Unettomuus raskausaikana

lightchi

Silmät suurina ihmettelijä
Onko ketään joka kärsii jo unettomuudesta tässä vaiheessa? Mulla nyt viikkoja 13+6 ja pari yötä mennyt nyt silleen, että herää isomman lapsen ääniin yöllä klo 1-2 ja sitten mennään samoilla silmillä aamuun ja työpäivään :o Iltaisin nukuttaa kyllä, klo 20 aikaan tuntuu että tipahtaa justiinsa jos ei mee nukkumaan.

Juu täällä yksi yökukkuja. melkein joka yö heräilen ja yleensä saan jatkettua unia mutta välillä en. tosi ärsyttävää kyllä kun teen viel suht raskasta työtä.

Mä herään usein neljältä - puoli viideltä, käyn vessassa ja valvon. Saan unta just ennenku kello soi, ja sitten meneekin päivä puoliks kohmeessa... todella ärsyttävää. Nukahtamisen kanssa ei ole ongelmaa ja tää kierre luonnollisesti väsyttää iltaisin.

Juu täällä unettomuutta ollut jo pitkään. Alkiuraskaudessa nukuin tosi hyvin, mut toista se on nyt. Nukahdan helposti, mutta herään yöllä eikä tuu enää uni tai jos tulee, niin just ennen kellon soimista. Keskimäärin nukun 1,5-6h yössä ja tarvisin noin 8h unet et oisin virkeä. Aamuisin oon zombie ja koko päivä menee sit kohmeessa. Mulla on ennen raskautta ollut unettomuuskausia, mut ei näin pitkiä.. Onneksi ensi viikolla alkaa loma, voi koittaa ottaa univelkoja vähän takas.

Sama ongelma kuin lightchillä, nukahdan kyllä illalla ajoissa, mutta herään esikoisen heräilyihin (yleensä heräilee 1-2 kertaa yössä, joskus kitisee useamminkin) ja usein en saa nukuttua enää kuin pikkupätkän ennen kellonsoittoa 06:00. Pahimmillaan olen valvoskellut 23-05, useimmiten valvon pari tuntia. Iltaisin olen niin poikki, että nukahdan yleensä samaan aikaan pojan kanssa, kahdeksan pintaan. Eilen venytin väkisin hieman yli yhdeksään ja nukuin suht hyvin aamuviiteen asti. Pitää kai yrittää väkisin venyttää nukkumaanmenoa illalla, jospa se auttaisi yökukkumisiin.

Viime raskaudessa pahimmat unettomuusjaksot alkoivat vasta loppuraskaudessa, kun en lonkkien säryltä saanut nukuttua kuin lyhyissä pätkissä. Jäin sairaslomalle muutaman päivän ennen äitiysloman alkua ja nukuin parhaimmillaan kolmet päikkärit päivän aikana. Nyt se ei ole mahdollista...

Alkuraskaudesta nukuin huonosti, heräilin ja valvoin yöllä usein. Tää helpotti joskus noin rv11 ja nukuin yöni paremmin kuin melkein koskaan aiemmin. Ennen raskautta mulla ollut paljon nukkumisvaikeuksia teini-iästä asti. Nyt tuntuu et yöt huonontunut. Muutaman tunnin unen jälkeen herään vessaan ja sit vaikea saada unta. Iltaisin uni tulee hyvin. Nyt oon lomalla niin tää ei haittaa mut mulla on aika väsyttävä työ niin aistin raskauden toisesta puolesta aika väsyttävää aikaa... Oon tottunu kyl tosiaan nukkumaan huonosti, niin tietää vähän miten toimii jos uni yöllä ei tuu. Pyrin sit muuten lepäämään enemmän jos yö menny huonoksi ja väsyttää.

Rv17+5

Mulla ei oo juurikaan ennen raskautta ollut mitää yöheräilyä. Mä herään usein vähän 1 jälkeen ihan vaa yhtäkkiä. ja seuraavan kerran 3-4 aikaan. ja sitten en usein saa enää unta. toki mulla soi herätyskello yleensä jo 4.45 niin jotenkin tulee vähän jo paniikki että hitto ku pitäis äkkiä nukahtaa että saa viel vähä aikaan nukkua mutta eihän se sit tule. sitten taas jos on myöhempi herätys niin sillon yleensä nukahdan viel jossain vaiheessa.

