Turvavaljaat tai valjasreppu taaperolla?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko taaperollasi ulkona/kaupungilla liikkuessa turvavaljaat tai -reppu? Kokemuksia? Ajatuksia puolesta tai vastaan?

Meidän poika ei taaperona hirveän kauas vanhemmista lähtenyt ihan omasta tahdostaan, joten hänellä ei ollut tarpeen. Voisin kuitenkin kuvitella että lapsella, jolla on enemmän menohaluja sellaiset voisi olla hyvät vilkkaissa paikoissa.
 
Juuri tehtiin pitkä lentomatka jossa hengailua lentokentillä ja varta vasten ostettiin lähes 1,5-vuotiaalle valjasreppu. Muutenhan lapsi kulki kantorepussa mutta kun odoteltiin portilla ja liikutettiin lasta ennen pitkää lentoa, oli valjasreppu hihnoineen ihan kätevä lentokentän tungoksessa. Pienelle oli myös tärkeää että oli oma matkatavara :)

Muuten en näe repulle käyttöä. Toki jossain kauppareissulla kun harjoitellaan kärryjen vieressä kävelyä sitä voisi käyttää, mutta meidän taapero istuu vielä kiltisti kärryissä.
 
Jos 3v ei viihtyisi niin hyvin vaunuissa, tulokkaan syntymän jälkeen olisi varmaan pakko hankkia jonkunnäköiset valjaat. Onneksi en kuitenkaan todennäköisesti joudu kahden lapsen kanssa ihan heti esim. neuvolaan tai kauppaan yksin. Leikkuuhaavan kanssa olisi työlästä kun esikoinen niin menevä tapaus .
 
Meillä 2v kaksoset olivat ihan mahdottomia karkailemaan, mutta hankittiin heille sellaiset ranteeseen tulevat turvaremmit ja toiset päät laitettiin kiinni rattaisiin, joita piti vielä pitää varmuuden vuoksi mukana. En tiedä, mikä henkinen juttu se oli, mutta turvaremmien kanssa pitivät kiltisti kiinni rattaista, mutta ilman niitä hävisivät eri ilmansuuntiin hyvin nopeasti. Käytettiin remmejä myös vielä silloin, kun kolmas syntyi ja liikuin paljon yksinäni lasten kanssa. Vaunuja työntäessä oli vaikea pitää kahta lasta kädestä kiinni, joten vähintään yksi oli vielä remmin päässä varmuuden vuoksi ja pidin kädestä toista. Olivat 2v3kk,kun kolmas syntyi.
 
Meillä ostettiin jo tosi varhaisessa vaiheessa semmoset valjaat missä hihna. Valjas osassa heijastimetkin, niin siitäkin plussaa. Lapsi lähti liikkeelle aika aikaisin, mutta heittäytyi yleensä maahan jos yritti ohjailla tai pitää kädestä kävellessä. Valjaiden kanssa lapselle kai syntyi tunne siitä, että saa muka päättää mihin päin on menossa.

Nyttemmin antaisi kyllä kävellä kädestäkin pitäen, mutta ihan oman ergonomian takia tykkään pitää valjaita jos on vilkkaampi tieosuus, napsautan sit "remmiosan" irti, jos on vaan rauhallista jalankulkua. Meillä ei ole vielä lapsi 1v 7kk keksinyt että karkuun pääsis juostekin - kävelee vaan pois päin ja on täten helposti saatavissa takaisin oikeaan suuntaan.

Anoppi kans pyytää valjaat aina mukaan jos tyttö menee hoitoon. Anopin mielestä sais hihna olla vähän pidempikin, kieltämättä aika lyhyt näissä mitkä meillä on. Nähnyt valjasreppuja joissa pidempi hihna. Toki noihinhan nyt kiinnittäis vaikka koiran flexin jos haluais :grin Itseasiassa ekoilla käynti kerroilla tuli varsin koiran kävelytys fiilis - sanoin tottuneesti kotihississäkin lapselle "istu", niin kuin olisin koiran kanssa ollut hississä :hilarious:
 
Esikoiselle (silloin 1,5v) ostettiin lennolle valjasreppu. Ei tullutkaan käyttöön kun oli myös manduca mukana. Repussa on todella lyhyt hihna, joten tuntui epäkäytännölliseltä käyttää kun oli ihan vieressä silti. Juurikin joku flexi olisi parempi :D 2v2kk ja 1v7kk ikäeroa seuraavilla lapsilla, eikä ole ollut tarvetta valjaille.
 
