Tyhmiä kysymyksiä synnytyksestä.

Otetaanko synnärillä/synnytyksen jälkeen synnyttäneeltä verikokeita? Mietin siis esim hemoglobiinia, se mulla välillä keikkunu alhasempana kuten myös ferritiini. Nyt alkuraskaudessa arvot kuitenkin oli ok ja en oo syöny erillistä rautalisää sit enää alkuraskauden jälkeen, raskausvitamiinissa toki tulee se pieni määrä rautaa. Neuvolassa ei hemoglobiiniakaan oo mitattu enää, nii mietin, että aika hölmöä, jos ei missään vaiheessa sitä enää katota ja varsinkaan jos ei edes synnytyksen jälkeen 🙈
Multa otettiin laskimonäytteenä hemoglobiini synnärille tullessa. Synnärille tullessa nuo labrat oli anestesialääkäriä varten, jos olisin epiduraalin halunnut, siinä oli kai jotain muutakin labroja mukana. Synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa neuvolassa sormesta otettiin hemoglobiini.
 
Otetaanko synnärillä/synnytyksen jälkeen synnyttäneeltä verikokeita? Mietin siis esim hemoglobiinia, se mulla välillä keikkunu alhasempana kuten myös ferritiini. Nyt alkuraskaudessa arvot kuitenkin oli ok ja en oo syöny erillistä rautalisää sit enää alkuraskauden jälkeen, raskausvitamiinissa toki tulee se pieni määrä rautaa. Neuvolassa ei hemoglobiiniakaan oo mitattu enää, nii mietin, että aika hölmöä, jos ei missään vaiheessa sitä enää katota ja varsinkaan jos ei edes synnytyksen jälkeen 🙈
Sä voit neuvolassa pyytää sen hemog. mittamaan. Niin ainakin itse tein. Ja jos epäilyttää että ferrit olisivat matalalla niin pyydä lähete sen kokeeseen. Hemog. voi olla ihan ok, vaikka varastot olisivat matalalla. Ferritiinihän on rautavarasto josta muodostuu muutakin rautaa kuin hemoglobiinia! Niinpä pelkkä hemoglobiini arvo ei kerro koko totuutta raudan määrästä verenkierrossa tai elimistössä.
 
Mulla on mitattu aina hemoglobiini neuvolassa, vaikka se on pysyny hyvänä. Mut pyytäisin kans sen ottamista ens käynnillä! Mulla myös mitattiin se synnytyksen aikana ja jälkeen. Tosin en tiedä johtuiko siitä, että olin kovassa kuumeessa ja tulehdusarvoja seurattiin. Joten onko se otettu vaan siinä samalla?🤔
 
Muistaakseni multa ei otettu hemoglobiinia synnytyksessä automaattisesti. Mutta ainakin kuopuksen synnyttyä mitattiin kun pyysin sitä ja sanoin olon olevan tosi heikko. Neuvolassa sitä on mitattu vain muiden verikokeiden yhteydessä. En saanut erikseen sen mittausta vaikka pyysin eikä Turussa mitata nykyisin sormesta.
 
Minulla ei mitattu synnytyksen yhteydessä Kaksilla viime syksynä. Jälkitarkastuslabroissa mitattiin. Meidänkään neuvolassa ei mitata enää sormenpäästä.
 
Hb on mitattu automaattisesti kaikkien synnytyksien jälkeen (kahdessa eri sairaalassa olen synnyttänyt). Ei ole tarvinut erikseen pyytää hb mittausta.
 
Multa ei oo kummallakaan kertaa katottu synnärillä, vaikka on myös ollut paha anemia. Mut sit jälkitarkastuksen aikoihin otettiin aika laajat labrat. ☺️
 
Kamalasti näköään vaihtelee tuo hemoglobiinin mittaaminen! No, ehkä mä kysyn ite, voiko sen mitata, jos eivät rupee automaattisesti mittaamaan.
 
