Tyhmät kysymykset

Pupsu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tänne voipi nyt sitten esittää niitä tyhmääkin tyhmempiä mutta mieltä silti vaivaavia kysymyksiä. Jos vaikka joltain kanssasisarelta löytyisi vastaus. :)
 
Voin ite aloittaakin... Tätä mietin jo ekassa raskaudessa, en silloin enkä nytkään jostain syystä ole kehdannut kysyä neuvolassa. Eli lapsivesi, se kuuleman mukaan uusiutuu säännöllisesti. Jotenkin helppo ajatella, että sitä tulee lisää, mutta mihin se "vanha" menee? Imeytyykö se jotenkin siitä kalvojen läpi ja menee äidin verenkiertoon? Vai häh mitä?

Ja toinen vähän intiimimpi kysymys.. eli kun tapana on ajella tuolta alapäästä karvoitusta pois, niin miten te muut ootte sen hoitaneet siinä vaiheessa, kun vatsa on alkanut olla niin iso, että haittaa näkemistä? :D Ootteko vaan antaneet rehottaa vai mitä? Vähän noloa tätä kysyä, mutta kun itsellä on "raikkaampi" olo, jos on vähän siistinyt, ja ekassa raskaudessa vatsa oli niin pieni, ettei siitä juuri haittaa ollut, mutta nyt on jo sen kokoinen, että alkaa olla hankalaa...
 
huomenta :) lueskelin lapsivesi asiaa ja jäin miettimään itsekin joten päätin hieman tutkia :) löysin tälläisen vastauksen "siellä kohdussahan on ns. kaksi kerrosta: verisuonien peittämä kalvo ja vesikalvo. Lapsi vettä tihkuu kohtuun sen verisuonikalvon läpi ja poistuu samaa kautta äidin verenkiertoon. Eli äiti tavallaan ottaa itselleen ne vanhat vedet ja lahjoittaa sikiölle uutta vettä. Tässä kaiketi yksi syy, miksi äidin verimäärä kasvaa raskauden aikana ja veri samalla laimenee (hb laskee).

Tästä ajelusta myös :D itse taidan antaa valtuudet miehelleni jos haluaa että paikat on suht siistinä :D ainakin itselläni raskaushormonit vaikuttavat karvojen kasvuun, kynsiin, hiuksiin, joten sheivailu pitää miehen kiireisenä varmasti raskausajan heh. Mutta tosin saa itsekin suurimman osan varmasti jossain asennossa ajeltua.

Pupsu; mitenkä on alkuraskaus muuten edennyt? :)
 
Kiva otsikko! Itse myös kannatan lyhyttä mallia, koska se tuntuu puhtaammalta ja raikkaammalta. Mun maha on pitkään aina pieni, joten pärjään itse. Mutta lopussa mies aina mielellään hoitaa siistimisen. Kolmas raskaus ja koskaan ei ole tarvinnut rehottaa. Ü
 
Meillä mies on aina halunnu "trimmailla" mua mut en oo antanu ku mielummi sen ite teen ku sillä nii vaikee pysyy siin asias ja meinaa harhailla kädet hipelöimää :D Mut pakko kai se on sit myöhemmi sen antaa ja veikkaan ettei sillo uskalla alkaa ilma lupaa hipelöimää ku hormoonit hyrrää.
Sit on  vähä asiasta kukkaruukkuun kysymys. Elikkä kuinka usein rokotuksia pitäs ottaa tai siis tuo jäykkäkouristus, kurkkumätä polio. Ku mä oon viimeks saanu sen rokotteen joskus neljännel tai viidennel luokalla noin 9-11 vuotta sitte. Mietin vaa vauvaa et jos mulla ei oo suojaa niihi mun veres nii mitämitä? Vai saako vauva rokotteita millo jo? Ku eikö aika pienen jo saa piikkei just noihinki. Ja mietin myös et saako raskaus aikana ees ottaa rokotteita. Ku ei tiiä mite kroppa niihi reagoi. Ite muistan et aloin niist rokotteist sillo oksentaa ja ku pistettii kätee nii se käsi oli kipee pari päivää. Sillai särki ku joku ois hakannu. ´Jos joku osais auttaa tietämätöntä? :)
 
Mulle ainakin neuvolantäti sanoi ettei laita jäykkäkouristusta raskauden aikana, muutakun sellasessa tapauksessa että jos on märkivä ja tulehtunut haava esim. sormessa. Mutta en sitten tiedä mikä käytäntö on muualla...
 
