Tuttikeskustelua

M&S

Kommentoinnin ninja
Lokakuunmammat 2015
Jatketaanko tänne hyvin alkanutta ajatustenvaihtoa tuteista tuolta Hankinnat vauvalle -ketjun puolelta!
 
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
Suosittelen kyllä lämpimästi tuttia :) Esikoiselle olin tuttina ja se oli rankkaa kun ei saanu nostettuu vauvaa omaan sänkyyn tai sylistä pois, kun heräsi heti kun irtos tissistä ote. Sen jälkeen viisastuin ja otin jo synnärille mukaan pikkututin :)
 
Mä varasin jo pikkututin sairaalakassiin mukaan :) viimeks ei tuttia tarvittu kuin vasta kotiutumisen jälkeen.. Onpahan kaiken varalta.
 
Hyviä vinkkejä tuli tilanteista joissa tuttia kannattaa koittaa! Kiitti niistä :)

Tuteissakin on varmaan eroja, jotkut vauva huolii ja toiset ei? Sain baby stylestä jonkun ostoksen kylkiäisenä jonkun ihme ergonomiatutin, joka ei vaikuta luonnolliseen imuhaluun tai jotain sen tapaista.. Ehkä sillä sit lähtisin ekana koittamaan jos tutintarve yllättää
 
Meillä ihan vastasyntyneenä toimi parhaiten se perusmallin (NUK) tutti, eli saa kunnon imuotteen tutista eikä heti tipu. Vanhempana on käytetty Ainun MAM tutteja.
 
Suosittelen kyllä lämpimästi tuttia :) Esikoiselle olin tuttina ja se oli rankkaa kun ei saanu nostettuu vauvaa omaan sänkyyn tai sylistä pois, kun heräsi heti kun irtos tissistä ote. Sen jälkeen viisastuin ja otin jo synnärille mukaan pikkututin :)

Ai jeesus, olin jo ehtiny ihan unohtaa ton, so true! Voi niitä iltoja ja öitä kun vielä yöimetin, ja vauva heräsi tyyliin viisi kertaa peräkkäin kun yritin tissistä irrottaa, aargh! Juu tutti tällä kertaa peliin ehdottomasti!
 
Luin imetyksentuki ry sivuilta sen mitä itsekin miettinyt että tuttikeissi ei ole meille vielä aiheellinen. Minulla on kyllä kotona valmiiksi ostettuna ensitutti varmuuden vuoksi. Niin että jos keskosen imemismotoriikka ei ole vielä kehittynyt ja on rinnalle nukahtelija voi tutti jotenkin saada aikaan sen ettei ikinä omi kunnolla nänniä imemään. Tämä herättää minussa tietenkin lisäkysymyksen: Miten on sitten tuttipullon käytön laita?!
 
Meidän poika ei ollut keskonen, mutta pienipainoinen syntyessään viikolla 37. Hänelle annettiin sairaalassa tuttipullosta maitoa ja jatkoimme tätä kotona aina iltaisin ennen nukkumaan käyntiä. Kyllä hän silti oppi imemään rintaa, tosin rintakumin avustuksella. Tuttia en lähtisi vielä tarjoamaan ennen kuin imuote on hallussa.
 
Mä oon samaa mieltä, ehdottomasti pitää vauvan osata imeä rinnalla ennen kuin tutin ottaa käyttöön. Muuten siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Kiitos tästä. Tuttipullosta on täällä annettu korviketta ja lypsymaitoa. Ostin muutenkin tutin vain varmuudeksi. Olen melko tuttivastainen.
 
Tutti- ja tuttipullo kysymys aloittelijalta: Varaan varoiksi tutin ja tuttipullon kassiin. Pitääkö ne ensin pestä tiskiaineelle ja sitten sterilisoida? Ja voiko ne sterilisoida jo nyt vai pitäskö se tehdä Niinkuin juuri ennen käyttöä siis uusista vermeistä kyse.
 
En mä oikein ikinä ole noista mitään hyviä ohjeita lukenut..toiset tekee enemmän ja toiset vähemmän. Yleisohje käytetyille pulloille on, että ensin pesu ja sitten keittäminen. En ole itse uusia pessyt vaan pelkästään keittänyt. Tiskiaineella pesemisestä tuttien suhteen osaan sanoa, että tuttiosaan voi mennä sisälle pesuainetta eli kannattaa pestä yksi kerrallaan käsin pienellä määrällä pesuainetta, jos nyt ylipäätään pesuainetta tarvitaan niin kuan kun tutteja joutuu keittämään.
Olen itse odotellut tuttipullojen sterilisoinnin kanssa juuri siksi, etteivät viikkotolkulla sitten loju jossain bakteereja keräämässä. Sairaalasta uskon saavani tuttipullon, jos vauva tarvitsee lisämaitoa. Tutin suhteen toivon, että pääsen sairaalasta sen verran pian kotiin, että ei tarvitse sairaalaan ottaa. Vaikka olen tuttimyönteinen ja en aio liian kauan odottaa tutin kokeilun suhteen, niin kyllä jonkinlainen imuote pitää tissiin olla ennen kuin tutin uskallan suuhun laittaa vauvalle. Esikoisesta mulla nousi maito automatkalla sairaalasta vasta, kolmas päivä synnytyksen jälkeen.
 
