Turvakaukalo

Oon samaa mieltä että käytettynä ostaessa tulisi melko varmasti tietää seikkoja mitkä vaikuttaa turvallisuuteen. Joku syositushan on ettei kaukalo ole yli 5v vanha ja kolaroimaton. Itse ehkä joltain tutulta uskaltaisin ostaa josta tiedän kaukalon taustat, mutta muuten maksan sen pari sataa enemmän siitä mielen rauhasta. Autoillaan kuitenkin aika paljon.
 
Meillä synnäriltä kotiintulon lisäksi kaukalon käyttö olisi hyvin vähäistä, ja liikenneruuhkassa/moottoritiellä ajelujen lukumäärä melkoisella todennäköisyydellä 0 kpl. Siitä syystä mietin tuota käytetyn ostamista.
 
No me ehkä sitten eletään villisti riskillä, mutta käytetty meille silti tulee. ;) Jos joku kehtaa olla niin moraaliton, että myy kolaroidun niin sille ei sitten mahda mitään. Tuon kaukalon iänhän saa helposti selville kun kaukaloissa on merkinnät valmistusajankohdasta, joten sitä ei tarvitse arvuutella.
 
Mä saan serkulta vähän käytössä olleen kaukalon. Kolaroitu se ei ainakaan ole mutta ikää on jo joitain vuosia, kun heillä esikoinen on nelivuotias. Kyllä mä uskon, että se vielä meidän vauva-ajan menee.
 
Turvakaukaloaihetta sivuten, meille ongelmaksi muodostuu tila. Esikoinen matkustaa mahdollisimman pitkään isossa isofix-kiinnitteisessä selkä menosuuntaan istuimessaan, jonka on pakko olla matkustajan puolen takapenkillä (mies ei mahdu ajamaan istuimen takia), eikä takapenkille mahdu kolmea selkä menosuuntaan kuljetettavaa istuinta vierekkäin. Toinen kaukaloista on siis asennettava jalustoineen eteen ja matkustajan puolen airbag täytyy siten käydä poistattamassa toiminnasta. Takana on keskellä onneksi pitkä kolmepistevyö, jolla toisen kaukalon saa laitettua tarvittaessa kiinni, eli koko perheen voimin matkustettaessa ei aikuisen tarvitse ahtautua istuinten väliin.

Mä en oo tästä varma, mutta meidän autokorjaaja sanoi ettei noita turvatyynyjä saa 100% varmuudella kytkettyä pois, että voi silti kolaritilanteessa aueta vaikka oiskin teoriassa pois käytöstä. En tosiaan tiedä, kyllä noita ratkaisuja silti kuulee ja näkee.

Onko autonvaihto isompaan teillä täysin poissuljettu vaihtoehto? Kyllähän teillä kolmikko kuitenkin aika pitkään matkustaa selät menosuuntaan, tai riippuu tietty esikoisen ruumiinrakenteesta milloin voi ajatella hänet kääntää... Meillä on 2 autoa, mutta lapset ei enää sen jälkeen matkustaneet kuin siinä isommassa 7-paikkaisessa kun kolmas siirrettiin kaukalosta turvaistuimeen. Ei mahtunu 3 istuinta rinnakkain farmariin
:)
 
Mä en oo tästä varma, mutta meidän autokorjaaja sanoi ettei noita turvatyynyjä saa 100% varmuudella kytkettyä pois, että voi silti kolaritilanteessa aueta vaikka oiskin teoriassa pois käytöstä. En tosiaan tiedä, kyllä noita ratkaisuja silti kuulee ja näkee.
Saman itsekin kuullut, että turvatyynyssä on edelleen riski laueta kolarissa vaikka olisi kytketty pois päältä ja ymmärtäähän sen. Ensisijaisesti kuitenkin tarkoitettu että olisi turvatyyny käytössä ja istuin takapenkillä.
 
Ei ole mahdollista vaihtaa autoa.

Nää on kyllä hankalia juttuja kun autonvaihto on niin kallista puuhaa :/ ja monet autot on sellaisia ettei tosiaan se 3 pienten istuinta sovi takapenkille vierekkäin. Ootteko mittaillu onnistuisko millään esikoinen keskellä ja turvakaukalot reunoilla? Vai litistyykö isukki silloinkin etupenkillä?
 
Keskellä ei ole isofixiä eikä istuinta saa vöillä kiinni :/. Pitää vielä keskustella autonvaihdostakin, mutta työttömänä / minimiäippärahalla ei ylimääräisiä kyllä ole.
 
