Työnantajan nuiva suhtautuminen raskauteen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jen96
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jen96

Silmät suurina ihmettelijä
Olen tällä hetkellä viikolla 21+6 ja töissä määräaikaisena päiväkodissa erityislasten kanssa. Olen joutunut olemaan todella paljon pois töistä ensin pahoinvoinnin takia (oksensin ekat 13 viikkoa päivittäin 2-5 kertaa ja sinnittelin suurimman osan ajasta töissä väkisin) ja nyt toisella kolmanneksella on tullut paljon aurallisia migreenikohtauksia. Pomo on ollut tähän asti ymmärtäväinen mutta tänään aamulla hän suuttui puhelimessa ja sanoi että ei ymmärrä miten olen aina pois päänsäryn takia ja jatkossa saan toimittaa todistuksen jokaisesta poissaolosta.

Neuvolassa olen ottanut puheeksi myös nämä kohtaukset mutta he eivät siihen oikein kommentoi mitään. Kuulemma lepoa ja panadolia annostuksen mukaan.

Kuulen myös esihenkilöltä paljon sitä että raskaus ei ole sairaus, ja hän itse oli aikanaan töissä koko raskausajan ilman ongelmia.
Omatuntoni on kuitenkin puhdas ja olen joka kerta ollut ihan syystä pois. Oikein hävettää aina soittaa töihin ja varsinkin nyt kun suhtautuminen on tämä.

Oletteko te joutuneet olemaan poissa töistä erilaisten raskausoireiden takia? Miten siihen on töissä suhtauduttu?

Muokattu viimeksi:
Mulla menossa nyt 22+6 ja olen parhaillaan viikon saikulla työstressin, liitoskipujen, pääkivun ja ennenaikaisten supistusten vuoksi. Ekalla kolmanneksella olin 2 viikkoa saikulla väsymyksen, huonon olon ja työstressin takia. Pari viikkoa sitten olin kaksi päivää saikulla migreenin takia. Esimies suhtautuu raskauteen ja poissaoloihin hyvin mutta työkavereiden keskuudessa on aiheuttanut närää mun ”lusmuilu”. Ahdistaa hirveästi mennä takaisin töihin kun on olo että työkaverit inhoaa mua mutta en tätä tahallani tee. Neuvolasta laitettiin saikulle ja tuli sanomista ettei saa niin pitkää päivää enää tehdä (oon siis joutunut tehdä ylitöitä ja tullut sellaisia 10-13h työpäiviä joita mun kroppa ei näemmä enää kestä).

Oletin että esimiehen suunnalta olis voinutkin tulla jotain negatiivista mutta yllätyin todella paljon että ne tulikin työkavereilta..

Kylläpä harmittaa puolestasi tuo suhtautuminen! Ei todellakaan ole asiallista käytöstä.
Jouduin valitettavasti itsekin olemaan raskausaikana useita jaksoja poissa töistä vaikeita kipuja aiheuttavan sairauden vuoksi, yleensä 1-2 vk pätkiä. Ei varmasti esihenkilöä varsinaisesti ilahduttanut, mutta koskaan ei tullut mitään pahaa sanomista. Itselleni toki oli kova paikka, koska olisin halunnut pystyä ja olin tosi motivoitunut työhön. Varsinkin jälkikäteen kyllä tajusi hyvin, että yhtään enempään en olisi pystynyt, ihan olemassaolossakin oli kestämistä. Loppuraskaudessa tyäkaveritkin tukivat sairaslomalle jäämisen suhteen, kun olivat nähneet kuukausikaupalla sitä sitkuttelua.

Kuten sanoitkin, omatuntosi on puhdas. Esihenkilösi käytös ei johdu sinusta, hän itse on siitä vastuussa.

Olisikohan mahdollista olla yhteydessä työterveyshuoltoon? Kun työkyvyssä raskauden vuoksi on ajankohtaisesta vaikeuksia, näkisin että työterveyden vastuulla olisi myös arvioida asiaa. Ja jos esihenkilösi on kerta ilmaissut haluavansa jokaisesta poissaolosta todistuksen, niin luulisi tähän voivan sitten hyödyntää nimenomaan työterveyshuoltoa.

Mietin myös, olisikohan tämä sellainen asia mistä voisi keskustella luottamushenkilön kanssa, jos asia vaivaa sinua.

Varmasti tiedätkin, että se miten yhden henkilön raskaus on sujunut, ei kerro toisen henkilön raskaudesta ja työkyvystä mitään... Toivon mukavampaa loppuraskautta sinulle ♥️

Oon samaa mieltä että ehdottomasti työterveyteen yhteys, asiatonta käytöstä esihenkilöltä. Tuo raskauksien vertailu on lisäks tosi ärsyttävää 😅 samaa olen saanut kuulla kuinka työkaveri jäi vasta äitiyslomalle ja oli loppuun asti töissä. Erona vaan että oli osittaisella hoitovapaalla, ei tehnyt tuntiakaan ylitöitä ja töissä oli 3 päivää viikosta 😅 ja ei kaikilla tule edes mitään oireita. Ja tuo migreeni vain on sellainen ettei silloin kykene mitään. Mulla on pitkään särkeny päätä joka päivä ja sinnittelin töissä, mut sitten ku se yltyi migreeniksi asti niin ei mitään mahiksia työntekoon. Ja jos saisi edes lääkitä itseään kunnolla niin migreenikin voisi mennä nopsaa ohi mutta panadol ei auta itselläni ainakaan mitään..

