Ummetus

Ballo

Satasella mukana keskusteluissa
On nyt pakko laittaa tänne ja kysyä onko muita jotka kärsii tästä?? Itse olen lähes koko elämäni tästä kärsinyt enemmän ja vähemmän, mutta nyt tämä alkaa olla jo hirveää :/ kaikkia keinoja kokeiltu (lääkkeistä, veteen ja liikuntaan sekä luumut yms.), mutta siltikään ei mitään apua. Mitä te muut tästä kärsivät olette kokeillut ja auttaako? Hyvä jos kerran viikossa saan jotain ulos ja sekin on työn ja tuskan takana, enkä halua tästä enään peräruisketta, jonka esikoisesta sain. Vaavi rupeaa olemaan jo niin alhaalla, että tämä vain pahenee jatkuvasti ja supistuksia tulee senkin takia :/ Raskauden ihanuudet on onneksi muutaman viikon päästä ohi....
 
Täällä tuli joskus rv20 jälkeen tukalat oltavat, kun tajusin ettei vatsa ole toiminut kunnolla moneen päivään. Levolacista sain järkyt ilmavaivat ja luumumehu ei aiheuttanut minkäänlaista helpotusta. Sitten ostin Magnesiamaitoa, jota käytin säännöllisesti muutaman päivän. Johan helpotti :) Nyt ei ole ollut tarvetta, mutta veikkailen ettei tuo 400ml pullo hukkaan mene - saattaa olla synnytyksen jälkeen mukavampi että vessassa ei tarvitse hirveästi pinnistellä  ;D
 
Mulla kanssa ollu ummetusta ihan alkumetreiltä saakka ja meinaa vaan pahentua.. Kaikkee kanssa kokeilin ja mikään ei auttannu paitti actimel ( sitä yogurttia mitä juodaan ) tuli niin kamala ripuli siittä että huusin tuskasta ku sinne vessaan menin joten en suosittele sitäkään kokeiltavaksi.. Maha kyllä tyhjeni..Mut olo oli kyl kamala... Onneks ei ole niin kauan enään niin vauva on maailmassa.. Enemmän vaivaa tällä hetkellä säryt kylkiluitten kohilla :/
 
Täälä taas vähä toisinpäin.. Tuntuu että joka kerta ku käy vessas saisi jotai tiputtaa pönttöön :) Onneksi näin päin kuitenkin ettei tarvi tuskailla etteikö toimisi ollenkaa.
 
Mulla on todella + siitä seuranneet pukamat moneen otteeseen. Mun apu on ollut ihan kylmästi tiukentaa ruokavaliota niin, että syön vain hyvin kuituista leipää mikä nyt ei sinänsä ole mikään muutos (vähintään 6g kuitua per 100g, mieluummin yli 10g), juon 2 litraa nestettä päivässä (tähän ei lasketa kahvia), irtokarkit, pullat sun muut veks (tästä olen hiukan lipsunut mutta onneks viikonlopun hyväämakumaasta300gpussi ei aiheuttanut tukosta - olo oli kyllä kamala, kannatti syödä! :/) ja paljon kasviksia ja vihanneksia, yritän myös syödä luumusosetta ja kuivattuja luumuja silloin tällöin jos tuntuu etten muuten ole saanut päivän kuituannosta täyteen. Karkit vaihdoin jugurttinamuihin, joita ainakin Turussa kandee ostaa punnitsejasäästä -kaupasta. Ihan parhaita ja pähkinöistä ja rusinoista saa samalla kuituja, vaik on niissä toki sokeriakin. En mä näitäkään joka päivä vedä...
Tää on ihan pakkorako, ummetuksen vielä kestäisin, mutta muutama viikko sitten oli semmoset pukamat että meinas taju lähteä kun sattui niin kovin. Että suositan hoitamaan masun kuntoon ettei tule noita, itte jännitän synnytyksessä ehkä eniten sitä että millaset viiriäisenmunat siellä sitten on. xD
Tukos kannattaa purkaa miniperäruiskeella ettei tarvitse äkistää kun sinne alas on muutenkin ihan tarpeeksi painetta. Olen nyt kaks kertaa turvautunut siihen, en muista mikä sen nimi on mutta saa apteekista ja se on semmonen mitä käytetään vauvoillakin eli on ihan turvallinen, se on vaan pikkunen tuubi minkä sisus tyhjennetään pepanderiin. Mä odotan aina "luonnollista" hätää vaikka siihen sitten menis se viikko, etten sotke suoliston omaa rytmiä, ja käytin noita ruiskeita siis vaan pehmentämäään massaa ja se onkin auttanut eikä pukamat ole enää pahentuneet. Ei muuten kannata sitten lähteä kovin kauas vessasta kun sen laittaa. :D Ja nyt muuten vatsa toimii normaalisti (mulla normaalirytmi ei ole päivittäin muutenkaan).
Ballo
, en tiedä millanen se ruiske on minkä olet saanut mutta voin kertoa että tuo on ainakin ihan mukava ja pelkästään helpottava ja se kevyt olo sen jälkeen on taivaallinen. :) Kannattaa kokeilla, siinä paketissa on neljä eikä se maksa paljon.
 
