Turvakaukalot ja -istuimet

Quara

Puuhakas puhuja
Näistä on paljon käyty keskustelua tuolla toisaalla, mutta ajattelin aloittaa ihan omat ketjun.

Ottaa päähän, kun meidän Acta Graco -turvakaukalo on ihan valtavan ahdas, kun tytöllä on toppapuku päällä. Turvavöitä siinä ei saa enää mitenkään löysemmälle. Uutta istuinta ei haluaisi just nyt ostaa, koska auton vaihto on keväällä edessä joka tapauksessa ja nykyiseen purkkiin ei mikään taida mahtua selkä menosuuntaan päin.

Tyttöä sapettaa ihan valtavasti olla kaukalossa. Selällään lattialla ja sitterissä se tekee "siltoja" koko ajan, eli jännittää jalat ja nostaa pepun ylös kaarelle. Turvakaukalossa se ei tietenkään onnistu, ja raivoaminen alkaa jo autoreissun ensimetreillä... [:@] Noh, elämä ei aina ole helppoa! [;)]
 
Minä en tosiaan vielä oo edes miettinyt tuota turvaistuinasiaa... Meilläkin on kyllä niin pieni auto, että tuo kaukalokin pakottaa laittamaan etupenkin niin eteen kuin mahdollista. Meillä ei kukaan oo onneksi kovin pitkä, että sinänsä ei haittaa. Ja autoa ei kyllä olla vaihtamassa turvaistuimen takia, kun vaihto ei suunnitelmissa oo muutenkaan. Me käytetään autoa loppujen lopuksi niin vähän. Lähinnä viikonloppuna saatetaan käydä ruokaostoksilla autolla, tai kyläilemässä jossakin. Muuten mennään kyllä aina julkisilla, kun asutaan sen verran kätevien kulkuyhteyksien päässä kaikesta tarvittavasta.

Tosiaan, varmaan meille täytyy sitten tuollainen kasvot menosuuntaan oleva istuin hankkia. Tämä nykyinen n Britaxin Baby Safe ja ihan hyvin tyttö vielä mahtuu. Vöitä ollaan toki säädetty, selkätyynyä otettu pois ja päänsuojusta nostettu. Jalatkaan ei taida vielä kovin paljon kaukalon ulkopuolelle ulottua.

Nykyään nämä lasten autoistuimet on ihan välttämättömyys ja niiden turvallisuutta vertaillaan viimeiseen saakka, jos ostat halvemman istuimen niin tulee vähän sellainen olo että asetat lapsesi tahallisesti jatkuvaan kuolemanvaaraan liikenteessä. Ja kuinka moni meillekin sanoi raskaana ollessa että "ootteko jo hankkineet isomman auton, kyllähän teidän pitää isompi hankkia" että turvaistuimet ja vaunut ja muut tavarat mahtuu. No ei olla vielä hankittu ja hyvin on pärjätty. Ei oo isofixiä ja hyvin on pärjätty ilman sitäkin.

Tulee aina mieleen yksi vanha kaitafilmipätkä, jossa itse oon varmaan parivuotias. Ollaan siinä jollakin kesäreissulla autolla ja meitä takapenkillä neljä tyttöä, kaksi varhaisteiniä sekä minä ja vuotta vanhempi siskoni. Ei ollut turvaistuimia, ei. Eikä edes turvavöitä kaikilla [:D] Nykyään asiat hieman paremmin ja sehän on hyvä, mutta silti itse en edelleenkään lähde liioittelemaan näiden turvaistuimien kanssa kun Suomi on kuitenkin loppujen lopuksi käsitykseni mukaan hyvin turvallinen maa autoilla, verrattuna esimerkiksi tytön toiseen kotimaahan Välimeren toisella puolella...
 
Meilläkin on Acta Cracon turvakaukalo.. mutta eipä olla vielä tarvinnu toppapuvulla kokeilla sopivuutta. Vielä mennään "teddypuvulla" ja fleecehaalarilla. Tilaa vielä jonkin verran vaikka pojalla pituuta ~68cm ja painoa ~8kg.. onneksi noita kovia pakkasia ei ole vielä ollut :)
 
Onnilla alkaa olla kans ahasta tuossa Brion kaukalossa toppavaatteet päälä. Fleecehaalari päällä mahtuis vielä hyvin (paitti jalat tullee kyllä ulos jonku verran), mutta ko kelit vaatii toppahaalarin, ja välilä allekki jonku verran. Tosin sitte pitemmillä matkoilla ei varmaan niin paljon, ko kyllähän se autoki lämpenee..

