Unettomuus raskausaikana

Mulla ei oo unettomuutta vaan enempi krooninen väsymys vuoden 2015 kesältä lähtien... silloin olin työstämässä tota meijän tokaa.. viikko nukkumatta sairaalassa ei niin hyvä alku. Nyt öisin joudun vessareissuille nousee vaikkei jaksaisi.. aamut alkaa kuuden pintaan ja mä saatan torkkua jo aamu 9. Ei oo mukavaa. Eäv:lla kotona.

Mulla ei ole mitään vaikeuksia nukahtaa, mutta nyt muutamana yönä olen heränny aamuyöstä ja sen jälkeen nukkunut vain pätkiä. Jostain syystä on pakko vaihtaa aina kylkeä kun herään. Oikea, vasen, oikea, ja taas vasen... Heti nukahdan kyllä kun olen kyljen kääntänyt. Mietin vain, että voiko tämä johtua raskaudesta? Kuitenkaan mihinkään ei satu, mutta muuten on vain sellainen olo, että täytyy kääntyä. Onko kellään ideaa mistä johtuu tai mikä avuksi? Nyt 19+4 :)

Täälä on ihan sama juttu.. illalla nukahtaa kyllä mutta herää joskus 4 aikaan ja alkaa kamala pyöriminen puolelta toiselle.. sitte ei tuu enää nukuttua ku lyhyitä pätkiä :(

Täälä on ihan sama juttu.. illalla nukahtaa kyllä mutta herää joskus 4 aikaan ja alkaa kamala pyöriminen puolelta toiselle.. sitte ei tuu enää nukuttua ku lyhyitä pätkiä :(
Mullon ihan sama useina öinä. Mä luulen että vauva vetkuaa mut hereille...

Mulla on ainaki viikon verran ollu sillee et vauvan liikkeet on herättäny. Alkuun sitä ei hoksaa et mihin herää mut aika pian siitä sit.

Uni tulee mullaki illalla hyvin mut jos satun yöllä heräämään, vessaan tai muuten, niin kyllä siinä tulee sit ainaki tunti pyöriskeltyä. Työpäivinä aika raskaaksi menee kun unet katkeaa ja raskas työ on.

Mulla tuntuu vaihtelevan tuo unen laatu aika paljon. Nyt on taas parempi kausi. Olen herännyt vain kaksi kertaa yössä ja nukahtanut vessassa käynnin jälkeen saman tien. Eiköhän se pahemmaksi taas jossain vaiheessa mene...

Juu saattaa olla, että vauvan liikkeisiin heräilen.. Onneksi aamulla oon ihan yhtä pirteä, tai väsynyt, kuin normaalistikin :D Eli unta tulee kuitenkin hyvin, vaikka heräilyä onkin.. Joskus kylkeä kääntäessä selkä naksahtaa, taitaa löystyä nuo nivelet jne.

Mä olen herännyt lokakuusta lähtien joka ainoa yö pissahätään, ja yleensä vielä samaan aikaankin, klo. 2.59. Nyt kuukauden päivät tuohon on liittynyt nukahtamisvaikeus vessareissun jälkeen. Vaikka kuinka yrittäisin olla nopea, niin takaisin sänkyyn päästyäni olen ihan skarppina. Usein kestää kaksikin tuntia nukahtaa uudelleen, välillä se ei onnistu ollenkaan. Kello herättää viimeistään kuudelta töihin, joten kyllä vähän ottaa päähän...

Onneksi illalla uni tulee helposti ja nopeasti, joten ennen tuota kolmea saan kyllä levättyä.

Heissan! Olen uusi käyttäjä täällä, laskettu aika on 1.6. On ennestään kaksi isoa lasta, poika täyttää pian 16 v. ja tytär kesällä 12 v. Minulla on ollut vuosien ajan ajoittaista unettomuutta, ja esikoisen kanssa todella pahana. Silloin hain todella apua monesta paikkaa ennen kuin sitä löytyi. Kokonaisuudessaan valvoin melkein vuoden nukahdellen vain ajoittain välillä. Meni ihan pilalle se vauvavuosi.

