10aikaan illalla alkaa väsyttää ihan älyttömästi ja sit kun pääsen sänkyyn, niin saatan katsoa kelloa vielä 12 aikaan,jolloin luovutan ja tuun katteleen telkkaria! Sit joskus 3-4väliin saan vasta unta ja viimestään 9herään!!! Edes päikkäreitä ei tuu enään nukuttua....m
 
Huonosti täälläkin nukutaan... Usein herään vessakäynnille 3-4 aikaan aamuyöstä ja en kanssa saa nukuttua uudestaan kuin sellaista koiranunta. Usein nukahdan sitten syvään uneen juuri ennen kuin kello soi ja auta armias kun sitten väsyttää... Onneksi sentään joinain öinä saa nukuttua paremmin. Mä olen jotenkin ajatellut että tämä on väliaikaista ja "kuuluu" jollain tapaa kuvioon. Normaalisti kun omaan erinomaiset unenlahjat.
 
Minua väsyttää päivällä ihan tolkuttomasti, josku olen melkein nukahtanut vessassa töissä.. Lasken vain tunteja siihen kun pääsen taas sänkyyn. Nukahdankin yleensä heti, mutta heräilen öisin jatkuvasti, pari kertaa vessaan ja pari kertaa herään vain katsomaan kelloa ja lasken taas tunteja siihen kun kello soi 5.30.
Miehen mukaan minun pitäisi mennä lääkärille ja vaatia viikon sairaslomaa jotta saisin nukkua kunnolla, mutta en kyllä kehtaa olla sairaslomalla pelkän väsymyksen takia.. Pitää vain yrittää mennä aikaisemmin nukkumaan illalla, vaikka menen jo nyt yleensä 9 aikaan. Toivottavasti väsymys helpottaa kun päivät pitenevät.
 
Täällä samaa vaivaa myös liikkeellä... Iltaisin nukahtaminen saattaa kestää jopa 3 tuntia,
tyttö heräilee edelleen jopa 3 kertaa yössä, jonka jälkeen nukahtaminen on nykyään kans vaikeeta, ennen sammuin tyyliin ennen ku sain pään tyynyyn. Ja aamulla kyllä väsyttäisi ku mies tulee herättämään töihin lähtiessä. 
Itsellä tuohon nukahtamiseen vaikuttaa myös se, että olen aina ollut mahallaan-nukkuja ja nyt hyvän asennon löytäminen vie aikansa, mahallaan kun ei pysty enää nukkumaan...

Olen tähän mennessä nukkunut aina tytön kanssa melkein 2h päikkärit, mutta nyt viimeisen viikon aikana en ole saanut nukutuksi vaikka väsyttäisi, se vast onki raivostuttavaa....

Sitä energistä keskiraskautta odottaessa edelleen..

Mut mä laitan kyllä hormonien piikkiin, uskon että tää menee jossain vaiheessa ohi :)
 
Kiitos kommenteista! Taas meni puolet viime yöstä valvoessa. Heräsiin 2.30 vessaan enkä sitten saanut enää unta. Mutta sain varattua ajan työterveyslääkärille ja luultavasti sairaslomaa tulee vaikken minäkään sitä väsymyksen takia oikein "kehtaisi" ottaa. Mulla on kyllä unettomuutta ollu ennenkin, siis ennen raskauksia, ja lääkkeitä olen joutunut tähän vaivaan joskus käyttämään mutta nyt kun sitä vaihtoehtoa ei ole niin kait se saikku on ainoa mahdollisuus. Meillä kun on vielä 3v. iltaisin viihdytettävänä (päivät hoidossa) niin ainoa hetki lepäämiselle on yöllä.. Pahimmillaan mun unettomuus oli esikoisen syntymän jälkeen, jolloin nukuin useita viikkoja putkeen vain 2-4 h yössä. Kauhulla odotan tapahtuuko sama taas. Synnytyksen jälkeinen masennushan siitä silloin tuli.

Osaako joku sanoa miks mun nimimerkkiä / aliasta ei näy kirjotuksissa vaikka oon siis kirjautuneena käyttäjänä? Pitäiskö se käydä erikseen jostain sinne klikkaamassa?
 
Täälläkin unettomuus tuttu vaiva raskausaikana. Nukun osan viikosta kuin tukki (kakkonen herää vielä pari kertaa yössä, joten niihin kyllä herään, mutta nukahdan sitten taas itse heti) ja parina yönä valvon tuntikausia. Ihan sama oli aiemmissa raskauksissa ja luulen, että sekin on yksi kropan valmistautumiskeino tuleviin yöheräilyihin. Mä yritän sitten välillä nukkua päikkärit Pikku Kakkosen aikaan ja parina iltana viikossa menen suosiolla puoli ysiltä nukkumaan.

Alkuperäiselle (alias ongelmaan en osaa auttaa), suosittelen kyllä saikkua! Kyllähän ihmisen täytyy saada levätä ja jos se ei onnistu yöllä, niin sitten päivällä. Ja lohdutuksen sana tuohon vauvan syntymän jälkeiseen aikaan, mä kärsin myös pahasta unettomuudesta esikoisen syntymän jälkeen, hän heräili maitoallergian ja refluksin takia ekat puoli vuotta tunnin välein öisin ja senkään jälkeen kun tilanne vähän helpotti, en enää osannut nukkua. Ja masennukseen päättyi se tilanne munkin kohdalla. Kakkonen oli alusta saakka parempi nukkuja ja mä nukuin yöt mahdottoman hyvin! Opettelin imettämään sängyssä ja käytännössä nukuttiinkin perhepedissä ja olo oli todella paljon parempi. Eli toivotaan että sielläkin tilanne on helpompi nyt toisen lapsen kanssa!
 
Selvennykseksi en siis ollenkaan itse katso pahalla jos joku on "pelkän" väsymyksen takia sairaslomalla, vaan ymmärrän sen oikein hyvin! Tuntuu vain siltä, että oma esimies ja työkaverit ei oikein tykkää, joten siksi en "kehtaa" olla sairaslomalla jos ei ole mitään "todellista vaivaa" (kuten flunssa, selkäkipu tms)..
 
No mutta toisaalta väsymys voi johtaa pahaan uupumiseen, joka taas huonolla tuurilla jopa masennukseen, ni suosittelen kyllä kans sitä saikkua "jo" tossa kohtaa, jolloin saa levättyä ja jaksaa taas... Parempi se on olla viikon saikulla ku se, että siitä väsymyksestä aiheutuu jotain vakavampaa ja sit ei pärjääkään enää viikon sairaslomalla.

Raskaana ollessa kannattaa kuunnella herkemmin omaa kroppaansa :)

Itse ennen raskautta menin vaikka kuumeisena töihin, koska tiesin ettei työkaverit muka pärjää ilman minua siellä... Mutta sitten sillon raskaana ollessa kynnys oli paljon matalampi olla menemättä töihin kun oli joku muukin ketä piti ajatella, eikä enää vain oma terveys...

Onneksi olen tytön kanssa kotona, sillä en usko että varsinkaan tällä hetkellä jaksais tehdä töitä, kun yöt on yhtä valvomista....
 
Takaisin
Top