Työ ja alkuraskaus

Mikka

Satasella mukana keskusteluissa
Mitä joulukuiset tekee työkseen ja onko raskaus vaikuttanut jotenkin työntekoon? Milloin aiotte kertoa pomolle?

Itse olen työharjoittelussa maitotilalla, eikä ole ainakaan vielä vaikuttanut mitenkään. Pahin pelko että alkaa siellä jaskan haju tekemään pahaa - silloin ei tulisi luonnollisestikkaan työharjoittelusta mitään. Haluan saada tämän työharjoittelun kunnialla loppuun ennen välivuotta koulusta.
 
Opiskelen, mutta teen kesällä leirityötä nuorten parissa sekä fyysistä puutarhatyötä osan kesästä. Maanantaina alkaa työt ja aikeissa on kertoa pomolle heti kun nähdään naamatusten. Sen verran on pahoinvointia ja heikotusta ollut, että on varmasti helpompi olla, kun pomo tietää ja ymmärtää mistä tämä johtuu. Muutamat aiemmat kesät olen ollut samoissa hommissa ja viime kesänä pomo vitsillä heittelikin, että mähän voisin ens kesänä olla raskaana ja tehdä vähän kevyempiä hommia, kun yleisesti porukalla vauvakuumeista ja muista puhuttiin. Onneksi tiedän, että useampikin työntekijä on aiempina kesinä ihan kivasti pärjännyt tuolla työpaikalla vaikka on ollut raskaana.
 
Mä hoidan kotona kahta omaa (ja yhtä koululaista) ja kahta alle 2,5-vuotiasta hoitolasta ja joinain päivinä on todella raskasta. Etenkin silloin, kun omat päättävät olla erittäin hankalia ja kiukuta ja raivota koko päivän. 9,5h päivissä helpotus on 2h päikkärit, jotka kaikki nukkuvat ja itsekin tarvittaessa, jos siivouksilta ja ruuan/välipalan/askartelu/leipomissotkujen siivoamiselta ehtii..



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä palaan vanhempainvapaalta noin kuukauden kuluttua töihin, kun isäntä jää tytön kanssa kotiin kesäksi. Syys- ja lokakuun olen kuitenkin suunnitellut olevani hoitovapaalla, ennen uutta äitiyslomaa.

No, työskentelen kehitysvammaisten lasten ja nuorten kanssa, ja sen verran tämä raskaus vaikuttaa työntekoon, että niitä hankalimpia asukkaita joutuu välillä välttelemään, ettei joudu fyysisen välivallan uhriksi. Vähemmän tuollaisia tilanteita meillä on ollut, mutta muutama nuori siellä on, joilla on jo voimaa melkoisesti, jos haluavat hankaliksi käydä. Toinen vaikuttava tekijä on sitten pitkä työmatka, 80kilometriä suuntaansa. Jos väsymys on samaa luokkaa kuin edellisessä raskaudessa, niin saa nähdä miten autoilun käy? Toisaalta, alku- ja keskiraskauden selvisin kohtuullisesti viime keväänäkin, eli ehkä en huoli siitä vielä valmiiksi.
 
Mä oon kotona vielä meijän 9 kk vanhan pojan kanssa, tarkotus oli mennä töihin 19.5. Mutta meenkin vasta 24.6. Kun vietän kesäloman ja mies on meijän pojan kanssa.

Oon töissä mun faijalla toimistossa ja teen varmaan koko raskauden 25 tuntista viikkoa kun tarkotus oli alkuun tehä vaan syksyyn asti lyhyttä päivää.

Faijalle ois tarkotus kertoa äitienpäivänä kun sillon saa äitikin tietää korttinsa kautta :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä oon yksityinen perhepäivähoitaja.Tosin alotan vasta kesällä yhden hoitolapsen kanssa,ens vuoden alusta aattelin sitten ottaa ryhmän täyteen :)
 
Yksityinen minäkin tällä hetkellä ja ryhmä täynnä, kun omatkin lasketaan.
Mä en tiedä jatkanko enää neljännen jälkeen, vai käänkö vain hoitovapaalle. Tai sitten otan vain yhdeb, ja miel. yli 3-vuotiaan.
Aika raskaalta tuntui syksy, kun elaluokkaisen koulu alkoi, sitten omat 4,5v ja 2,5v ja hoitsikat 2v ja 1,2v.
Toivotaan kesällä oppisivat kuiviksi, niin ei tarvitsisi enää niin paljon nostella loppuajasta. Nuo hoitsikat painavat nimittäin nykyään kumpikin melkein 20kg!! Välillä on tosi puhki, vaikka tästä tykkäänkin.
Mies jos on työreissulla 2 vkoa, ja yksin hoidat omat ja niiden harrastukset, läksyt yms ja hoitolapset 9h/pvä, sit lumityöt/pihatyöt yms. niin iltaisin ei tarvitse unta houkutella :)
Mutta eipähän käy aika pitkäksi, eikä tule telkkari toljoteltua.
Hoitolasten vanhemmille ajattelin kertoa heinäkuussa, kun kesäloma loppuu.. Äitiysloman aloitan marraskuun alusta.
Mut


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä olen ihan toimistotyössä ja työajat on ihanan joustavat ja etätyömahdollisuuskin on (mikä on helpottanut neuvolassa salaa käymistä). :wink Eli työ ei ainakaan fyysisyydellään rasita. Tosin meillä on tosi kiire ja paljon hommaa ja sitä saisi tehdä vaikka 24/7, mutta en ajatellut stressata, varsinkaan nyt raskaana.

