TuttiPullosta?!

Sarkki

Silmät suurina ihmettelijä
Hei kaikki aikuiset ja lapset. Kertokaa mulle omia kokemuksia ja vinkkejä miten saan pojalta lopetettua iltaisin/öisin maitopullon. Poika on 1v3kk ja ei nukahda millään ilman maitopulloa.yölläkin välillä herää ja sitten vain vien maitoa. tiedän, että itse teen väärin kun vien yöllä pojalle maitoa vaikka hän ei sitä välttämättä edes tarvitse, toisaalta kun yksi yö menin ja yritin olla antamatta pulloa niin kuulin selvästi kun pojalla murisi masu.... pakkohan se oli sitten maitoa hakea. Odotan mielenkiinnolla kaikkien kokemuksia ja vinkkejä =) 

 
Voi höh! nyt nämät tuli 2 kertaa tänne ja erilaila kirjoitettu teksti, noo sellasta sattuu :D Enkä osaa poistaa toista... 
 
Siinä viestisi alareunassa pitäisi olla semmoonen punanen ruksi, josta viestin voi poistaa.

Musta kuulostas, että maitopullo ois lapsellasi vain tapana. Syökö hän tuttia öisin? Entä jos antaisi pelkän maitopullon tuttiosan? Meillä 1 v 7 kk tyttö vielä syö tuttia nukkuessaan, itse hän aina muistuttaa että tutti pitää antaa ovenkahvasta enkä ole vierotusta vielä ajatellutkaan.

Jos masu murisee, niin oisko mahdollista antaa tukevampi iltapala? Mietin tuossa, että jos tuo yöjuominen jatkuu, niin saattaapi sänky alkaa lainehtia jossain vaiheessa, kun sitä tapahtuu meilläkin vaikka öisin ei juodakaan.
 
Kiitos vastauksestasi :) 

Meillä ei syödä tuttia ollenkaan enää, se jäi pois pojan ollessaan 10kk. En kyllä pysty antamaan enepää iltapalaa kun syö jo  niin paljon iltasin, että ei sen enempää uppoa. Isolautasellinen puuroa ja leipää ja hedelmiä ja maitoa iltapalaksi lähes aina. sitten kyllä huomaa kun poika on täynnä kun kaikki otetaan pois suusta ja heitetään lattialle koiralle :D 

Viimeyö meni taas hienosti, ei tarvinnut yöllä maitoa, mutta nukkumaan mentäessä annoin vellin.. Juu meillä kans sänky välillä ui vaikka just sinä yönä ei olisikaan saanut pulloa.. 
 
Mä olen kuullut et kannattaa kokeilla antaa vaikka pullosta vettä jos yöllä sen pullon välttämättä haluaa. Tottuis sitten siihen ettei masu tule maidosta täyteen ja ehkä sitten itse jättää sen pullonkin pois...`?

Meillä poika lopetti yösyönnit ite puolvuotiaana. Heräili kyllä öisin mutta ei maitoa uponnut juuri ollenkaan niin en sitten viitsinyt enää tarjota vaan rauhoittelin tassuttelemalla tai sitten välillä riitti pelkkä tuttikin.

Kokonaan pullo jäi pois 1vuotiaana kun siirryttiin korvikkeista tavalliseen maitoon ja ihan lasista meni niin hienosti.
 
Onnistuisikohan poikasi kanssa sellainen, jota yks tuttavaperhe teki, kun vieroittivat parivuotiaan lapsensa tutista; Leikkasivat tutin imuosan pois ja kappas vaan, tutti oli mennyt rikki eikä sitä voinut enää syödä ;) Pystyisikö tuosta soveltamaan jonkun jutun tuohon tuttipullosta vieroittamiseen? Toki siinä voi mennä joka tapauksessa se oma aikansa, kun lapsi huutaa yöllä tuttipullon perään, oli vieroituskeino mikä hyvänsä.

Luulen niin kuin starletti, että tuo tuttipullo taitaa olla vain tapa. Varsinkin jos poikasi syö noin tukevan iltapalankin. Ootko kysellyt neuvolasta asiasta? Voisiko se masun murina olla jotain muuta kuin nälkää?
 
