Työnjako puolison kanssa

HenKa

Asioista perillä oleva
Maalisäidit 2020
Millaisesta työnjaosta olette puhuneet tai sopineet puolison kanssa:
Esim. vauvan hoitamisen suhteen: kuka jää kotiin ja kuinka pitkäksi aikaa ja missä vaiheessa?
Entä kotityöt vauva-aikana: jaatteko kotityöt vai hoitaako kotiin jäävä osapuoli kotityöt vai onko teillä jokin muu jako?

:cat:
 
Me mennään samalla kaavalla ku aikaisemminkin. Mä oon lasten kanssa kotona, mies töissä. Mä hoidan kotona ollessa pyykit ja siivoukset. Toisinaan teen ruuan, toisinaan tehdään yhdessä. Kaupassa käydään vaihdellen yhdessä tai sit mies käy työmatkalla. Tä on toiminut meillä :)
 
Ollaan sovittu että minä jään kotiin. Kotityöt on aina hoidettu siten että minä imuroin ja mies pesee lattiat ja vessan. Se kumpi ei kokkaa siivoaa jäljet yms. Ei olla asiasta koskaan riidelty. Tottakai jos vauva-aika olis helppo niin siinähän ehtii siivoilla enemmänkin niin miehen ei tartte, mutta oman tuurin tuntien sieltä tulee se Koliikki vauva joka ei nuku koskaan
 
Ollaan sovittu että minä jään kotiin. Kotityöt on aina hoidettu siten että minä imuroin ja mies pesee lattiat ja vessan. Se kumpi ei kokkaa siivoaa jäljet yms. Ei olla asiasta koskaan riidelty. Tottakai jos vauva-aika olis helppo niin siinähän ehtii siivoilla enemmänkin niin miehen ei tartte, mutta oman tuurin tuntien sieltä tulee se Koliikki vauva joka ei nuku koskaan


Tuo on pyörinyt myös mielessä: jos vauveli nukkuu hyvin, jää energiaa varmasti vaikka mihin.

Olemme alustavasti puhuneet siitä, että olen sen vajaan vuoden kotona. Mies on miettinyt pitävänsä isyysloman kahdessa osassa: parisen viikkoa alussa ja loput sitten, kun palaan töihin. Jos vauveli nukkuu hyvin, jäänee suuri osa kotitöistä kotona olevan vastuulle. Mies on kuitenkin ollut sitä mieltä, että töissä ollessaan hän on kuitenkin valmis osallistumaan myös arjen velvollisuuksiin.

Pidempi hoitovapaa huvittaisi, mutta taloudellisesti se ei taida olla mahdollista, korkeintaan pari-kolme kuukautta.
 
Me mennään samalla kaavalla ku aikaisemminkin. Mä oon lasten kanssa kotona, mies töissä. Mä hoidan kotona ollessa pyykit ja siivoukset. Toisinaan teen ruuan, toisinaan tehdään yhdessä. Kaupassa käydään vaihdellen yhdessä tai sit mies käy työmatkalla. Tä on toiminut meillä :)

Tuo juuri on tärkeää, että rutiinit tai toimintatavat sopivat ja toimivat itselle ja puolisolle :).

Meillä ei ole vielä rutiineja, koska tämä on ensimmäinen yhteinen lapsi :happy:. Tai niitä on vasta suunnitteluasteella. Esikoinen on edellisestä liitosta.
Moni asia varmasti loksahtaa paikalleen vauvan synnyttyä.
 
Meillä mies on ollut molempien lasten kanssa pätkän kotona. Esikoisen kanssa 6kk sen jälkeen kun jatkoin opintoja esikoinen oli 10kk (oli työttömänä) ja nuoremman kanssa 1kk kun palasin hoitovapaalta töihin pienemmän ollessa 1v 5kk. Nyt ajatus että pitäisi jonkinverran isyyslomaa kesällä kun on aloittamassa uudessa työssä loppuvuodesta eikä ehdi kertyä lomia ja mahdollisesti sitten pidempi pätkä kun lapsi vajaa 2v jos pystyisin itse olemaan kotona n.1v9kk asti. Siivous- ja pyykkihommat meillä on pääasiassa minun heiniä, mies hoitaa kauppareissut ja kokkaamisen :woot: sama työnjako ollut aina kun en tykkää yhtään ruoanlaitosta :bag:
 
Minä jään vauvan ja esikoisen kanssa kotiin. Esikoinen lähti hoitoon ja mä töihin hänen ollessa 1v 1kk vanha. Nyt haaveilen että pystyisin olemaan vielä pidempään kotona, ainakin että vauva täyttäis sen 1v 5kk, tai toivottavasti vieläkin pidempään. Taloudellisesti se ei vaan varmaan tuu onnistumaan. Nyt oon yrittäny pistää kaiken ylimääräsen säästöön, että sit tosissaan pystyis olemaan kauemmin kotona.
 
Puhuimme asiasta eilen mieheni kanssa ja hän toivoi, että veisimme lapsen hoitoon aikaisintaan puolitoista vuotiaana. Suurin osa tuosta ajasta kotona olisin minä.
Raha mietityttää - tuo ärsyttävä, tarpeellinen väline :sour:.
Kunpa sitä ei tarvitsisi miettiä ja voisi olla kotona lapsen kanssa niin kauan kuin se lapsen kannalta tuntuu tarpeelliselta.
 
Takaisin
Top