Tuulimunat

fermin

Silmät suurina ihmettelijä
Tiedän ettei pitäisi maalta piruja seinille tai miettiä raskauden aikana negatiivisia puolia, mutta tämä asia on jäänyt vaivaamaan.

Monet ovat puhuneet täällä tuulimunaraskaudesta, mutta googlailujeni tuloksena vieläkin vähän mietityttää.

Suurin piirtein pääsin asian ytimeen siinä suhteessa mitä tuulimunat ovat, mutta ovatkohan kuinka yleisiä? tai vaikuttaako äidin ikä tuulimunariskiin? Jos tuulimuna todetaan niin tuleeko se ulos tavallisena keskenmenona?

Anteeksi typeryyteni. Ei ole aikaisempia raskauksia takana, joten en ole kovinkaan perehtynyt :)
 
Tiedän ettei pitäisi maalta piruja seinille tai miettiä raskauden aikana negatiivisia puolia, mutta tämä asia on jäänyt vaivaamaan.

Monet ovat puhuneet täällä tuulimunaraskaudesta, mutta googlailujeni tuloksena vieläkin vähän mietityttää.

Suurin piirtein pääsin asian ytimeen siinä suhteessa mitä tuulimunat ovat, mutta ovatkohan kuinka yleisiä? tai vaikuttaako äidin ikä tuulimunariskiin? Jos tuulimuna todetaan niin tuleeko se ulos tavallisena keskenmenona?

Anteeksi typeryyteni. Ei ole aikaisempia raskauksia takana, joten en ole kovinkaan perehtynyt :)

http://metku.net/~pesu/tuulimuna.php
Tuossa aika hyvin vastattu sun kysymyksiin :)
 
Mulla kun oli km niin ikinä ei päästy näkemään oliko sikiötä ollutkaan vai oliko tuulimuna. Kuulemma yli puolet alkuraskauden km:sta on tuulimunia, joten hyvin on voinut olla.. Mutta koskaan en tule tietämään..
 
Mulla edellinen raskaus oli tuulimuna, todettiin rv 7. Eikä tullut itsestään/lääkkeellisesti pois :sad001 Kaksi kertaa koitettiin lääkkeellistä tyhjennystä ja vaikka hirveät kivut ja vuoto, silti sikiöpussi ja istukka sitkeästi pysyivät paikoillaan. Eli lopuksi kaavinta.

Mulla oli ihan kunnolla myös raskausoireita, joten alkuraskauden ultrassa tuulimuna diagnoosi oli valtava shokki. Nyt jos vertaan nykyiseen raskauteen, huomaan erona ettei nyt ole samanlaisia kramppimaisia vatsakipuja kuin tm raskaudessa. Lisäksi rinnat kipeämmät kuin tm raskaudessa.

Kai nuo tuulimunat voivat tulla minkä ikäisille vain, en tiedä lisääkö ikä tm riskiä. Mutta sen opin edellisestä kerrasta, että mahdollisimman varhain haluan ultraan tarkistamaan tilanteen. Tuulimunan jälkeen riski saada uusi tuulimuna ei kasva.
 
Muistan lukeneeni että jokaisella naisella on viallisiakin munasoluja ja on vaan tosi huono tuuri jos sellainen raskautuu. Jokaisella naisella on siis riski tuulimunaan. Raskausoireet alkavat kuulemma normaalisti koska keho tuottaa raskaushormoonia jottei keho poistaisi vierasta kasvua. Tuulimuna voi tulla itsestään ulos tai toteamisen jälkeen lääkkeellisesti tai kaavinnassa.
 
Mulla ole edellinen raskaus tuulimuna. Alusta asti oli tunne, että ei siellä mitään ole. RV 5 tuli vaaleanpunaista limaista vuotoa ja tiesin heti että on tuulimuna.. varsinkin kun mulla ei ollut mitään muita oireita kun lievää huonoa oloa.. vuotoa tuli muutaman päivän välein vähän.. rv 7 menin omakustanteisesti ultraan ja tuulimuna todettiin. Sain lähetteen kunnalliselle puolelle ja tehtiin lääkkeellinen tyhjennys.
 
Takaisin
Top