Moikka!

Sama ongelma, miten ihmeessä saa yöpullon pois. Me ollaan kokeiltu veden juottamista, meni kerran harhaan, sitten syttyi sota... oon ollut vallan antamatta ja siitä tuli maailman loppu. Meillä ei nukuttu kolmeen yöhän, joten luovutin.. äiti ei enää jaksanut.

Poika jätti kyllä tutin itse pois aikoinaan ja olen jo hieman tuudittautunut ajatukseen et jos se sit ton maitopullonkin jättäis pikkuhiljaa. En ole enää antanut kun hiukan maitoa kerralla ja välillä tyytyy tähän ihan hyvin.

No ei kai se sitä enää armeijaan mennessä juo
 
Itse toivon, että tuo poika pullon aikanaan jättää itse pois... Ikää on mein pojalla jo 2v 3kk eikä merkkiäkään siitä että jättäis pullon jo. Tarvii aina kun menee nukkumaan.Eikä mikään maito määrä tunnu riittävän, aina vaatii lisää. Eipä tuo oikeen kyllä ruokaakaan syö, että vissiin korva ruoan sitte maidolla.
Olen määrää rajottanut jo ja aina ei poika siihen tyydy mutta melko usein kuitenkin. Määrä mitä maitoa menee illassa on välillä jopa 5dl. Päikkäreille mennessä on lähes sama. Yritän kyllä muistaa laittaa puolet vettä mutta nestettä se kaikki joka tapauksessa on... Kovasti on yritetty miettiä ja kokeilla miten saisi pojan maito määrää pienemmäksi mutta alkaa jo keinot loppua. On niin helpottavaa tietää, että muutkin kamppailevat samojen asioiden kanssa koska ei se siltä aina arjessa tunnu.
 
Olipas kiva käydä täälä lukemasa viestejä kun olin aivan unohtanu koko sivun. Mutta nyt meillä on jo oltu kohta kuukausi ilman pulloa ja siihen loppui myös yö heräämiset. poika menee illalla nukkumaan 21 ja herää aamulla 8-9 aikaan. ja itsekkin saa yöllä nukkua. IHANAA =) Mää vain silloin ko päätin ko tänne kirjoitin tuosta pullosta luopumisesta,että sen on jäätävä nyt pois. yhesti yöllä heräs ja itki hetken,kävin silittämässä ja poika nukkui aamuun asti. sen jälkeen meillä ei oo ollu yö heräämisiä. Ja nyt ollaan opeteltu potalle menoa. kaksi kertaa tullu kakkat ja pissat :) 
 
Täällä kanssa kamppailaan yöpullon jättämisen kanssa. Tyttö on nyt siis 1v4kk eikä nuku öitä heräämättä. Herää ylensä kerran tai kaksi ja pullolla pitää nukuttaa uudestaan. Alkaa olla jo hieman raivostuttavaa heräillä yöllä lämmitelemään maitoa. Eipä siinä muuten mitään, mutta töissä käydään ja ja oli itse mukavampi saada kunnon yöunet. 

Joten kysynkin Alias, miten ihmeessä olette jättäneet pullon pois? Millä konstilla?

Päivät meillä menee ihan normaalin rytmin mukaan, eikä tarhassakaan ole ongelmia ja tyttö menee nukkumaan klo 20-21 ja aamulla heräillään 06-07-30. Päikkäreilläkin vaatii pulloa. Eli hakee vain turvaa siis pullosta, eikä osaa nukahtaa ilman sitä. Nyt vielä kun toinen on oppinut paljon sanoja ja oppinut vaatimaan pulloa, niin se tuntuu olevan vieläkin vaikeampaa siitä eroon pääseminen. Mukista osaa jo juoda hienosti, nokkamukista ei ole koskaan oppinut juomaan.