Heippa Ninqyo

Jäykkäkouristus pitää uusia kymmenen vuoden välein ja siinä on kurkkumätä mukana (tetanus-d). Poliota ei enää rutiinilla anneta. Jos et saa jotain pahaa haavaa tässä raskausaikana voit varmaan odottaa. En tosin tiedä suosituksista, neuvolassa varmasti neuvovat. Mutta jos haava tulee ja tetanusrokote annettu yli 5 v sitten, silloin annetaan tehoste, ainakin ei-raskaana oleville.
 
Enpä tullut ajatelleeksi, että voisi tosiaan miestä pyytää siistimishommiin... :) Jotenkin kyllä epäilen malttaisiko tuo vain kiltisti siistiä.. :D

Noista rokotuksista en tiiä muuta kuin tän yleisen rokotusohjelman:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/rokotusohjelma

Meillä tosin oli tytön kanssa niin, että annettin 1v neuvolassa kolme rokotetta, eli tuhkarokkorokote annettiin siinä samalla (kun rokotusohjelman mukaan annetaan vasta 1,5v neuvolassa) kun oli taas jossain päin eurooppaa ollut tuhkarokkoa. Vaikka näitä rokotteita nyt yleisesti ihan kannatan, niin jälkiviisaana olisi pitänyt vaan pitää päänsä ja kieltäytyä tuhkarokkorokotteesta ennen seuraavaa neuvolaa (oltiin niin ajateltu, mutta terveydenhoitaja ylipuhui meidät). Tuli tytölle sen verta pahat reaktiot tuosta kolme rokotetta kerralla -jutusta, että mieluusti se oltaisiin vältetty (imusolmukkeet turposi niin, ettei tyttö pystynyt kävelemään ja nousi korkea kuume reiluksi viikoksi). Joka kerta on noussut kuume rokotusten jälkeen.

Ja tässä vielä raskaanaolevien rokottamisesta:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/erityisryhmien_rokottaminen/raskaana_olevien_ja_imettavien_aitien_rokottaminen/

milu2012: Kiitos kysymästä, ihan hyvinhän tämä alkupuolisko on mennyt! Niitä perinteisiä (väsymys, pahoinvointi, kohdun kasvukivut...) vaivoja tietty ollut. :)
 
Huomenna rakenneultra, ja tuli mieleen että oon joskus jostain kuullut, että rakon olisi hyvä olla täynnä ? En kyllä saanut mitään tuollaista ohjetta neuvolasta, joten tuskin pitää paikkaansa ? 
 
Alkuraskauden ultrassa kehoittivat käymään vessassa ennen ultraa, ja niin tein rakenneultrassakin. Ja hyvät kuvat tuli. Kätilö joutui vielä vaihdattamaan kaverin asentoa tönimällä, että  saatiin kunnolla kuvattua, niin ei se täydellä rakolla kivaa olisi ollut...
 
Moikka Isabell,

mä oon lukenut samanlailla, et mahan päältä ultrattaessa rakon olisi hyvä olla täynnä toisin kuin ala kautta tutkittaessa.
Viimeks kysyin siitä neuvolassa, kun meillä lukee sen ultraamispaikan seinässä, et aina rakko tyhjänä ultraan. Neuvolantäti sanoi, et tee sillai, kun siellä seinällä lukee. Näillä viikoilla vauva on kuitenkin jo niin iso, että näkyy kumminkin.
Kai sitä sitten on vessassa käytävä :)
Meijän ultra on torstaina. Tulis jo torstai :D
 
Huomasin itse viikonloppuna saman, että vatsa haittaa jo näkyvyyttä karvojen ajeluun. Mies todella mielellään kyllä hoitaa ko. homman ja mukavahan sitä on työnsä jälkeä ihailla, kun on valmis :D Itse olen ajellut mieheni karvoituksen jo ihan säännöllisesti ja voin kertoa, että on oikein mukavaa aina ollut ;)
Tosin nyt aijon käydä sokeroinnissa, kun lähdetään parin vikon päästä rantalomalle Espanjaan. Samalla saa jalat, kainalot ja kaikki todella siisteiksi.
 
Kiitos vastauksista! :) Kävin tänään rakenneultrassa ja rakko saa olla tyhjä. Kävinkin pissalla just ennen ultraa, koska ajattelin sen näin olevan..
 
Nyt en tiedä kehtaako kysyä, mutta jo valmiiksi: ei ole pakko vastata.

Mulla vaivaa nuo löystyneet nivelet, jotka aiheuttavat valtaisaa kipua erityisesti lonkissa ja ristiselän alueella. Meidän petipuuhia se vain vaikeuttaa, enkä ole vielä löytänyt asentoa, jossa en alkaisi kipuilla. On ikävää keskeyttää aina, koska muhun sattuu niin, että näköä haittaa. Vinkkejä sopiviin asentoihin otetaan vastaan. 4-5 kuukautta ilman mitään taitaa olla vähän pitkä aika...
 
Takaisin
Top