Nyt sitten tässä raskaudessa on unettomuus palannut. Se on tosi kurjaa. Joudun käyttämään mirtatsapiiniä nukahtamiseen, ja joskus murusta imovanea lisäksi. Silti herään joka yö, käyn vessassa ja valvon. Olen järkyttävän väsynyt aamusta iltaan. Sairaslomalla en ole ollut, vaikka pitäisi kyllä. Unettomuus ei ole nimittäin ainut vaiva tässä raskaudessa. En vain uskalla jäädä kun nykyään nuo työpaikat ovat tiukassa ja miehellä ei ole vakituista työtä. Taloudellinen vastuu on minulla.

Voimia kaikille muillekin unettomuudesta kärsiville!

Mulla olikin tosi pitkä suht hyväuninen kausi, mutta nyt unettomuus teki paluun. Tällä kertaa se on sellaista, että herään tunnin-puolentoista nukkumisen jälkeen hiestä märkänä. Vaihdan sitten märät alkkarit ja topin ja käyn vessassa. Sitten heräänkin taas noin tunnin päästä ja sama homma. Aluslakanakin on yleensä märkä, samoin peitto. Lakanaa en yleensä jaksa vaihtaa, mutta peiton käännän ympäri, kun sekin on märkä. Herään sitten vielä monta kertaa samalla tavalla. Viime yönä taisi olla kuusi-seitsemän kertaa. Joskus kuuden jälkeen nukahdin sentään niin, että heräsin vasta kymmeneltä.

Tätä on jatkunut nyt viisi yötä. Kohta alkaa huumorintaju loppua. Tuntuu, etten pääse missään vaiheessa syvään uneen, koko yö on pelkkää REM-unta ja unennäkemistä. Tämä hikoilu on myös jotain ihan käsittämätöntä. Ihan kuin olisi vaihdevuodet. Yöhikoilua on ollut melkein koko raskauden ajan, mutta viime öinä se on ollut ihan hullua. Toivottavasti tämäkin huonon unen kausi menee ohi ja saan taas nukuttua. Olen vaan ollut tokkurassa kaikki päivät. Tänään on ensimmäinen käyntini neuvolalääkärin luona. Täytyy valittaa hänelle tästä, vaikka tuskin hänellä mitään kummoisia neuvoja tähän on.

Kuudes uneton yö takana. Mä olen niin väsynyt, että aloin vaan itkeä. Yritin äsken jatkaa unia, mutta en saanut unta. Närästyskin pahentui viime yönä.

Joo hyvät unet on historiaa..
Koko raskauden nähny ihan kauheita ja supereläväisiä unia.. heikompaa hirvittäs! Nyt on rv 30 menossa, ehkä vähä rauhottunu unet..?

Nenä on ollu tukossa jo pitkän pätkää, kauhee tuhina ja kohina kuulemma nukkuessa..
Aamulla herään suu aivannnn rutikuivana nii et pahaa tekee x/.. yölläkin herää samaan vaivaan juomaan.

Imetystyynyn kanssa nukkuminen on auttanut, ei tuu pyörittyä niin paljoa. Pyörimiseenkin ku herää ja maha tuntuu ikävältä x(..
Tässä vaan puutuu paikat ku ei liiku nii paljoo.. huohh..

Tänää aamul heräsin nii kauheesee niskajumi-suukuiva-öklötykseen etten päässy sängystä ylös.. nenän limakalvot on arat ja särkee :/..

Tästä se vaa hankaloituu vissii viel x)..

Tsemppiä unettomuuden kanssa painiville! Ite oon niin väsyny päivistä esikon kanssa et porskutan nukkua koko yön yhellä herätyksellä. Sillo esikon aikaan muistan et valvoskelin tuon tuosta tässä vaiheessa ja tukalat olot piti hereillä. Nyt vielä oon nukkunu ihan ok.

Mulla sujuu nukkumisen suhteen ihan ok myös. Oon koko aikuisiän nukkunu silleen et herään kerran-kaksi joka yö, joten se on mulle ihan normaalia. Oon kans töistä ihan puhki iltaisin ja muutenkin väsyttää nyt enemmän. Rv30+0. Saatan valvoskella pidemmän aikaa jos yöllä herään mut siihen oon jotenkin jo tottunu ja yritän olla stressaamatta. Jotkut yöt menee vähän kevyemmillä unilla kuin toiset. Viikko sitten kohotin tyynyillä pääpuolta niin on auttanut nukkumaan paremmin kun yön aikaiset kolotukset hävis lähes kokonaan.

