Turvavyönalennin

KTJ

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kokemuksia turvavyönalentimesta? Onko tarpeellinen vai pärjääkö ilman? Mistä raskausviikosta lähtien kannattaisi käyttää?
 
Heips, hyppään heinäkuisista kommentoimaan... :)

Mies osti mulle jo toisella kuulla turvavyönalentimen, ja aloin sitä heti käyttämään.
Alennin on BeSafe -merkkinen, siitä uusin malli kuulemma.
Sitä suositellaan käytettäväksi jo toiselta kuulta lähtien.

Mä olen ainakin tykännyt, kun ei paina masua, ja on paaaaljon turvallisempi, jos joku kolari, ihan pienikin, sattuisi.


Mies osti alentimen jostakin liikkeestä, mutta tässä olisi nettilinkki, tämä tosin se vanhempi malli:
http://www.ozbaby.fi/tuote/be-safe-pregnant-turvavyönalennin/01880/

Ote tuolta sivulta:
"Be Safe Pregnant turvavyönalennin - turvallista ja mukavaa matkustamista! Be Safe Pregnant
turvavyönalennin ohjaa turvavyön kulkemaan turvallisesti vatsan alapuolelta vähentäen lapseen kohdistuvaa painetta. Tavallista turvavyötä käytettäessä vatsaan ja lapseen kohdistuva paine voi olla jopa 3-5 tonnia. Käyttämällä Be Safe Pregnant turvavyönalenninta turvavyönpaine ohjautuu turvallisesti alemmas. Be Safe Pregnant turvavyönalenninta tulisi käyttää toisesta raskauskuukaudesta alkaen."
 
Mulla oli niin vakaa aikomus ostaa tuollainen esikoista odottaessa, mutta se sitten jäi ja ihan hyvin pärjäsin ilmankin. Toki sitä turvavyötä sai aina olla siirtämässä alemmas, ettei paina masua, mutta ei se mua haitannut.
En taida ostaa nytkään, ellei sit ala tuntumaan ikävältä turvavyö keväällä, kun ilmojen lämmetessä vaatteet vähenee. Viimeksi synnytin talvella, niin ehkä paksut vaatekerroksetkin vähän suojas.
 
Ei ole ikinä ollut ja hyvin pärjää ilmankin, päivittäin melkein kuitenkin ajan. Minä sanoisin rahastukseksi tommostakin, koska ei minua vyö ainakaan mitenkään paina, ja ennenkin on ilman pärjätty. Mutta kukin tyylillään.
 
Pari aika rumaa kuvaa olen nähnyt sellaisen naisen vatsasta, kuka on ollut pitkälläkin raskaana ja ollut kolarissa.. Se (tavallinen) turvavyö tekee aika pahaa jälkeä sille vatsalle, se mustelma voi olla todella suuri - vahinkoahan se vyö siinä vatsalla saa aikaan! :/ Puhumattakaan siitä, miten sille pienelle sielä vatsassa voi käydä!

Minullakaan ei tuommoista alenninta löydy, enkä varmaan tule sitä hankkimaankaan ellei joku sitä ilmaiseksi minulle tarjottele. ENKÄ NYT VÄITÄ ETTEN SUOSTUISI MAKSAMAAN TURVALLISUUDESTA! Riski kolariin on aina olemassa, se voi sattua kelle tahansa ja koska tahansa.
 
Miulla ainakin on koko ajan ihan tavallinen turvavyö osunut nätisti kummun alapuolelle, eli ei oo tullu mieleenkään, että tartteis alenninta. Ja vaikka vöistä jäis kuinka rumat ruhjeet niin se vauva on kyllä masussa paremmassa turvassa kuin äiti, kohtu ja lapsivesi suojaa kun ei se vesi painu kasaan. Enemmän sille on sit vaaraks jos äiti jättää turvavyöt käyttämättä.
 
elmiina Vatsat on erilaisia. :/ Tuskinpa nuita alentimia myytäis, jos ne aivan täysin hyödyttömiä olisi.
 
Tämä on taas näitä turhakkeita jolla yritetään rahastaa turvallisuudesta huolestuneita odottavia äitejä.

Tuskinpa se joku alennettu turvavyö sitä vaavelia pelastaa kun rekka ajaa päälle.
Näin kaupassa sellaisen muutama päivä sitten ensimmäistä kertaa ja kyllä ihan nauru pääsi :)

Mammat, älkää sortuko hömpötyksiin ! :wink
 
Hei kuulkaas nyt, on niitä kolareita sellaisiakin joissa ei välttämättä käy muuten kovin pahasti, mutta jos auto tyssää kovasta vauhdista niin kyllähän turvavyö saattaa saada pahaakin jälkeä aikaan. Sehän saattaa katkoa kylkiluita jne. niin miksei saattaisi olla haitallinen vauvalle? Että en mä ajattele pelkästään kolareita joissa rekka ajaa päälle ja kuolisi muutenkin... liukkailla keleillä tuntuu nokkakolareita tapahtuvan, ja vaikka ne ei niin rajuja olisikaan että vakavia vammoja muuten saisi, niin aina pienenkin kolarin jälkeen täytyy mennä sairaalaan tarkkailuun raskaana ollessaan.