Kuopus on ihan eri maata kuin esikoinen ja vakavasti mietitään valjaiden hankintaa. Vipeltää menemään minkä ehtii juuri sinne minne itse haluaa. Onko tuoreempia kokemuksia? Onko valjaat vai reppu (vai jokin muu) parempi? (Lapsi kohta puolitoista vuotta.)
 
Meidän esikoinen ei koskaan karannut minnekään ( paitsi kerran vahingossa, kun kaupassa seurasi väärää miestä).
Vaikuttaisi siltä, että nuorempikin on samaa maata. Tungoksessa tahtoo aina syliin.
 
Esikoinen tottelee todella kiltisti jos sanoo että pitää pysyä äidin tai isän vieressä ja haluaakin yleensä pitää kädestä kiinni, mutta joskus saattaa innostua ja säntäillä paikkaan jos toiseen. Tosin ei olla liikuttu hirveissä ihmisjoukoissa, koska korona. Meillä on ollut valjaat lainassa, mutta eivät oikeastaan olleet tarpeelliset. Katsotaan millainen liikkuja tästä kakkosesta tulee, onko yhtä rauhallinen vai juokseeko pois :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Esikoinen tottelee todella kiltisti jos sanoo että pitää pysyä äidin tai isän vieressä ja haluaakin yleensä pitää kädestä kiinni, mutta joskus saattaa innostua ja säntäillä paikkaan jos toiseen. Tosin ei olla liikuttu hirveissä ihmisjoukoissa, koska korona. Meillä on ollut valjaat lainassa, mutta eivät oikeastaan olleet tarpeelliset. Katsotaan millainen liikkuja tästä kakkosesta tulee, onko yhtä rauhallinen vai juokseeko pois :Grinning Face With Smiling Eyes:
Mulla on tallessa mun omat nahjavaljaat, kai niitä saa laillisesti vielä käyttää?
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on tallessa mun omat nahjavaljaat, kai niitä vielä käyttää?
Varmasti!
Mulla ja veljellä on ikäeroa 1,5v, meillä oli myös aikanaan valjaat.
Jos me ei kuljettaisi niin paljon bussilla ja rattaat ei olisi vakkarivaruste, me varmaan jouduttaisiin hommata vajaat tälle 2,5v hulivilille :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
 
Varmasti!
Mulla ja veljellä on ikäeroa 1,5v, meillä oli myös aikanaan valjaat.
Jos me ei kuljettaisi niin paljon bussilla ja rattaat ei olisi vakkarivaruste, me varmaan jouduttaisiin hommata vajaat tälle 2,5v hulivilille :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Jes, niiden vuosien mittainen mukana raahaaminen ei oo menny hukkaan.
 
Joo, en usko ettei ole mitään rajoitetta etteikö saisi käyttää :smiling-eyes::thumbs-up: Noilla meidän lainavaljaillakin on enemmän ikää, varmaan ainakin 10+ vuotta.
Noi mulle aikanaan saadut on mallia enolle ensin, eli ukki tehnyt ehkä 1962... Saapasrasvalla oon niitä huoltanut, kuten muitakin hönen nahkatyötä (mummoni olkalaukku ja asiapaperikansio, shekkivihkon suojakannet)
 
Voin nyt kertoa omia kokemuksia. Kuopus on paljon esikoista vilkkaampi ja rohkeampi lähtemään omille teilleen, joten hankittiin hänelle valjasreppu. Käytetään reppua (ilman hihnaa) myös kerhoreppuna. Päiväkotiin pitää kyllä varmaan hankkia isompi reppu, mutta kerhoeväät sopii tuohon. Välillä tuntuu vähän olevan hihnaa vastaan, mutta toisaalta vastustaa sitä enemmän kuin kädestä kiinni pitämistä ja välillä ei vain voi antaa kävellä täysin vapaasti. Ihan jo kevyenliikenteenväylä autotien vierellä aiheuttaa tämän vipeltäjän kanssa vaaratilanteita, kun saattaa saada päähänsä mennä tielle ja vauhdilla. Ja muuallakin voi yrittää lähteä vaeltamaan omille teilleen. Joten hihna on varsin hyvä juttu silloin kun ei ole rattaissa. Tietenkään kaikissa tilanteissa se ei sentään ole tarpeen.
 
On valjaat hankittuna ja esim kaupalla saatan käyttää kun jos jään jotain vaaterekkiä esim katsomaan niin taapero ehtii jo hävitä 🤭☺️ ulkoillessa käytetään niitä ilman hihnaakin kun on hyvät heijastimet ja autotien varressa hihnassa kävellessä antaa äitille mielenrauhaa ettei pääse hyppäämään autojen eteen 😇😅😂
 
Takaisin
Top