Unettomuus, aaarrggh.

Iltatähti79

Sanavalmis juttuseppä
Huhtimammat 2016
Siinä se jo tulikin otsikossa. Mä en enää pysty nukkumaan näköjään ollenkaan enkä varmaan ikinä enää. Onpahan ainakin vauvalla skarppi mamma kun ei tarvitse nukkua! :angry

Ihan totta puhuen, tää on aika kauheaa. Yritän joka ilta mennä nukkumaan viimeistään klo 22. Joskus nukahdan ja herään viimeistään puolilta öin. Yleensä en edes nukahda vaan pyörin hetken ja tulen koneelle. Sitten valvon kolmeen asti, menen nukkumaan ja herään kun mies lähtee kuuden jälkeen töihin. Päivällä 2x25 minuutin päikkärit ja taas jaksaa aamuun asti. Pitääköhän jättää noi olemattomat päikkärit pois jos alkais uni maistaa paremmin?

Jos jollain on vinkkejä otan mielelläni vastaan!!

Viime raskaudessa olisin nukkunut 12 tuntia ihan helposti ja päiväunet päälle. Niin ne on kaikki odotukset erilaisia.

Onko kellään muulla unettomuutta ja miten siitä olette selvinneet?
 
Eikä sulla mitään kilpirauhasen liikatoimintaa ole?
Viime raskaudessa olin töissä enkä muista suuremmin uniongelmia ennen kuin 1,5 kk ennen synnytystä.
Tosin jossain vaiheessa nukahdin aina sohvalle iltaisin.

Nyt väsyttää ja nukun vuorokaudessa aika monta tuntia.
 
Ei ole ainakaan todettu missään kerran on otettu arvot. Pari vuotta sitten ja kaikki oli hyvin. Ilmeisesti kuuluu ihan normaalioireisiin joillain mutta ei todellakaan mitään mukavaa ole.
Viime yönäkin katselin pari leffaa. Luojan kiitos maksukanaville! :happy
 
Mullakin on unettomuutta. :/
Eilen illalla join kamomillateetä ja luin kirjaa. Ne yleensä toimii, mut eipä nyt auttanut..
 
Ootas vaan, jos asiasta jossain (lääkärissä, neuvolassa tms) valitat ja sanot ettet jaksa, niin saat kuulla loputtomiin sitä "hauskaa" läppää että miten sä valmistaudut vauvan yövalvomisiin.:finger002 Joo, sitähän kannattaaki alkaa treenaa ajoissa, eikä vaikka koettaa auttaa uniongelmissa et sais lepää ennen ku vauva tulee.
 
Mulla kans jonkin asteista unettomuutta. Oon kyllä järkkyväsynyt, mutta sit ku pitäis mennä nukkuun, ni eipä uni tulekaan. Ja sitten herään jossain vaiheessa yöllä ja sit ollaan muutama tunti hereillä, ja sit muka virkeänä töihin... En ole vielä keksinyt apua. Olen koittanut käydä rauhallisella kävelyllä joka ilta, jos vaikka se auttaisi, mutta ei todellakaan ainakaan joka kerta.
 
Mäkin yritin väsyttää itteni lenkillä. Lopputulos sama kuin ennenkin, nukahdin heti ja parin tunnin päästä virkeänä ylös
 
Mä luulen, ettei neuvolassa ole kovin paljon mahdollisuuksia auttaa. Unilääkkeitä ei suositella nykyään oikein kenellekään, väsyttävää antihistamiinia (Atarax) ei myöskään tulisi syödä raskauden aikana. Melatoniinia ei ilmeisesti myöskään oikein suosita raskauden aikana (koska on aivolisäkehormoni, en tiedä miten sitten vaikuttaa sikiöön).

Sitten on muita keinoja, jotka saattaa olla tehottomia raskauden hormonimuutoksiin.
Joillain suositellaan magnesiumia illalla, toisille kevyttä iltapalaa joko proteiini- tai hiilihydraattipitoisena riippuen jotenkin unettomuustyypistä.
Raskas liikunta pitäisi tehdä enintään 4 tuntia ennen nukkumaanmenoa ja tv pitäisi sulkea viimeistään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Jos omaan tietokoneeseen on saatava sinisävyisen taustan tilalle punasävyinen tausta, se saattaa auttaa.

Itse olen äärettömän väsynyt jos vietän koko päivän ulkona aamusta iltaan, tehden fyysistä työtä. Eipä usein toteudu. Yritän myös tarvittaessa rentouttaa kehoa ajattelemalla joka kehonkohdan erikseen rentouttaen sen tietoisesti. Ei auta aina, mutta aika usein ainakin jännitys lievittyy.