Eräs ystäväni oli pari vuotta sitten kolarissa, jossa liikennevaloihin punaisiin tulossa olevan auton jarrut eivät toimineetkaan, ja tämä auto vetäisi autojen välistä, jotka olivat kahdella kaistalla odottamassa. Muutamiin autoista tölväisi pahastikin viistosti takaapäin, yhdessä autossa oli raskaana oleva nainen kuskina ja oli tosiaan saanut se auto tällin takaosaan, jolloin nainen oli paiskautunut turvavyötä vasten. Onneksi ei käynyt kuinkaan kun vauhtia ei ollut kauheasti kaupunkialueella, mutta nainen lähti silti tarkkailuun.

Mutta kaikenlaista voi sattua, ja tuo turvavyönalennin nyt ei ole NIIN iso investointi turvallisuudesta...
Ei välttämättä kaikki koe sitä tarvitsevansa, mutta en mä tuota silti mihinkään hömpötyksiin laskisi ja rahastukseksi sanoisi. Ei sitä ole pakko kenenkään ostaa jos ei koe tarvitsevansa, ei se silloin silkkaa rahastusta ole.

Mulla ainakin turvavyön alaosa on tuossa masun päällä, jos en alenninta käytä. Ja mä ajan tosiaan työmatkaa 120km päivässä, autolla ajoa tulee siis paljon. Matka koostuu maantie-, moottoritie- ja kaupunkiajosta, kaikenlaisissa keliolosuhteissa.

Mua ainakin harmittaa / suututtaa että jollekulle aletaan naureskelemaan siitä, että haluaa varmistaa turvallisuuden vauvalle.
 
Muokattu viimeksi:
Cupcake niin enhän mie sanonu et on hyödytön vaan että en ole itse sellaista tarvinnut kun kerta kokemuksia kysyttiin? Totta kai masut on erilaisia.

Ja älkää nyt hyvät ihmiset missään olosuhteissa jättäkö sitä vyötä käyttämättä. Varmasti voi olla joku tilanne missä turvavyöstä on pahemmat jäljet mutta käykää vaikka youtubesta katsomassa pari kolaritestiä kaupunkinopeuksilla 40-50 km/h ja miettikää sitten mihin niitä vöitä tarvitaan. Alentimella tai ilman.
 
Ja jos turvavyö on oikein kiinni on mahdotonta "paiskautua turvavöitä vasten." Se vyö pitää olla kireällä ja istuma-asento ryhdikäs. Sit katsoa se vyön sopivuus ja tarviiko alenninta. Vyöstä ei oo juurikaan hyötyä jos sitä löysää. Ja näin talviaikaan kannattaa toppatakit jne ottaa pois välistä myös että se vyö auttaa.
 
Niin no en mä elmiina sulle suoranaisesti tuota viimeistä lausettani suunnannut. En vaan viittiny vaihtaa riviä ku muutenki oli jo lyhkänen ja ytimekäs viesti.

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Juu elmiina en mäkään missään nimessä sanonut enkä suosittele sitä, että ilman vyötä kenenkään olla pitäisi! Hui, ei tietenkään :) Yritin vain sitä turvavyönalenninta puolustaa, että miksi minä sellaista haluan käyttää.

Mua nyt pidetään ilmeisesti typeränä hömpöttäjänä joka ostaa turhakkeita, mutta mä en usko että tuosta alentimesta nyt ainakaan mitään haittaa voi olla, päinvastoin; se estää sitä painetta joka kohdistuu vatsaan kun turvavyö varsinaiseen käyttöönsä "joutuu".
 
Ei tästä nyt tapella kannata. Kukin tekee niinkuin itse parhaaksi katsoo, eiks niin? Toinen kokee tarvitsevansa sen alentimen ja joku toinen ei tarvitse.. Kumpikaan ei ole sen vuoksi huono ihminen ja kyllä se raskaana oleva äiti joutuu tarkkailuun, vaikka kuinka olis alenninta käyttänyt. Kolari on aina kolari kuitenkin...
 
  • Tykkään
Reaktiot: hat
Kyllä itse voisin harkita tämän ostamista kun pitkää työmatkaa ajan. Juurikin niin, että miksi en vähentäisi mahdollista riskiä jos se voisi tällä onnistua! Paljon turhempaankin moni varmasti laittaa rahaa, esim raskausarpien ehkäisemisvoiteisiin :wink
 
Itse olen miettinyt juurikin tuon alentimen hankkimista, kun pitäisi käydä autokoulu loppuun ja siis kakkosvaihe pitäisi käydä kesällä viimeistään. Ajattelin vain, kun siinä on pakko jarruttaa rajustikin ja se jo vajaa kaksi vuotta sitten tuntui aika järkyttävällä töytäisylle (toinen puoli autosta liukkaalla toinen asfaltilla).. En sitten tiedä, nämä ovat varmaan autokoulussa pakollisia tehdä nämä jarrutukset ym. Toivoisin vain, ettei tartteisi niistä kovimmista vauhdeista tehdä jarrutuksia ym.. En tiedä saavatko joustaa raskaana olevan kanssa niistä..
 
^ Varmaankin joudut samat harjoitteet tekemään kuin muutkin, olettaisin. Mutta toki voit etukäteen soittaa ja kysyä asiasta, jos se sua vaivaa.
 
Niin ja ei täällä kai nyt sentään vielä riitelemään alettu, vaihdetaan vaan mielipiteitä :wink
 
Meiltä löytyy käytettynä ostettu turvavyönalennin, jota olen nyt vkolta 13+ käyttänyt. Oma maha on molempien raskauksien aikana niin ylituntoherkkä että turvavyötä saa koko ajan olla nostelemassa pois mahalta. Siksi koen tuon alentimen hyödylliseksi :)
 
Takaisin
Top