Kannattaa rohkeasti olla työterveyteen yhteydessä ja selittää sinne asia kun jos joka tapauksessa tarvitset jatkossa joka päivästä todistuksen.

Ärsyttää niin paljon kun tässä muutenkin käydään isoja asioita läpi niin ei tarvis työpaikan hankaloittaa enää yhtään enempää asioita. Itsekin suunnittelin että hoidan kaikki mun työt kunnialla maaliin asti mut eipä se aina mee niinkuin suunnittelee ja odotin sitä hehkutettua toista kolmannesta kun on energiaa, oireita vähemmän jne että ku ekasta kolmanneksesta selviää niin sit työt sujuu hyvin… juupajuu 🥹😂

Minä sinnittelin vähän liikaakin töissä, mutta kyllä niitä poissaoloja silti tuli vaikean raskauden takia. Esimies oli aivan äärettömän ymmärtäväinen ja ennemmin toppuutteli minua kuin patisti. Harmitti itseäkin soittaa aina töihin etten taaskaan pääse, mutta minkä sille voi.

Unettomuuden takia en meinannut alkuun saada sairauslomaa ja piti käydä pieni moka töissä ennenkuin ymmärsivät työterveydessä etten todellakaan ole työkuntoinen 2-5h yöunilla.

Raskaus ei ole sairaus, mutta toisille se tuo ikäviä oireita. Voit suosiolla sanoa esimiehellesi, että hienoa, että sinä kuuluit niiden onnellisten joukkoon joille ei tullut raskausaikana työkykyyn vaikuttavia ongelmia, mutta empatiataitojasi saisit vähän hioa, sillä kaikilla raskaudet eivät suju yhtä helposti.

Todella ikävää tuo esimiehesi käytös ja itse veisin tuon ainakin työsuojelun/luottamusmiehen tietoon mikäli ei ala korjaantumaan.

Kurjaa suhtautumista. Migreeniähän voisi olla usein päällä ilman raskauttakin ja nyt hormonivaihteluiden yms. takia voi tosiaan olla vain useammin. Voisi kuvitella, että ko. henkilöllä ei itsellään migreeniä ole. :Smirking Face: Kaikki raskaudet ei muutenkaan ole samanlaisia, ei edes samalla henkilöllä. Sitten ajatuksena sekin; miksi työn, nihkeän esihenkilön vuoksi tai tylyjen työkavereiden vuoksi haluaisi (tai pitäisi) ottaa riskiä, että vauvalle tai raskaudessa sattuisi jotain vain sen takia, että joutuu venyttämään omaa kroppaa äärimmilleen, vaikka se yrittäisi kertoa jo, että tarvitsee lepoa ja pientä höllentämistä tahdissa. Raskaus on kuitenkin pitkä aika, jos sen joutuu vetämään henkisesti tai fyysisesti kokoajan äärirajoilla. Minustakin kannattaa olla työterveyteen yhteydessä ja sitä kautta pyytää sitten aina haluttu todistus.

Itsellä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut ikävää suhtautumista raskauden tai migreenin vuoksi työpaikalla. Toki se oma pää kokee syyllisyyttä aina ilmoitella töihin, että jään kotiin esim. pääni takia. Se on peruja aiemmista työpaikoista, joissa ei niin ilolla otettu ilmoitusta aina vastaan.

Tsemppiä loppuraskauteen ja pidä huoli itsestäsi. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Esimiehen suhtautuminen kuulostaa todella ikävältä. On tietysti ok että hän vaatii todistusta sairauspoissaoloista, mutta en ymmärrä, miten on hyväksyttävää osoittaa esimerkiksi suuttumusta tällaisesta syystä.

Raskauksien vertailu on mielestäni aivan ymmärtämätöntä, koska raskauteen liittyvät oireet ovat hyvin erilaisia, työtehtävät vaihtelevat ja kokemuksemme oireista vaihtelevat.

En itse ollut lainkaan raskausaikana pois vaikka syytä olisikin ollut. Tein viimeiseen asti todella pitkää päivää (siis 12-14 h päivässä) aivan hirvittävässä aikataulupuristuksessa. Vauva syntyi huomattavan pienipainoisena ja lääkäri epäili, että pienipainoisuus saattoi johtua korkeista kortisolitasoista. Tästäkään näkökulmasta ei ole aivan yhdentekevää, missä kunnossa ja kuinka paljon töitä tekee.

Mut irtisanottiin raskaana tuotannollisista ja taloudellisista syistä firman ainoana työntekijänä. Olin pitkään kys. yrityksessä töissä ja, kun ilmoitin raskaudesta, niin 2kk myöhemmin irtisanottiin. 🙃

Sori, en ymmärrä tuota koeponnistus -termiä? 😅
Veitkö oikeuteen laittomana irtisanomisena? Yleensä ainakin liittojen puolesta ollaan valmiita viemään tuollaiset oikeuteen ellei sitten ole ollut muutoin vahvat perusteet (uusin työntekijä tai työnkuva itsessään lakkautettu tms).

Onpa erikoista, että joku työnantaja uskaltaa edes yrittää irtisanoa raskaanaolevan. Ja vielä ainoana koko firmassa!? Melkoista toimintaa.

Takaisin