Oikein tuttu vaiva täälläkin, myös ennen raskautta. Silloin käytin Liinus-pellavarouhetta ihan päivittäin aamujugurtin kanssa ja pysyi aika hyvin kurissa, vaikkakin hitaanlaisesti toimi kuitenkin mutta olo ei ehtinyt siihen ihan tuska-ahdistukseen. Nyt raskausaikana olen huomannu itselle tehokkaimmaksi puuron ja kävelyn. Lenkillä useinkin saa taapertaa viimeisen kilsan aika haipakkaa että ehtii veskiin :D
 
Jaa niin se piti vielä lisätä, että vaikka aikalailla koko aikuisikäni on tästä vaivasta tullut kärsittyä niin yhtäkään pukamaa ei ole vielä ollut. En tiedä, johtuuko siitä mutta mulla on aina ollut vähän se periaate että jos ei n. puoleen minuuttiin pöntöllä istuessa ala tapahtumaan niin en väkisin puserra mitään vaan odottelen rauhassa seuraavaa hetkeä kun tuntuu että "neekeripojan pää alkaa pilkistämään". Siihen voi mennä 15 minuuttia tai vaikka puoli vuorokautta mutta on huomattavasti helpompaa sitten.
 
Mun tekis mieli kans kokeilla tota pellavarouhetta. Saakohan sitä ihan normikaupoista vai myydäänkö vain luontaistuote-tai erikoisliikkeissä??
 
Apteekista ainakin saa, sitä liinusta. Varmaan luontaistuotekaupoistakin jotain muun merkkistä. Pellava on vaan jostain syystä nou nou-listalla raskausaikana joten itse en oo viitsiny siitä syystä nyt käyttää.
 
Mä menin jo ostamaan sitä, mutta ei varmaan tohdi käyttää kun vähän googletin ja ei tosiaan suositella  jonkun kadmiumin vuoksi.
 
Oletteko koittaneet niitä Valion uusi Olo-ruoansulatusjogurtteja? Mulla on toiminu vatsa aiemmin kerran päivässa ja noilla toimii kolmesti. Ja on muuten hyvää ;-)
 
Mulle noi Olot on vähän liian makeita... Mä käytän activian maustamatonta tai välillä niitä missä ei ole lisättyä sokeria (toki niissä on sitten makeutusaineita), vaikka nekin on kyllä aika muikeita. Mulla ainakin auttaa siihen "ilmapalloon" kuten mainoksessakin kehutaan. :D (Huom! En ole danonella töissä! :DD)
 
Joo tiedä sitten kuin vaarallista se pellava oikeasti on mutta kun ilmankin pärjää niin turha sitä ehdoin tahdoin syödä. No, pian voi taas ottaa takasin ruokavalioon. Se rouhe jää muuten vähän inhottavasti hampaisiin jos syö ihan kuivana, itse tykkään että liottaa ensin vedessä hetken ja sekottaa sen töhkän sitten jugurttiin tai puuroon :)
 
Mä en edes tienny että se on kiellettyä, sisko on syönyt sitä jo monta vuotta eikä hänkään tiennyt että on kiellettyä raskausaikana(voi olla kyllä ettei ole silloin vielä ollut kielletty kun hän on lapsensa saanut). Mulla ei vielä oo mitään pattitilannetta, mutta tietysti olis mukava kun maha toimis joka päivä. Tässäkin on varmaan joku maalaisjärki sallittua, mutta mielummin jätän syömättä ja keksin jotain muuta. Täytyy kokeilla tota olo-jogurttia.
 
Takaisin
Top