Mulla on nyt onneksi mennyt nukkumisen suhteen taas paremmin. En tiedä, miksen keksinyt tätä jo aiemmin, mutta nukun pelkän pussilakanan kanssa. Se on vähentänyt hikoilua ja heräilyä. Viime yönä heräsin vain kaksi kertaa.

Mä olin aiemmin ihan hirveä vilukissa. Saatoin talvella nukkua kahden peiton kanssa. Se helpotti kun sain kilpirauhaslääkityksen. Ehkä mun on ollut vaikea sisäistää sitä, että ei tule enää kylmä yhtä helposti kuin ennen, ja siksi on outoa luopua peitoista.

Ah, ihanaa tuo kellojen siirtäminen kun muutenkin nukkuu huonosti :arghh: Heräsin vessaan jossain vaiheessa yöllä ja sen jälkeen menikin tovi, että sain unta uudestaan. Lisäksi aamuyön pyörimiset ja asennon vaihdot niin kyllä on taas sellainen maanantai-fiilis töissä :happy090

Mulla on viikon sisällä ollut yövuoroja vaan niin muutenkin nyt yöllä hereillä ja vasta aamulla nukkumaan vaikka oliskin montaa vapaa päivää välillä. Kuitenkin saan 8-10 tuntia nukuttua niin kaikki hyvin :) nyt vaan meni joku iso pyllylihas tukkoon ja ei pysty sen takia hyvin asentoa vaihtamaan ilman kipuja, kävely myös ollut vähän vaikea ja sain sairausloman viikoksi. Toivottavasti riittää see viikko nyt, pitäis jaksaa ainakin kuukauden olla töissä viellä :/ sitäkin et en ole ennen raskautta nukkunut selällä ja nyt jotenkin menee automaatisti kun ei oikeastaan vois, samalla jos olen vähan aikaa ollut selällä sit herän kun tule joku kumma vähan itkulaatuinen ääni :D

Mulla ollut myös erinäisiä univaikeuksia yli 10v, ja nyt raskausaikana ongelmana että melatoniinia ei voi ottaa. Eri lääkärikäyntien jälkeen määräsivät Opamoxia, joka siis on bentso, mutta auttaa nukahtamaan. Se on tietty satunnaiskäyttöön mutta uni on sen avulla parantunut huomattavasti. Mulla vaikuttaa myös ahdistuneisuus nukahtamiseen, joten lievittää sitäkin. Viimeks eilen tuskailin neuvolassa ton Opamoxin käytöstä mutta taas sanottiin että mikä auttaa sua, auttaa vauvaa. Ja että voi ottaa vaikka vkl putkeen jotta sais ne kunnon unet.
Mulla ollut myös reilu 10 v univaikeudet ja unilääkkeet käytössä. Mulleki määrättiin neuvolassa opamoxii. Mutta... en voi ottaa sillä unettomuus ei tee oloani niin pahaksi että sellasii rauhottavii vauvalle kohdistaisin. Vaikka olishan se upeaa nukkua kunnon yöunia. Eli en oo tässä asiassa samaa mieltä että mikä auttaa äitiä auttas vauvaakin. Mistään tälläisistä lääkkeistä ei ole suoraa näyttöä ja järkikin sanoo että rauhottavat vaikuttaa myös vauvaan(lopussahan raskautta edes opamoxii ei sais käyttää!!) joten itsekukin punnitsee tuon käytön itse vaikka lekurit sanoo mitä!
Kohta valvotaan kuitenkin kun vauva syntyy!!

Kuukauden verran nukuin yöt hyvin, mutta viime yönä heräsin neljän maissa kauheaan janoon ja sen jälkeen sain vain vähän torkuttua ennen kuin kello herätti 5.30. Tätä samaa janoon heräämistä oli myös alkuvuodesta ja nyt se on ilmeisesti sitten palannut.

Takaisin