Sitä olen kyllä pohtinut milloin kertoisin pomolle. Olen nimittäin nyt virkavapaalla vakituisesta työstäni kesäkuuhun asti ja me ollaan jo suullisesti sovittu, että jatkaisin tässä nykyisessä hommassa vielä vuoden loppuun asti, mutta paperihommia ei olla tehty teknisten ongelmien takia. Pomoni on kyllä tosi kiva, mutta silti jotenkin mietityttää uskallanko kertoa hänelle ennen kuin jatkosopimusta on allekirjoitettu. Toisaalta taas tuntuu, että valehtelen, jos en kerro. Plääh! Viime viikolla meinasin kysyä tähän dilemmaan neuvoa työkaveriltani, mutta hän oli juuri saanut keskenmenon, enkä sitten viitsinyt hehkuttaa hänelle omaa raskauttani...
 
Mä oon kaupassa töissä. Meillä on sellanen pieni s-market, jossa on 12 työntekijää. Kaikki joutuu tekeen kaikkia töitä ja olemaan kaikissa vuoroissa. Tosi paljon on nostelemista, tavaroitten hyllyynpurkua, kylmässä työskentelyä ja sitten niitä päiviä, jolloin vaan istut kassalla. Vuorot vaihtelee, vähän miten sattuu, aamu kuudesta ilta yhdeksään. Aika hankalaa on sopia neuvolakäynnit ja muut asiat, mutta toistaseks ei kukaan oo arvannu, että olen raskaana. Oon jo vuosia toivonut pääseväni muualle töihin, kun on koulutuskin ihan eri alalle, mutta ei täällä syrjäkylillä ole mitään mahdollisuuksia. Onneksi saan 3 vuoden tauon töistä jos nyt ei vaan mene mikään pieleen. Pelkään kamalasti keskenmenoa just noiden nostelujen takia. Välillä on jotain vihlaisuja tullut, kun on joutunu kiireessä heitteleen jotain perunasäkkejä tai maitolaatikoita, mut näillä mennään.
 
Täällä myös yksi toimistossa töitä tekevä, samassa työpaikassa on tullut oltua jo lie 8 vuotta. Työ on todella stressaavaa, ja se on ainut huolen aiheeni. Täytyy vaan yrittää ottaa rennosti..

Pomo on mukava, ja kertominen itsessään ei ole ongelma. Tämä vaan sattui aika ilkeään aikaan kun juuri käytiin neuvotteluja tulevaisuutta ajatellen. No, sille ei mahda mitään kun tästä asiasta ei silloin vielä tietoa ollut. Ei ole vielä yhtään ajatusta siitä milloin asiasta kerron, kuhan nyt saa ensin itse varmuuden että tässä jotakin odotetaan :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mä olen lähihoitajana vaikeavammaisten asuntolassa. En tiedä onko mulla enempi henkisiä vai fyysisiä "ongelmia" kun näiden raskaushormoonien kanssa hoidat vaikeavammaisia jotka sanoo "miksi mun äidin piti synnyttää mut" :sad001 Todella koville välillä ottaa ja kysyy sitä ammattimaisuutta. Fyysistä työtaakkaa olen onneksi pystynyt keventämään vaatimalla, että joku tulee aina mun mukaan nosteluihin.
 
Toimistohommia täälläkin, raskaus ei estä töitä millään tapaa. Ainoa askarruttava asia on se, että siirryin juuri uusiin työtehtäviin ja sen myötä minulla uusittiin työsopimus, jossa komeilee 4kk koeaika. Olen ollut samassa firmassa töissä jo yli 10 vuotta. Tämä siirto on ensimmäinen todellinen ylenemismahdollisuus minulle. Todennäköisesti joudun kertomaan raskaudesta koeajalla, eikä siitä varmasti tulla ilahtumaan. En arvannut siirtoa hakiessani että tulisin raskaaksi, joten tämä sattui nyt huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Yritän pitkittää raskaudesta kertomisen mahdollisimman pitkälle...
 
onpas jännä tilanne, näissä voi olla ala kohtaisia eroja mutta tiedän ainakin pari alaa jossa uuden koeajan vaatiminen jos sama työnantaja säilyy, on laiton! Sellaiseen ei olisi saanut laittaa nimeä alle, sillä omalla allekirjoituksella hyväksyy moiset turhakkeet eikä tilanteelle voi enää mitään . Toisaalta voihan olla että juuri tässä tapauksessa asia meni oikein eikä moista voitu välttää mutta aika kurja juttu pitkäaikaiselle lojaalille työntekijälle...
 
