Työnhaku raskaana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mumssi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mumssi

Oman äänensä löytänyt
Moi

Olen ilokseni huomannut olevani raskaana (rv6), vauvelihaaveita on ollut jo tovin ja nyt kun ryhdyttiin tuumasta toimeen, tärppäsi ekasta yrityksestä!

Kaiken ilon keskellä on kuitenkin vähän huoli työnhausta. Työhaastatteluja tiedossa, työt alkaisivat kesän jälkeen elokuussa, jolloin, jos kaikki menee nappiin, olen jo tosi raskaana. Laskettu aika marraskusssa. Olen nyt lueskellut lakipykäliä ja tasa-arvovaltuutetun artikkeileita ja ymmärtänyt, että minulla on täysi oikeus hakea paikkaa eikä raskaus voi lain mukaan olla syy olla palkkaamatta minua. Silti vähän hirvittää työhaastattelu, sekä se, että ne kysyisi asiasta että se että jätän vaan kertomatta. Tajuan tietysti, että jos asiasta mainitsen, paikka menee sivu suun, toisen hakijan paremmuuden voi aina keksaista esim. työkokemukseen ja persoonaan vedoten, siinäkin tapauksessa että raskaus on se todellinen syy jättää joku valitsematta.

Jos jollakulla on kokemusta työnhausta raskausaikana, olisi kiva kuulla kokemuksia. Mä tarvitsisin tässä nyt enemmänkin henkistä tsemppausta kuin lakipykäliä. Tiedän, että oikeus on puolellani, mutta rehellisyyttä arvostavana ihmisenä sisintä kirpaisee kuitenkin. Etenkin kun tässä on kyse työstä, joka alkaa vasta syksyllä kun raskaus on toivottavasti jo pitkällä. Pitäisi varmaan ajatella asiaa niinkin, että tämä voi tässä vaiheessa vielä tuosta vaan mennä kesken eikä siis ole edes mitenkään varmaa onko vauva edes mahassa enää elokuussa...

Jos haastattelut on ennen kuin se 12viikkoa tulee täyteen, niin itse en kertoisi. Koska on aina se riski olemassa, että menee kesken. Toivottavasti näin ei tapahdu, mutta ainakin sen riskiajan varjolla voit ainakin mun mielestä olla huoletta kertomatta. Aina asioita ei voi suunnitella etukäteen ja elämässä tapahtuu monesti samanaikaisesti monta asiaa. Nyt sinulla työnhaku ja raskaus. Ja jos työnantaja haluaa juuri sinut töihin, ei raskaudellasi pitäisi olla mitään merkitystä.

Samaa mieltä KiCan kanssa. Tottakai menet haastatteluun ja et raskaudesta mitään mainitse. Jos kysyvät jotakin perheenlisäyksestä, niin sitten vastaat vaan jotakin ympäripyöreää, että kyllä joskus tms. Ei sellaista muutenkaan saisi kysyä, tai sellaisen asian ei pitäisi vaikuttaa asiaan ja aina ihmisen elämässä tapahtuu muutoksia kuitenkin.

Jos sitten paikan saat, niin siinä vaiheessa ehkä, jos on jo 12 viikkoa tullut täyteen, niin kertoisin, että nyt on päässyt näin käymään, koska kuitenkin työsuhde vaatii aina sitä rehellisyyttä, ettei jää paha maku myöhemmin työnantajalle.

Mutta ehdottomasti tässä vaiheessa haastatteluun, ilman mitään miettimisiä tai syyllisyyden tuntoja raskaana olosta.

Tsemppiä ja onnea haastikseen myös[:)]

Samaa mieltä ollaan täälläkin. Ehdottomasti menet sinne haastatteluun ja jos työn saat niin sitten on kyllä ihan asiallista mainita asiasta. Kaikkea voi tapahtua ja ei se töissäkään tuskin kovin iso ongelma ole. Enemmän saa eripuraa ja ikäviä fiiliksiä aikaan, jos yrität salata raskauttasi mahdollisimman pitkään.

Itselläni on vähän samanlainen tilanne. Töissä olen ollut nyt sijaisena useita vuosia ja nyt on jätetty paperit vakipaikkaa varten. Kaiken järjen mukaan tulen haastatteluun pääsemään ja jännittää, että miten se oikein menee. Itse olen nimittäin jo puolenvälin yli raskaana ja mahakin on ruvennut ihan kivasti pyöristymään. Järjen mukaan olisin melko vahvoilla vaikka saamaankin sen paikan oman kokemuksen yms muiden seikkojen vuoksi, mutta kyllähän sitä väkisinkin miettii, että kuinka tämä oma raskaus vaikuttaa asiaan. Toisen paremmuus kun on helppo selittää monella asialla....

Mutta pidän sinulle kovasti peukut pystyssä. Eiköhän asiat selvinne ihan omalla painollaan. Älä siis turhaa stressaa siitä, että olet juuri saanut tietää olevasi raskaana. Kaikkihan eivät edes välttämättä tiedä noin alussa vauvaa saavansa. [:)]

Vähän eri mieltä, riippuen mihin töihin olet hakemassa? jos hoitoalalle niin kannattaisi kertoa raskaudesta. [8|] Mahdollinen fyysinen kuormitus niin suurta esim. vanhustenhoidossa, että sitä on vaikea tehdä raskaana saamatta selkää kipeäksi. Hyvähän muutenkin työtovereiden huomioida raskaus töitä jakaessa. Jos on kolmivuorotyötä ni voin sanoa, että raskaana todella RASKASTA ! enkä suosittele, ihan omaan kokemukseen nojaten.