Itselläni unettomuus oli hyvin hankala vähän ennen synnytystä. Mikään ei auttanut. Joku kysyi, stressaanko. No en. Ei vain tule uni. Ja juu, paljon sai kuulla sitä, että joko A) harjoittelen vauva-aikaa varten tai B) odotas kun se vauva-aika alkaa, sitten et nuku senkään vertaa :mad:
 
Kaveri joutuu syödä nyt raskaana opamoxia ku se ei saa nukuttua :sad001 raskaus on silti mennyt hyvin ja on hän jo melkee 30viikolla. :)
 
Opamoxia? Raskaus varmaan sujuu hyvin, mutta entä synnytyksen jälkeen...eikö vaarana ole, että lapsella on vieroitusoireita? On sen verran koukuttava lääke tuo.
 
Mulle ei suostuttu määrää mitään lääkkeitä , Opamoxia määrättiin 1/4 tabletti. Eli yhtä tyhjän kanssa. Mun unettomuus johtu kivuista, Panacodia vedin viimeseen kolmannekseen asti. Sen jälkeen ehkä joka neljäs tai viides yö, et edes kerran viikkoon sai nukuttuu pidempää ku puoli tuntia kerralla.:D Viimeset 2vko en käyttäny. Terve lapsi tuli ja ei vierotusoireita. Pakko se on ihmisen saada nukuttuakin..
 
Maaliskuu, jep opamoxia. :/ sen kylläkin pitää lopettaa se joskus rv 35 viimestään, en muista syytä.
 
Täällä unettomuutta aiheuttaa jatkuva pissahätä, muuten kyllä nukuttais mut viimeki yönä tunnin välein ravasin vessassa. Mä jo päätin etten enää ikinä halua olla raskaana. Edellisessä raskaudessa sama, jatkuva pissahätä. Olin mää onnellinen kun lapsi oli ulkona ja pissahätä loppu.
 
Tänä aamuna uni päätti loppua jo ennen viittä. Kovasti koitin pyöriä ja nukahtaa uudelleen, mutta ei. Ja nyt kyllä taas väsyttää tolkuttomasti. Ja aivan mahtavaa, jos tämä jatkuu loppuun asti ja sitten vauva oppii tämän kieron rytmin.
 
Kyllä tää näköjään mullakin on ihan vakio... Tänä aamuna heräsin pimeän aikaan (en suostunut katsomaan kelloa) ja siitä taas piiiiiitkäääään hereillä... Täytyy tästä mainita neuvolassa, jos siellä olisi jotain neuvoja
 
Tänä aamuna uni päätti loppua jo ennen viittä. Kovasti koitin pyöriä ja nukahtaa uudelleen, mutta ei. Ja nyt kyllä taas väsyttää tolkuttomasti. Ja aivan mahtavaa, jos tämä jatkuu loppuun asti ja sitten vauva oppii tämän kieron rytmin.

Itellä ei ainakaan esikoinen oppinu omaa rytmiä, kuitenki lepäilin yöllä enkä lähteny lenkille tms. Itse en nukkunut kun ehkä puolen tunnin pätkissä puolet raskaudesta, mutta tyyppi kyllä tajus heti yön ja päivän eron, eli nukkui yöt. Huoli pois, aiheuttaa vaan lisää stressiä! :)
 
Täällä unettomuutta aiheuttaa jatkuva pissahätä, muuten kyllä nukuttais mut viimeki yönä tunnin välein ravasin vessassa. Mä jo päätin etten enää ikinä halua olla raskaana. Edellisessä raskaudessa sama, jatkuva pissahätä. Olin mää onnellinen kun lapsi oli ulkona ja pissahätä loppu.

Sama! Etenkin iltaisin juuri silloin kuin yritan rauhoittua nukkumaan joudun ravaamaan vessassa. Ja monesti viela yollakin heraan kaymaan pissilla ainakin kerran.

Todella turhauttavaa, kun paivisin nukuttaa aivan julmetusti ja illalla ei meinaa saada unta :sad001 En muista oliko sama viime raskaudessa, mutta silloin nukuin ainakin paivaunia. Nyt ei pysty kun on yksi vauva jo hoidettavana.
 
Itsellä on auttanut tuohon yölliseen vessaheräilyyn se, että pyrin juomaan työpäivän aikana suurimman osan päivän nesteistä. Neljän viiden jälkeen töistä kotiuduttuani juon enää ehkä 5 dl koko illan aikana. Tällä tavalla olen pärjännyt aamuun asti käymättä vessassa. Tietty jos muusta syystä herää kesken unien, niin silloin tulee kyllä vessahätä.
 
Mulla esikoiden raskaudessa alko elämöinti aina 23.00 --> ja kaikki varoitteli että se on sit tuleva rytmi!
KatinKontit, mulla piti olla pari kuukautta öisin kello soimassa että herättiin yöllä syötöille :D
Meillä ainakin esikoinen on saanut geeneissä aamu-unisuuden :) onneksi :)
 
Takaisin
Top