Ummetus, närästys, päänsärky..

Kannattaa kysyä, saisiko reseptin neuvolalääkäriltä Vi-Sibliniin, sillä se säästäisi aika paljon. Mulla on resepti ja maksoin eilen 500g paketista 7,62e. Ilman reseptiä paketti maksaa 13,13e. Mulla on ollut arka vatsa aina ja olen syönyt jo pidempään Vi-Sibliniä. Mutta kyllä neuvolalääkäri uusi reseptini.

Starletti, minusta tuollaiset vesiröyhtäykset yms. ylöstulot kyllä liittyy närästykseenkin. Mullakin on niitä välillä. Muuten närätys on ikävä tunne mahalaukussa ja usein tekee mieli kulkea etukenossa, kun oikein närästää. Mutta en osaa paremmin kuvailla närästyksen tunnetta.

Mä kuvailisin närästyksen sellaisena ikävänä "poltteluna" tuolla kurkkumaha välillä.. Närästys on tosiaan tosi hankala selittää [:D] Yli kaksikymppiselle siskollenikin olen sitä montaa kertaa yrittänyt rautalangasta vääntää, häntä, kun ei ole ikinä närästänyt. Onnekkaita sellaiset!

Ummetuksesta puhuttaessa minä vannon luumujen (parempi, jos ovat tuoreita) syömiseen ja runsaaseen veden juomiseen. Ja ylipäätään ruokavalion seurantaan eli vihanneksia, hedelmiä ja kuituja kehiin vaan. 

Närästyksessä eli refluksissa on kyse siitä, että ruokatorven alempi portti on löysä/auki ja mahalaukun nesteitä pääsee virtaamaan takaisin ruokatorveen, joskus nieluun ja suuhunkin asti. Närästys tuntuu pahalta, jos mahalaukun sisältö on ollut hapanta, mutta jos juuri on juonut vettä ja se virtaa takaisin, niin ei se välttämättä paljoa polttele.

En tiedä auttaako raskaus-ummetukseen, mutta normi-ummetukseen tuo helpotusta kuivatut aprikoosit. Ei kannata paljoa syödä muuten jos ei ummetuksesta kärsi, ne tuottaa nimittäin totaallisen suolen tyhjennyksen...[&:][:D] Ja ne on tosi hyviäkin kaiken lisäksi![;)](tosin niiden takia on joskus jouduttu hyvinkin kiusallisiin tilanteisiin... Ahneella ko on paskanen loppu. Kirjaimellisesti.)

Täällä jatkuva pissahätä, tissit taas ihan sairaan kipeet, pientä ummetusta... jokaisessa raskaudessa ollut järkyttävät lonkkakivut noin viimeiset 10 viikkoa, niitä odotellessa... [:@]

niin joo ja selkä on hajalla, issias tullut vaivaks... ah tätä raskauden onnea! [:D]

Terveppä terve!

Meillä täällä jatkuva pissahätä, päänsärkyä, kummallisia vatsakipuja ja välillä väsymystä. Niin ja rinnat on aika arat..

Ihan alkuraskaudessa ei ollut muuta, kuin tolkuton väsymys. Eli aika vähällä ollaan loppupeleissä päästy, ei oksentelua tms.. :)

Tänään 15+0

ihmettelen myös sitä kun sanotaan että raskaus on naisen elämän parasta aikaa.....[:'(][:'(] ei ainakaan täällä.

alusta asti ollut niin kauhee oksetus/kuvotus/yökötys että kahteen kolmeen kuukauteen ei mennyt kuin mandariinit, kiisselit ja leivät alas ja oksentaminen alkoi jo yöllä.. ja jatkui pitkälle aamupäivään. olo jatkui etovana olona sitten koko päivän.
hajuaisti ihan älyttömän herkkä, vessassa saa ravata koko ajan ja alussa oli joka aamu maha ihan sekaisin.... nyt kärsin jatkuvasta päänsärystä vaikka sanottiin että raskaana ei oo migreeniä.. kyllä ainakin mulla on ollut melkein joka viikko sen 3päivää migreeni ja muina päivinä "vaan" tavallista särkyä.
väsymys oli välillä ihan kauhee... ois voinut nukkua ihan koko ajan. nyt kärsin enempi yövalvomisista vaikka päivisin en ota enään päikkäreitä. valvon öisin helposti sen 3 tuntia ja jos en valvo kuin tunnin niin herään sitten kuitenkin jo viideltä.... [&:]

vaikka paino ei ole noussut niin kyllä joka suuntaan on tullut turvottua.. närästys [:@][:@] tympii ja se tulee milloin mistäkin. mielialat ei oo heilahdelleet enkä menetä hermojani yhtään sen helpommin kuin ennenkään... [;)]
kummallisin oire on varmaan tää ihan kauhee nuha!!!! ei tätä voi järellä selittää. millekkään en ole allerginen mutta kokoajan saa niistää.. päivät ja yöt. alkaa ole jo sietoraja ylitetty ja pitäis alkaa selvittelee mitä tähän nuhaan vois helpotukseksi ottaa.....?????