Mutta päätöshän sinun ja tsemppiä töiden hakuun.

Toki tässä sinun tilanteessasi menisin ainakin työhaastatteluun, eihän se mitään ota jos ei annakaan.. tai miten sen nyt ilmaisis[:D] Toki kun työt alkaisivat vasta elokuussa, on hankala sanoa, miten sitten raskaana töihin pystyt.. Voi olla, ettei selkäkipujen ym. takia pysty työskentelemään ollenkaan enää silloin, ja saatat joutua olemaan saikuilla ym. Tätäkin kun tapahtuu aika paljon![:)] Vaikea sitä on tosiaan mennä ennustelemaan mikä sinun silloinen vointi on, joten sinuna koittaisin elää päivä ja tilanne kerrallaan vaan! Tosiaan kävisin haastattelussa ja koittaisin töitä saada kuitenkin.. Ja kun raskaus on vielä noin alussa, en senkään takia asiaa sen kummemmin miettisi, ehkä sitten kun se on edennyt sinne yli rv12, niin rupeisin enemmän ajattelemaan työnantajalle kertomista ym.[:)] Eihän kaikki noin alussa sitä raskauttaan tosiaan edes vielä tiedä!

Pääseekö joku vielä näinä aikoina työhaastatteluihin...? Hienoa. Mä voisin hakeakin jotain paikkaa, jos se alkaisi heti ja olisi lyhyt määräaikainen, mutta tuo työn alkamisen ajankohta vasta elokuussa mietityttää. Alkupahoinvointi ehtii mennä ohi ennen työn alkua, mutta sitten alkavatkin kaikki muut vaivat, jotka ajavat sut sairaslomille heti töiden alettua. Siitä ei ehkä olisi hyötyä kenellekään. Mutta...tämä tuleekin nyt sellaisen suusta, joka ei meinannut päästä edes 10 viikon ilmaiseen harjoitteluun vieläpä ilman raskautta. Onnea haastatteluun! Noin muussa tapauksessa en kannata raskauden salaamista, jos se on ollut tiedossa jo pitkään ja keskenmenon riski ei ole enää suuri. En siis odottaisi edes rv 12 asti.

Kiitos vastauksista ja tsemppauksesta. Tarkennuksena että olen opetusalalla ja hakemani paikat on vakituisia virkoja... Kyllä mä nyt vaan jätän asian mainitsematta haastattelussa, ja jos sattuisi onnekkaasti tärppäämään, kerron sitten työsopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Vähän epärehelliseltä tuntuu, mutta pakko ajatella itseään.

Ni no asioista mitään tietämättä..äitiyslomasi alkaisi jo lokakuussa (?)... ehtisikö tuo hetken työssäolo vaikuttaa äitiysrahaasi tai pääsyysi samaan työhön vanhempainrahan / hoitovapaan jälkeen?

Starletille vielä tarkennukseksi, että jos saisin paikan ja kun kyseessä on vakivirka, pääsyni samaan työhön äitiysloman/hoitovapaan jälkeen olisi tietenkin taattu. Raskauden takia työsuhdetta ei saa katkaista/muuttaa määräaikaiseksi.
Eli laki on puolella, mutta ei tää tilanne silti mikään helppo ole.

Mumssi: Tuli vielä mieleen, että tietty työnantajan kannalta on ikävää ja ehkä oppilaidenkin (riippuen vähän miltä opetusalalta töitä haet), että jos saat työn, etkä pysty työskentelemään siellä enää syksyllä kuin maks. siihen lokakuuhun asti (eli 2-3kk), jos siihenkään. Sitten jäät äitiyslomalle, plus mahdolliset hoitovapaat päälle, joten menee oikeasti aikaa, vuosia, ennekuin he sinut oikeasti töihin saavat.. Mutta toki niinkuin jo aiemmin sanoin, niin tässä työllisyystilanteessa, niin itse ainakin yrittäisin paikkaa saada, vaikka ymmärrän kyllä, ettei tilanne helppo ole..

Riida: sulla on todellakin pointti, jota olen itsekin tässä paljon ajatellut. siis että saattaa mennä useampia vuosia, ennenkuin oikeasti, näitä paria kk lukuunottamatta, ilmaannun töihin, JOS kaikki menee ok. mutta sitten on se mahdollisuus ettei mene ja tää pikkuinen meneekin kesken. nyt olen siis vasta rv 6+1.

en saa oikein rauhaa näiltä ajatuksilta. ajattelin jopa että pitäiskö pinkaista varhaisultraan ennen työhaastattelua, jotta tulisi edes joku varmuus siitä, onko siellä ketään...

Pah! Itse hakisin tuota paikkaa sen kummemmin ihmettelemättä. Harva sitä tietää olevansa raskaana noin alussa, vaan voit aivan hyvin sanoa ettet tiennyt tuosta raskaudesta mitään, jos joku joskus jotain kyselee. Eiköhän ne siellä haastattelussakin tiedosta sen, että ottaessaan vakivirkaan nuoren lapsettoman naisen, todennäköisyys tulevasta äitiyslomasta on melko suuri?

Takaisin