Ollaan mietitty Britaxin Multi-techiä, toivottavasti mahtuis autoon.
 
Meillä on Quara vähän sama ongelma. Meillä on gracon logico S ja kaikkine tamineine alkaa olemaan ahdas vaikka tuon pitäisi olla tilavammasta päästä [8|] Tai muuten ei oo ongelmaa mutta vyöt tekee tiukkaa. Oon ukolle sanonu että soittais siskollensa kun hän luvannu meille seuraavan tuolin että mitä merkkiä on ja onko tarjous vielä voimassa. En kuitenkaan halua tehä mitään hätästä ostopäätöstä ton penkin kanssa vaan tutkia testejä ym
 
Meillä taitaa olla samanlainen turvakaukalo kuin teillä Inxu, ja ahdasta kyllä on toppapuku päällä! Vaikka oon ottanu ne vauvatuet pois, niin silti on ahdasta. Ei olis mitään ongelmaa, jos ei tarttis niin kauheesti päälle laittaa..
Pitäs varmaan hommata se lämpöpussukka [8|]
 
Meilläkin Logico S ja ei mene enää vyöt kiinni jos on yhtään enemmän kun sisävaatteet päällä.
Ja taitaahan tuo olla myös aikalailla halvimmasta päästä, silti saanut turvatesteissä arvosanan hyvä [:D]
Ei se hinta noissa kaukaloissa ainakaan paljon sanellut, esim. paljon kalliimpi Emmaljungan kaukalo oli saanut muistaakseni heikon.
Mulla on neljä istuinta minkä välillä meinaan päätöksen tehdä, kunhan pääsen huomenna liikkeeseen testaamaan ja kyselemään lisää.
Vähän näyttää siltä että vaikka mäkin alkuun halusin ehdottomasti selkä menosuuntaan olevan, niin kasvot menosuuntaan istuimeen luultavasti päädytään.
Ihan siksi, että kun katsoo noita testituloksia, selvästi käännettävissä istuimissa turvallisuus kärsii ja kasvot menosuuntaan on järjestään saanut parempia tuloksia kun käännettävät.
Pelkästään selkä menosuuntaan asennettavaa en aio hankkia, se menee niin nopeasti pieneksi.

Mulla siis harkinnassa nyt
-Maxi Cosi Priorifix
-Maxi Cosi Tobi
-Be Safe Izi Comfort / Izi Combi joka on käännettävä
-Britax Duo Plus

Päätöksen noiden välillä teen varmaan ainoastaan sen perusteella miten hyvä käytettävyys on, kuinka helppoa muksu on laittaa istuimeen ja ottaa siitä pois.
Lisäksi haluaisin istuimen jossa on isofix-kiinnitys, mutta saa tarvittaessa myös vöillä kiinni (eli saa vaihdettua miehen autoon jos oma on vaikka huollossa, siinä ei ole isofixiä).
Oikeasti on aikamoinen suo noiden istuinten kanssa, jos niihin aikoo kunnolla perehtyä.
 
Meillä Brio Primo kaukalo jalustalla ja kiinnitettynä isofixillä. Vielä mahtuu hyvin tyttö kyytiin.
Mutta sanokaapas ihmiset, että kun aika monessa kaukalossa on semmoinen erillinen pääntuki (semmoinen kaareva tyyny) niin voiko sen ottaa pois, kun ei enää mahdu vai onko se pakollinen? Kun tähän asti olen miettinyt että se on pikkuvauvoja varten ja kun kasvaa, sen voi ottaa pois niin mahtuu paremmin - mutta onko asia kuitenkaan näin? [8|]
 
ALKUPERÄINEN: Riinu

Pitäs varmaan hommata se lämpöpussukka [8|]


Me ostettiin just tällä viikolla Eisbärchen. Onhan se kamalan iso tuohon turvakaukaloon (siis ostin se isomman mallin) mut on se vaan lämmin. Vähän Nelli vielä totuttelee siihen kun se on niin muhkee et Nelli ei oikein näe mitään sen takaa. Tai se siis nousee silleen hassusti siihen eteen. Mut on se siellä jo paritkin päikkärit vetässy ja oli kiva kun tultiin sisään niin senku avas vaan vetoketjun niin ei tullut kuuma torkkuessa.
 
Miiuhoo: Mä en nyt tiedä minkälainen teillä on mutta tossa meillä oli "vauvatuki" ja sen olen aikaa sitten ottanu jo pois.
 
Meillä kanssa sellainen päätuki erikseen, mutta en oo tosiaan hoksannutkaan että sen voisi ottaa poiskin jo. Pitääpä kokeilla, saisi tytölle vielä tilavammat oltavat sitten vaikkei tuo suuremmin valita nytkään.
 