Ei automaattisesti mitattu synnytyksen jälkeen, vaan sitten kun meinasi taju lähteä istumaan noustessa, ottivat verikokeet ja hb oli vain 73. Sain sitten pari pussia verta niin jo alkoi olo kohentua nopeasti 😅

Tää Naistenklinikalla vuosi sitten.
 
Mä tarkistin omakannasta, on mitattu aamupäivällä hemoglobiini muiden verinäytteiden ohella, kun vauva syntyi aamuyöstä. Toivon ettei tämä ole turhan provosoivasti sanottu, mutta noin yleisesti ottaen terveydenhuollossa kyllä loppuu kaikki kiinnostus äitiin ja tämän vointiin, kunhan vauva on maailmassa. 😬
 
Mä tarkistin omakannasta, on mitattu aamupäivällä hemoglobiini muiden verinäytteiden ohella, kun vauva syntyi aamuyöstä. Toivon ettei tämä ole turhan provosoivasti sanottu, mutta noin yleisesti ottaen terveydenhuollossa kyllä loppuu kaikki kiinnostus äitiin ja tämän vointiin, kunhan vauva on maailmassa. 😬
Tuo on kyllä ihan tyhmää. Mä en ymmärrä, kun se kuitenkaan ei mikään harvinaisuus ole että sitä verta menettää paljon, että miksi edes tuollaista peruslabraa ei voisi ottaa rutiinisti.

Mulle tuli mieleen toinen kysymys: kun ainakin täällä meillä päin voi kirjoittaa sähköisen synnytystoivelistan, niin kuinkahan kätilöt sitä lukee/kunnioittavat sitä?
 
Tuo on kyllä ihan tyhmää. Mä en ymmärrä, kun se kuitenkaan ei mikään harvinaisuus ole että sitä verta menettää paljon, että miksi edes tuollaista peruslabraa ei voisi ottaa rutiinisti.

Mulle tuli mieleen toinen kysymys: kun ainakin täällä meillä päin voi kirjoittaa sähköisen synnytystoivelistan, niin kuinkahan kätilöt sitä lukee/kunnioittavat sitä?
Joo, multa siis oli otettu kyllä ihan pyytämättä, mutta olin suhteellisen huonossa kunnossa, verenvuoto oli sieltä normaalin yläpäästä (850 ml?) eikä istuminenkaan oikein onnistunut huimauksen vuoksi tuossa vaiheessa. Kannustukseksi voin sanoa, että toisaalta ei mennyt montaa viikkoa siihen, että fyysinen toimintakyky tuntui jo ihan normaalilta, eli nopeasti siitä voi toipuakin.

Mä olin tehnyt melko lyhyen ja "tavanomaisen" listan sähköiseen äitiyskorttiin, ja sitä käytiin kyllä läpi synnytyssaliin siirryttäessä ja vuoronvaihtojen yhteydessä, ja myöhemmin vielä, kun toiveesta huolimatta meille ei suositeltu perhehotellia just tuon voimattomuuteni vuoksi. Oma kokemus siis on, että toiveet otettiin ihan tosissaan.
 
Joo, multa siis oli otettu kyllä ihan pyytämättä, mutta olin suhteellisen huonossa kunnossa, verenvuoto oli sieltä normaalin yläpäästä (850 ml?) eikä istuminenkaan oikein onnistunut huimauksen vuoksi tuossa vaiheessa. Kannustukseksi voin sanoa, että toisaalta ei mennyt montaa viikkoa siihen, että fyysinen toimintakyky tuntui jo ihan normaalilta, eli nopeasti siitä voi toipuakin.

