Ulkomaanmatka kesälomalla

KyllikkiKaari

Oman äänensä löytänyt
Heippa. Oletteko lähdössä ulkomaille raskausaikana? Miten olette valmistautuneet? Mitä tulee ottaa huomioon?
Itsellä kaukomatka varattuna jo ennen plussaamista ja nyt mietityttää riskit yms.
 
Mä olen lähdössä kahden viikon päästä kaupunkilomalle eurooppaan, silloin viikkoja 10 +. Huomenna eka neuvola, pitää ottaa asia puheeksi siellä. Meinasin maalaisjärjellä matkustaa, syödä järkevästi riskejä välttäen. Käsidesiä matkaan ja tukisukat lennoille jalkaan. :)
 
Tuun kyttäämään hyviä vinkkejä!
Meil olis heinäkuussa Kreikan loma ja ekaa kertaa raskaana ulkomailla, joten aika pihalla oon kaikista asioista.

Aika paljon ruokia vissiin saa vältellä? Juustot ei taida olla pästöroituja, jääpaloja ei ilmeisesti kannata käyttää? Mitäs kaikkea muuta viel :D

Tukisukat pitää kyllä lennolla ostaa!
 
Mulla oli suunnitelmissa lähteä touko- tai kesäkuussa ihan vaan keskieurooppaan reissuun, mutta nyt kun sain tuon tiedon Kaksosraskaudesta, päätin et saa jäädä nyt sit kuitenkin väliin kun ei vielä oltu ehditty matkaa varata. Jotenkin kun riskejä liittyy ko raskauteen muutenkin, niin tuli sellainen olo että en nyt halua ottaa yhtään ylimääräistä vaikka mikään ei toki matkaa kieltäisi
 
Mä olen kuukauden sisällä nyt kolme kertaa ulkomailla, Italiassa kerran ja kaksi kertaa Itävallassa. Italiassa oli hankalinta kun kaikki ruoka sisältää joko pehmeitä juustoja tai ilmakuivattua kinkkua. Itävallassa hieman helpompaa mutta sielläkin paljon ihania kinkkuja ja juustoja, mutta selvisin. :) vielä yksi Itävallan matka edessä. Onneksi alkoholittoman oluen tarjonta on laaja :D
 
Ja muuten suosittelen että etenkin iltalennolle ei kannata laittaa normaaleja farkkuja jalkaan, pikkasen alkoi ahdistamaan :/
 
Täällä ollaan kans lähdössä elokuussa Bulgariaan,eka kertaa raskaana ulkomaille vähän jänskättää ☺
 
Ollaan miehen kanssa lähdössä Lontooseen kesäkuussa. En oo sen kummemmin edes osannut ajatella asiaa.
Edellisen raskauden aikana oltiin 3vk roadtripillä jenkeissä (odotin tietämättäni kaksosia) ja voin kertoa, että oli elämäni hirvein lentomatka takaisin kotiinpäin, kun pahoinvointi oli pahimmillaan Miami-New York-Helsinki välillä :S
Toivon siis vain, että pahoinvointi olisi lakannut tuohon mennessä, sillä sen kaverin kanssa matkustaminen on painajaismaista.
 
Kävin raskausaikana 5 kk ollessa 2 viikkoa thaimaassa, hyvin meni reissu muisti vaan juoda riittävästi ja syösä. lentokoneessa löysät vaatteet päälle mitkä ei kiristä missään. Oman voinnin ja kunnon mukaa ku menee varmasti onnistuu reissu, Älä luo itelles mitää paineita et sitä tätä ja tuota pitäs tehdä vaa tehkää just sitä mikä sillo huvittaa!
 
Me ollaan auttamattoman surkeita varaamaan mitään matkoja etukäteen. Talvilomallekin lähdimme neljän päivän varoajalla, oltiin viikko Palmassa. Nyt vasta tajusin, että mähän olin jo raskaana silloin! Toki se ei mikään ördäysreissu ollut, mutta kyllä joka illallisella viinilasillinen tai kaksi tuli nautittua... No, neuvola antoi kyllä synninpäästön siinä asiassa, jatkossa sitten tarkempana...

