Tänään ultrattiin TYKSissä päivystyksessä ja vauvalla kaikki hyvin. Tässä miten sinne jouduin ja mitä selvisi.
Heräsin viime yönä ihan kunnon supistukseen klo 2:00. Tuntui että pissattaa ja lähdin vessaan. Noustessa ajattelin, että eihän nyt vielä voi pissat lorahtaa housuun kun on vasta rv 10+6. Pitkän yöpaidan helma kastui ja kädet täyttyivät verestä. Verta vain holahteli ja mä en pysynyt pystyssä. Mies auttoi mut vessaan, josta en meinannut päästä pois kun supisti uudelleen. Pyysin laittamaan pyyheliinan sänkyyn mun alle. Verta valui viiteen saakka mutaman supistuksen kera ja olin keskenmenosta supistuksien takia aivan varma. Toinen jalka puutui nivusista reiteen ja itse nivuseen sattui aivan kuin olisi veitsellä leikattu.
Sain nukuttua kuitenkin seitsemään saakka, jolloin soitin päivystykseen. Kuulin kun hoitajat keskustelivat puhelimessa ja olivat keskenmenosta aivan varmoja, mutta eivät meinanneet ottaa sisään kun huomenna on kuitenkin maanantai. Asian ratkaisi todella runsas hyytymätön verivuoto ja fakta ettei meillä neuvolassa ole ultraa ja labra vaan kahdesti viikossa, joka kuitenkin tarkoittaisi käyntiä TYKSissä.
Verikokeet otettiin ja pääsin älyttömän hyvän lääkärin tutkittavaksi ja avustava hoitaja oli myös erinomainen. Ensin löytyi vauva, sykkeellä, hyvillä virtauksilla ja vastasi viikkoja eli oli kasvanut normisti. Sitten toinen munasarja ja lopulta myös toinen. Mitään varsinaista syytä ei vuodoille näkynyt. Alettiin etsiä ja juuri kivun kohdalta löytyi iso verisuoneton hematooma 6cmx8cm kohdun seinästä istukan alapuolelta läheltä kohdunsuuta. Lääkäri kysyi tässä yhteydessä että onko mulle tehty sektio, mutta ei jatkanut asiasta myöntävän vastauksen jälkeen. Hematooma vaikuttaisi olevan juuri sillä kohdalla mistä mun sektioarpi on kipeä vielä yhdeksän vuoden jälkeen!!
Yleisesti luin taustoista, että hematooman sijainti ja koko määrittelee sen "vaarallisuutta". Istukassa tai istukan alla on pahempi kuin muualla kohdun seinässä, samoin onko verisuonia vai ei. Toiset lääkärit suosittelevat lepoa, toiset ei. Itse hematooma ei ole vaarallinen vaan runsas vuoto, jonka mukana voi sikiökin lähteä. Toisaalta veren on hyvä myös tulla kohdusta ulos eikä hyytyä sinne. Mulla lisäksi hemoglobiini laski entuudestaan alhaalta 100 eli väsymys ja pyörrytys on seuraavat päivät taattua. Myös tulehdusriskit on olemassa.
Ennuste on hyvä, koska vauvalla kaikki hyvin. Lääkäri kuitenkin totesi, että riskiraskaushan tämä on, edellisten ennenaikaisten, keskenmenojen ja iän sekä tuon hemahooman takia. Rauhallisesti pitää ottaa ja kontrolloidaan lääkärineuvolassa parin viikon välein. Päätökset saikuista yms. lääkäri jätti neuvolalääkärille, mutta aika kovien ohjeiden kera kun eivät ole mua vielä virallisesti tehoseurantaan ottaneet.
Löysin hematoomista vaihtelevasti tietoa ja ajattelin, että kokemus jaettuna voi helpottaa jonkun toisen oloa kun osuu kohdalle.