Muokattu viimeksi:
Uudessa ja käytetyssä telakassa ei varmaan ole merkittävää eroa, joka turvallisuuteen vaikuttaisi...?
 
Käytetyssä on aina se riski, että joku myykin jo kolaroitua kaukaloa (tai huonosti käsiteltyä eli se on tippunut joskus korkeammalta), mutta itse ainakin olen sen riskin valmis ottamaan, kuten aiemmin mainitsin. ;)
 
Me käytetään meidän esikoiselle ostettu, vanha telakallinen Graco loppuun. Sit päättyy se valmistajan takuukin sopivasti niin voi heittää surutta pois. On toiminut hyvin.
 
Minulla mietinnässä, että kannattaako vaihtaa vöillä kiinnitettävää telakka+turvakaukaloa isofix-kiinnitteisiin. Onko kellään tietoa/kokemuksia näiden eroista?
Meillä siis gracon logico s kaukalo + telakka ja tietenkin sitten gracon matkarattaat esikoisen jäljiltä.
 
Meillä on esikolta MaxiCosi Cabriofix (muistaakseni). Isofix telakka oli helppo vaihtaa autosta toiseen aina tarpeen tullen. Meillöä ostoon vaikutti kaksi asiaa: turvallisuus ja autoon mahtuminen. Farmarin takatilat ei ollutkaan kovin isot. Nyt toisen kansaa joudutaan matkustamaan tosi ahtaalla, kun toinen auto pikkuauto vaihtuu isompaan, mutta sitä isompaa ei nyt ole varaa vaihtaa. Mies on sen verran pitkä,että takapenkiltä loppuu tila ja Me matkustetaan paljon autolla, kun sukulaiset ovat kaukana.
Maxi cosin telakassa se hyvä puoli, että siihen saa istuimen sitten kahteen suuntaan. Tosin jos lapsi on kovin pitkä, niin jaloilta loppuu tila kesken ennen kuin istuimen sais kääntää toisin päin.
 
Hölmö kysymys, eikös isofix-ominaisuus ole autosta kiinni? Mistä tiedän onko sellanen omassa autossani? :D
 
Moony, takapenkin selkänojan ja istuintyynyn välisestä raosta löytyy semmoset rautalenkit.. Noin 6mm paksua rautaa ja ne lenkit on 3 cm leveet. Jostain huoltokirjasta tms vois myös löytyä maininta, mut helpompi kokeila..

Unituuli, mietin joskus vanhaan autooni isofixien asennuttamista, ja totesin et ei kannata. Ilmeisesti hinta nousee yli tonniin, joten jos on vanhempi auto niin kannattaa jo vaihtaa toiseen, jossa kiinnikkeet on valmiina..

Heili, isoin ero isofix telakassa ja turvavyöllä kiinnitettävässä telakassa on se kiinnityspaikka. Isofix telakka kiinnittyy auton runkoon, kun taas turvavyökiinnitteinen on kiinni vaan turvavyössä.. Mutta jos hyvä setti on jo valmiina, niin en näkis tarvetta alkaa uusimaan :) meillähän esikolla oli turvavyökiinnitteinen kaukalo, mut nyt kun on auto vaihdettu niin ostettiin siihen kaukaloon isofix telakka..
 
Joo, mä oon kans käsittänyt että isofix-kiinnikkeiden jälkiasennus on tosi kallista. Tuskin kannattaa alle kymppitonnin autoon. Meilläkään ei oo isofixiä, ja ollaan ajateltu pärjätä turvavyökiinnitteisellä. Ei muutenkaan autoilla kovin paljon ja ton auton vaihtaminen olisi typerää, koska se on vanha mutta hyvä, eli myynnissä siitä ei saisi juuri mitään, mutta käytössä pelittänyt tosi luotettavasti eikä nytkään ole mitään huolenaiheita, etteikö pelittäisi jatkossakin.
 
Meillä oli hyvä tuuri, kun saatiin veljen samanmallisesta autosta isofixit, ei olleet hankalat asentaa kun vaan ruuvattiin paikalleen. Varaosana löytyy ebaysta, meidän autoon olisi maksaneet noin parisataa. Meillä sattui olemaan valmiina ne asennusreiät auton rungossa, niitä jos ei ole niin on varmaan käytävä asennuttamassa.
 
Takaisin
Top