Mä olin tehnyt melko lyhyen ja "tavanomaisen" listan sähköiseen äitiyskorttiin, ja sitä käytiin kyllä läpi synnytyssaliin siirryttäessä ja vuoronvaihtojen yhteydessä, ja myöhemmin vielä, kun toiveesta huolimatta meille ei suositeltu perhehotellia just tuon voimattomuuteni vuoksi. Oma kokemus siis on, että toiveet otettiin ihan tosissaan.
Joo, hyvä noin, että ottivat labrat kun selkeesti huonovointinen. Pelkään vaan sitä että eivät rupea tutkimaan tai kuuntele kuin vasta jos on pää kainalossa 😅🙈

Tuo kuulostaa hyvälle toiminnalle tuo miten toiveita käyty läpi. Mulla on kivun hoitoon liittyen toivomus. Lisäksi mietin, pitäisikö listaan vielä lisätä se että haluaisin itse vaikuttaa synnytysasentoon, että jos vaan jaksaa niin en haluaisi olla puoli-istuvassa asennossa enkä haluaisi tulla pakotetuksi siihen, ellei nyt sitten joudu jotain toimenpiteitä tekemään.
 
Tuo on kyllä ihan tyhmää. Mä en ymmärrä, kun se kuitenkaan ei mikään harvinaisuus ole että sitä verta menettää paljon, että miksi edes tuollaista peruslabraa ei voisi ottaa rutiinisti.

Mulle tuli mieleen toinen kysymys: kun ainakin täällä meillä päin voi kirjoittaa sähköisen synnytystoivelistan, niin kuinkahan kätilöt sitä lukee/kunnioittavat sitä?

Minulla ainakin toiveita kunnioitettu. Kaikki vuorossa olevat kätilöt ovat tienneet toiveen lääkkeettömyydestä. Minäkin taisin kirjata ponnistusasentotoiveen. Jouduin kyllä muuttamaan asentoa kun virhetarjonnassa tullut vaavi ei tullut eteenpäin kyljellään ponnistaessa.
 
Tuo on kyllä ihan tyhmää. Mä en ymmärrä, kun se kuitenkaan ei mikään harvinaisuus ole että sitä verta menettää paljon, että miksi edes tuollaista peruslabraa ei voisi ottaa rutiinisti.

Mulle tuli mieleen toinen kysymys: kun ainakin täällä meillä päin voi kirjoittaa sähköisen synnytystoivelistan, niin kuinkahan kätilöt sitä lukee/kunnioittavat sitä?

Mulle mainittiin neuvolassa tosta sähköisestä synnytystoivelistasta, mutta sanottiin myös ettei se kulkeudu sitten kuitenkaan sinne synnytyssairaalaan 🤷🏼‍♀️ HUS-alueella siis, vuoden -23 lopulla. Et en sitten tiedä mikä virka sillä olis ollu
 
Minulla oli käytössä ihan paperinen synnytyksen esitietolomake, johon kirjattiin synnytystoiveet. Palautin lääkärille, jolta tiedot/lomake meni synnärille.
 
Mulle mainittiin neuvolassa tosta sähköisestä synnytystoivelistasta, mutta sanottiin myös ettei se kulkeudu sitten kuitenkaan sinne synnytyssairaalaan 🤷🏼‍♀️ HUS-alueella siis, vuoden -23 lopulla. Et en sitten tiedä mikä virka sillä olis ollu
Okei 🤔 Pitää yrittää seuraavalla neuvolakäynnillä muistaa kysyä, mikä tän alueen käytäntö on, että näkyykö myös synnytyssairaala tuo sähköinen toivelista.
 
Okei 🤔 Pitää yrittää seuraavalla neuvolakäynnillä muistaa kysyä, mikä tän alueen käytäntö on, että näkyykö myös synnytyssairaala tuo sähköinen toivelista.
Mä kysyin Kysin kätilöltä, miten täällä päin käytettävän pikkuHaikaran tiedot heille näkyy. Kertoi, että ne näkyy ja ne luetaan, voidaan myös tulostaa. Ja jos ei oo ehtinyt sinne sähköiseen kirjoittaa/päivittää, niin saa tuoda paperisena toiveet.
 
Takaisin
Top