Unet ja niiden merkitys

Kuurankukkasia

Näppärä viestien naputtelija
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, kun en tiedä joko on. Äkkiseltään en ainakaan löytänyt. Onko teillä jotain unia, jotka toistuvat joko aihepiireittäin tai täysin samanlaisina? Tai unia, jotka ovat teille merkityksellisiä ja selittäneet teille elämäntilannettanne? Itse huomaan, että näen usein ja toistuvasti unia, että palaan ensimmäiseen omaan aikuisiän kotiini, jonne muutin 19-vuotiaana, onnellisena, terveenä ja rakastuneena. Kun kaikki oli vielä hyvin. Näen näitä unia kyseisestä aiheesta aina silloin kun elämässä on hankalaa tai haasteita. Viime yönä näin unen niin, että palasin kyseiseen asuntoon nykyisen mieheni ja lastemme kanssa. Mutta palasimme sinne salaa nykyiseltä omistajalta. Asuntoa oli uudistettu sisältä ja siellä oli parhaillaankin remontti menossa, mutta niin että siellä pystyi asumaan. Oli tuotu uusi pesukone ja kuivausrumpu, parveke oli lisätty, kaapit uusittu, tapetit uusittu jne. Siellä oli hyvä olla. Unessa mietin, miten saisimme nykyiseltä omistajalta luvan jäädä sinne, ja mahtuisimmeko kaikki. Psykologiselta kannalta koen, että näiden unien tarkoitus on yrittää voimaannuttaa minua silloin, kun elämässä on haasteita.
 
Muokattu viimeksi:
Mä näen usein kanssa unta, että menen vanhaan asuntoon ilman lupaa ja sit menetyksen pelko eli miehelle tai lapsille sattuu jotain on aika usein unissa. Toki enemmän niitä positiivisia unia.

Autolla ajan usein, kun en koskaan ajanut korttia loppuun ja raskaana olen melko usein unissa myös. Toisen lapsen synnytyksen myötä en enää ole nähnyt unta synnytyksestä. Veikkaan että korjaava synny tyskokemus aiheutti sen että sain rauhan asian kanssa.

Kolmannesta lapsesta näen unta ja hän on unissa aina poika. Esikoisesta näin poikaunia ja poika on. Tästä toisesta näin tyttöunen päivää ennen rakenneultraa ja tyttö tuli. Tosin näin ainoastaan poikaunia, ennenkuin just ennen sitä rakenneultraa.
 
Mielenkiintoinen aihe. :)

Näen aika usein unta, jossa olen miehen kanssa menossa jonnekin, mutta sitten hän ei ehdi/pääse seuraavaan kulkuvälineeseen. Jatkan siis unessa yksin matkaa junalla/laivalla/jne. Kulkuväline vaihtelee unesta toiseen, laiva on tainnut olla aika usein. Olen pohtinut että se voisi liittyä siihen kun mies voi huonommin ja minä olen pidemmällä toipumisessa meidän vaikeista ajoista (miehellä oli syöpää, mikä osaltaan aiheutti molemmille mt-ongelmia).
 
Mä oon sellanen "noitatyttö", että usein nään unia henkilöistä joille on tapahtumassa jotakin mullistavaa, olkoon sitten hyvää tai huonoa. Olen nähnyt unta isovanhemmista kun ovat tietämättäni tehneet kuolemaa, plussanneista sukulaisista ja jopa sairaista lemmikeistä. En osaa mitenkään tulkita näitä unia, eli useimmiten tulee vain todella levoton olo sellasen jälkeen.
Näin syksyllä esim. unta tiskaavasta serkustani (huom. en ole tavannut häntä 10+ vuoteen) ja kappas, sain pian tietää että erosi avopuolisostaan ja talo laitettiin myyntiin.
Uneksin muutenkin paljon (melkein joka yö) ja muistan aamuisin hyvin mitä olen nähnyt. Unissakävelykin kuuluu repertuaariin.
 
Näen lähinnä vain seksiunia ja painajaisia, mielentilasta riippuen. Tai nämä on ne, jotka muistan. Joskus muistan sekavat randomit unet joissa ei ole tolkkua. Ja sitten on nää oudot unet jotka toistuu, en sen tarkemmin tiedä mikä niissä on taustalla.
 
Näin viime yönä unta että olin pyöräilemässä vanhempieni kanssa. Tajusin herätessäni, että ei, vanhempani eivät melko suurella varmuudella enää koskaan pyöräile, he ovat jo sen verran vanhoja ja huonokuntoisia. Jollain tavalla nämä unet herättelevät tajuamaan sellaisia asioita, joita ei tietoisesti tule ajatelleeksi.

Vanhemmillani aika moni asia on jo tehty viimeisen kerran, uutta kertaa ei enää ole heille tulossa. Omallakin kohdalla välillä tulee ajatus ovatko jo jotkin fyysiset asiat (tai edes niiden mahdollisuus) jo menneisyyttä.
 
Nyt en ole aikoihin nähnyt tätä unta, nuorempana tämä toistui melko usein. Unessa sain käsiini ison kirjan ja rupean lukemaan sitä. Siinä on jotain tärkeää asiaa ja yritän tarkoin painaa lukemani mieleen. Kun herään, en pysty mitenkään muistamaan, mitä kirjassa luki. Ei hajuakaan, mihin se liittyi. Kirjaa lukiessa kaikki tuntuu selkeältä. Koska tuo on toistunut usein ja olen harmitellut herätessäni etten pysty muistamaan tekstiä, olen unen toistuessa yrittänyt siksikin painaa mieleeni asian tarkoin, että pystyisi sen herätessäni muistamaan (eli tavallaan siinä tiedän sen olevan unta). Ikinä en ole vaan onnistunut muistamaan. Todella ärsyttävää.
 
Poistettu liian henkilökohtainen ja kipeä uni, jonka varmaan sadat jo ehti lukea. Mutta parempi että pohdin näitä kipujani yksin.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top