Kesällä on haaveissa kyllä lähteä jonnekin, täytyy katsoa miten saan omat kesälomat järjestettyä ja miten miehen työt antaa periksi. Todennäköisesti lähdetään jonnekin taas ihan yllättäen. :woot: Pahoinvointikin on varmaan jo sitten selätetty! Eikä kesällä vielä olla niin pitkällä, että olisi tukalaa muuten olla. Mä en malta odottaa mekkokelejä! Rentoa ja ahdistamatonta pukeutumista lämpimässä säässä. Oon niin kesäihminen.
 
Me ollaan kesällä lähdössä reissuun pariksi viikoksi, itsellä ok fiilis eikä jännitä tai mitään raskaana matkustaminen, mut tuntuu et miestä jännittää munkin puolesta :D
 
Esikoista odottaessa olin viikon Gran Canarialla. Siitä reissusta muistan sen, että onneksi oli mukavat kengät matkassa, sillä tykkään liikkua paljon.

Toista lasta odottaessa kävin Saksassa sekä manner Kreikassa. Tuolloin viikkoja oli joku 12 tai 13. Pyrin silloin juomaan pullovettä, välttelin jääpaloja jne.

Otimme esikoisen kanssa toista lasta odottaessani lisäksi äkkilähdön Kreetalle. Tuolloin oli viikkoja jo reilusti enemmän.

Millään näistä reissuista en ole kokenut raskauttani ongelmaksi. Kunhan muistaa juoda vettä ja katsoo hieman mitä suuhunsa laittaa. Vakuutusyhtiöstä kannattaa kysellä, että mitä korvaavat ja missä tilanteessa jos jotain käy. Tietty itse olen jutellut aina lääkärin kanssa ennen reissua. Tuolla Gran Canarialla taidettiin olla silloin, kun tarvittiin jo lääkärin lupa lentämiseen. Tosin pyysin tuon lääkärin luvan myös Kreetan reissulle, vaikka viikkoja ei vielä niin paljoa ollut.

Nyt ollaan suunnittelemassa elokuulle reissua, tosin ei olla vielä päätetty että minne.
 
Me ollaan lähdössä Kreikkaan viikoksi toukokuun lopussa, viikkoja taitaa olla lähtiessä 13. Sitten varmaan vielä kesä-heinäkuussa johonkin. Ollaan aina matkusteltu paljon niin tuntuu ihan luonnolliselta matkustaa nytkin. Toki jos tulee jotain ongelmaa tässä raskaudessa niin sitten pitää jättää matkat väliin.
 
Meillä oli jo matka Aasiaan valmiiksi ostettuna ja hotellit sun muut maksettu ennenkuin plussasin. Vähän jännittää, että miten 9,5h lentomatka taittuu. Itsellä on taipumusta suonikohjuihin ja suonenvetoihin. Itse maa on kuitenkin hygienia tasoltaan Suomen tasoa, ei siis mikään Kambodža niin sen suhteen en jännitä.

Pyysin tarjousta kolmelta eri vakuutusyhtiöltä kun olen kuullut että ehdoissa on eroa, jotkut maksavat osan raskauden aiheuttamia kustannuksia, osa taas kokonaan ja osa näennäisesti mutta ei kuitenkaan.

Ja tosiaan jos kaveri pysyy mukana niin olisi 17.viikolla tuo lomareissu edessä.
 
Itse olin viime raskaudessa Thaimaassa n. rv 12. Mulla ei ollut hepatiittirokotustakaan, kun tuli vähän yllättäen. Eikä sitä voinut enää raskaana ottaa. Kaikki meni silti hyvin. En syönyt salaattia ollenkaan, ja ainoastaan hedelmiä missä oli kuori päällä. Sitten kaikki muu kypsennettynä. Kyllähän se aika yksipuolista ruokaa oli, kun ei viitsinyt ottaa mitään kovin eksoottista että tiesi varmasti mitä söi. Majoneeseja kannattaa myös välttää ulkomailla muuten! Limpparin kanssa en lähtenyt panikoimaan jäiden suhteen. Vaikka ne olikin varmaan tehty jostain hanavedestä, mutta ainakaan mulle ei mitään tullut. Ja aika pieni osuus se loppujen lopuksi siinä kokislasissa oli.

Lentokoneessa pyrin kävelemään ja seisomaan mahdollisimman paljon. Seisoskelin siinä käytävällä ja venyttelin jalkoja. Meillä oli paikat koneen etuosassa, ja kävin varmaan puolen tunnin välein hakemassa vettä koneen takaosasta. Ja kun joi, kävin myös vessassa usein. Oli hyvä syy liikkua, eikä tullut mitään tulehduksia. Tukisukat mulla oli mennessä mutta paluumatkalla ne unohdin. Kaikki meni silti hyvin.