Ei kai raskaus ole mikään syy olla jatkamatta työsyhdetta koeajan jälkeen? Ja ylipäätään jotenkin tosi hassu tilanne, että sellainen ylipäätään tutulle työntekijälle laitettu. Itsellä kokemus juurkin niin, että kun saman työnantajan leivissä vaihtaa työpistettä, kuten minä tein, ja sopimus uusittiin koska uusi työ kuului eri "palkkakoriin" niin ei siihen uuteen sopimukseen kyllä enää koeaikaa laitettu. Mutta en mä näihin siis mitenkään perehtynyt ole, eli ihan vaan omaa kokemustani kerron.
 
Mä oon kahvilassa töissä ja kerroin jo pomolle koska tää rupee näkyyn jo. On sen verran turvonnu olo :D. MEillä nyt on muutenkin paremmin ystävyys suhde kuin pomo alainen suhde. Kerrotaan kaikki toisillemme. Palasin elokuussa vasta takas hoitovapaalta ja kesäkuusse mentiin naimisiin. Kyllä meidän töissä arvattiin että pian pois taas jään :D
 
Mulla on työ jota täytyy raskauden myötä keventää huomattavasti, mutta en ainakaan ennen rv 12 aio kertoa töissä. Aika tuskaista on kyllä ollut töissä viimeaikoina ja olen koittanut huomaamattomasti tehdä hommia vähän kevyemmin..
 
Yleensä kun saman työnantajan palveluksessa vaihtaa hommia, niin koeaikaa ei saa käyttää. Mutta voihan olla, että jos uudet tehtävät on täysin erilaisia entisiin hommiin nähden, niin silloin koeaika varmaan on ok. Olen itse joskus hoitanut henkilöstöasioita ja näin muistelen sen menevän (ainakin meillä).

Missään tapauksessa kuitenkaan raskaus ei ole työsuhteen irtisanomisen peruste - ei edes koeaikana! Harva työnantaja uskaltaa raskaana olevaa irtisanoa mistään muustakaan syystä, koska siinä helposti katsotaan, että syynä on raskaus ja sehän olisi laitonta. Tämän takia myös yt-neuvottelujen alla raskaana olevat on yleensä turvassa.
 
Turhapa sitä enää on miettiä kun nimi on jo paperissa. En kyllä tarkistanut asiaa liitosta kun sopimusta allekirjoitin. Jälkiviisas voi aina olla. Koeaika ei kohdallani tarkoita kuitenkaan että työt loppuisivat kokonaan, vaan siirryn kuulemma takaisin vanhoihin tehtäviini, mikäli minuun ei olla tyytyväisiä.

Tavallaan työnantajani hankaloitti tässä myös omia toimiaan, koska aion todellakin salata raskauden mahdollisimman pitkälle ja näin ollen sijaisjärjestelyt vaikeutuvat. Normaalitilanteessa olisin kertonut raskaudesta heti hyvissä ajoin. Toivottavasti vauvamaha ei kasvaisi kovin nopeasti... Varmaan turha toivoa että kesän yli ei näkyisi vielä.
 
Mie oon lähihoitaja, sairaanhoitaja-opintoja yks vuosi takana. Oon nytten kesän töissä vanhusten hoivakodissa. Aika paljon nostelua, nyrkistäki saattaa välillä tulla ym. Onneksi on kuitenki hyvät apuvälineet käytössä niin voi säästää itteään :)
Ainut mikä on muodostunu vähän vaikeaksi on noiden eritteiden kanssa puuhastelu. Nyt ku hajuaisti on 100 kertaa parempi ku yleensä niin tänäänki muutaman kerran meinas yököttää mummon kakkavaippa. :D
Tän kesän aattelin olla töissä, eilen oli eka ultra ja viikkoja kohta 13 nii kerroin muutamille töissä :) siellä onneks on muitaki raskaana. Syksyllä sitte koulun penkille ja siitä mammalomalle :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä kerroin avoimesti olevani raskaana, kun sain tietää siitä. Syy oli myös se että olin kauheiden raskauspahoivointien vuoksi poissa töistä kaksi viikkoa ja siihen loma päälle. Hoitoallalla olen ja nostelua paljon. Sanoi suoraan pomolle jos en saa hoitaa kevyempiä yksin hoidettavia käveleviä asukkaita, niin olen koko raskauden poissa töistä. No se onnistui ja ja jään varhennetulle lokakuussa sitä ennen pidän lomat joten ei ole paljoa töitä enään kun saa olla vain kotona
 
Takaisin
Top