Unettomuus

heepu1

Vasta-alkaja
Hei :)
Muita unettomuudesta kärsiviä?
 Itselläni on nyt rv39+3 menossa ja unettomat yöt sen kun pahenevat. Useimmiten uni tulee klo 3-4 välillä aamuyöllä, siihen asti saa pyöriä sängyssä tuskissaan. Kärsin ilmeisesti ns.levottomista jaloista, särkee, kuumottaa, tuntuu että jalkojen pitäisi olla jatkuvasti liikkeessä. Tämäkin vaikuttaa osaltansa unen saantiin. Sitten on myös tietysti vauvan öiset myllerrykset ;)

Kaipaisin neuvoja/ vinkkejä samasta kärsiviltä, löysittekö apua jostain?
Mietityttää myös kovin se, jatkuuko tämä myös synnytyksen jälkeen vai onko toivoa unenlaadun paranemisesta? Pelottaa jo etukäteen, kuinka raskaaksi tulee pienen vauvan hoito jos itse kykenet nukkua vain 3-5h per yö :/
 
Moikka :)

Mulla menossa tänään rv 37+6 mut yöt ollu jo viikon verran toodella katkonaisia. Tunnin välein joutunu heräilemään vessaan tai sitten kun on liian kuuma ja tukala olo. :/ Kamalaa. Kunnon uni tulee vasta kuuden aikaan aamulla kun mies lähtee töihin.. Eikös sitä niin sanota et luonto valmistelee äitiä yöheräämisiin näin :) On kyllä julma tapa! :D
Ja mitä synnytyksen jälkeiseen unensaantiin tulee, niin riippuuhan se vauvasta paljon miten yöt menevät.. Mutta jos äiti joutuu usein heräilemään syöttämään vauvaa, niin ne muutamat nukutut tunnit ovat niin "tehokkaita" äidille että ne kyllä riittävät jaksamiseen :)
 
Esikoista odottaessani nukuin hyvin loppuun asti, mutta pelkäsin etukäteen sairaalassa olemista sekä kotiutumista vauvan kanssa. Minulla on ollut kausia, joilloin olen kärsinyt nukahtamisvaikeuksista.

Sairaalassa valvoin lapsen syntymää edeltävän yön, torkuin ehkä alle tunnin koko yönä. Lapsivuodeosastolla pyysin ekana yönä mietoa rauhoittavaa ja annoin vauvan hoitajille alkuyöksi. Sain nukuttua ehkä 4 tuntia tuona yönä. Olimme vielä kaksi yötä sairaalassa ja lapsen ollessa vierihoidossa nukuin ehkä 2-5h yössä. Tilanne onneksi helpottui kun pääsimme kotiin. Imetin yöllä (22-09)  muutamaan otteeseen noin tunnista kahteen ja ja pääasiassa nukuin ne välit, mitä vauvakin. Meidän vauvalle tuli aika pian säännöllinen rytmi yöheräilyyn, mikä tietenkin helpotti öiden sujumista.

Mulle itelle paras vaihtoehto oli se, että menin nukkumaan yhtäaikaa vauvan kanssa enkä nukkunut päivällä ollenkaan.

Mutta älä huoli, luulen että kotona luonto tekee tehtävänsä ja saat nukuttua:)

Ja yksi vanha terkka antoi ohjeeksi myös sen, että jos on kotona ihan paniikissa ja stressaa, niin juo vaikka lasin viiniä. Se rentouttaa ja auttaa selviytymään uudesta tilanteesta. Meille syntyy muutaman kuukauden kuluttua pikkukakkonen ja sanoin miehelle, että mulla on kolme toivomusta kun tulen laitokselta kotia: on valmista ruokaa, kukkia pöydällä sekä jääkaapissa pullo valkoviiniä.
 
todellakin uneton! toisinaan nukun 2 h yössä.lääkärini määräsi nukahtamiseen lääkettä mutten ota kuin pari kertaa viikko :/ raskauden takia.samoin rauhoittavaa joudun ottamaan.itekin etsin lääkkeetömiä keinoja mutten ole löytänyt.kovin ja liian helposti lääkäri määrää lääkettä :( mutta toki kai lääkärikin katsoo kumpi isompi riski.lääke vai jatkuva unettomuus? :) mielummin lääkkeetä nukkuisin vauvan vuoksi.
 
Juu hormonit aiheuttaa unettomuutta erityisesti just loppuraskaudessa.  Se on ihan kamalaa!  Odotan kauhulla kun kohta se aika on taas edessä.  Olen kuullut useammastakin odottajasta jolle on uniongelmiin määrätty Opamoxia loppuraskaudessa.  Itse en sitä tahtoisi syödä, kyse kuitenkin rauhoittavasta lääkkeestä.  Tietenkin jos tilanne äityisi aivan mahdottomaksi niin pakko sitäkin olisi harkita.
 
Takaisin
Top