Mitähän muuta... avoimin mielin vaan reissuun ja rennosti, niin kaikki menee hyvin :)
 
Minulla on karkeasti ottaen kuukauden välein reissuja tulossa kesällä, onpas niitä kertynytkin nyt kun mietin. Toukokuussa Norjaan, kesäkuussa Itävaltaan ja heinäkuussa Saksaan. Ovat onneksi kaikki siistejä ja turvallisia maita, en usko että tarvii jännittää niitä. Paitsi että mitä laitan päälleni häihin Saksassa, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan olen silloin rv21 :-)
 
Mäkin oon alkanut uudelleen miettimään tuota mahdollista reissua keskieurooppaan toukokuun lopussa jolloin viikkoja n. 16.
Kysyin neuvolasta ja th oli sitä mieltä että kaksosraskaudesta huolimatta on ihan turvallista lähteä kunhan vaan tukisukat laittaa koneeseen ja katsoo mitä syö. Asia sit tietenkin erikseen jos sitä ennen tulisi tietoon jotain esteitä matkustamisen suhteen.
Ehkä sitä kuitenkin vois vielä lähtee kun sit kaksosten kanssa se ei oo enää ihan samanlaista matkustaa :-D
 
Mä aion kyllä reissata kesän vielä aika normaalisti, jos ei mitään ihmeellistä tule. Pari työreissua Euroopan sisällä ja varmaan yksi lomareissu olisi tarkoitus mahduttaa vielä mukaan. Esikoista odottaessa kävin just toisen kolmanneksen lopussa vielä toisella puolella palloa, eikä ollut mitään ongelmaa, vaikka matka-aika oli reilusti yli vuorokauden. Oon tosi tottunut matkaaja, joten en jotenkaan niitä osaa niin jännittää, mulle raskauden pelot on jotain ihan muuta aiemman kokemuksen perusteella (rakennepoikkeama). Toki sen verran miettisin isoilla viikoilla matkustaessa, että maassa olisi syytä olla kelvollinen terveydenhuolto, jos tarvetta tuleekin.
 
Tuun kyttäämään hyviä vinkkejä!
Meil olis heinäkuussa Kreikan loma ja ekaa kertaa raskaana ulkomailla, joten aika pihalla oon kaikista asioista.

Aika paljon ruokia vissiin saa vältellä? Juustot ei taida olla pästöroituja, jääpaloja ei ilmeisesti kannata käyttää? Mitäs kaikkea muuta viel :D

Tukisukat pitää kyllä lennolla ostaa!

Kurkin täällä tuolta lokakuisten puolelta. :) Asun Kreikassa ja ihan samoja asioita täällä voi syödä/ tulee olla syömättä kun Suomessakin. Keltaiset juustot on pääsääntösesti pastöroituja, (itse syön yleensä Nounoun Goudaa mitä nyt saa jokaisesta pienemmästäkin marketista) fetat yms ei. Oma lääkäri suositteli välttämään salaatteja ellei niitä itse pese ja kylminä tarjoiltavia vihanneksia, olen mä tavernoissa kurkku-tomaatti-oliivisalaatteja syönyt kun ne kurkut kuitenkin kuoritaan ja luotan että ne tomaatit on kanssa pesty. :) Täällä on paljon pitkään uunissa haudutettuja liha- ja kasvisruokia, ne nyt ainakin on turvallisia. Juomat tilaan ilman jäitä ja vesi yleensä pullovetenä. Ehkä ruokaa suurempana ongelmana raskausaikana sanoisin että on tää kuumuus, itsellä jo nää huhtikuun helteet tekee sen että ulkona tulee liikuttua lähinnä illalla, oon aina ennen nauttinut jokaisesta auringon säteestä mutta nyt auringossa alkaa heikottaa ja särkemään päätä tosi nopeasti. :sad001 Täällä iso osa lääkäreistä suosittelee välttämään uimista kokonaan raskausaikana tulehdusvaaran vuoksi, itse ehkä uskaltaudun jollain BlueFlag- rannalla pulahtamaan missä vesi on todettu suht puhtaaksi. Eli niinkun tossa joku jo mainitsikin ihan sillä maalaisjärjellä mennään ja jokainen tietysti tekee omat valintansa. :)
 
Takaisin
Top