Mulla on ollut yli viikon ajan jatkuvaa heräilyä. Parina yönä olen herännyt jopa kuutisen kertaa. Kaikkein rasittavinta on heräily tunnin-parin sisällä siitä kun on nukahtanut, jolloin pitäisi nukkua sitä palauttavaa syvää unta. Melkein joka yö vikon sisällä olen herännyt siinä vaiheessa kauheaan hikoiluun. Yleensä pitää vaihtaa vaatteet kuiviin. Mua alkaa myös helposti närästää yöllä jos maha pääsee liian tyhjäksi. Silloin raahaudun keittiöön syömään vähän muroja. Se tuntuu auttavan paremmin kuin Rennie tai Samarin (jotka muuten maistuvat mun mielestä kauheelle.) Normaalitilassa mulla on lievää närästystä ehkä kerran vuodessa, mutta nyt sitä on ollut joka viikko alkuraskaudesta saakka, tosin edelleen lievänä. Toivottavasti parantuisi tuo uni jossain vaiheessa. Olen kärsinyt unettomuudesta muutenkin jo kauan, mutta nyt on jotenkin tavallista pahempi kausi. Tosin työttömänä ollessa ei "onneksi" tarvitse stressata aamuheräämisiä tai jaksamista töissä. Saa tehdä asiat omaan tahtiin.

Mulla on tosi paljon nyt parin viikon aikana ollu sitä et herään tunti-pari ennen herätystä enkä saa enää unta. Töissä on ollut tosi raskasta niin kyllähän se vähän välillä kuluttaa et yöunet jää vähiin. Mulla helposti iltaisin kans närästää, ei onneksi hirveesti useimmiten nukkumiseen vaikuta. Mua ei kans oo närästänyt ennen oikeestaan koskaan.. Että joo, huomaa kyllä että kropassa muutoksia tapahtuu kun yöt on tällaisia. Nään myös joka yö ihan käsittämättömiä unia :D tosi aidon tuntuisia ja ihmeellisiä, paljon tapahtuu aina.

Mulla on kans yöt melkomoista säätöä nykyään. Heräilen öisin jatkuvasti enkä uudelleen kuin joskus aamupuolella. Olen nyt lomautettuna töistä, joten sen puoleen ei haittaa, mutta noin muuten perhe-elämän kannalta ois mukava nukkua yöaikaan ja valvoa päiväaikaan...
Imetystyynyn kanssa nukkuminen on helpottanut hyvän asennon löytämiseen..

Mulla on kans yöt melkomoista säätöä nykyään. Heräilen öisin jatkuvasti enkä uudelleen kuin joskus aamupuolella. Olen nyt lomautettuna töistä, joten sen puoleen ei haittaa, mutta noin muuten perhe-elämän kannalta ois mukava nukkua yöaikaan ja valvoa päiväaikaan...
Imetystyynyn kanssa nukkuminen on helpottanut hyvän asennon löytämiseen..

Mä oon kanssa nukkunut ihan miten sattuu raskauden aikana. Ekan kolmanneksen nukahtelin koko ajan, viikoilla 12-14 ja uudestaan nyt rv 21 kolmen-neljän aikaan vessaan enkä saa enää unta. Sit oonkin tokkurainen ja hajamielinen pitkin päivää...
Nukkumisasentojen kanssa ei oo vielä ollut mitään säätöä.

Suosittelen lämpimästi Redufluxia närästykseen mulle ei Rennie tai Samarin toimi ollenkasn, mut Redufluxin imeskelytabletit toimii heti ja pitkään.

Tutulta kuulostaa. Lähes koko raskausajan olen heräillyt 2-5 kertaa yössä vessaan. Tämän lisäksi nukahtamisvaikeuksia. Univaikeuksista oon kärsinyt niin pitkään kuin muistan ja käyttänyt melatoniinia nukahtamisen apuna 5v. Nyt ei raskausaikana voi melatoniinia ottaa ja yöunet jää monesti 4-5 tuntiin. Joskus saan päivällä unta,yleensä en. Olen siis työttömänä eli työ ei kärsi näistä univaikeuksista mutta psyyke kyllä. Edellisellä neuvolakerralla olikin puhetta mahdollisesta ylimääräisestä lääkäriajasta, en tiedä saanko jotain nukahtamislääkettä sitten..

Tutulta kuulostaa. Lähes koko raskausajan olen heräillyt 2-5 kertaa yössä vessaan. Tämän lisäksi nukahtamisvaikeuksia. Univaikeuksista oon kärsinyt niin pitkään kuin muistan ja käyttänyt melatoniinia nukahtamisen apuna 5v. Nyt ei raskausaikana voi melatoniinia ottaa ja yöunet jää monesti 4-5 tuntiin. Joskus saan päivällä unta,yleensä en. Olen siis työttömänä eli työ ei kärsi näistä univaikeuksista mutta psyyke kyllä. Edellisellä neuvolakerralla olikin puhetta mahdollisesta ylimääräisestä lääkäriajasta, en tiedä saanko jotain nukahtamislääkettä sitten..
Ai kuulostaapa raskaalta! Toivottavasti saat neuvolan kautta apua uniasiaan! Joo tottakai on vähän helpottavaa, jos ei tarvii olla töissä skarppaamassa mut kyl unta muutenkin tarvitaan!