Muokattu viimeksi:
Mullakin nousi maito kolmantena päivänä juuri kun oltiin kotiutumassa. Siksi sitä varamaitoa sairaalassa annettiinkin.
 
Meillä ei tuosta huolimatta annettu lisämaitoa. Kotiin päästyään vauva itki koko ekan illan..sit nukkui niin hirveästi tokana päivänä kotona, että sekin huolestutti. :D
 
Mä oon kanssa hieman tuttivastainen, tai ainakin olin. Imetyksen onnistumiseksi en antanut tuttia aluksi, mutta kun alkoi vauvalla koliikki kahden viikon iässä niin johan rupesin tuttia tarjoamaan. Viiden viikon iässä tyttö huoli vihdoin tutin ja se helpotti omaa arkea kun toinen oli niin itkuinen ja ei voinut koko ajan imettääkään, että vauvan maha saa levätä. Nyt on tutti olemassa, keitän sen sitten jos on tarvetta. Tutista päästiin eroon reilun vuoden iässä.
 
Niin se lisämaito sairaalassa oli siis siksi, että poika oli alle kolmekiloinen syntyessään ja taisi liittyä verensokeriinkin jotenkin. Piti saada pojan paino nousemaan ennen kotiutumista. Kotona ehkä omasta tietämättömyydestä johtuen annettiin iltamaito pullosta (=korviketta) ja poika nukkuikin ihan mukavasti yöt sen voimin. Muuten imetin. Nyt olisi tavoitteena imettää ja sitten satunnaisesti tarjota pulloa. Tai ei mulla oikeastaan mitään tarkkaa suunnitelmaa ole imetyksen suhteen.
 
Meni vähän ohi aiheesta ed. viesti. Oli miten oli, tutti tai ei tuttia, pullo tai ei pulloa, imettää tai ei, kaikki varmasti löytävät sen oman tavan toimia.
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Ma aamuna kömpiessäni alas vauvateholle tytön luo hän nukkui tyytyväisenä sininen tutti suussaan. Eli meillä ns. Tutti ongelma ratkes taas jo sairaalassa.

Eilen illalla typy alkoi valittelemaan ensimmäistä kertaa masuaan, sai ilmeisesti kerralla hiukan liikaa maitoa. Tän ikäiselle ja kokoselle vauvalle näitten hoitajien mukaan normi annos olis n. 50-60 ml kerralla, 3-4h välein, kun neiti hotkaisi kerralla sen n.75ml imetys punnituksen mukaan.

Typy siis heräsi sen jälkeen itkien ja arvasin heti että nyt vääntää vatsasta. Tutia suuhun ja typy syliin. typyn puksut tuntu kämmenelle ja välillä kuului kun ilma kiersi massussa. Välillä hää jännitteli itseään kovasti, johon auttoi sikiö asentoon laittaminen. Hetken kuluttua typy jo sitten rentoutuikin ja vatsan väänteet hellitti. piti muute eilen käyä ostaa pinkki nuk tutti kun sairaalassa käyttävät nuk:in tutteja ja kotona oli vain mam tutteja, ei välttis kelpaa aluks ku yhen sorttiset.
 
Meillä kesti n. 2,5 viikkoa päästä kokonaan eroon korvikkeesta. Sairaalassa vauva sai korviketta kun ensimmäinen verensokeri oli 2,5 ja ei saisi olla alle 3.

Äidinmaito nousi vasta kotona 3 päivää myöhemmin yhdestä rinnasta ja toisesta tuli vasta vielä myöhemmin. Siinä vaiheessa poika oli tottunut saamaan n 50ml 3 h välein.

Pumppasin mahdollisimman usein rintamaitoa ja samalla kun maitoa alkoi tulla enemmän vähensin korviketta. Nyt ollaan vihdoinkin päästy pelkkään rintasyöttöön ja maitoakin tulee hyvin, mutta ei ole ollut helppo prosessi. Olin onneni kukkuloilla kun onnistuin edellisenä yöna pumppaamaam 160ml kertapumppauksella, joka oli ennätykseni. Jos pumppaan imetyksen jälkeen niin tulee vain n.50-60ml.
 
Nyt taitaa olla meillä tutin paikka. Alkaa mennä hermot tähän takiaiseen. Lähetin viestin neuvolaan ja kysyin joko voin antaa. He kun ovat nähneet kun poika syö.

160ml!!!! Wau. Mä en jotenkin heru tolle sähköiselle pumpulle. Helpommin saan irti käsin lypsämällä. Sairaalassa onnistui paremmin mutta ne härvelit oli varmaan tehokkaampia.
 
Takaisin
Top