Tuosta nuhasta, mulla on ollu sitä alusta lähtien, nyt rv 25. Tai, ei se oikeeta nuhaa oo, vain tukkoisuutta ja pahiten iskee illalla ja usein kun yöllä jos herään. Nukkumisesta ei silloin tule mitään kun on pakko hengittää suun kautta ja sitten onkin kieli karrella. Auttaa kun käy tyristämäs, jotain kuivaa voi tulla mutta siinä se. Aamuisin tulee verta mutta hengitys helpottuu. Onko se sitten tätä huoneilman kuivuutta? En ole mitään lääkettä ajatellut, ehkä korkeintaan nenäsumutinta. Olen ajatellut että kyllä kestän tämänkin niin kuin aion kestää närästyksenkin. Ja muahan närästää kaikki mahdollinen eikä Renniestä mitään apua ole [:'(]

mulla tää nuha on ihan siis kunnon nuhanuhaa..[:@][:@] kirkasta limaa pää täys. ja just iltaisin ja öisin tai kun herää päikkäreiltä. siinä menee pari tuntia sitten niistäessä ..(ja silti on nokka ihan tukossa kun limakalvot niin ärtyneet ja turvoksissa. ) siis ihan kunnolla niistäessä ja se ei meinaa millään loppua.. kävin päivällä neuvolassa ohi mennen kysyy ja sain nasolin sumutteesta ohjeen että yöksi laittaa.. täytynee kokeilla heti.. mutta jotenkin usko mennyt noihinkin kun olen kärsinyt kroonisesta nuhasta aijemminkin vuosia ja se loppui sitten kun koko nenäni leikattiin poski/otsaonteloita myöten uuteen uskoon... [:)] pari vuotta sain nauttia nuhattomasta elämästä mutta nyt raskauden alussa se alkoi heti uudelleen.... joku suositteli pellavansiemen öljyä mutta jostain luin myös että sitä ei saisi käyttää?? [8|]

Moi....täälä ollaan vasta alkuraskaudessa, mutta oireita kyl jonkinverran löytyy...eli tuo ummetus..joka on niin monella...närästys..mulla on refluksitauti ja nyt kun ei lääkkeitä saa syödä niin saa nähä miten käy...Balancid novum on nyt tuohon närästykseen jonkun verran auttanut, rennie ei auta yhtään...nuha on sit tääläkin..nenä tukossa ja välillä limakalvot niin kuivat et tuntuu repeevän...Naso Dexpanthenolia oon nyt käyttäny mutta ei kovin tehokas,hetkellisen avun tuo...raskauden aikana kielletään pellavansiementen syönti, mutta pellavaöljyn käyttö on sallittua...vähänaikaa sit luin siitä jostain ja nyt en sit muista et mistä...ja kaikista mukavin oire on appelsiinin hillitön syöminen...njamskis[:D]

[:D][:D] toi appelsiinien/mandariinien syönti näyttää/kuulostaa olevan aika monella himona... mä en enään kestä nähäkkään mandariinejä kun niin monta kuukautta söin niitä kilotolkulla... [:'(][:'(] olivat silloin ainoot mitä sai alas kun se oikein huono-olo iski.... ja muutenkin helppoa syötävää...
no se pellavansiemenöljy kuulema olisi hyvä limiakalvoille ja auttas nuhaan...

Mulla oikeestaan noita kaikkia; päänsärkyä on ollu tässä välillä ihan päivittäinki ja närästyksen tunnetta vähän vähemmän. Turvotus ja ilmavaivat on aika voimakkaasti esillä

Minä olen säästynyt pahimmilta oireilta: vähän on ollut etova olo ja tissit arat. Lähinnä olen tyytyväinen, kun tissit kasvaa silmissä [;)]
Päänsärkyä on ollut ja sitä olen ihmetellyt, että mistä johtuu. Nyt luin täältä toisilta, että kuuluu kuvioihin, koska on niin monilla muillakin. Sehän selvisi!

Toisaalta voiko raskauden aikana olla jotain olotilaa, joka johtuu ihan jostain muusta kuin raskaudesta?[8|]

Mullakin ku alkuun oli tosi huono olo niin mandariinit olivat melkein ainoa asia joka meni kurkusta alas. Nyt ei enää tee mieli syödä niitä. Tuli syötyä aika monta kiloa. Alkuun oli kiinnityskipuja ja sit tuli kohdunkasvu kivut.
Välil on ummetusta ja närästystä, päänsärkyä ja väsynyt olo. Sit välil selkä reistailee, mut ostin tukivyön, joka on auttanut. Nyt maha asukki on ruvennu potkimaan aika kovin ja välil alamaha onkin kipeä. Rinnat ovat väilllä arat ja on ruvennut tulemaan vähän tihku maitoakin...Kauhee lista vaivoista... [:D] Mutta odotan innoissani, että saan meidän vauvan syliini [:)]

Viikkoja 7 ja turvotusta enemmän kuin tarpeeksi [:D] väsyttää, päätä särkee ja ketuttaa [:D] Kaikki otetaan ilolla vastaan mitä tulee!

Etovaa oloa, päänsärkyä, huimausta ja pissahätä vähän väliä.. Ennen raskautta nukuin yöt aina sikeästi havahtumatta juurikaan mihinkään, nyt pitää vessassa käydä useamman kerran yössä ja muutenkin on herkempi uni selvästi. 

Olen tainnut jo muuallakin 'valittaa' näistä oireista, mutta teempä sen vielä täälläkin :D
Eli; pahoinvointi (nyt onneksi pysynyt pari pvää loitolla), kuvotus, vatsan nippailu, jatkuva nälkä ja jano mielitekoineen, kova väsymys (nukahdan helposti vaikka istualleen), turvotus, närästys, ummetus, kamalat kipeät hormoninäpyt selässä ja kasvoissa, kipeät rinnat...niin ja mustasukkaisuus, joka ei ole koskaan ennen kuulunut luonteeseeni. Olen siis oikea hormonihirviö :o

Viikkoja vasta 5+2, uskokaa tai älkää. Edellisessä (kesken menneessä) raskaudessa oli myös kamalat oireet jo heti alussa :s

Takaisin