Mulla ollut myös erinäisiä univaikeuksia yli 10v, ja nyt raskausaikana ongelmana että melatoniinia ei voi ottaa. Eri lääkärikäyntien jälkeen määräsivät Opamoxia, joka siis on bentso, mutta auttaa nukahtamaan. Se on tietty satunnaiskäyttöön mutta uni on sen avulla parantunut huomattavasti. Mulla vaikuttaa myös ahdistuneisuus nukahtamiseen, joten lievittää sitäkin. Viimeks eilen tuskailin neuvolassa ton Opamoxin käytöstä mutta taas sanottiin että mikä auttaa sua, auttaa vauvaa. Ja että voi ottaa vaikka vkl putkeen jotta sais ne kunnon unet.

Mulle määrättiin just tällä viikolla Mirtazapinia unettomuuteen.

On kuulemma ihan ok syödä raskauden puoli välissä mutta kyllä silti vähän harmittaa etten saa nukuttua ilman apua.

Mulla ollut myös erinäisiä univaikeuksia yli 10v, ja nyt raskausaikana ongelmana että melatoniinia ei voi ottaa. Eri lääkärikäyntien jälkeen määräsivät Opamoxia, joka siis on bentso, mutta auttaa nukahtamaan. Se on tietty satunnaiskäyttöön mutta uni on sen avulla parantunut huomattavasti. Mulla vaikuttaa myös ahdistuneisuus nukahtamiseen, joten lievittää sitäkin. Viimeks eilen tuskailin neuvolassa ton Opamoxin käytöstä mutta taas sanottiin että mikä auttaa sua, auttaa vauvaa. Ja että voi ottaa vaikka vkl putkeen jotta sais ne kunnon unet.

Hyvä kuulla, mietin itsekin että joku satunnaisesti otettava "hätävara" olisi hyvä. :) Saisi katkaistua kierteen ennenkuin menee liian pahaksi! Itsellä myös taipumusta ahdistua herkästi, olen vähän murehtijaluonne ja vaikea rauhoittua. Helposti jää kierrokset päälle..

Mulle määrättiin just tällä viikolla Mirtazapinia unettomuuteen.

On kuulemma ihan ok syödä raskauden puoli välissä mutta kyllä silti vähän harmittaa etten saa nukuttua ilman apua.

Toki se harmittaa, mutta äidin uni on kuitenkin niin tärkeää että ei kannata yhtään soimata itseään jos joutuu lääkkeitä syömään! Ei ole aina tahdonalaisia asioita nämä eikä uni tule vaikka kuinka yrittää. :( Itsellä tuli kunnon romahdus tuossa viikko sitten,kun olin valvonut viikon 2-4 h yöunilla. Tuntui ettei pystyssä pysy,tuli rytmihäiriöitä,hirveä pääkipu ja ei pystynyt tekemään mitään. Sain onneksi sen sitten katkaistua,mutta tosi vaikea oli nukahtaa kun uupumus oli mennyt jo niin överiksi. Vihdoin kun nukahdin niin nukkua posotin 12 h putkeen(jos ei vessataukoja lasketa) :D

Mullekin on määrätty Mirtazapiinia joskus unettomuuteen mutta ei sopinut yhtään. Nukutti kyllä,olisin nukkunut 3pvää putkeen ja niin tokkurassa että en voinut tehdä mitään. :oops: Tiedän useamman joille on kuitenkin sopinut ja tuonut avun,toivottavasti sullekin. :)

Mulla ei ole mitään vaikeuksia nukahtaa, mutta nyt muutamana yönä olen heränny aamuyöstä ja sen jälkeen nukkunut vain pätkiä. Jostain syystä on pakko vaihtaa aina kylkeä kun herään. Oikea, vasen, oikea, ja taas vasen... Heti nukahdan kyllä kun olen kyljen kääntänyt. Mietin vain, että voiko tämä johtua raskaudesta? Kuitenkaan mihinkään ei satu, mutta muuten on vain sellainen olo, että täytyy kääntyä. Onko kellään ideaa mistä johtuu tai mikä avuksi? Nyt 19+4 :)

Takaisin