Tutista vieroittaminen - vinkkejä kaivataan!

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Nyt kaikki parhaat vinkit kehiin: miten vieroittaa kaksivuotias lapsi tutista, etenkin jos temperamentti on varsin tulinen ja tutti lapselle rakas?

Jos tutti on käytössä enää nukahtamisen apuna ja pitämässä yöt tyyninä, miten ottaa viimeinen askel?
 
Mä oon vaan kylmästi ottanut tutin pois tai ne on viety oravan tms poikasille :) meillä tutista luopuminen onnistunut tosi hyvin siinä 1 v tienoolla:) pari iltaa vaan nukahtaminen kestänyt hiukan pidempään kun tutin kanssa mutta vaan tosiaan sen pari iltaa:wink
 
Mä oon leikannut tutit rikki ja antanut vain nuppiosan nukkumaan mennessä. Tutti on siis ollut turvana, mutta sitä ei ole voinut syödä. Parissa viikossa on nupitkin unohtuneet sängyn alle pyörimään. Pippurisia tyyppejä meilläkin, mutta tutista on päästy näin eroon helposti.
 
Meillä tutit vain laitettiin pois kaksosten ollessa 1v7kk. Pari yötä kyselivät perään ja nukahtaminen oli vaikeaa jonkun aikaa, sekä oli enemmän yöheräilyä. Melko kivuttomasti meni kuitenkin. 2v lapsen kanssa asiasta voi ihan eri tavalla jo keskustella ja sopia (lahjoa.. :D ), vaikka lapsi ei sovitusta ehkä vielä pystyisikään kiinni pitämään. Silloin aikuinen pysyy vain tiukasti sovitussa. Jälkiviisas on aina hyvä olla, joten minun ohjeeni on vieroittaa tarpeeksi aikaisin. Meilläkin meni vähän turhan pitkään.

Nuorimman kanssa päästään tutin kanssa sitten helpommalla, kun ei ole koskaan sellaista huolinut.
 
Joo, aikainen vieroittaminen olisi voinut olla helpompaa, mutta kun ei oltu sitä 1,5-vuotispäivään mennessä tehty, niin sitten tuntui väärältä viedä tutti samaan aikaan kun oli muutenkin isoja muutoksia taaperon elämässä (pikkusiskon syntymä). Ja toisaalta esikoiseni kanssa vieroitus sujui tosi helposti kahden vuoden iässä. Luulen, että hän oli silloin valmis luopumaan tutista. Tämän tulisen tapauksen kanssa joudutaan ehkä valvomaan koko kesä. :grin
 
Mä oon meillä leikannu keskimmäisen (silloin 2v3kk) tuttiin halkeaman tuttiosaan. Näyttää normaalille mutta imetessä tuntuu kurjalle. Yks ilta meni kun poika laitto suuhun ja otti pois ja ihmetteli kunnes taas kokeili suuhun. (Kerro kyllä että rikki on mutta kun mitään ei näkyny niin luovutti ja alko nukkuu ilman)
 
Me otettiin vaan pois alle kaks veeltä ja vuotta nuoremmalta. Yritettiin alkuun vähentää ja että vain nuoremmalla olisi ollut öisin, mutta isompi kävi reippaana hakemassa kaikki aina itselleen ja kohta tutin käyttö oli taas yhtäjaksoista. Autossa oli pari päivää reissut huutoa, mutta sitten päästiin siitä yli. Yllättävän kivuttomasti siihen nähden, että tutin mussuttaminen oli ihan yhtäjaksoista! :)
 
Meillä neiti ei ole syönyt tuttia ollenkaan, ei vaan halunnut, joten vierotuksesta ei oo oman lapsen kohdalla kokemusta. Minut on kuulemma vierotettu aikanaan juuri tuolla tavalla, että tutti on leikattu rikki (ei kuitenkaan niin että siitä irtoaisi kuminpaloja) ja oon sitten itse hylännyt tutin sen viallisuuden takia :D
 
Meillä luopui viimeisestä tutista vasta 5vuotiaana joten en ole seuraaville lapsille edes tuttia tarjonnut. Yksi tutti oli vain jäljellä jatkuvasti hukassa joten loppu sekin luopuminen lopulta.
 
Takaisin
Top