Eilen illalla päätinkin sitten, että enää en yöllä anna maitoa ja tyttö heräiskin 23 aikaan ja huusi puolituntia, ennen kuin rauhottui ja jatkoi unia. Istuin koko ajan vierellä ja yritin rauhotella silittämällä ja puhumalla rauhallisesti, mutta huuto vaan paheni, joten istuin vain hiljaa vieressä. Sitten nukkui puoli viiteen asti ja annoin maitoa, koska oli kuitenkin syönyt viimeksi illalla 19 aikoihin. 

Kovasti toivon, että tämä auttaisi meillä, että surutta vaan jätetään pullo yöllä pois, katsotaan tuottaako tulosta. 



 
Hei! Kiitos viestistäsi henuli1. Meillä meni se pullon lopettaminen sillälailla että mä vain päätin,että sitä pulloa ei enää anneta. leikkasin jokaisesta pullotutista tutti osan irti,jotta itselle ei tule houkutusta antaa pulloa taas. Meillä huudettiin yhtenä iltana  jonkin aikaa ennen kuin rauhoittu nukkumaan,sitten yöllä heräs parikertaa ja itki pulloa, mutta en antanu,ja sen jälkee sitten on nukuttu yöt heräämättä. Aivan mahtava kun saa itsekkin nukkua! :) . Mun mielestä se pitää vanhemman vain päättää koska pullo jätetään pois lopullisesti. Toi mielestäni oli hyvä konsti ko leikkas tutin pois. eipä ollu itellä sitten mahdollisuutta antaa sitä pulloa yöllä. Kyllä siittä huuto konsertista selviää kun itse vain jaksaa panostaa siihen.
 
Meillä lopetettiin tuttipullo kokonaan 10kk iässä, meilläki oli tapana aina se iltapullo ja joskus tyttö heräs öisinki ja koin sen niin helpoksi käydä vaan viemässä tuttipullon sille ja sitten se jtako uniaan omaa tahtiaan kun oli maidon hörppiny.. Mutta onneksi itte pääsin vähällä kun opeteltiin pois tuo tapa, yksinkertasesti vaan lopetin sen. Heitin tuttipullot menemään ja se siitä. Meni noin viikko kun tyttö sit tähän tottu, illalla kiukutteli kun ei pulloa saanu ja nukkumaanmeno oli hankalampaa, ja yöllä kun heräili niin ei ollu sitä pulloa mistä antaa ja tuttiakaan kun ei syöny, niin ei siinä muu auttanu kun käydä peittelemässä uudestaan ja hyssytellä, jos kitinä yltyi huudoksi niin pistin tylysti pään siltä tyynyyn ja peiton päälle ja valot kiinni ja ovi kiinni. Ja siellä se saattoi huutaa hetken aikaa, joskus puolikin tuntia, ja rauhottui sitten kun välillä kävi sanomassa että nyt nukkumaan ja nukahti. Voi kuulostaa joo vähän kamalalta jättää lapsi huutamaan ja itkemään yksin, mutta ei se siihen kuole, ja meillä ainakin oli erittäin tehokas tapa oppia pois tommonen pullotapa.. Sen jälkeen nukuttiinki 12 tunnin yöunia, ja sama jatkuu nyt vuosikkaanaki :)Tuhti iltapuuro vaan ja pullot pois!
 
Itse en suosittele tuota huudattamis tekniikkaa, lapsi tuntee olonsa turvattomaksi jos sen itkuun ei vastata. Meillä pidettiin tassu unikoulua ja se oli tosi hyvä keino saaja poika hiljaiseksi.Ekana iltana se huus mutta menin sinne ja olin hiljaa, pidin kättä vain pojan pyllyn päällä niin nuhakti eikä tarvinnu huutaa itseään uneen. Eikä se sitten kestänykkään kun sen 1-2 iltaa kun nukhataminen oli vaikeaa,ilman pulloa. Mutta jokainenhan tekee lapsensa kanssa miten parhaaksi kokee. Mutta ikinä en itse alkaisi huudattaa ja varsinkaa etten vastais toisen huutoon millään tavalla tuntuu järkyttävältä. 
 
Takaisin
Top