Ulkomailla odottavat 2015?

Agape

Näppärä viestien naputtelija
Lokakuunmammat 2015
Olisko täällä ketään toista joka asuu ulkomailla? Itse odotan Ranskassa ja aikamoisissa tunnemyllerryksissä...ajattelin aina että ei se nyt ole iso juttu saada lapsi vaikka asuu poissa Suomesta mutta nyt kun tilanne on ihan oikeasti totta,niin kyllä on vaan vaikka minkälaista surua,kaipuuta ja ikävän tunnetta. Tärkeintä toki että vauvalla kaikki hyvin...ihan alussahan tässä vasta ollaan. 10+4
 
Terveisiä israelista! Ihan veit sanat suusta, itekkin ennen aattelin et sama kai tuo on oottaa ulkomailla ku suomessa mut heti ku plussasin iski kauhee koti-ikävä ja melkein pelkokin. Suomessa ois kuitenkin oma perhe lähellä ja neuvolat ja äitiyspakkaukset ja kaikki... Huoh. :sad001
 
Ma asun Englannissa ja rv 25+3 mennaan. :) Kylla yhdessa vaiheessa mietin etta pitaisko menna Suomeen synnyttamaan, kadehdin aitiyspakkausta ja mietin kuinka kiva olis saada jalkikasvu kouluun Suomessa, mutta en ma oikeasti kaipaa Suomeen enka halua asua siella. :rolleyes:
 
Moi! Mä asun vielä Saksassa, mutta Englantiin muutto edessä reilun kuukauden päästä. Missä päin Katapultti82 asut?

Itse olen vähän ajatellut, että menisin Suomeen synnyttämään. Omat isovanhemmat vielä elossa, mutta jo heikossa kunnossa ja olisi jo heidänkin takiaan kiva kokea vielä tämä tapahtuma yhdessä. Miehen isovanhemmat ovat kuolleet jo aikapäiviä sitten ja vanhemmat ovat niin nuoria ja hyväkuntoisia, että lentävät leikiten Suomeen vauvaa katsomaan ennen kuin palaamme Englantiin. Mennään kuitenkin ensi viikolla tutustumaan Englannin sairaalavaihtoehtoihin ja lopullinen päätös tehdään vasta sen jälkeen.

Miten teillä muilla on raskaus sujunut tähän asti? Itse olen nyt viikolla 15 ja pahoinvointi on onneksi helpottanut. Nyt tässä malttamattomana odottelen vatsan kasvamista ja potkuja, jotta alkaisi tuntumaan todellisemmalta koko raskaus. :)
 
Täällä myös yksi odottaja ulkomailta, maa jääköön vielä salaisuudeksi ettei kukaan tunnista vielä (rv 8+3) :) Onhan tää aika hurjaa odottaa esikoista poissa Suomesta. Onneks on netti ja tätä kautta saa tietoa asioista, kun paikallinen kieli ei vielä suju sujuvasti. Synnytystä olen vähän jo kauhulla ajatellut, että jos en saa kunnolla englantia osaavaa kätilöä/gyneä paikalle, niin siinä voi perkeleet lentää ja oma mies joutuu kärsimään kielten ristitulessa :sorry:
 
Kiva että täältä löytyi muitakin ulkomailla olevia lokakuulaisia. Mun tili oli jostain syystä sekasin useamman viikon enkä päässyt siksi lainkaan kirjautumaan tänne. Mä juuri tilasin mun äitiyspakkauksen siis ostin. Fb.stä löytyy sellanen sivusto jossa ihmiset myyvät pakkauksia joita eivät halua.
 
Tämä ketju ei oikein näytä ottavan tuulta alleen, harmi! Olisi kiva kuulla teidän muiden ulkomailla olevien kokemuksista enemmänkin :)
 
Pitää laittaa tuulta purjeisiin. Mä oon löytänyt tuolta fb.stä sellasen ryhmän kun Ulkosuomalaiset äidit ja oon sitä lukenut paljon. Mutta siellä ei taida olla nyt yhtään odottavaa eikä ensisynnyttäjää linjoilla.

Mun ihan palavin suomi-ikävä on tässä kevään myötä helpottanut. Johtunee osaksi siitä että muutettiin ihanaan pieneen taloon jossa piha...joten se on vienyt ajatuksia ja aikaa ja tuonut iloa. Toissa iltana varasin vihdoin lennot suomeen kesälomaksi ja malliksi tuli kun jätin näin viimetinkaan,mutta huomaan että olen siitä valmis maksamaan vaikka mitä että pääsen Suomeen ja mummulaan ❤ Nyt harmittelen että en malttanut varata saman tien pitempää lomaa. Nyt vain 2vko ja 3 pv. Kumppanikin sanoi että ethän sä ole edes kolmea viikkoa nyt suurin pyöritys on siis että kuinka paljon maksaa finskillä lennon siirto flexi lipulla.

Raskaus etenee kai ihan hyvin...ei juuri mitään oireita ja gyne kuunteli sydänäänet reilu viikko sitten ja teki sisätutkimuksen. Ja sanoi että kaikki ok. Noin yleisesti ahdistaa että en ymmärrä juuri mitään tästä systeemistä. Ei ole varsinaista neuvolaa joten en esim.tiedä mihin pitää soittaa jos tulee joku akuutti kysymys/huoli...