Löysin sille nimityksen "ylimääräinen tukityyny vauvalle" eli vissiin sen siis voi poistaa. Käyttöohjekirjassa kuvissa eikä missään mainittu moista sanan puolikkaallakaan [8|]
 
varmaan samantyyppinen kun meillä sitten. mä oon ottanu pois sen kun tuntu että vaan tiellä koko ajan.
 
Me hommattiin juuri tästä syystä se lämpöpussi kaukaloon (juuri tuo Eisbärchen), kun ei vöitä tahdo saada enää kiinni ja kappas - sama ongelma edelleen [:@] pussi on pojan alla niin paksu, että sama ongelma jatkuu edelleen [:@] [:@] eli kyllä meillä on isomman istuimen osto edessä nyt juuri! 
 
Meillä miiuhoo on myös Brio Primo ja jonkin aikaa arvoin sen päätuen kanssa mutta otin kanssa pois, kuten sen pyllynalusen. Mä oon ollu ihan tyytyväinen tohon meijän kaukaloon, vaikka ei ollu hinnalla pilattu, ku tuli vaunujen kylkiäisenä halvemmalla. Ja saanut kuitenki arvosanan hyvä testeissä. Siinä tuntuu olevan vielä hyvin varaa vöiden pituudessa ja aika vähän vielä jalatkaan töröttää ulkona.

Aiemmin oli tuota Quaran mainitsemaa siltaongelmaa, mutta meillä sai jalat vielä siihen reunaan niin, että kun nosti pyllyä, pääsi valumaan pois siitä kaukalosta... Eli, jos poika ei tahtonut kaukaloon, se oli aika taistelua saada sinne[;)] Onneks oli taasen vaan vaihe. Ja sillon oli se tyyny vielä pyllyn alla, että ehkä ei enää pystyiskään tohon.
 
Kipsu hyvä tietää :) Pyllynalunen saa meillä vielä toistaiseksi olla. Hyvin siinä kyllä tilaa on vieläkin! Ei pitäis ihan kiire olla uutta vielä ostamaan [:)]
 
Mieki ostin lämpöpussin Onnille, mutta sen kanssa sillä oli vielä ahtaampaa hartioista ko mitä toppahaalarin.. Että jee.. nyt säästellään sitä seuraavalle, jos sattuu tuleen talvivauva :).
 
Mä kävin tänään ostamassa turvaistuimen.
Päädyttiin sitten lopulta Be Safe Izi Combiin, eli käännettävä malli tuli kuitenkin.
Myyjä tosiaan sanoi että nuo käännettävät istuimet ei koskaan saa testeistä parempaa arvosanaa kun välttävän, koska niissä on kaksi asennusmahdollisuutta -eli selkä menosuuntaan ja naama menosuuntaan.
Testikriteerien mukaan on siis muka hankala asentaa kun on mahdollista asentaa useammalla kun yhdellä tavalla.
Tuo tulee selkä menosuuntaan kiinni isofixillä ja toisinpäin vöillä.

Väreissä vaan oli liikaa vaihtoehtoja [:D]
Musta-pinkki oli niiiin hieno, mutta ajattelin et isi nirhaa mut jos sen ostan (jos seuraava muksu olis poika, niin raukkaparka joutuis matkustamaan pinkissä) joten päädyin musta-turkoosiin.

Ei tuo loppupeleissä ollut hankala päättää kun liikkeeseen pääsi ja sai tärkeimmät kysymykset kysyttyä, mulla oli 5 istuinta listalla mutta en lopulta katsonutkaan kun vaan tuota minkä ostin.

Ainiin, mäkin katsoin tänään Prismassa sitä lämpöpussia ja jätin ostamatta.
Ei vaikuttanut musta niin käytännölliseltä kun olin ajatellut, uskon että tyttö viihtyy paremmin kun näkee kätensä kun niitä liikuttaa.
Ja äitiyspakkauksessa tullut toppapuku on yhtä halppo avata kaupassa kun siitä saa sen koko etukaistaleen auki.
Ja mun mielestä ihan yhtä helppo pukeakin.
 
Meillä tyttö on lämpöpussissa kädet ulkopuolella [;)] Ottaa ite ne pois jos joskus yritän laittaa ne pussiin [:D]
Toi on musta vaan niin kätevä, kun ei tartte pukea kuin yksi puku, ei ole vielä sellaisia lämpötiloja ollut, että välipukuja siellä tarvittaisiin [:)]
 
Takaisin
Top