Mites teillä?
 
Meillä käskettiin gynen aukioloaikoina soittaa ongelma tilanteissa suoraa sinne ja muuten paikalliseen sairaalaan. Ja aina pitää olla äitiyspassi mukana joka paikassa, josta näkee tarvittavat tiedot hätätapauksissa tms..
 
Mulla ei ole suomi-ikävää tullut, koska mennään kesällä yli kuukaudeks Suomeen :) Saas nähdä sitten, kun talvella on vauvan kanssa vieraassa maassa ja suku ja kaverit kaukana..että tuleeko muutto takaisin Suomeen aiemmin mitä ajateltiin vai viihdynkö täällä.
 
Ah Vickan, anteeksi etten ole huomannut viestiasi aiemmin! :) Asun etelarannikolla, joko te olette muuttaneet?

Ma kavin maaliskuussa Suomessa ja seuraavan kerran varmaan sitten vaven kanssa jouluksi. Mulla on sikali kiva tilanne, etta mulla on muutakin perhetta taalla, vaikkakaan ei kovin lahella, mutta kuitenkin. Ja tosiaan ihan hevilla mua ei sais takas Suomeen muuttamaan. :) Valilla kun kay hamstraamassa salmiakkia ja moikkaamassa sukulaisia, niin se riittaa.

Taalla mennaan rv 31+3, torstaina alkaa kesaloma ja heinakuun alussa sitten aitiysloma, eli pelkkaa lomailua koko kesa. :)
 
Sveitsistä päivää, ja rv30+4.

Ei mullakaan mitään suurta suomi-ikävää ole ollut, tosin harmittaa kun ei nyt kesällä pääse käymään sielä kesämökillä.

Oon myös kuullut täälä muilta suomalaisilta niin paljon hyvää paikallisista synnytyssairaaloista, etten missään nimessä haluais synnyttämään Helsinkiin.
 
Onko kenelläkään tullut ahdistusta tulevasta synnytyksestä ulkomailla? Itseäni lähinnä pelottaa ne hetket jolloin ei ehkä ole lähettyvillä englanninkieltä osaavaa henkilökuntaa ja mies esim kotona käymässä. Pelkään, että hoitohenkilökunta hermostuu koska en ymmärrä kunnolla maan kieltä ja etenkin jos oon kovissa kivuissa Mennään miehen kanssa nyt ajoissa(3kk laskettuun aikaan) käymään sairaalassa kysymässä, että miten he voivat tulla asiassa vastaan yms. Jospa tätä pelkoa sais vähän helpotettua...
 
Mä synnytin juuri pari viikkoa sitten Sveitsissä ja homma sujui hyvin. Kätilöt ja lääkärit puhui englantia enemmän tai vähemmän, tosin synnytyksen aikana olis kyllä ollu aika sama mitä kieltä puhuivat kun mä en kauheesti tajunnu muuta ku elekieltä ja Suomea. Miehen tuki ja selväjärkisyys oli kyllä ehdottomasti parhaat avut. Kroppa meni autopilotille ja kaikki muu oli vaan sumua ympärillä.
 
Mä en oo jotenkin tuota kielihommaa miettinyt mutta nyt kun alkaa viikot väheneen,niin on alkanut vähän jännittää että mitä jos en ymmärrä. Tai jos katoaa sanat? Joku kertoi että siltä hävisi synnytyksessä vieras kieli kokonaan Siksi ehdottomasti haluan että mun kumppani tulee synnytykseen. Ei hänkään suomea puhu,mutta hätätilanteessa hänen on mua varmasti helpompi ymmärtää kuin tuntemattoman. Mua jännittää ehkä enemmän se että jos ja kun en itse tule ymmärretyksi niin menen puolustusasemiin ja hermostun. Sitä on joskus niin vaikea kestää että puhun parhaan kykyni mukaan ja silti joku ei vaan aina ymmärrä. Joskus vihaan tätä kieltä! Ranska on vaikein kaikista oppimistani kielistä.
 
Itseäni pelottaa, että jos synnytyksessä tapahtuu jotain kriittistä tms ja on toimittava äkkiä, niin olenko mä sitten heittopussina siinä ja aivan pihalla et mitä tapahtuu. Ei mun miehellänikään(suomalainen) paikallinen kieli ole täydellisesti hallussa, etenkään synnytyssanasto. Ja siihen päälle vielä, että tilanne on molemmille ensimmäinen laatuaan. Täytyy vaan pitää sormet ja varpaat ristissä, että tulokas päästää meidät helpolla synnytyksessä :)
 
Onko teillä siellä mahdollisuutta osallistua jollekin synnytys valmennus kurssille tms? Mul on juuri meneillään plus osallistuin pediatrin lennolle ja koen että ne auttoi tosi paljon koska sain ns.sanaston haltuun. Ja on turvallisempi olo kun tiedän mitä kaikkea voi tapahtua.
 
Onhan niitä valmennuskursseja mutta ei englanniksi. Ollaan menossa käymään sairaalassa ens viikolla, jos saatais englanninkielinen kätilö pitämään jonkun lyhennetyn valmennuksrn meille.
 
Takaisin
Top